Samenwonen twee koophuizen
woensdag 16 mei 2018 om 16:21
Allen,
Mijn vriendin en ik willen in de nabije toekomst gaan samenwonen omdat wij het heen en weer reizen zat zijn. We willen gaan wonen in de woning van mijn vriendin. Wij hebben momenteel allebei een koopwoning waardoor we bepaalde keuzes moeten maken.
Ik wil mijn woning niet direct verkopen als ik bij haar intrek, waarschijnlijk ga ik het verhuren.
Wat vinden jullie fair qua meedragen haar kosten? En mocht ik het verhuren, heeft dit daar invloed op?
Ik hoor graag jullie meningen
Mijn vriendin en ik willen in de nabije toekomst gaan samenwonen omdat wij het heen en weer reizen zat zijn. We willen gaan wonen in de woning van mijn vriendin. Wij hebben momenteel allebei een koopwoning waardoor we bepaalde keuzes moeten maken.
Ik wil mijn woning niet direct verkopen als ik bij haar intrek, waarschijnlijk ga ik het verhuren.
Wat vinden jullie fair qua meedragen haar kosten? En mocht ik het verhuren, heeft dit daar invloed op?
Ik hoor graag jullie meningen
vrijdag 18 mei 2018 om 09:36
Dan heeft de hoeveelheid belasting die je betaalt hier dus niets mee te maken. Maar blijkbaar vond je het toch nodig om dat te noemen. Waarom?
Als ik jou was zou ik een andere vriendin zoeken, die meer verdient, dan hoef je nergens voor op te draaien. Dan kan je huidige vriendin op zoek naar een leukere vent, die haar wel alles gunt.Het is een keuze om in de zorg of in het onderwijs te werken. Daar hoef ik toch niet voor op te draaien.
vrijdag 18 mei 2018 om 09:57
ColeJ schreef: ↑18-05-2018 09:24Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.
Natuurlijk gaan wij samen uit eten en delen we alles samen. En vakanties gaan wij gewoon samen. Alleen het naar rato verdelen van woonlasten op basis van inkomen vind ik op dit moment gewoon nog niet fair. Als alles progressief word dan kan iedereen net zo goed hetzelfde gaan doen.
Het is een keuze om in de zorg of in het onderwijs te werken. Daar hoef ik toch niet voor op te draaien.
Ondanks dat jij meer uren maakt op je werk ga je dan ook echt de helft van het huishouden doen?
Ik vind naar rato ook niet per definitie het eerlijkst. Ik ben voor evenveel overhouden voor jezelf. Dus allebei bijv 500 euro van je loon houden en de rest naar de gezamenlijke rekening doorstorten.
vrijdag 18 mei 2018 om 13:14
Pfff. Ik zou iemand zoeken doe evenveel verdient. Kan zij iemand zoeken die haar wel respecteert.ColeJ schreef: ↑18-05-2018 09:24Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.
Natuurlijk gaan wij samen uit eten en delen we alles samen. En vakanties gaan wij gewoon samen. Alleen het naar rato verdelen van woonlasten op basis van inkomen vind ik op dit moment gewoon nog niet fair. Als alles progressief word dan kan iedereen net zo goed hetzelfde gaan doen.
Het is een keuze om in de zorg of in het onderwijs te werken. Daar hoef ik toch niet voor op te draaien.
vrijdag 18 mei 2018 om 13:27
Lijkt me zeker wel relevant, dat financiële voordeel heb je alleen maar omdat je bij haar intrekt. Waarom niet samen delen dan?ColeJ schreef: ↑16-05-2018 16:26Ik ben vrij om te verhuren. Mijn verhuur opbrengsten zullen hoger zijn dan de kosten die ik heb. Ik twijfel alleen of dit relevant is in deze situatie. We kunnen ook in mijn woning gaan wonen en dan zou ze die van haar kunnen verhuren maar dit gaat niet vanwege de reistijd naar haar werk die dan ontstaat.
vrijdag 18 mei 2018 om 13:41
En bedenk dat een huurder huurbescherming heeft. Dus als het uitgaat, kun jij niet direct terug in jouw huis.Trotter schreef: ↑16-05-2018 17:20Belastingfraude, adresfraude en niet voldoen aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Met als mogelijke consequenties: een boete van de Belastingdienst, een bestuurlijke boete én meteen je hypotheek moeten terugbetalen. Je neemt nogal een risico voor die paar rotcenten...
(en als de bank het huis verkopen wil, draai jij op voor het uitkopen van de huurders).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 18 mei 2018 om 14:19
je bent nog niet klaar voor een leven met haar, samenwonen is ook het integreren van je levensColeJ schreef: ↑17-05-2018 13:41
Persoonlijk vind ik het meebetalen aan kosten op basis van inkomen niet fair. Mijn salaris is hoger dan die van mijn vriendin maar daarentegen maak ik ook meer uren en draag ik ook meer belasting af. Als ik dan ook nog naar rato moet gaan betalen kan ik net zo goed stoppen met carrière maken.
Volgens mij heb je koudwatervrees
vrijdag 18 mei 2018 om 14:19
ja zie, echt niet klaar voor samenwonenColeJ schreef: ↑18-05-2018 09:24Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.
vrijdag 18 mei 2018 om 15:08
Wie betaalt dat?ColeJ schreef: ↑18-05-2018 09:24Ja inderdaad, wat ik netto over hou. Oftewel na belasting.
vrijdag 18 mei 2018 om 16:50
Dat ik niet klaar ben voor samenwonen vind ik een beetje kort door de bocht. Niet alle financiën hoeven bekeken te worden met een vergrootglas maar ik wil het gewoon goed afspreken van te voren. Wij gaan voor het eerst samenwonen dus niet alles hoeft meteen op een grote hoop, dit komt later wel. Zij werkt 40 uur en ik werk ook gewoon 40 uur en draai soms overuren (onbetaald), mijn salaris is wel hoger dan dat van haar.
Het huishouden gaat gewoon 50/50 gebeuren zoals dat nu ook gebeurd. Als ik eerder thuis ben dan kook ik en als zij eerder thuis is kookt zij. Zelfde geldt voor wassen, strijken, stofzuigen etc,
Ze had ook de keuze kunnen maken om bij mij in te trekken (grotere woning) en haar huis te verhuren. Dan moet ze wel langer reizen voor der werk wat niet ideaal is. Ik ben redelijk flexibel met mijn werkplek dus het maakt mij niet uit waar ik woon (op zekere hoogte). Vandaar de keuze om in haar woning te gaan wonen.
Waarschijnlijk gaat het deze situatie worden:
Ik betaal de helft van alle vaste lasten van haar. Tevens betaal ik de helft van de rentekosten van haar hypotheek maar ik draag niet bij aan de aflossing van haar woning. Wij zullen allebei X bedrag op de gezamenlijke rekening storten waar wij boodschappen en andere gezamenlijke dingen van zullen betalen.
De verhuur opbrengsten van mijn woning komen op een aparte rekening en de kosten die daarmee gemoeid zijn worden ook van die rekening afgeschreven. Deze rekening blijft in deze periode buiten beeld.
Mocht alles goed gaan en besluiten we samen wat te kopen (na een bepaalde periode) dan zullen allebei de appartement in de verkoop gaan en kopen wij samen wat moois. Het saldo van de verhuurrekening zal dan gebruikt worden om in de nieuwe woning te stoppen.
Lijkt mij fair enough... toch?
Het huishouden gaat gewoon 50/50 gebeuren zoals dat nu ook gebeurd. Als ik eerder thuis ben dan kook ik en als zij eerder thuis is kookt zij. Zelfde geldt voor wassen, strijken, stofzuigen etc,
Ze had ook de keuze kunnen maken om bij mij in te trekken (grotere woning) en haar huis te verhuren. Dan moet ze wel langer reizen voor der werk wat niet ideaal is. Ik ben redelijk flexibel met mijn werkplek dus het maakt mij niet uit waar ik woon (op zekere hoogte). Vandaar de keuze om in haar woning te gaan wonen.
Ik betaal de helft van alle vaste lasten van haar. Tevens betaal ik de helft van de rentekosten van haar hypotheek maar ik draag niet bij aan de aflossing van haar woning. Wij zullen allebei X bedrag op de gezamenlijke rekening storten waar wij boodschappen en andere gezamenlijke dingen van zullen betalen.
De verhuur opbrengsten van mijn woning komen op een aparte rekening en de kosten die daarmee gemoeid zijn worden ook van die rekening afgeschreven. Deze rekening blijft in deze periode buiten beeld.
Mocht alles goed gaan en besluiten we samen wat te kopen (na een bepaalde periode) dan zullen allebei de appartement in de verkoop gaan en kopen wij samen wat moois. Het saldo van de verhuurrekening zal dan gebruikt worden om in de nieuwe woning te stoppen.
vrijdag 18 mei 2018 om 16:54
ColeJ schreef: ↑18-05-2018 16:50Dat ik niet klaar ben voor samenwonen vind ik een beetje kort door de bocht. Niet alle financiën hoeven bekeken te worden met een vergrootglas maar ik wil het gewoon goed afspreken van te voren. Wij gaan voor het eerst samenwonen dus niet alles hoeft meteen op een grote hoop, dit komt later wel. Zij werkt 40 uur en ik werk ook gewoon 40 uur en draai soms overuren (onbetaald), mijn salaris is wel hoger dan dat van haar.
Precies. Maar daar waren we op pagina 1 al uit.
vrijdag 18 mei 2018 om 18:19
Je werkt dus niet meer dan je vriendin, zoals je eerst schreef.
Mij ook. Tenzij je vriendin dan helemaal geen geld meer overhoudt voor zichzelf of voor vakanties en jij, door je hogere salaris, wel flink kunt sparen.Lijkt mij fair enough... toch?
zaterdag 19 mei 2018 om 11:12
Mij ook. Ze in nu goedkoper uit, dus kan de lasten makkelijker betalen. Vakanties enzo zijn dan geen probleem. En op de lange termijn ligt er een basis voor een gezamenlijk vermogen.ColeJ schreef: ↑18-05-2018 16:50Waarschijnlijk gaat het deze situatie worden:
zaterdag 19 mei 2018 om 11:41
Het klinkt mij als een prima oplossing in de oren zo. En ze werkt dus wel gewoon fulltime. Mochten jullie ooit iets anders/groters willen kopen samen is het ook een optie om 1 van beide huizen te blijven verhuren, dat is een prima bron van inkomsten, als je dan nog voldoende hypotheek kunt krijgen. En kijk ook even naar de optie van tijdelijke verhuur wat ik eerder zei, dat is wel prettig als jullie tzt wat anders willen kopen en je hebt de opbrengst van je huis daarbij nodig.