Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en de financien.

01-02-2017 11:30 117 berichten
Hallo forummers,



Ik woon al enige tijd samen in mijn huis.



En toch heb ik behoefte even iets van mij afschrijven over de financien rond het samenwonen.

Ik betaal alle vaste lasten inclusief boodschappen.

Hij betaald boodschappen en betaald de benzine van de auto (mijn auto)

Maar daar rijd hij ook het meest in.

Alle overige kosten zoals etentjes bijvoorbeeld kosten van de auto (garage) worden gedeeld.

Dit gaat zo omdat mijn vriend een lager inkomen heeft als ik.

Ik verdien een stuk meer en hou dus ook meer over.

Dit heeft hij eigenlijk zo bedacht: 'Jij verdiend meer dus jij mag meer betalen.'

Inmiddels heeft hij een andere baan en gaat hij meer verdienen.

Nog steeds minder dan ik, maar hij gaat er zeker op vooruit.

Hij houdt nu elke maand weinig over omdat hij ook nog een schuld heeft af te lossen.



Nu is het zo dat ik in verwachting ben.

We zijn hier erg blij mee, maar financieel zullen dingen beter geregeld moeten worden.

Zo zou ik graag een gezamenlijke rekening willen, waarop naar rato geld wordt gestort en we ieder onze eigen rekening nog behouden.

Hier zag vriend een half jaar terug ook al niets in (de eigen rekening)

Hij wil liever al het geld op een hoop gooien want je bent tenslotte samen.

En dan zou ik veel meer overhouden als hij en dat is niet eerlijk.

Terwijl ik altijd heb gezegd dat ik meer wil betalen aan vaste lasten omdat dat nu eenmaal niet anders is.



Hij zou zijn schuld gaan aflossen, maar wil nu toch heel graag nog samen op verre dure vakantie.

Ik heb liever dat hij zijn schulden af gaat lossen.

Hij maakt verder geen gekke sprongen, maar komt door zijn eigen vaste lasten, de schuld etc niet uit met zijn geld.

Maar nog hou ik geld over en hij niet en daarmee is de kous afgelopen.

Dus elke keer lopen deze gesprekken uit op ruzie en ben ik degene die beschuldigd wordt alleen maar over geld te kunnen praten en ben ik zelfs voor 'vrek' uitgemaakt in een gigantische ruzie.



Ik mopperde zelf laatst over dat ik heel veel meer ben gaan betalen voor een vaste last van ons samen.

Toen nam ik in de mond dat dit eigenlijk niet de gewone gang van zaken is.

Ik zei dit iets te fel en te onaardig omdat het mij soms best wel dwars zit.

Aangezien hij wel begint over een dure reis maar een schuld heeft en de vaste lasten volledig aan mij overlaat.

Hij wil die die reis omdat het de komende jaren niet meer kan en we dan nog genoeg kunnen sparen.

Daarnaast moeten er een hoop spullen gekocht worden voor ons kindje.

Ook deze kosten delen we maar een dure reis komt eigenlijk gewoon niet uit.

Mijn vriend wil dat maar niet begrijpen.

Met geld omgaan is helaas niet zijn sterkste kant.

Hij had laatst een klus in de bouw waar hij meer geld mee kon verdienen.

Maar omdat dit een goede vriend was wilde hij hier niks voor hebben.

Terwijl bij onbekenden deze klussen gewoon betaald worden.

Hij heeft dus ruim 2 maanden lang geholpen zonder hier iets voor terug te krijgen.



Wat vinden jullie van deze situatie?

Ik voel mij hier erg rot onder en ben ook best wel verdrietig omdat er weer ruzie is.

Bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben allebei de prioriteiten niet bepaald op een rijtje hè. Vóórdat je aan kinderen begint zorg je dat de relatie stabiel én gelijkwaardig is, je goed kunt communiceren met elkaar zonder dat je bang moet zijn voor ruzie, dat jullie eensgezind zijn over de belangrijkste zaken (zoals financien).

Nog een hoop werk aan de werk voordat die kleine komt...
Alle reacties Link kopieren
Lekker ding die partner van je. Zou je niet beter af zijn met latten? Mag hij lekker zijn eigen vaste lasten betalen.

Sorry hoor maar hoe je het opschrijft vind ik van de zotte.

Hij moet toch gewoon zijn eigen schuld afbetalen? En als hij veel met jouw auto rijd lijkt me de brandstof vrij logisch. Maar wie betaald de onkosten en de afschrijving? En wie koopt straks een nieuwe?
Nee hij gokt niet.

Qua werk had hij een vast salaris maar weinig uren maar daarnaast wel eigen bedrijfje.

Nu meer uren en meer salaris.



Wil verder niet ingaan op de hoogtes van salaris e.d



Zie zelf ook wel in dat deze gesprekken beter voor mijn zwangerschap hadden moeten plaats vinden.

Maar het is nu zoals het is.

Parttime werken is voor hem geen optie.

Zijn nieuwe baan wil een fulltimer.

Ik ga 3,5 dag werken straks.



Ik ga nog een keer het gesprek aan.

Vind het moeilijk en weet niet waar te beginnen.
We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:17:

We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.Kortom, hij denkt alleen aan zichzelf. Leuke vent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:17:

We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.En toen dacht jij, wat een leuke man zeg, laat die kinderen maar komen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:15:

Nee hij gokt niet.

Qua werk had hij een vast salaris maar weinig uren maar daarnaast wel eigen bedrijfje.

Nu meer uren en meer salaris.



Wil verder niet ingaan op de hoogtes van salaris e.d



Ik heb zo het idee dat jij zelf helemaal niet weet wat hij per maand verdient en uitgeeft.



quote:

Zie zelf ook wel in dat deze gesprekken beter voor mijn zwangerschap hadden moeten plaats vinden.

Maar het is nu zoals het is.

Parttime werken is voor hem geen optie.

Zijn nieuwe baan wil een fulltimer.

Ik ga 3,5 dag werken straks.



Ik ga nog een keer het gesprek aan.

Vind het moeilijk en weet niet waar te beginnen.Het is niet moeilijk: de reactie van je leuke vriend maakt het moeilijk. In een normale reactie kan je prima over de financiën praten hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:17:

We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.



Jij komt over als een verstandige meid die de financiële zaken goed op orde heeft. Met zijn huidige gedrag (dure reis, maar lening niet willen afbetalen bijvoorbeeld, is het niet verstandig om voor de grote hoop te kiezen. Als hij dat niet inziet zegt dat genoeg over hem. Als ik het allemaal zo lees, aast hij op je geld. Die dure reis zal jij ook wel (grotendeels) moeten betalen denk ik?



Kom beslagen ten ijs. Laat op papier zien wat er allemaal betaald dient te worden en doe een voorstel. Probeer ook inzichtelijk te krijgen wat hij betaald. Dat hij met jou auto rijdt is logisch als jij deze niet nodig hebt. Het is dan ook logisch dat alle vaste lasten van de auto minimaal gezamenlijk worden gedragen.
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:15:

Nee hij gokt niet.

Qua werk had hij een vast salaris maar weinig uren maar daarnaast wel eigen bedrijfje.

Nu meer uren en meer salaris.



Wil verder niet ingaan op de hoogtes van salaris e.d



Zie zelf ook wel in dat deze gesprekken beter voor mijn zwangerschap hadden moeten plaats vinden.

Maar het is nu zoals het is.

Parttime werken is voor hem geen optie.

Zijn nieuwe baan wil een fulltimer.

Ik ga 3,5 dag werken straks.



Ik ga nog een keer het gesprek aan.

Vind het moeilijk en weet niet waar te beginnen.Begin met inzicht in de kosten en inzicht in de inkomsten. Zet op papier wat er bij jou binnenkomt en uitgaat (ook voor de nieuwe situatie) en verwacht van hem hetzelfde! Argument mocht hij dit niet willen -> Zonder inzicht kun je hier geen goed gesprek over voeren om tot een eerlijke oplossing te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:17:

We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.

En dat vond jij een mooie basis om een gezin op te starten? Kop in 't zand ipv hard aan de slag.



Dus nogmaals: héél hard aan de slag. Ga eventueel in relatietherapie want jullie relatie klinkt niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Maak, als je er een beetje handig in bent, een Excel bestand met drie tabbladen:



Tab 1: gezamenlijke lasten, verdeling naar rato (45/55% of wat aan de orde is) met het bedrag wat daar pp uitkomt

Tab 2: jouw inkomsten en uitgaven, enkel persoonlijke dus niet de gezamenlijke lasten (die je nu wel betaald, maar bij tab 1 horen)

Tab 3: inkomsten en uitgaven van je vriend

Evt. tab 4: spaardoelen, bijvoorbeeld voor de kleine straks. Hoeveel is er benodigd, wat kan er opzij gezet worden (resultaten van tab 1 t/m 3)?



Hieruit blijkt al gauw wie wat/hoeveel moet betalen, hoeveel er overblijft en wat echt nodig is. Houd in ieder geval je financiële zaken apart.
Weet je zeker dat je minder wil (en kan!) werken na de bevalling als je partner het geld er zo doorheen jaagt?
quote:Redbullkid schreef op 01 februari 2017 @ 14:23:





TS doet je vriend wel het huishouden? Nog een keer dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de situatie dat ik nu meer vrij kan besteden dan mijn vriend door een schuld waar hij mee bezig is om af te betalen.

Er komt een gezamenlijke rekening en daar dumpen we alles op. Wat over is, is ons spaargeld samen (wordt op een aparte spaar rekening gedumpt) Maar ieders houdt de eigen rekening. Ik wil dingen doen zonder dat op mijn vingers gekeken wordt, zo hij ook.

Als ik weet dat ik per maand 100 euro over heb (ik zeg maar wat natuurlijk) dan moet ik het daar mee doen. Heb ik gekke plannen volgend maand dan zou ik deze maand moeten proberen om te sparen voor de volgende maand.

Maar mijn vriend ook. Het is zijn schuld dus buiten zijn vrije besteding van zijn eigen loon zou hij eerst het schuld moeten betalen voordat hij dingen kan uitgeven.

Ja dat zal minder zijn dan mij maar goed, het is ook niet mijn schuld. Ik vind dat hij moet 'leren' om zo zijn eigen geld te kunnen financieren. En natuurlijk zou ik hem hier en daar helpen als het moet. Het klinkt misschien streng maar we zijn beide volwassenen en dan mag je de verantwoordelijkheid ook voelen en nemen 'voor een echt leven'.



Vind het heel jammer voor je dat je zo'n vriend hebt. Ik weet van mijn ex die is paar jaren jonger dan mijn huidige vriend dat je dat erg moeilijk tot verstand kan brengen. Ze moeten het zelf zien. En ja, ik heb vroeger ook geld uitgegeven aan rondom dingen en nu achteraf omdat we naar een huis kijken.. Ja dan weet je pas wat geld betekent. Maargoed als je me dat paar jaar geleden had verteld deed ik daar ook niks mee. Spijt? Ja anders had ik nu meer geld. Maar Nee ik heb een super tijd gehad en dat tijd is er nu niet meer maar ben blij dat ik wel van genoten heb.

Ja, jij bent veel verder in het leven qua nadenken en de consequenties nemen. Ik hoop echt dat je hier uit kan komen met z'n tweeën vooral omdat je nu een kind krijgt. Maar ik weet wel uit ervaring dat het daarop ook kapot kan gaan door vele ruzies. Maar ik hoop dat jullie hier uit komen. Dat zou erg fijn zijn!
Bam!!!!
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:46:

Hij vindt het niet eerlijk als ik meer te besteden heb en hij moet uitkijken wat hij uitgeeft.Sorry maar wat een sneue gast. Dam moet hij maar meer gaan werken of beter betaald werk vinden als hij jaloers is op jouw inkomen!
quote:julius schreef op 01 februari 2017 @ 15:27:

[...]

En toen dacht jij, wat een leuke man zeg, laat die kinderen maar komen?Dit. Ik zou wel 3x nadenken en niet eens zijn gaan samenwonen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon vanavond de verdeling naar rato moet voorstellen. Het is handig om dan direct een duidelijk overzicht te hebben van alle lasten zodat je ziet wat ieder moet bijdragen. Het gedeelte dat hij overhoudt kan hij aanwenden voor het aflossen van de schuld.



Daarnaast kan ik mij geen enkele baan voorstellen met zo'n laag salaris in combinatie met verplicht fulltime werken. Dit lijkt me dus een excuus van hem of jou.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:15:

Nee hij gokt niet.

Qua werk had hij een vast salaris maar weinig uren maar daarnaast wel eigen bedrijfje.

Nu meer uren en meer salaris.



Wil verder niet ingaan op de hoogtes van salaris e.d



Zie zelf ook wel in dat deze gesprekken beter voor mijn zwangerschap hadden moeten plaats vinden.

Maar het is nu zoals het is.

Parttime werken is voor hem geen optie.

Zijn nieuwe baan wil een fulltimer.

Ik ga 3,5 dag werken straks.



Ik ga nog een keer het gesprek aan.

Vind het moeilijk en weet niet waar te beginnen.Is het een huur of koophuis en wat is er geregeld?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is er gevoelig voor om alles op 1 gezamenlijke rekening te storten. Dat kan wel, maar dan moet je het strak regelen. Ik zou dan goed budgetteren en verschillende spaardoelen aanmaken. Zoals hypotheek, boodschappen, kind, auto, vakantie, aflossen schuld etc. En een persoonlijk budget pp afspreken. Krijg je hem dan wel mee, denk je?
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:17:

We hebben er gesprekken over gehad ruim voor mijn zwangerschap.

Hij is alleen een persoon als hij iets ziet zoals het is krijg je hem hier niet meer van af.

Hij wou toen 1 rekening.

Ik wil dit niet dus ik ben een gier.

Dat soort dommigheid.In dat geval zou ik dus nooit gaan voor alles op een hoop. Dat geeft alleen maar discussie, want wat weerhoudt hem er dan van om ook niet jouw geld daaraan uit te geven? Als hij er echt niet vanaf te brengen is?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:57:

Van het extra geld wat nu binnenkomt.

Zijn schuld is niet gigantisch hoog dat valt makkelijk af te lossen binnen 5 maanden.

Maar dat kan wachten als we eerst de reis willen maken zegt hij.



Dit is werkelijk waar het enige struikelblok in onze relatie.quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 12:06:

Ben het helemaal met je eens.



Ik wil er vanavond nog eens het gesprek over aan gaan.



Ben alleen zelf weer als de dood dat het op ruzie aan komt.



Ik denk niet dat dit het enige struikelblok is. Het gaat niet zozeer om het geld, maar zijn hele houding en gedrag. Dat is wel écht een probleem. Probeer ook eronder te komen, dus waarom hij ZIJN zin wil doordrijven en dat er daar ruzie van komt als je daar tegenin gaat.



Je krijgt een kindje, ik zou wennen aan moeilijk gedoe en ruzies
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 15:15:

Nee hij gokt niet.

Qua werk had hij een vast salaris maar weinig uren maar daarnaast wel eigen bedrijfje.

Nu meer uren en meer salaris.



Wil verder niet ingaan op de hoogtes van salaris e.d



Zie zelf ook wel in dat deze gesprekken beter voor mijn zwangerschap hadden moeten plaats vinden.

Maar het is nu zoals het is.

Parttime werken is voor hem geen optie.

Zijn nieuwe baan wil een fulltimer.

Ik ga 3,5 dag werken straks.



Ik ga nog een keer het gesprek aan.

Vind het moeilijk en weet niet waar te beginnen.



Snap ik. Ik ga je een idee geven en dan kan je kijken wat je ervan vindt en het aanpassen naar smaak (vooral niet afzwakken alleen)



Lieverd, kunnen we even ervoor zitten om wat te bespreken? Ik merk dat ik onrustig ben en het mij niet zo lekker zit hoe de financiën geregeld zijn. We zitten niet op 1 lijn, wat we wel moeten zitten nu er een kleintje eraan komt en dat vind ik onprettig.



(laat je hem even praten)



Ik vind het fijn als alles geregeld is als het kleintje er is. Als allereerst wil ik dat alle spullen gekocht zijn voor de baby, dan hebben we hier geen omkijken naar. Ik vind een samenlevingscontract een goed idee, zodat het eea ook vastligt en dit ivm mijn eigen bedrijf. Ik dacht misschien dat het een goed idee is om een gezamenlijke rekening te openen, waar de vaste lasten van betaald worden en dat we allebei evenveel zakgeld hebben. Ik heb je met het alflossen van je schuld, want nu met het kleintje is er geen jij of ik meer, maar ons. Wat vindt je hiervan?



Zoiets? En als je er goed bij voelt, kan je ook aangeven dat je het moeilijk vind het gesprek te voeren omdat je bang bent voor ruzie.
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn dat de zwangerschap gepland is en dat jullie kindje zo welkom is, maar alleen dit is natuurlijk niet een goed uitgangspunt om er voor te gaan. Ik was er zelf niet aan begonnen als ik in jouw schoenen stond. Als hij zijn verantwoordelijkheden op financieel gebied niet eens neemt, wat voor signaal geeft dat dan af? Het was verstandiger geweest om te wachten, snap je keuze echt niet.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt jouw vriend aan zijn schuld? Is het een studieschuld of een schuld die hij gemaakt heeft omdat hij niet met geld om kan gaan?



Ik zou ook openheid van zaken willen. Wat houdt hij over en wat zijn zijn kosten en wat zijn gezamelijke kosten. Heb je een huurhuis of is het een koophuis. Bij een huurhuis zou je naar rato kunnen betalen, ook voor boodschappen etc. Dat hij minder overhoudt vanwege een schuld is zijn eigen schuld dus ook zijn eigen verantwoording.



Heb je een koophuis dan betaal jij de aflossing, de rente minus de renteaftrek naar rato betalen. Ook de verzkering van de inboedel en gemeentelijke lasten, GWL, tv, internet e.d weer naar rato.



Voor mij zou het belangrijkste zijn waar de schuld vandaan komt en wat er bij hem inkomt en uitgaat.
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:52:

Ik ben absoluut niet van plan om ooit mijn financien uit handen te geven.

Hier blijf ik graag eigen baas over.



Mijn onderneming blijft van mij en dat zal financieel ook altijd mijn pakkie aan blijven.

Dat kun je wel zeggen, maar je moet het regelen. En van alles wat je nu opschrijft is er makkelijk financieel misbruik van je te maken.



Regelen dus, bij de notaris.



En geen samenlevingscontract? Terwijl jullie gepland een kind krijgen? Nog zoiets onverantwoordelijks. Régel dat! Nog een reden om naar de notaris te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven