Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen; probleem als de een veel meer verdient?

25-08-2012 14:35 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen in een huurhuis.

Ik ben zo goed als klaar met mijn studie en mijn vriend werkt fulltime. Ik heb een bijbaantje naast mijn studie.

Op dit moment betaalt hij de huur (700 euro inclusief) en ik de boodschappen (ongeveer 200 euro)

Verder betaalt ieder z'n eigen dingen zoals sport, kleding en (zorg)verzekeringen en ik betaal collegegeld voor mijn opleiding.

Mijn bijbaan was seizoenswerk en is in september voorbij. Ik had gehoopt eerder klaar te zijn met mijn studie en al lang aan (fulltime) het werk kunnen zijn maar door omstandigheden (doet er even niet toe) is dat nog niet gelukt.

Mijn vriend wil niet voor mij betalen, hij zegt dat hij dat niet kan (dat hij daar niet genoeg voor verdient) en niet wil. Dus ik heb 2 vacatures gevonden voor 20 uur per week (niet gerelateerd aan studie maar daar is weinig/geen werk in te vinden) omdat ik toch geld moet verdienen voor boodschappen/kleding/zorgverzekering. Dus ik hoop 1 van de 2 banen te krijgen of zoiets soortgelijks.

Mijn moeder is boos omdat zij van mening is dat mijn vriend voor mij moet betalen, hij heeft voor mij gekozen in goede en slechte tijden, dus moet ook (financieel) bijspringen als het nodig is. Ze vind het belachelijk dat mijn vriend niet voor mij wil betalen.

Ik heb zelf samen met mijn vriend besloten dat beter nog een parttime baan kan vinden, en dat ik daarnaast dan rustig kan zoeken naar een passende baan waarvoor ik heb geleerd (die banen liggen niet voor het oprapen) en welke beter betaald is.

Vinden jullie dat mijn vriend 'slecht' is dat hij niet voor mij wil betalen, of vinden jullie het terecht? Natuurlijk als ik geld nodig ben krijg ik bijv. 100 euro van hem, maar hij wil niet structureel dingen voor mij betalen, wat ik logisch vind.

* moet er even bij vermelden dat mijn vriend een inkomen heeft van ongeveer 1800-2000 euro netto en maandelijks nog 150 euro van z'n ouders krijgt. Hij heeft verder geen schulden of enorm dure uitgaven dus houdt maandelijks -in theorie- echt wel geld over *
Volgens mij betaald hij de meeste lasten al. Wat wil je (moeder) nog meer?
Als je geld nodig hebt om te leven zal je toch moeten gaan werken of de baan nu gerelateerd is aan je studie of niet, je vriend is niet verantwoordelijk voor jouw onderhoud.
terecht, jij kan met een parttime baan ook bijdragen aan jullie levensonderhoud. Dat jij langer doet over je studie is niet zijn probleem.Hij betaalt al de huur en zijn eigen zorgverzekering, sport, telefoon, verzekeringen,jij hoeft alleen je eigen zorgverzekering, sport, telefoon en de boodschappen te betalen
Ik begrijp dit soort dingen eigenlijk nooit in een relatie. Wij betalen voor elkaar als dat nodig is. Wij zijn getrouwd dus alles op één hoop, maar ook toen we net samenwoonden was dat zo.
Ik begrijp dit soort dingen eigenlijk nooit in een relatie. Wij betalen voor elkaar als dat nodig is. Wij zijn getrouwd dus alles op één hoop, maar ook toen we net samenwoonden was dat zo.
Hij is het niet verplicht nee. Maar ik vind het wel iets zeggen, wanneer een man niet bereid is om voor je te betalen.
Leuk dat je moeder dat zo vindt, maar wat vind jij eigenlijk zelf?
Zodra jij fulltime gaat werken, zul je meer moeten betalen, ook je deel van de huur. Word je moeder daar ook boos over?
Ik zou het belachelijk vinden dat hij niet wil betalen! Je woont samen, en leeft ook samen neem ik aan. Als jij gewoon probeert te werken als je kunt, en hij heeft genoeg over dan moet ie dat ook maar voor jou over hebben! Dat geëmancipeerde gezeur over eigen dingen betalen, bah ik ben blij dat mijn vriend er anders mee omgaat. Moet er niet aan denken dat het zo aan toe ging bij ons!

Samen de lusten, samen de lasten, in goede en in slechte tijden ja!
Uiteraard moet je wel gewoon proberen te zorgen voor een inkomen of het nou bij je studie past of niet. Dat is van latere zorg.
quote:Tuorrebout schreef op 25 augustus 2012 @ 14:40:

Ik begrijp dit soort dingen eigenlijk nooit in een relatie. Wij betalen voor elkaar als dat nodig is. Wij zijn getrouwd dus alles op één hoop, maar ook toen we net samenwoonden was dat zo.Dit dus.
Ik denk ook niet dat vriend, verantwoordelijk is voor jouw uitgaven.

Los van wat hij verdient.

Waarom springen zijn ouders nog bij, ieder maand.

En wat je moeder betreft, zij kan jou ook bijspringen, en anders geen commentaar leveren.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Een relatie houd meer in dan sex hebben en samen leuke dingen doen.

Een relatie houd ook in dat je elkaar steunt in moeilijke tijden.

Dus als jij geen baan kan vinden dan vind ik het heel logisch dat je dan op je vriend kan terugvallen en hij ook voor jou betaald.

Dat wil nog niet zeggen dat jij dan kan zeggen zo mijn bijbaan houd op kom maar op met je geld. Je moet natuurlijk wel je best doen om een baan te vinden.
En wat Tuorrebout zegt ja.
Ik vind het vooral opvallend dat jullie dat probleem niet getackled hebben voor jullie gingen samenwonen.

Verder snap ik niet wat je bedoelt met "voor mij betalen".

Bedoel je dat jij nu in de schulden komt omdat je de boodschappen niet kunt betalen? In dat geval vind ik het niet redelijk van je vriend.

BEdoel je dat je van je vriend verwacht dat hij alles financiert en ook extraatjes voor jou betaalt? In dat geval vind ik jou niet redelijk.

Ik zou eens een gesprek gaan voeren over wat jullie in algemene zin vinden van de verdeling: vind jij het redelijk dat

- je allebei hetzelfde bedrag bijdraagt of

- allebei naar verhouding van je inkomen bijdraagt of

- allebei zoveel bijdraagt dat je hetzelfde bedrag overhoudt

?

En wat vindt hij?

Edit: ik begreep eerst dat het een probleem tussen jullie tweeen was, maar nu lijkt het vooral een verschil in opvatting tussen jou en je moeder te zijn? Hmm.
Ik vind het ook 'normaal' dat ieder z'n eigen ding betaald. Ik vind het ook terecht dat mijn vriend wil dat ik weer een baan zoek.

Mijn moeder zegt dat zij eerder toch ook niet werkte, en dat mijn vader daar nooit een probleem van heeft gemaakt. Ik zeg dat alles nu duurder is, dat alle jonge stellen beide werken, dat dat ook gewoon nodig is. Zij is van mening dat mijn vriend voor mij moet betalen totdat ik een baan heb gevonden waarvoor ik heb geleerd met een goed salaris.
Wat heeft jouw moeder hier nou mee te maken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je woont gratis! In Mijn ogen betaald jouw vriend elke maand 350 euro voor je.
Houd je moeder erbuiten. Je kunt best met haar een filosofische discussie voeren over hoe stellen de financien regelen, maar ze heeft geen klap te maken met hoe jullie het samen opgelost hebben.
Ik zou het heel raar vinden als jouw vriend alles voor jou zou betalen, enkel omdat jij geen baan wil accepteren die niet in je studierichting past. Als je nou helemaal geen werk kon vinden, dan zou het een ander verhaal zijn.
Zij is van mening dat mijn vriend voor mij moet betalen totdat ik een baan heb gevonden waarvoor ik heb geleerd met een goed salaris

(forum mobiel)

Ga je dan nu stoppen met je studie omdat je het niet betaald krijgt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
TO ik zou nog maar eens goed nadenken over deze relatie.

Stel dat je kinderen krijgt met deze man en jij wil minder gaan werken. Hoe kom je hier dan uit?

En daarnaast, in goede en slechte tijden, nu kun je niet zo veel bijdragen. Als je straks klaar bent met je studie kunnen jullie de kosten eerlijk verdelen.

Hij wil toch met jou samenwonen en jij met hem!

Dan moet hij zich dus al eerder hebben gerealiseerd dat je niet zoveel kan bijdragen totdat je afgestudeerd bent.
quote:Snormel schreef op 25 augustus 2012 @ 14:46:

Houd je moeder erbuiten. Je kunt best met haar een filosofische discussie voeren over hoe stellen de financien regelen, maar ze heeft geen klap te maken met hoe jullie het samen opgelost hebben.Maar ze mag wel een mening hebben.
Buiten dat alles om , je wilt toch niet en nooit afhankelijk worden van een man ??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven