Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen twee koophuizen

16-05-2018 16:21 65 berichten
Allen,

Mijn vriendin en ik willen in de nabije toekomst gaan samenwonen omdat wij het heen en weer reizen zat zijn. We willen gaan wonen in de woning van mijn vriendin. Wij hebben momenteel allebei een koopwoning waardoor we bepaalde keuzes moeten maken.

Ik wil mijn woning niet direct verkopen als ik bij haar intrek, waarschijnlijk ga ik het verhuren.

Wat vinden jullie fair qua meedragen haar kosten? En mocht ik het verhuren, heeft dit daar invloed op?

Ik hoor graag jullie meningen :)
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: elk de helft of naar rato. Toen mijn man en ik gingen samenwonen hadden we een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en elk nog een eigen rekening. We hielden beiden een zelfde bedrag over op onze eigen rekening, waardoor de een meer bijdroeg dan de ander. In het begin ik (toen hij nog in dienst zat), later hij. De winst die je op de verhuur maakt, zou je op een aparte rekening kunnen doen mbt dat huis. Wij verhuren ook een appartement en daar hebben we een aparte rekening voor. Als er dan wat kapot is hebben we altijd wel geld staan. Een keer hadden de onderburen lekkage, moest de hele badkamer op stel en sprong afgebroken en de huurders in een vakantie-woning. Dus ik was een kapitaal kwijt, was blij dat dat gewoon op de huis-rekening stond.
lattemachiato schreef:
16-05-2018 17:17
Mocht het samenwonen niet bevallen dan kun je toch terug naar je eigen huis nadat het huurcontract af loopt.

Leuk, als je nog verplicht anderhalf jaar moet samenwonen omdat je als verhuurder het contract niet tussentijds kunt opzeggen. :P
Trotter schreef:
16-05-2018 17:20
Belastingfraude, adresfraude en niet voldoen aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Met als mogelijke consequenties: een boete van de Belastingdienst, een bestuurlijke boete én meteen je hypotheek moeten terugbetalen. Je neemt nogal een risico voor die paar rotcenten...
TO geeft toch gewoon aan dat hij zich gaat inschrijven bij zijn vriendin als dit de constructie wordt en dat hij toestemming heeft van zijn hypotheekverstrekker? Welk risico bedoel je precies?
Trotter schreef:
16-05-2018 17:20
Belastingfraude, adresfraude en niet voldoen aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Met als mogelijke consequenties: een boete van de Belastingdienst, een bestuurlijke boete én meteen je hypotheek moeten terugbetalen. Je neemt nogal een risico voor die paar rotcenten...
Hij zegt dat ie mag verhuren en dat hij zich gaat inschrijven bij zijn vriendin dus dit soort postelings zijn absoluut overbodig en zijn vraag niet
Trotter schreef:
16-05-2018 17:22
Leuk, als je nog verplicht anderhalf jaar moet samenwonen omdat je als verhuurder het contract niet tussentijds kunt opzeggen. :P
Ja maar vroeger kwam je helemaal niet meer van ze af. Als je het zelf nodig hebt kan dat een reden zijn voor opzegging, maar je zit met een termijn en als de huurders het er niet mee eens zijn, kunnen ze langs de rechter. Dus dan ben je ook een flink aantal maanden verder.
katrien1974 schreef:
16-05-2018 17:29
Hij zegt dat ie mag verhuren en dat hij zich gaat inschrijven bij zijn vriendin dus dit soort postelings zijn absoluut overbodig en zijn vraag niet

Sorry hoor, dat had ik nog niet gelezen toen ik mijn bericht typte.
In vergelijkbare situatie betaalde ik mee aan:
- de vaste en variabele lasten (50%) die niet huis gebonden waren
- de helft van de hypotheek rente.

De aflossing was geheel aan partner om te betalen. Evenals onderhoud. En natuurlijk zijn helft van alle woonkosten.

Hij bouwde vermogen op via zijn woning/aflossing. Ik via het mijne (in het begin) en toen ik mijn huis verkocht had: door het aflossingsbedrag te sparen.
Trotter schreef:
16-05-2018 17:33
Sorry hoor, dat had ik nog niet gelezen toen ik mijn bericht typte.
Gek, dat TO toestemming heeft van zijn hypotheekverstrekker zegt hij in zijn eerste reactie en daarna nog drie keer.
Ik zou zeggen: maak samen heldere afspraken.
Wat wij hier vinden, is irrelevant. Wat jullie samen vinden, is veel belangrijker.

Ik zou, denk ik, alle kosten delen, behalve huis en hypotheek.
Helemaal exact 50-50 wordt het nooit. Financieel gaan jullie er op vooruit, neem ik aan. Dus daar mag zij ook best wat van merken.

Als jij winst maakt op de verhuur van je huis, zou mijns inziens dat van jou zijn.
Eventueel ter compensatie van het uitwonen, onderhoud, verlies bij verkoop etc.
Eventuele winst bij verkoop van je eigen huis, zou toch ook 100% voor jou zijn?

Ik zou niet mee-betalen aan de aflossing van haar huis. Onderhoud of verbouwing hangt er een beetje van af. Zo kan ik me voorstellen dat je dat de eerste jaren (nog) niet doet, maar wel aangeeft het te zullen gaan doen als de relatie voortduurt (of als extra's richting haar)
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:31
De hypotheekverstrekker komt er niet achter zolang deze zijn geld gewoon maandelijks krijgt. [...] Maar goed, ik ben vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.
De scepsis hier is, denk ik, terecht. Je hebt bij de meeste hypotheekverstrekkers een meldplicht als je gaat onderverhuren. Komen ze achter de illegale onderhuur, hebben ze een recht om de hypotheek te stoppen.
Maar je zult het goed uitgezocht hebben -- wij kennen de details niet (en dat hoeft inderdaad ook niet want dat was niet je vraag).
Wat mij vooral verbaast altijd is dat men hier al snel van het slechte uitgaat van de mens. Belastingfraude en dergelijke terwijl TO nergens aanleiding geeft om hem daarvan te verdenken.
Hooguit wekte hij even dat er verhuurt zou worden zonder toestemming (al lees ik dat nergens)
Wij wonen ook samen in mijn vriend zijn koophuis.
We betalen de lasten evenredig en ik betaal ook nog een soort van huur (die niet hoog is maar dat ben ik dus kwijt).
Alles qua verbouwingen, onderhoud e.d. betaalt hij.

Er zijn veel scenario's mogelijk, gewoon erover praten en hoe onromantisch het ook klinkt, best op papier zetten.
Houd je er rekening mee dat je geen HRA hebt, dat je kosten voor je huis hebt (onderhoud, WOZ etc).

Kijk waar jullie je goed bij voelen! En reken alles even goed uit.
Act like you're in a divorce because better safe then sorry
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
katrien1974 schreef:
16-05-2018 17:29
Hij zegt dat ie mag verhuren en dat hij zich gaat inschrijven bij zijn vriendin dus dit soort postings zijn absoluut overbodig en zijn vraag niet
Sorry iets fout gedaan 😂
ColeJ schreef:
16-05-2018 17:16
Zeker, al meerdere keren aangegeven dat ik mag verhuren. Alsnog opmerkingen over: foei mag niet van de bank! Foei mag niet zomaar van de VVE!
.
Je zou de eerste niet zijn die het zich niet realiseert (of hier niet helemaal eerlijk is).
Wij dragen ieder de lasten voor het eigendom van ons eigen huis. Denk aan WOZ. De opbrengst van de huur verdelen we 50/50. Als bijv de tuinman is geweest bij het verhuurde huis dan gaat dat van de huurinkomst af. Per jaar is een maand huur voor de eigenaar van het verhuurde huis omdat die geen belastingteruggave meer heeft.
ananee wijzigde dit bericht op 16-05-2018 21:34
2.32% gewijzigd
Een baksteen is nooit alleen
Als je net gaat samenwonen en je kunt het dragen zonder krom te liggen; 50% van de vaste lasten exclusief de aflossing. Denk ook aan de onderhoudskosten (volgens veh +/- 300 per maand), die horen er voor mij wel bij.

https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten

Als je al wat langer samen bent is de verdeling meer naar rato van inkomsten. Komen er kinderen of ga je voor de eeuwigheid zou ik kiezen voor een zelfde bedrag vrij te besteden
Ik zou ook een soort huur betalen aan je vriendin. Onderhoud e.d is voor haar maar haar woning “slijt” ook mede door jou en je maakt ook gebruik van de woning en faciliteiten.

Dus: alle kosten als G/W/L, gemeentelijke lasten behalve eigenaren deel WOZ, verzekering inboedel, klein onderhoud etc, de rente van de hypotheek minus de belastingaftrek. Je kan de vaste lasten buiten de hypotheek ook verdelen naar rato. Wel zo eerlijk als de een veel meer verdiend dan de ander.

De huur is voor jou en alle kosten van het verhuurde huis is ook voor jou. Je krijgt waarschijnlijk meer huur dan je kosten hebt en dus maak je winst. Van die winst betaal je natuurlijk ook nog groot onderhoud etc.
Allereerst bedankt voor alle reacties:).

Wat betreft het verhuren van mijn woning: dit zal gebeuren op een aparte rekening en zal geheel gescheiden blijven van de rest.

Persoonlijk vind ik het meebetalen aan kosten op basis van inkomen niet fair. Mijn salaris is hoger dan die van mijn vriendin maar daarentegen maak ik ook meer uren en draag ik ook meer belasting af. Als ik dan ook nog naar rato moet gaan betalen kan ik net zo goed stoppen met carrière maken.

Ps: ik beschrijf dit puur zakelijk en kan wellicht wat kil overkomen. Feit is wel dat ik natuurlijk ook het allerbeste voor mijn vriendin wil:)
ColeJ schreef:
17-05-2018 13:41
Allereerst bedankt voor alle reacties:).

Persoonlijk vind ik het meebetalen aan kosten op basis van inkomen niet fair. Mijn salaris is hoger dan die van mijn vriendin maar daarentegen maak ik ook meer uren en draag ik ook meer belasting af. Als ik dan ook nog naar rato moet gaan betalen kan ik net zo goed stoppen met carrière maken.
Tja ik kom deze gedachtengang vaker tegen de laatste tijd. Wat dat betreft is er wel veel veranderd de laatste 20 jaar. Tegenwoordig is het veel meer ieder voor zich als je gaat samen wonen en als je toevallig minder verdient heb je pech, dan gaat de rijkste van de twee lekker luxe op vakantie zonder zijn vriendin oid. Of moet zij in tweedehandskleding lopen ofzo terwijl hij in dure merken loopt. Minder uren werken vind ik dan nog wel een punt van discussie zolang er nog geen kinderen zijn en ik kan me voorstellen dat je daarover valt. Maar er zijn ook veel branches waar het lastig is een fulltime baan te vinden, zoals in de zorg ofzo. Daarnaast is het nog altijd zo dat de vrouw meestal de minst verdienende is, omdat die dus vaak inderdaad in de zorg of het onderwijs oid werkt. In samenwonen zit het woord "samen" en dat betekent dat je het plan hebt "samen" een leven op te bouwen en niet ieder voor zich. Vaak wordt het leven best wel duurder voor de minstverdienende als die gaat samenwonen, zeker als dat de vrouw is. Mannen eten nou eenmaal wat meer. Daarnaast als jij fors meer verdient heb jij waarschijnlijk een ander levensstijl, duurdere boodschappen, duurder/vaker uit eten, vaker een terrasje, duurder of vaker op vakantie. Er zijn dan drie keuzes of jij gaat mee in haar levensstijl of zij gaat mee in de jouwe of je doet het elk op je eigen manier. Dus stel je bezoekt een stad, dan ga jij op een terrasje wat nuttigen en zij daartegenover op een bankje haar eigen gesmeerde boterhammen. Zie je het voor je? Is dat wat jij dan wilt? Ik vind dat laatste dus niks met 'samen' te maken hebben. Het zal dus de eerste of de tweede optie moeten worden. Heb jij meer zin in de tweede optie, dan zul jij dus meer moeten bijdragen, dat kan niet anders.
ColeJ schreef:
Mijn salaris is hoger dan die van mijn vriendin maar daarentegen maak ik ook meer uren en draag ik ook meer belasting af.

Wat heeft de hoeveelheid belasting die je betaalt in vredesnaam met de verdeling van de lasten te maken? Je gaat toch zeker uit van wat een ieder netto overhoudt?
ColeJ schreef:

Ps: ik beschrijf dit puur zakelijk en kan wellicht wat kil overkomen. Feit is wel dat ik natuurlijk ook het allerbeste voor mijn vriendin wil:)
Ik neem dan aan dat je het huishouden dan wel exact 50-50 verdeeld hebt? Dus dat zij op die extra vrije uren van haar geen vinger extra hoeft uit te steken en heel de dag pyjamadag kan houden zonder een wasje te draaien of een boodschapje te doen?
En als er ooit kinderen mochten komen, dat je dan ook exact evenveel uur aan hun zorg gaat besteden? Dus jij in het weekend extra zorguren en zij de hort op met haar vriendinnen omdat ze al doordeweeks extra uren voor de kinderen zorgde?

Zo zwart wit als dat je het schetst is het in mijn optiek dus niet in 1 huishouden. Salaris is maar een klein deel van wat je deelt bij het samenwonen. Vrijwel altijd zie je dat degene die minder uren draait op 1 of andere manier daar wel voor compenseert.
Nijntje* schreef:
18-05-2018 08:44
Ik neem dan aan dat je het huishouden dan wel exact 50-50 verdeeld hebt? Dus dat zij op die extra vrije uren van haar geen vinger extra hoeft uit te steken en heel de dag pyjamadag kan houden zonder een wasje te draaien of een boodschapje te doen?
En als er ooit kinderen mochten komen, dat je dan ook exact evenveel uur aan hun zorg gaat besteden? Dus jij in het weekend extra zorguren en zij de hort op met haar vriendinnen omdat ze al doordeweeks extra uren voor de kinderen zorgde?

Zo zwart wit als dat je het schetst is het in mijn optiek dus niet in 1 huishouden. Salaris is maar een klein deel van wat je deelt bij het samenwonen. Vrijwel altijd zie je dat degene die minder uren draait op 1 of andere manier daar wel voor compenseert.
Ik vind eigenlijk nu ik er nog eens over na denk, dat je helemaal niet aan een relatie moet beginnen als je zo van het tellen bent. Geeft alleen maar een hoop stress voor je, als je alleen maar continu moet rekenen of ieder wel gelijk bedeeld wordt.
Trotter schreef:
17-05-2018 19:02
Wat heeft de hoeveelheid belasting die je betaalt in vredesnaam met de verdeling van de lasten te maken? Je gaat toch zeker uit van wat een ieder netto overhoudt?
Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.

Natuurlijk gaan wij samen uit eten en delen we alles samen. En vakanties gaan wij gewoon samen. Alleen het naar rato verdelen van woonlasten op basis van inkomen vind ik op dit moment gewoon nog niet fair. Als alles progressief word dan kan iedereen net zo goed hetzelfde gaan doen.

Het is een keuze om in de zorg of in het onderwijs te werken. Daar hoef ik toch niet voor op te draaien.
ColeJ schreef:
18-05-2018 09:24
Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.

Natuurlijk gaan wij samen uit eten en delen we alles samen. En vakanties gaan wij gewoon samen. Alleen het naar rato verdelen van woonlasten op basis van inkomen vind ik op dit moment gewoon nog niet fair. Als alles progressief word dan kan iedereen net zo goed hetzelfde gaan doen.

Het is een keuze om in de zorg of in het onderwijs te werken. Daar hoef ik toch niet voor op te draaien.
Ik zou niet met deze vrouw gaan samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven