Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, nog naar school

30-12-2015 20:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni 2017 ben ik klaar met mijn studie. Ik ben dan verpleegkundige. Ik ben dan bijna 4 jaar samen met mijn vriend en wij willen dan graag op ons zelf gaan. Mijn vriend moet op dat moment nog een jaar naar school waarvan een half jaar stage. Wij zijn dan allebei 24 jaar.

Je hoort vaak dat mensen samen gaan wonen als ze nog allebei studeren, en dat wil blijkbaar wel goed als je een lage huur hebt. Ik hoop natuurlijk een baan te krijgen van 32 uur maar dat is wel lastig in de zorg in deze tijden. Misschien kan ik wel helemaal geen baan vinden meteen maar daar gaan wij niet vanuit.

Hebben jullie ervaring hoe dat gaat met de kosten, of zoiets goed te betalen is?

Wij zouden dan mijn loon hebben, zijn studiefinanciering + uitwonende beurs + hij werkt nog en een half jaar zijn stage geld er bij.

Als ik niet veel verdien door weinig uren zouden wij misschien ook nog in aanmerking komen voor de huurtoeslag.

Als je een lage huur hebt, en hier in de buurt kun je een appartement krijgen tussen de 400 - 600 euro. Daar komen nog kosten bij op zoals gas en licht, boodschappen, verzekeringen, auto's..

Je houdt niet heel erg veel over, tenzij ik gewoon fulltime kan werken. Maar wij gaan uit van ongeveer 20 uur want daar kan ik vanuit de flex altijd wel aan komen.

Hebben jullie ervaring met de kosten van op jezelf gaan en als er ook nog 1 iemand een studie volgt?

De studie wordt trouwens dan betaald door de moeder van mijn vriend voor een deel. Dus die kosten hebben wij dan niet.

Zijn stufie + uitwonende beurs is ongeveer rond de 500 euro. Omdat hij een moeilijke HBO studie volgt kan hij niet erg veel werken er naast maar 300/400 euro in de maand verdiend hij altijd wel.