Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen; probleem als de een veel meer verdient?

25-08-2012 14:35 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen in een huurhuis.

Ik ben zo goed als klaar met mijn studie en mijn vriend werkt fulltime. Ik heb een bijbaantje naast mijn studie.

Op dit moment betaalt hij de huur (700 euro inclusief) en ik de boodschappen (ongeveer 200 euro)

Verder betaalt ieder z'n eigen dingen zoals sport, kleding en (zorg)verzekeringen en ik betaal collegegeld voor mijn opleiding.

Mijn bijbaan was seizoenswerk en is in september voorbij. Ik had gehoopt eerder klaar te zijn met mijn studie en al lang aan (fulltime) het werk kunnen zijn maar door omstandigheden (doet er even niet toe) is dat nog niet gelukt.

Mijn vriend wil niet voor mij betalen, hij zegt dat hij dat niet kan (dat hij daar niet genoeg voor verdient) en niet wil. Dus ik heb 2 vacatures gevonden voor 20 uur per week (niet gerelateerd aan studie maar daar is weinig/geen werk in te vinden) omdat ik toch geld moet verdienen voor boodschappen/kleding/zorgverzekering. Dus ik hoop 1 van de 2 banen te krijgen of zoiets soortgelijks.

Mijn moeder is boos omdat zij van mening is dat mijn vriend voor mij moet betalen, hij heeft voor mij gekozen in goede en slechte tijden, dus moet ook (financieel) bijspringen als het nodig is. Ze vind het belachelijk dat mijn vriend niet voor mij wil betalen.

Ik heb zelf samen met mijn vriend besloten dat beter nog een parttime baan kan vinden, en dat ik daarnaast dan rustig kan zoeken naar een passende baan waarvoor ik heb geleerd (die banen liggen niet voor het oprapen) en welke beter betaald is.

Vinden jullie dat mijn vriend 'slecht' is dat hij niet voor mij wil betalen, of vinden jullie het terecht? Natuurlijk als ik geld nodig ben krijg ik bijv. 100 euro van hem, maar hij wil niet structureel dingen voor mij betalen, wat ik logisch vind.

* moet er even bij vermelden dat mijn vriend een inkomen heeft van ongeveer 1800-2000 euro netto en maandelijks nog 150 euro van z'n ouders krijgt. Hij heeft verder geen schulden of enorm dure uitgaven dus houdt maandelijks -in theorie- echt wel geld over *
Ik ben het met je moeder eens, 100%.

Ter illustratie: ik hoef van mijn vriend niet eens te werken of mijn studie afmaken als ik niet wil/ niet lukt want hij verdient genoeg voor ons beiden, maar ik studeer dus nog wel omdat ik het leuk vind. 1x raden wie mijn collegegeld betaalt. Hij ja, maar gelukkig komt hier alles op 1 hoop. Hij zijn (dure) hobby's, ik mijn dingen: ik hoef echt geen verantwoording af te leggen hoor! Zo wel, dan was hij mijn vriend niet. Ik vind jouw vriend overkomen alsof jullie relatie niet zo serieus is. Hoezo zou hij niet voor jullie betalen!?
Toen we gingen samenwonen hebben we afgesproken als ik mijn diploma heb en een baan heb, ook meer ga betalen. Dus zegmaar dat we in verhouding beide evenveel betalen. Daar sta ikzelf helemaal achter.

Nu vind ik dat ik mijn best moet doen op voor mijn eigen inkomen te zorgen, dus weer zo snel mogelijk een baan te vinden. Dus dat ik met die baan in ieder geval mijn eigen dingen kan betalen en misschien nog een klein beetje daarvan aan mijn vriend geven voor de huur.
ps TO betaald al de boodschappen a 200 euro, wat wil hij van een student verwachten!?

Dan had hij niet met Haar samen moeten gaan wonen!!
Staat het huis ook alleen op zijn naam TO ?
Persoonlijk houd ik niet zo van constructies waarbij je elk naar rato betaalt of waarbij je elk de helft betaalt. Bij ons gaat alles bij elkaar en daar leven we samen van. Maar er zijn genoeg stellen waarbij het prima werkt hoor.

Ik zou dit alleen een naar idee vinden. Wat als 1 van de 2 in de WW komt? Of arbeidsongeschikt raakt? Gaan jullie dan ook kijken wie waar recht op heeft?

Ik vind overigens wel dat jij je best moet doen om geld bij te verdienen.
quote:Nine81 schreef op 25 augustus 2012 @ 14:47:

TO ik zou nog maar eens goed nadenken over deze relatie.

Stel dat je kinderen krijgt met deze man en jij wil minder gaan werken. Hoe kom je hier dan uit?

En daarnaast, in goede en slechte tijden, nu kun je niet zo veel bijdragen. Als je straks klaar bent met je studie kunnen jullie de kosten eerlijk verdelen.

Hij wil toch met jou samenwonen en jij met hem!

Dan moet hij zich dus al eerder hebben gerealiseerd dat je niet zoveel kan bijdragen totdat je afgestudeerd bent.Nog niet zoveel bijdragen is niet hetzelfde als niets bijdragen. TO kan best een aantal uren gaan werken, alleen vind haar moeder dat ze dat niet hoeft te doen. Dus om nou gelijk te roepen dat TO over haar relatie na moet gaan denken?
quote:fantastissima schreef op 25 augustus 2012 @ 14:49:

Staat het huis ook alleen op zijn naam TO ?We huren en dat staat op onze beide namen, hij als hoofdbewoner en ik 'erbij' zegmaar. We zijn er wel samen ingetrokken (niet dat hij er eerst in woonde en dat ik er later bij in kwam)
Ik zou ook niet willen betalen voor een partner met wie je nog maar een half jaar samenwoont. Ik vind dat jouw vriend gelijk heeft en jouw moeder vind ik heel ouderwets.
quote:fantastissima schreef op 25 augustus 2012 @ 14:42:

Ik zou het belachelijk vinden dat hij niet wil betalen! Je woont samen, en leeft ook samen neem ik aan. Als jij gewoon probeert te werken als je kunt, en hij heeft genoeg over dan moet ie dat ook maar voor jou over hebben! Dat geëmancipeerde gezeur over eigen dingen betalen, bah ik ben blij dat mijn vriend er anders mee omgaat. Moet er niet aan denken dat het zo aan toe ging bij ons!

Samen de lusten, samen de lasten, in goede en in slechte tijden ja!Precies! Als jij straks een baan hebt en hij raakt de zijne kwijt, wat dan? Hij moet niet zo moeilijk doen....
Wat als 1 van jullie ernstig ziek wordt.
quote:fantastissima schreef op 25 augustus 2012 @ 14:48:

Ik ben het met je moeder eens, 100%.

Ter illustratie: ik hoef van mijn vriend niet eens te werken of mijn studie afmaken als ik niet wil/ niet lukt want hij verdient genoeg voor ons beiden, maar ik studeer dus nog wel omdat ik het leuk vind. 1x raden wie mijn collegegeld betaalt. Hij ja, maar gelukkig komt hier alles op 1 hoop. Hij zijn (dure) hobby's, ik mijn dingen: ik hoef echt geen verantwoording af te leggen hoor! Zo wel, dan was hij mijn vriend niet. Ik vind jouw vriend overkomen alsof jullie relatie niet zo serieus is. Hoezo zou hij niet voor jullie betalen!?

En als jullie relatie ooit over gaat? Waar sta jij dan?

Tjee, ik wist niet dat we weer terug gingen naar het jaar nul.
Met zo'n zeikerd van een vriend zou ik helemaal niet willen samenwonen.

Stel, je wordt arbeidsongeschikt en krijgt een hele kleine uitkering, dan krijg je dus je hele leven te horen dat hij voor jou moet betalen, wat hij niet wil.

Hij verdient genoeg, is het nou zo erg om bij te springen totdat jij een goede baan hebt?
quote:xxxxgirl2 schreef op 25 augustus 2012 @ 14:48:

Toen we gingen samenwonen hebben we afgesproken als ik mijn diploma heb en een baan heb, ook meer ga betalen. Dus zegmaar dat we in verhouding beide evenveel betalen. Daar sta ikzelf helemaal achter.

Nu vind ik dat ik mijn best moet doen op voor mijn eigen inkomen te zorgen, dus weer zo snel mogelijk een baan te vinden. Dus dat ik met die baan in ieder geval mijn eigen dingen kan betalen en misschien nog een klein beetje daarvan aan mijn vriend geven voor de huur.Wat een punt maken jullie van de geld verdeling zeg, denken jullie allbei op deze wijze of is je vriend hierin de bepaler?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Even ter illustratie;

ben op mn 23e samen gaan wonen terwijl ik toen in mn 2e jaar van mn HBO zat.

Mijn vriend wilde graag samenwonen in zijn koophuis.

Ik zei toen; dat wil ik ook maar ik betaal nu 200 euro voor een half appartement (met n vriendin samen) dus meer wil ik daaraan niet betalen.

De rest van de kosten verdeelde we (redelijk) eerlijk.

Hij wil toch met MIJ samenwonen. Anders had hij een andere vriendin met baan moeten zoeken!
Een man die van zijn vrouw houdt, wil voor haar zorgen. Dat zit in de mens.

(Omgekeerd natuurlijk ook.)

Ik zou deze relatie inderdaad nog maar eens overwegen.
quote:Mopsie41 schreef op 25 augustus 2012 @ 14:52:

Met zo'n zeikerd van een vriend zou ik helemaal niet willen samenwonen.

Stel, je wordt arbeidsongeschikt en krijgt een hele kleine uitkering, dan krijg je dus je hele leven te horen dat hij voor jou moet betalen, wat hij niet wil.

Hij verdient genoeg, is het nou zo erg om bij te springen totdat jij een goede baan hebt?volgens mij gaat het niet om het bijspringen, maar om het feit dat de moeder van TO zegt dat haar dochter geen baantje hoeft te accepteren die niet bij haar studie past. Dus totdat TO een baan heeft gevonden die goed betaald en bij haar studie past zou haar vriend alles voor haar moeten betalen. Dat is toch krom? TO kan gewoon gaan werken hoor. En een stukje bijdragen.
quote:eliana schreef op 25 augustus 2012 @ 14:46:

Je woont gratis! In Mijn ogen betaald jouw vriend elke maand 350 euro voor je.

De huur is niet met ¤ 350,00 omhoog gegaan toen to daar kwam wonen. Vriend betaald dus NIET voor to.

Hij betaald gewoon ¤ 700,00 aan huur of hij daar nu alleen of met zijn tweeën woont. To woont gratis ja dat is waar. Maar je kan niet zeggen dat ze daarmee ¤ 350.00 uitspaart. Dat is appels met peren vergelijken. In haar eentje had ze misschien op kamers gewoond en minder kwijt geweest aan boodschappen. Ze had misschien meer toeslagen gekregen. Ze had thuis bij haar moeder kunnen wonen. etc. etc.

Als je zo strikt berekeningen maakt ben je meer huisgenoten of heb je meer een werkgever/werknemer verhouding. Jij studeert dus bent meer thuis dus maakt meer schoon daarom mag jij gratis woning is loon in natura. Van een liefdevolle relatie waarin je deelt is in mijn ogen dan geen sprake meer.
Jullie eigenlijke regeling (hij de huur, jij de boodschappen) hadden mijn vriend en ik eerst ook. Ook om precies dezelfde redenen. Met verschil dat ik toen ik klaar was met studeren meteen ben gaan werken. Niet in mijn branche helaas, maar dat is niet anders.

En ook ik was langer met mijn studie bezig dan verwacht maar dat heb ik allemaal zelf betaald met mijn parttime baantje, spaargeld etc. Vriend had dat ook niet bij kunnen springen, maar daar heb ik niet eens om gevraagd, dat was mijn pakkie-an.
quote:Eindeloos schreef op 25 augustus 2012 @ 14:43:

Ik denk ook niet dat vriend, verantwoordelijk is voor jouw uitgaven.

Los van wat hij verdient.

Waarom springen zijn ouders nog bij, ieder maand.

En wat je moeder betreft, zij kan jou ook bijspringen, en anders geen commentaar leveren.

Hij krijg elke maand geld van zijn ouders omdat zij dat weer van hun ouders krijgen.. Het is dus een soort van schenking ofzo. Zijn zus krijgt het ook. Hij krijg dit al zijn hele leven (eerst natuurlijk op spaarrekening) en mag zelf weten wat hij er mee doet.

Mijn ouders kunnen mij niet meer bijspringen, hoe graag ze dat zouden willen doen. Toen ik nog stufi kreeg moesten ze in het laatste jaar 120 euro per maand bijdragen, wat ze dus met pijn en moeite hebben gedaan. Mijn ouders werken beide maar verdienen niet zoveel dat ze voor 3 kinderen overhouden.
Idee: hij gaat de helft van de boodschappen betalen, jij zoekt een baantje?? Ik snap best dat hij niet meer wilt betalen, bedoel, jij kunt toch ook werken naast je studie?
Ik vind het niet meer dan terecht dat je naast je studie een baan zoekt. Als je op jezelf wilt wonen zul je ook inkomsten moeten genereren.

En als die baan dan niet genoeg oplevert dan vind ik wel weer dat je vriend met zijn salaris kan zorgen dat de rest van de lasten betaald worden.

Zo leef je samen in mijn ogen en draag je beide bij in de mate die redelijk is voor dit moment.

En ik zie reacties over 'naar rato' betalen en over de grote hoop..

Dat is naar mijn mening iets waarbij elk stel een andere mening is toegedaan. Wij vinden het 'naar rato' idee fijn voor ons werken. Ik werk minder uur dan vriend en op die dag ben ik er voor ons kind. Nu heb ik een betere baan en is de 'naar rato' methode zo goed als achterhaald, omdat ik met met 32 uur evenveel ga verdienen als hij in 40..

Maar stel dat ik in de WW terecht kom bijvoorbeeld vind ik het niet meer dan terecht dat hij (tijdelijk) meer betaald.
quote:viennas schreef op 25 augustus 2012 @ 14:55:

[...]

volgens mij gaat het niet om het bijspringen, maar om het feit dat de moeder van TO zegt dat haar dochter geen baantje hoeft te accepteren die niet bij haar studie past. Waar lees je dat?
quote:memorytapes schreef op 25 augustus 2012 @ 15:00:

Idee: hij gaat de helft van de boodschappen betalen, jij zoekt een baantje?? Ik snap best dat hij niet meer wilt betalen, bedoel, jij kunt toch ook werken naast je studie?

Ja dat heb ik tot op heden ook altijd al gedaan. Voordat ik samenwoonde had ik vast contract maar nu ik ben gaan samenwonen 60 km verderop dus een tijdelijke baan aangenomen. Het is seizoenswerk, dus ik kan gewoon niet blijven want het bedrijf gaat dicht.

Ik ga ook solliciteren naar beide vacatures, heb de sollicitatie formulieren in huis liggen en ga ik maandag langs brengen.
Ik ben het werkelijk waar ongelooflijk dat er zoveel vrouwen zijn die vinden dat haar vriend maar even moet betalen. Hij al 3x (!) meer bij dan TO en dan moet hij ook nog maar even TO's studievertraging betalen? Ik kan alleen maar raden naar de reacties als de situatie omgekeerd zou zijn geweest, waarschijnlijk iets in de trant van 'uitvreter' 'niksnut' 'man zonder ambitie' etc.

Jij alleen bent verantwoordelijk voor de vertraging in je studie en ik vind het een grof schandaal dat je moeder zich op deze wijze met jullie relatie bemoeid. Wees blij dat je vriend al het merendeel van de vaste lasten op zich neemt en maak je studie zo snel mogelijk af zodat de verdeling van de lasten gelijkmatiger kan worden gemaakt.
TO studeert, ze zit dus niet de hele dag op haar luie kont.

Dus: ze moet studeren, werken, huishouden, en vriend alleen werken en af en toe de handjes laten wapperen?

Het draait niet alleen om geld, ik neem zomaar aan dat TO op andere vlakken haar steentje bijdraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven