Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, nog naar school

30-12-2015 20:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni 2017 ben ik klaar met mijn studie. Ik ben dan verpleegkundige. Ik ben dan bijna 4 jaar samen met mijn vriend en wij willen dan graag op ons zelf gaan. Mijn vriend moet op dat moment nog een jaar naar school waarvan een half jaar stage. Wij zijn dan allebei 24 jaar.

Je hoort vaak dat mensen samen gaan wonen als ze nog allebei studeren, en dat wil blijkbaar wel goed als je een lage huur hebt. Ik hoop natuurlijk een baan te krijgen van 32 uur maar dat is wel lastig in de zorg in deze tijden. Misschien kan ik wel helemaal geen baan vinden meteen maar daar gaan wij niet vanuit.

Hebben jullie ervaring hoe dat gaat met de kosten, of zoiets goed te betalen is?

Wij zouden dan mijn loon hebben, zijn studiefinanciering + uitwonende beurs + hij werkt nog en een half jaar zijn stage geld er bij.

Als ik niet veel verdien door weinig uren zouden wij misschien ook nog in aanmerking komen voor de huurtoeslag.

Als je een lage huur hebt, en hier in de buurt kun je een appartement krijgen tussen de 400 - 600 euro. Daar komen nog kosten bij op zoals gas en licht, boodschappen, verzekeringen, auto's..

Je houdt niet heel erg veel over, tenzij ik gewoon fulltime kan werken. Maar wij gaan uit van ongeveer 20 uur want daar kan ik vanuit de flex altijd wel aan komen.

Hebben jullie ervaring met de kosten van op jezelf gaan en als er ook nog 1 iemand een studie volgt?

De studie wordt trouwens dan betaald door de moeder van mijn vriend voor een deel. Dus die kosten hebben wij dan niet.

Zijn stufie + uitwonende beurs is ongeveer rond de 500 euro. Omdat hij een moeilijke HBO studie volgt kan hij niet erg veel werken er naast maar 300/400 euro in de maand verdiend hij altijd wel.

Doordat zijn moeder een lat-relatie heeft gaat zij op dat moment ook verhuizen naar haar vriend die 150 km verderop woont. Omdat ze samen al een huis hebben daar en zij bij die man in trekt hebben wij de hele inboedel al zoals vaatwasser, wasmachine en andere meubels, tv. Eigenlijk neemt ze niks mee van wat ze nu in huis hebben. Dus dat scheelt ook al enorm.
Sta je al ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Zo niet, gelijk gaan doen.

En ik denk dat je het wel moet redden hoor, samen met dat inkomen, als je zorgt dat je huur niet te hoog wordt (bijv. echt niet meer dan 600 euro) en je verder goed let op de kosten.
Mijn vriend staat al 5 jaar ingeschreven en ik heb mij daar een half jaar geleden ook bij ingeschreven.

Hij woont in een stad.

En wij hebben ons een half jaar geleden samen ingeschreven voor eventueel huren in een dorp bij mij in de buurt.
Je maakt je druk of je kunt rondkomen, maar hebt het al wel over auto's (meervoud)? Tsja.
Kun jij niet het huis van je moeder blijven bewonen? Dan heeft je moeder een escape als haar relatie mislukt en jij woont op jezelf zonder dat je 'n huis op 2 namen hoeft te zetten zodat ook jij geen risico loopt bij je relatie.
Shoot first, ask questions later!
Hoeveel word je inkomen ongeveer met 20-32 uur werken? Ik leef met partner van mijn deeltijdsalaris (4 dgn p week). Dat is geen enkel probleem, maar we hebben dan ook lage huur, geen dure hobby's en geen auto's.
De moeder van mijn vriend heeft nu ook een huurhuis waar zij woont met mijn vriend. Dus dat mogen wij niet overnemen. Dat mag niet volgens de regels. En wij hebben allebei al een auto op dit moment. Als wij dat kunnen blijven betalen wil ik die wel graag houden. Je weet nooit of je in de buurt je werk krijgt, en openbaar vervoer kost ook erg veel geld dus.
quote:redbuIIetje schreef op 30 december 2015 @ 21:00:

Kun jij niet het huis van je moeder blijven bewonen? Dan heeft je moeder een escape als haar relatie mislukt en jij woont op jezelf zonder dat je 'n huis op 2 namen hoeft te zetten zodat ook jij geen risico loopt bij je relatie.Het gaat over zijn moeder.
Met 20 uur werken zit ik denk rond de 900 euro met de onregelmatigheidstoeslagen er bij. Met 32 uur zou het denk 1350 zijn
Ik woon ruim 6 jaar samen en ben zelf sinds een half jaar afgestudeerd. Mijn vriend heeft lang het minimale verdiend (1400¤ 40p/w) en ik verdiende met mijn zaterdagbaantje ongeveer 400¤. Samen met stufi was dat dan 700¤ p/m. En wij hebben een huur van 450¤ p/m. We hebben nooit krap geleefd, 2 auto's (nodig voor werk) en konden alles doen en laten wat we wilden. Ik denk dat jullie het ook wel moeten redden dan met 1 inkomen, zeker als het maar voor 'n jaartje is.
En hoeveel had je dan samen aan inkomen shadowfaxx? Hoeveel hield je over in de maand voor de leuke dingen of om te sparen?
Bij ons lukt het, wij wonen nu al best lang samen en mijn vriend deed in het begin een deeltijd studie en ik studeer nog steeds

Onze huur is wel hoog zo 800 euro, en hebben een nieuwe auto die wel veel geld kost.

En wij houden van leuke dingen doen wat ook veel geld kost! Ik zou niet gaan samenwonen als je elke cent moet omdraaien

Verder verdient mij vriend nu heel goed met zijn baan, en ik verdien ook goed dus wij komen rond en kunnen sparen.

Het lijkt me wel verstandig dat je 1 van de auto's verkoopt
Los van het financiële gebeuren: de beste tip die ik ooit kreeg was om het in eerste instantie in je eentje te rooien (als dat financieel mogelijk is) Heb in mijn omgeving veel jonge stellen zien sneuvelen in vergelijkbare situaties.

Maar qua financiën kun je het waarschijnlijk wel redden.
Aangezien er genoeg mensen zijn die samenwonen en allebei studeren, kan het dus ook als er 1 studeert en 1 werkt. Gewoon een kwestie van kijken hoe het er tegen die tijd voorstaat (wie weet heb jij wel gewoon een full-time baan, en als je dan ook nog ORT krijgt, kom je wel boven die 1300 uit). En dan rekenen hoeveel kosten je hebt, en wat je dan dus aan huur kunt betalen.

Je houdt altijd minder over dan als je nog thuis woont (tenzij je echt veel kostgeld betaalt, maar dat is zeldzaam). Maar dat heet volwassen worden. Zeker als jullie nu al niet gewend zijn dat je al je geld aan leuke dingen kunt uitgeveb, maar ook aan rekeningen, moet dat prima in orde komen.
Wij woonden samen voordat weer afstudeerden. Een dat lukte ook. Als je echt wil kan het!

Lagere huur, toeslagen aanvragen, auto's zo min mogelijk gebruiken, het liefst 1 verkopen. Fietsen ipv OV gebruiken. Wij hebben ook nog gelift.
Doordat zijn moeder van vrijdag tot dinsdag altijd bij haar vriend is zijn wij in dat huis in het weekend vaak alleen. En mijn ouders gaan in de zomer en soms tussendoor ook een paar weken achter elkaar op vakantie dus dan zijn wij ook alleen. Dus wij weten wel hoe het is om samen te zijn haha..
quote:desyyyy schreef op 30 december 2015 @ 21:56:

Dus wij weten wel hoe het is om samen te zijn haha..Dat is fijn! Maar samen een huishouden runnen is wel iets anders. Gewoon goede afspraken maken (niet alleen over geldzaken) en dan komt het vast goed.
quote:heavenhill schreef op 30 december 2015 @ 21:52:

Los van het financiële gebeuren: de beste tip die ik ooit kreeg was om het in eerste instantie in je eentje te rooien (als dat financieel mogelijk is) Heb in mijn omgeving veel jonge stellen zien sneuvelen in vergelijkbare situaties.

Maar qua financiën kun je het waarschijnlijk wel redden.Dit ja, wij hebben bewust voor een woning gekozen die ik of mijn vriend ook alleen kan betalen...
Wij hebben dat ook gedaan. We hebben een huis gekocht, omdat huren hier vrijwel onmogelijk is als je 20 bent en we na 3,5 jaar verkering toch wel heel graag allebei uit huis wilden en bij elkaar wilden wonen. We konden het eerste jaar het geld lenen van mijn ouders, omdat ik toen nog niet werkte en daarna konden we bij een bank terecht.

Het eerste jaar studeerde ik nog, mijn man werkte al wel, maar die begon ook maar net, dus een starterssalaris in de sales. Niet echt veel. We hadden wel een heel goedkoop klein huis, dus weinig vaste lasten. In elk geval minder dan huren zou zijn geweest.

Ik kreeg toen nog stufi, ik had een bijbaan voor 12 uur per week en mijn man werkte fulltime. Daar konden we destijds prima van rondkomen, ik heb niet eens geleend van DUO.

Daarna hebben we trouwens maar 1 jaar samen gewerkt en toen was mijn man de sales al spuugzat en heeft hij vervolgens 3,5 jaar fulltime de Pabo gedaan om leraar te kunnen worden. Dus toen hebben we nog die tijd op mijn salaris geleefd, want hij kon er geen bijbaan bij doen. Maar goed, ik verdiende ook wel aardig wat meer dan hij als verkoper, dus dat ging helemaal makkelijk.
..
quote:desyyyy schreef op 30 december 2015 @ 21:17:

De moeder van mijn vriend heeft nu ook een huurhuis waar zij woont met mijn vriend. Dus dat mogen wij niet overnemen. Dat mag niet volgens de regels. En wij hebben allebei al een auto op dit moment. Als wij dat kunnen blijven betalen wil ik die wel graag houden. Je weet nooit of je in de buurt je werk krijgt, en openbaar vervoer kost ook erg veel geld dus.Als jouw vriend bij zijn moeder in woont mag hij daar gewoon blijven wonen hoor.
Het komt wat naief over.

Bereken jullie mogelijkheden op 70% van het inkomen wat jij gaat verdienen met 20 uur werk. Hierbij heb je dan rekening gehouden met je optimistische instelling om 20 uur te kunnen werken EN na een half jaar je baan kwijt te zijn.

Doe het niet als je het met 70% niet red.
Ik werd wakker en ineens was iedereen allergisch, vooral voor ware balans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven