Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen; probleem als de een veel meer verdient?

25-08-2012 14:35 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen in een huurhuis.

Ik ben zo goed als klaar met mijn studie en mijn vriend werkt fulltime. Ik heb een bijbaantje naast mijn studie.

Op dit moment betaalt hij de huur (700 euro inclusief) en ik de boodschappen (ongeveer 200 euro)

Verder betaalt ieder z'n eigen dingen zoals sport, kleding en (zorg)verzekeringen en ik betaal collegegeld voor mijn opleiding.

Mijn bijbaan was seizoenswerk en is in september voorbij. Ik had gehoopt eerder klaar te zijn met mijn studie en al lang aan (fulltime) het werk kunnen zijn maar door omstandigheden (doet er even niet toe) is dat nog niet gelukt.

Mijn vriend wil niet voor mij betalen, hij zegt dat hij dat niet kan (dat hij daar niet genoeg voor verdient) en niet wil. Dus ik heb 2 vacatures gevonden voor 20 uur per week (niet gerelateerd aan studie maar daar is weinig/geen werk in te vinden) omdat ik toch geld moet verdienen voor boodschappen/kleding/zorgverzekering. Dus ik hoop 1 van de 2 banen te krijgen of zoiets soortgelijks.

Mijn moeder is boos omdat zij van mening is dat mijn vriend voor mij moet betalen, hij heeft voor mij gekozen in goede en slechte tijden, dus moet ook (financieel) bijspringen als het nodig is. Ze vind het belachelijk dat mijn vriend niet voor mij wil betalen.

Ik heb zelf samen met mijn vriend besloten dat beter nog een parttime baan kan vinden, en dat ik daarnaast dan rustig kan zoeken naar een passende baan waarvoor ik heb geleerd (die banen liggen niet voor het oprapen) en welke beter betaald is.

Vinden jullie dat mijn vriend 'slecht' is dat hij niet voor mij wil betalen, of vinden jullie het terecht? Natuurlijk als ik geld nodig ben krijg ik bijv. 100 euro van hem, maar hij wil niet structureel dingen voor mij betalen, wat ik logisch vind.

* moet er even bij vermelden dat mijn vriend een inkomen heeft van ongeveer 1800-2000 euro netto en maandelijks nog 150 euro van z'n ouders krijgt. Hij heeft verder geen schulden of enorm dure uitgaven dus houdt maandelijks -in theorie- echt wel geld over *
Je vriend heeft een netto inkomen van ongeveer ¤2000 en hij zegt dat hij niet genoeg verdient voor jullie twee samen. Koopt hij elk jaar een nieuwe auto of zo? Elk jaar 4x een vliegreis? Waarom krijgt hij met zo'n salaris in godsnaam nog zakgeld van zijn ouders?

Je vriend wil niet voor je betalen DUS zoek je maar een baantje voor 20 uur? Pardon? Ik neem aan dat je gaat werken voor een andere reden. En waarom geen 40 uur?

Je moeder is boos? Heerlijke moeder en vooral schoonmoeder. Ik zou haar zeggen dat je vriend geld krijgt van zijn ouders en dat jij dat ook van haar verwacht.
quote:oscarzetaacosta schreef op 25 augustus 2012 @ 15:24:

[...]

Hij draagt toch ook 3x zo veel bij ? Maar waarom daar stoppen als je er nog meer uit kunt persen toch? Iedereen heeft wel een reden waarom hij of zij langer of zijn studie doet. Zoals ik eerder al zei, als TO een man was geweest dan was er veel eerder een consensus bereikt. Dan stonden vragen als 'waarom laat je je mammie jouw problemen oplossen' 'Ben jij nog een echte vent? ga toch werken' en 'Je laat je onderhouden door een vrouw' centraal.

TO moet blij zijn dat ze tijdens haar studie gratis kan wonen, iets wat voor veel studenten niet weggelegd is.

Dit lees ik hier vaak als argument op het forum. Niet alleen bij geldkwesties, ook bij andere zaken. En dat nadat al veel forumster hebben aangegeven dat zij ook een tijd meer verdienden dan hun man/vriend.

Ik moet zeggen dat ik het hier met beide eens ben.

Als je in een relatie zit, betaal je in slechte tijden ook voor elkaar (vind ik dan he) Maar.. als je wel een baan kunt krijgen, ook al is dat niet dé baan die je zoekt, dan neem je die m.i. wel gewoon. Wie weet hoelang het duurt voordat je dé baan krijgt, een mindere baan staat altijd beter op je cv dan géén baan.

Er zijn stellen bij wie ieder evenveel betaalt aan de gezamenlijke dingen. Dat klinkt mooi, maar vooral als je allebei hetzelfde verdiend. Er is hier ook wel eens een topic langsgekomen, waarin de man leuk bijbeunde en duizenden euro's extra in de maand had, terwijl de vrouw amper leuke dingen voor zichzelf kon doen. Dat klinkt in mijn oren niet meer als een relatie, maar als een LTA (living together apart)

Bij ons zou je kunnen zeggen dat we na rato betalen. Alles gaat op de grote hoop, ieder doen we leuke dingen, samen doen we leuke dingen. Allemaal van die grote hoop.

Wij geven maandelijks ongeveer evenveel aan onszelf uit, denk ik. Dat ligt niet op een weegschaal, maar ik ben ook niet iemand die maandelijks veel aan kleding en/of make-up uitgeeft. Hij ook niet, trouwens. Grote uitgaven voor onszelf gaan in overleg, zoals een camera voor mij.
Later is nu
quote:toiletjuffrouw schreef op 25 augustus 2012 @ 15:42:

[...]

Omdcat het des mans mens is, om voor zijn gezin te willen zorgen. Dat is aangeboren.

is het niet zo'n vent, dan is het in mijn ogen een klaploper.Genoeg vrouwen, die gewerkt hebben terwijl hun man studeerde en waarvan de vrouw dus alle kosten betaalde.
Later is nu
ik heb niet alle reacties gelezen maar ik snap de strekking van het probleem. ik ben ook van mening dat je in een serieuze relatie in goed en slechte tijden voor elkaar kiest en dus ook financieel wat voor elkaar opvangt. dat wil echter niet zeggen dat je dan maar lekker makkelijk kan leven en je partner alles voor je moet laten betalen. ik heb zelf altijd gewerkt naast mijn studie, nooit problemen mee gehad.

nu werken we beide en betalen beide de helft vd hypotheek (hebben deze ook in 2 delen laten splitsen en beide 1 deel op onze naam staan). maar omdat mijn vriend meer verdient dan ik betaald hij wat meer aan levensonderhoud en vakanties e.d.

ik ben helaas noodgedwongen een tijdje thuisgeweest (ziekte, ziekenhuisverblijf en een lastig herstel) waardoor mijn inkomen afnam. (werk voor een deel op provisiebasis en haalde dus even geen projecten binnen). vond het niet meer dan logisch dat vriend toen ineens heel veel meer betaalde/deed in huis omdat ik het gewoon niet kon. vriend gelukkig ook niet hoor.

vind het overigens wel heel raar dat to's moeder commentaar heeft op hoe ze hun financien regelen. niemand heeft iets te maken met onze financien behalve vriend en ikzelf hoor. no way dat een derde partij zich erin gaat mengen!
qthee, jemoet eens beter lezen.
quote:Captain_Obvious schreef op 28 augustus 2012 @ 07:42:

[...]

Ja, dat vind ik gek. Kan niet helemaal uitleggen waarom...

(hier heb je dus ook helemaal niks aan)

Wat mij in dit soort constructies opvalt, ook bij diegene die van vriend alles mag doen, hij verdiend wel, dat de man dus verantwoordelijk lijkt te blijven voor het inkomen.

De man werkt, de vrouw mag kiezen wat ze doet: beetje studeren of een baantje (want zo wordt het dan gebracht, als leuke vrijetijdsbesteding), maar ook een geinige hobby.

Fijn dat de man dit goed vindt, maar zo zit je als vrouw dus wel in een luxe positie. Hij neemt z'n verantwoordelijkheid en werkt zoals mannen dat al eeuwen doen, jij mag lekker doen wat je wilt. Jippieee..
Later is nu
Een dag minder werken betekent niet bij iedereen afhankelijk worden. Met 4 dagen (soms zelfs 3) kun je jezelf vaak best onderhouden mocht je er alleen voor komen te staan. Ligt er maar net aan wat je doet en hoeveel dat verdient.

Mijn vriend biedt mij in de toekomst gewoon die keuze. Ik mag als ik wil thuis blijven met de kinderen (als alles gaat zoals we het nu voor ons zien kan dat financieel ook makkelijk) maar ik mag ook als ik wil gewoon fulltime blijven werken. Wat het wordt zal de tijd leren, hoewel ik niet denk dat lang thuisblijven bij me past. Dan zou ik me gaan vervelen. En ik wil idd ook gewoon eigen pensioen opbouwen en op mijn eigen benen kunnen staan mocht dat nodig zijn.

Het heeft verder weinig te maken met alles kunnen doen wat je wilt, wel met keuzes die je maakt omtrent hoe je je leven indeelt. Als je dat op een enigszins verstandige manier doet is daar niks mis mee.
Dreamer, als je een eigen zaak hebt als man heb je niet echt de optie om minder te gaan werken vaak.

Veel werken zal hij dus toch wel moeten, of ik nou werk of niet. En als dat werk van de een genoeg oplevert voor beiden geeft dat de ander een keus. Andersom zou dat net zo gaan. Alleen heb ik straks geen eigen zaak, hij waarschijnlijk wel.
Dit topic illustreert waarom na een scheiding vrouwen er vaak zo belabberd bij zitten.....
quote:pop1980 schreef op 25 augustus 2012 @ 16:41:

Ik heb hier nu al een aantal keer gelezen dat je pas een echte relatie hebt als je al het geld op een grote hoop gooit.

Ik vind dat een vreemde stelling. In mijn ogen gaat het er in een relatie om dat je op emotioneel vlak elkaar steunt. Niet financieel. Natuurlijk kan je elkaar financieel ondersteunen, vooral in moeilijke tijden, maar om altijd op vriends zak te teren zou ik heel vervelend vinden.

Dus TO, met vriend om tafel wat de verwachtingen zijn voor het komende half jaar! Daar komen jullie samen vast heel goed uit.

Mijn vriend en ik hebben beiden een eigen rekening, en een gezamenlijke rekening, waar wij beiden elke maand (naar rato) geld op storten. Van die rekening wordt de huur, de boodschappen, de energierekeningen etc. betaald.

Als ik iets voor mezelf koop, gaat dat van mijn eigen rekening. Dan hoef ik niet te verantwoorden dat ik alweer nieuwe dure schoenen heb gekocht, en vriend kan dure gadgets kopen, zonder dat we er discussies over krijgen.

Dit werkt voor ons prima!

Helemaal mee eens.

Verder verbaast het mij enorm dat een hoop mensen hier stellen dat een van de twee partners ook zonder werk kan komen te zitten.

Nou, het zal een hoop mensen verbazen, maar als je zonder werk komt te zitten als geen relatie hebt moet je ook blijven door betalen. Of zijn er hier mensen die hun huisbaas dan om uitstel vragen?

TO betaalde eerste 200 euro huur. Dat is een schijntje. Was misschien handiger geweest als TO even had gewacht met samenwonen totdat ze ouder was geworden en erachter was gekomen dat het leven nu eenmaal geld kost. Studie of geen studie.

Iemand anders merkte op dat ze zich dan maar in de schulden moet storten om rond te komen? Ja. Zo gaat dit ook bij alleenstaande studenten.

Zo bizar vind ik het dat sommigen hun partner als een nieuw paar ouders bekijken.

Ik mijn optiek betaal je allebei bij, en zorgt een ander pas financieel voor je als dat echt niet anders kan. Studie of wat dan ook vind ik geen goede reden.

Want wat te doen als de vriend van TO ook zijn werk kwijt raakt nu?
quote:liselore3punt0 schreef op 28 augustus 2012 @ 11:09:

Dit topic illustreert waarom na een scheiding vrouwen er vaak zo belabberd bij zitten.....

Inderdaad.

De emancipatie in Nederland staat nog in de kinderschoenen, zo blijkt. Is ook niet zo gek. Van alle Europese landen doet Nederland het bizar slecht wat betreft vrouwen op de arbeidsmarkt.

Wat een mentaliteit zeg.
Jukebox:

"Helemaal mee eens.

Verder verbaast het mij enorm dat een hoop mensen hier stellen dat een van de twee partners ook zonder werk kan komen te zitten.

Nou, het zal een hoop mensen verbazen, maar als je zonder werk komt te zitten als geen relatie hebt moet je ook blijven door betalen. Of zijn er hier mensen die hun huisbaas dan om uitstel vragen?

TO betaalde eerste 200 euro huur. Dat is een schijntje. Was misschien handiger geweest als TO even had gewacht met samenwonen totdat ze ouder was geworden en erachter was gekomen dat het leven nu eenmaal geld kost. Studie of geen studie.

Iemand anders merkte op dat ze zich dan maar in de schulden moet storten om rond te komen? Ja. Zo gaat dit ook bij alleenstaande studenten.

Zo bizar vind ik het dat sommigen hun partner als een nieuw paar ouders bekijken.

Ik mijn optiek betaal je allebei bij, en zorgt een ander pas financieel voor je als dat echt niet anders kan. Studie of wat dan ook vind ik geen goede reden.

Want wat te doen als de vriend van TO ook zijn werk kwijt raakt nu?"

Eens. Ook wat de emancipatie betreft.

Alleen zit er wel een groot verschil tussen niet 50/50 kunnen en niet 50/50 willen betalen! Wij (vriend en ik) kunnen het 50/50 doen. Sterker nog, door lage maandlasten zou ik (student) met een beetje lenen ons allebei kunnen onderhouden als dat nodig is. Wordt het wel krap en goed op de uitgaven letten, maar het kan gelukkig wel! En ook als we uit elkaar gaan heeft geen van ons twee een financieel probleem.

Ik wil best 50/50 betalen, dat heb ik in de eerste instantie ook aangeboden. Maar het is mijn vriend die naar rato wil betalen (wat we niet strak hebben uitgerekend op de euro, maar gewoon ongeveer) omdat zijn idee is dat als je samen leeft, je ook dezelfde levensstandaard moet kunnen hebben. Hij wil dus dat we beide per maand ongeveer hetzelfde overhouden voor onszelf en daarom dus naar rato betalen.

Minder bijdragen, minder werken of minder verdienen betekent niet per se dat je afhankelijk wordt van een man. 3 dagen in een kledingwinkel staan kun je jezelf niet van onderhouden nee. Maar iemand met een goede baan die een dagje minder gaat werken in de week heeft heus geen honger als hij of zij opeens voor zichzelf moet gaan zorgen.
Overigens heb ik altijd een beeld gehad om met partner allebei 4 dagen te werken. Als mijn partner dat niet kan omdat zijn zaak dat niet toelaat, zie ik niet in waarom ik moet afzien van mijn eigen 4 dagen?
Wij hebben alles op een hoop.

Al jaren en dat werkt prima.
quote:Ruza schreef op 28 augustus 2012 @ 11:07:

Mijn vriend biedt mij in de toekomst gewoon die keuze. Ik mag als ik wil thuis blijven met de kinderen (als alles gaat zoals we het nu voor ons zien kan dat financieel ook makkelijk) maar ik mag ook als ik wil gewoon fulltime blijven werken.Oh wat krijg ik de kriebels van de manier waarop je dat opschrijft! Hij biedt je de keuze en jij mag van hem?!

Het is JOUW leven en geen man die voor jou beslist wat je wel of niet mag!

Wat pas echt meedenken van hém zou zijn is aanbieden dat hij bij eventuele kinderen ook een dag werken zou willen inleveren. (maar laat me raden: oh néé met zijn baan gaat dat écht niet)
Zeg maar Spijker.
Je leest verkeerd flashy. Hij beslist juist NIET voor mij of ik iets wel of niet mag. Ik kan juist die keuze zelf maken.

En nee, als je kijkt naar de combinatie leeftijd+carriereplan zit een dag minder werken voor hem er de komende 5 jaar écht niet in. Mag al blij zijn als hij 5 dagen kan werken. Daarna wel, maar dan nog alleen als alles goed gaat. Als je zaak na een paar jaar lekker loopt kun je een dag minder nemen. En dat zou hij dan ook doen.

Maar dat hij in de komende jaren 5 a 6 dagen MOET werken, betekent niet dat ik dan maar hetzelfde moet doen. Als ik alleen was en ik kom me 4 dagen veroorloven zou ik dat ook doen. Maar als je samen bent moet je dat toch echt afstemmen. Of neem jij zomaar ontslag en ga je fulltime thuis zitten zonder enig overleg omdat je dat toch echt zelf moet weten?
quote:toiletjuffrouw schreef op 28 augustus 2012 @ 09:06:

[...]

Nooit van Liefde gehoord? Geven om elkaar? Graag bij elkaar willen zijn? Iets voor elkaar over hebben?

Ik heb met pijn en moeite een dag werken ingeleverd, want ik hou van mijn werk, maar ik doe dat dus uit liefde voor hem en vice versa.

Raar verzoek... Tja. We leven blijkbaar in een hele individualistische samenleving waar zorg voor elkaar een zeldzaam iets wordt.

Tuurlijk ken ik de liefde, sterker nog, die ervaar ik elke dag. (Waarom klinkt het zo veroordelend als je die vraag zo stelt?)

Maar ik vind dat liefde en geld niet zo veel met elkaar te maken hebben.

Ik heb genoeg voor mijn vriend over en hij ook voor mij, genoeg om beide gelukkig te zijn.

Ik vind een dag minder gaan werken zodat je meer quality time samen hebt wel een leuk idee, maar dan zou je allebei minder moeten gaan werken en dat lijkt bij jou niet het geval te zijn. Bovendien staat dat bij mij niet gelijk aan voor elkaar zorgen.

Maar goed, misschien ben ik ook wel wat te radicaal hoor, ik weet het niet. Ik werk alleen parttime als ik dan ook nog een eigen huis e.d. kan betalen. Anders maar fulltime (of andere baan).quote:toiletjuffrouw schreef op 28 augustus 2012 @ 09:53:

Ik heb en riant inkomen met 4 dagen werken, dus ik zie het probleem niet. Ik zou in mijn uppie prima kunnen rondkomen van mijn salaris.

Ah, nu klinkt het al een stuk rationeler.

Hoe heeft hij trouwens zijn werk anders ingedeeld zodat jullie elkaar meer zien?
quote:Ruza schreef op 28 augustus 2012 @ 12:47:

Misschien vragen ze wel of hij het wil betalen voor ze?
quote:dreamer schreef op 28 augustus 2012 @ 10:34:

[...]

Wat mij in dit soort constructies opvalt, ook bij diegene die van vriend alles mag doen, hij verdiend wel, dat de man dus verantwoordelijk lijkt te blijven voor het inkomen.

De man werkt, de vrouw mag kiezen wat ze doet: beetje studeren of een baantje (want zo wordt het dan gebracht, als leuke vrijetijdsbesteding), maar ook een geinige hobby.

Ja, inderdaad. Brrr! Je hebt als vrouw toch net zo'n zware verantwoordelijkheid als de man in de relatie om geld binnen te brengen.

Of het geijkte: ja maar hij verdient veel meer dan ik. Dat ga je echt niet oplossen door minder te gaan werken.
Oke! hij betaald al een hoop.

Maar hij heeft ook een ruim inkomen, en kan het dus ook gemakkelijk! Jij bent nog bezig met je studie en het is dus logish dat je krapper zit. Ik neem aan dat hij dat van tevoren wist, en ik neem ook aan dat jij dadelijk werk wil / en kan vinden en ook gaat verdienen.

ik vind het vreemd dat je vriend niet voor je wilt betalen.

Als hij het nou echt niet kon, oke! maar daar gaat het dus niet om.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:Ruza schreef op 28 augustus 2012 @ 11:07:

Een dag minder werken betekent niet bij iedereen afhankelijk worden. Met 4 dagen (soms zelfs 3) kun je jezelf vaak best onderhouden mocht je er alleen voor komen te staan. Ligt er maar net aan wat je doet en hoeveel dat verdient.

Mijn vriend biedt mij in de toekomst gewoon die keuze. Ik mag als ik wil thuis blijven met de kinderen (als alles gaat zoals we het nu voor ons zien kan dat financieel ook makkelijk) maar ik mag ook als ik wil gewoon fulltime blijven werken. Wat het wordt zal de tijd leren, hoewel ik niet denk dat lang thuisblijven bij me past. Dan zou ik me gaan vervelen. En ik wil idd ook gewoon eigen pensioen opbouwen en op mijn eigen benen kunnen staan mocht dat nodig zijn.

Het heeft verder weinig te maken met alles kunnen doen wat je wilt, wel met keuzes die je maakt omtrent hoe je je leven indeelt. Als je dat op een enigszins verstandige manier doet is daar niks mis mee.Hetzelfde geldt voor ons. Bij ons is nu de eerste op komst en we waren er allebei al uit dat we 3 dagen opvang de max vinden voor een kind. We zijn dus gaan kijken wie er minder kon/wilde werken en uiteindelijk ga ik een dag minder werken. Vriendlief werkt dan fulltime en ik ga 3 x 9 werken, zodat ik toch nog aan aardig wat uren kom. Geld gaat gewoon op de grote hoop hier. We zijn allebei ongeveer even zuinig/uitgeverig, en zo eens in de zoveel tijd kijken we even naar de verhoudingen.
Een relatie is nooit prettig als je alle inkomsten en uitgaven gescheiden hoort. Je leeft samen en zal hierdoor inderdaad zorg voor elkaar moeten nemen. Wel zou ik van mijn partner verwachten dat hij actief zoekende was naar werk, of dit nou fulltime is of parttime. Ik neem aan dat als je boodschappen hebt gedaan en hij een sneetje brood meer eet dan jij dit ook niet verrekend wordt. Oftewel, je bent een huishuiden dus alles op de grote hoop.
Ik zou als student nooit gaan samenwonen.

Je kunt dan niet de helft van alle lasten betalen en zou afhankelijk worden van een ander.

Ik zou überhaupt niet samen gaan wonen met iemand die niet 50/50 wil hanteren. Snap ook niet zo goed, waar jij of je moeder vindt dat je vriend meer moet bijdrage in jullie financiële huishouding. Dat je vriend nog gesponsord wordt door zijn ouders, betekent niet dat hij jou daarvan moet onderhouden.

Dat je moeder hierover boos is, zegt meer over haar. En de zelfsprekendheid dat zij vindt dat jij moet worden onderhouden door je vriend.
quote:fantastissima schreef op 25 augustus 2012 @ 14:48:

Ik ben het met je moeder eens, 100%.

Ter illustratie: ik hoef van mijn vriend niet eens te werken of mijn studie afmaken als ik niet wil/ niet lukt want hij verdient genoeg voor ons beiden, maar ik studeer dus nog wel omdat ik het leuk vind. 1x raden wie mijn collegegeld betaalt. Hij ja, maar gelukkig komt hier alles op 1 hoop. Hij zijn (dure) hobby's, ik mijn dingen: ik hoef echt geen verantwoording af te leggen hoor! Zo wel, dan was hij mijn vriend niet. Ik vind jouw vriend overkomen alsof jullie relatie niet zo serieus is. Hoezo zou hij niet voor jullie betalen!?

Ehhh, werkt het ook omgekeerd Fantastisima? Ik bedoel, als hij morgen stopt met werken (wat de aanleiding dan ook is), spring jij dan als een nobele ridder in het paard om asap een baan te bemachtigen om hem/jullie te onderhouden?

Ik krijg nog steeds sterk het gevoel dat het vooral het mannetje is dat het vrouwtje moet onderhouden (zeker in jouw uitleg), zodat zij de leuke hobby's kan doen en dat de man wel de volwassen verantwoordelijkheden mag moet dragen. Tis dat jouw vriend er hetzelfde over denkt (en wat dat betreft heb je geluk), maar de grote mensen wereld werkt niet meer zo. Als jouw vriend je verlaat, zal je toch heel hard van je roze wolk moeten komen en in de steigbeugels moeten klimmen om jezelf te bedruipen en dan is het met hobbyen en buiten spelen snel afgelopen.
quote:malu3 schreef op 25 augustus 2012 @ 14:51:

Ik zou ook niet willen betalen voor een partner met wie je nog maar een half jaar samenwoont. Ik vind dat jouw vriend gelijk heeft en jouw moeder vind ik heel ouderwets.

Ik heb met mijn man -toen nog vriend- jaren geleden een keer de discussie gehad over rekeningen. Mijn vriend kon niet zo snel een kamer vinden en moest wel uit zijn oude kamer. Ik had een grote kamer (alles goed voor mezelf geregeld en voor elkaar) en hij trok tijdelijk bij mij in ter overbrugging. Dat vond hij toen ook wel gezellig (en gemakkelijk ). Er kwam van hem toen nooit een opmerking om bij te dragen aan de kosten. Na drie maanden gooide ik het gesprek open en heb ik hem verteld dat hij wel mocht meebetalen aan de huur en dat ik het eigenlijk vreemd vond dat hij daar niet zelf op gekomen was. Nou, dat heeft nog dikke discussies gekost toendertijd. Want mijn vriend vond dat ik die kosten al had, met of zonder hem.

Uiteindelijk is hij gaan meebetalen, maar het heeft erg lang geduurd voordat hij de logica ervan inzag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven