Geld & Recht alle pijlers

Scheefhuurders de nieuwe melkkoe ?

14-05-2021 08:54 724 berichten
Scheefhuren wordt duurder

Vanaf 2022 mogen corporaties de huur van scheefhuurders jaarlijks flink verhogen, oplopend tot 100 euro per maand. De Eerste Kamer stemde gisteren in met deze wet. De maatregel moet het scheefhuren tegengaan. Verder wordt de huurstijging in het vrije segment aan banden gelegd en wordt de inkomensgrens voor sociale huur voor gezinnen hoger.

Verhuurders in het DAEB-segment kunnen vanaf 1 juli 2022 de maandhuur van mensen met een hoog middeninkomen, zoals bijvoorbeeld een meerpersoonshuishouden met een inkomen boven de 54.478 euro, jaarlijks met maximaal 50 euro verhogen. Mensen met een hoog inkomen, zoals eenpersoonshuishoudens met anderhalf keer het modaal inkomen, mogen jaarlijks een huurverhoging van maximaal 100 euro per maand krijgen.

Met de wet kunnen verhuurders een meer bij de woningkwaliteit passende huur vragen aan huishoudens met een hoog (midden)inkomen. Zo draagt deze groep huurders bij aan nieuwbouw van woningen of betaalbaar houden van de huren voor mensen met een laag inkomen, aldus het Kabinet. Ze kunnen er ook voor kiezen om door te stromen naar een woning die beter bij hun inkomen past. Zo komen er eerder woningen vrij voor huizenzoekers die nu op de wachtlijst staan.

Opvallend is dat de wetswijziging uit de liberale koker komt. Het voorstel is op 8 december 2020 aangenomen door de Tweede Kamer. De VVD, D66, het CDA, de SGP, de ChristenUnie, 50PLUS, Krol en het FVD stemden voor. De SP, PvdA, GroenLinks, DENK, PVV, PvdD en Van Kooten-Arissen stemden tegen.

Limitering huurstijging vrije segment
Aanvullend stemde de Eerste Kamer gisteren in met nog twee andere wetswijzigingen. Allereerst wordt de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector de komende drie jaar gemaximeerd op inflatie plus 1 procent. Het gaat om huurwoningen waarbij de kale aanvangshuurprijs (dit is huurprijs op de ingangsdatum van het huurcontract) boven de toenmalige liberalisatiegrens lag. Voor huurcontracten die in 2021 ingaan, is dat het geval als de kale aanvangshuurprijs hoger is dan 752 euro per maand. De effectiviteit van deze wet is discutabel.

Naast de beperkte huurstijging kunnen alle huurders in de vrije sector straks bij geschillen over huurverhogingen met hun verhuurder aankloppen bij de Huurcommissie. Tot nu toe kunnen alleen huurders die een sociale woning huren een beroep doen op de Huurcommissie.

Hogere inkomensgrens sociale huur gezinnen
Ten tweede stemde de Eerste Kamer in met een wetsvoorstel over de inkomensgrens voor sociale huur. De inkomensgrens voor sociale huurwoningen van woningcorporaties wordt voor meerpersoonshuishoudens vanaf 2022 voor drie jaar verhoogd, van 40.024 euro naar 44.196 euro. Gezinnen met een laag middeninkomen voor wie het aanbod in de vrije sector onvoldoende aansluit bij hun financiële mogelijkheden, krijgen nu meer kansen om een betaalbare woning te vinden. De inkomensgrens voor eenpersoonshuishoudens blijft 40.024 euro.

Een motie over het stoppen met het toewijzen met voorrang van sociale huurwoningen aan statushouders werd door de Eerste Kamer verworpen.


-----------------------------------
Een aantal jaar geleden probeerden ze de doorstroming te stimuleren door de huur met extra procentpunten te verhogen maar dat werkte blijkbaar niet. Nu gaan ze de huren drastisch verhogen ( tot 100 euro) in de hoop dat dat wel werkt.
Ik snap enigszins het idee hierachter maar ik denk dat scheefhuurders niet zo makkelijk kunnen doorstromen in de huidige woningmarkt. Voor middeninkomens is er namelijk ook een woningtekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
De vrijesector woningen zijn bizar duur en een koopwoning is niet voor iedereen weggelegd, zeker in deze tijd.
Het alternatief voor die zogenaamde scheefhuurders is dus nog altijd erger.

Ik woon zogenaamd scheef, maar al zouden ze mijn huur morgen maximaal verhogen naar 900 -1000 euro volgens het puntensysteem, dan nog zou ik niet weg kunnen.
ik vind dit dus geen goede oplossing. De oplossing ligt in mijn optiek in het beter reguleren van de vrijesectorwoningen (wat ze nu proberen te doen) en het onaantrekkelijk maken voor huisjesmelkers om koopwoningen op te kopen.

wat is jullie meningen ?

Inkomensafhankelijk huur(verhoging) een goed idee

Totaal aantal stemmen: 203

Ja, de plannen zijn goed (30%)
Nee, slecht plan (19%)
Ja, i.c.m. regulering van vrijesector (17%)
Ja, maar de verhogingen zijn te fors (2%)
Nee, eerst moet de markt stabiliseren (7%)
Nee, oplossing is meer woningen bouwen (22%)
Ja, anders (2%)
Nee, anders (1%)
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 11:01
sociaal
Je zou even op je huursverhoging aankondiging van vorig jaar kunnen kijken. Als het goed is wordt daar de maximale huurprijs genoemd.
De huurverhoging is altijd inflatie + een aantal % afhankelijk van je inkomen met een max van 5% (dacht ik, wederom uit mijn hoofd).
Als het uit de klauwen loopt met de huur dan ga ik overwegen om minder te werken dan de 36 uur van nu.

Ik wil geen tinyhouse, ik wil gewoon volwaardig wonen. Dit kabinet kan alleen maar surrogaat oplossingen bedenken in uitrookbeleid door altijd maar alles te verhogen. En ik denk dat Nederland steeds meer op termijn onleefbaar gaat worden.
meisje22 schreef:
14-05-2021 11:03
Je zou even op je huursverhoging aankondiging van vorig jaar kunnen kijken. Als het goed is wordt daar de maximale huurprijs genoemd.
De huurverhoging is altijd inflatie + een aantal % afhankelijk van je inkomen met een max van 5% (dacht ik, wederom uit mijn hoofd).
ik krijg dit jaar geen verhoging. sociale huurwoningen zijn vrijgesteld ivm corona.
waar ik op doelde was de nieuwe wet die aangenomen is in de tweede kamer. vrijsectorwoningen mogen de komende 3 jaar met maximaal 1% + inflatie worden verhoogd en scheefhuurders krijgen een verhoging van 50 of 100 euro. Dus als ik volgend jaar de maximale verhoging zou krijgen, zou mijn huur waarschijnlijk net over de liberalisatiegrens heengaan. ik neem aan dat het daarna niet meer mag worden verhoogd met 1% + inflatie (tot aan het maximale volgens het puntensysteem). Maar dat weet ik niet helemaal zeker. er veranderd zo veel in zo'n korte tijd.
We willen allemaal wel volwaardig wonen tegen lage prijzen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
14-05-2021 11:06
Als het uit de klauwen loopt met de huur dan ga ik overwegen om minder te werken dan de 36 uur van nu.

Ik wil geen tinyhouse, ik wil gewoon volwaardig wonen. Dit kabinet kan alleen maar surrogaat oplossingen bedenken in uitrookbeleid door altijd maar alles te verhogen. En ik denk dat Nederland steeds meer op termijn onleefbaar gaat worden.
Helemaal mee eens. Het is echt heel erg dat wonen tegenwoordig een gunst lijkt te zijn ipv een recht en dat de door de overheid gevoerde zondebokpolitiek als oplossing aangedragen wordt.
miekemv schreef:
14-05-2021 11:06
Als het uit de klauwen loopt met de huur dan ga ik overwegen om minder te werken dan de 36 uur van nu.

Ik wil geen tinyhouse, ik wil gewoon volwaardig wonen. Dit kabinet kan alleen maar surrogaat oplossingen bedenken in uitrookbeleid door altijd maar alles te verhogen. En ik denk dat Nederland steeds meer op termijn onleefbaar gaat worden.
Ik vrees dat we met een linkse kabinet alleen maar meer uitgekleed gaan worden op dit vlak.
Je ontkomt er dus niet aan.. :-(
Het verbaast me wel dat het Kabinet van de VVD hier zo enthousiast over is.
bia-pia schreef:
14-05-2021 11:08
We willen allemaal wel volwaardig wonen tegen lage prijzen.
Nee, tegen normale prijzen.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 11:08
ik krijg dit jaar geen verhoging. sociale huurwoningen zijn vrijgesteld ivm corona.
waar ik op doelde was de nieuwe wet die aangenomen is in de tweede kamer. vrijsectorwoningen mogen de komende 3 jaar met maximaal 1% + inflatie worden verhoogd en scheefhuurders krijgen een verhoging van 50 of 100 euro. Dus als ik volgend jaar de maximale verhoging zou krijgen, zou mijn huur waarschijnlijk net over de liberalisatiegrens heengaan. ik neem aan dat het daarna niet meer mag worden verhoogd met 1% + inflatie (tot aan het maximale volgens het puntensysteem). Maar dat weet ik niet helemaal zeker. er veranderd zo veel in zo'n korte tijd.
Mmm volgens mij wel hoor. Ze mogen verhogen totdat het plafond bereikt is. Als het goed is kun je het huur plafond van jouw woning terugvinden op je aangekondigde huurverhoging. Ik weet dat huurwoningen dit jaar geen verhoging krijgen, vandaar dat ik zei dat je op die van vorig jaar zou kunnen kijken.
Ugli schreef:
14-05-2021 10:49
Ik vind het idee goed, maar de uitwerking niet. Veel van de scheefhuurders kunnen nergens anders heen omdat vrije sector huur en koop te duur is.

En “dan verhuis je toch van de Randstad naar Groningen”, uh nee. Mijn vrienden, werk en familie zijn hier. Mijn hobbies zijn hier. Wie gaat er nou in godsnaam helemaal alleen op 2+ uur rijden van thuis zitten, alleen maar voor een dak boven je hoofd?
Inderdaad ja. Moet ik nou als alleenstaande naar de andere kant van het land verhuizen? Terwijl mijn werk, leven, vrienden en familie hier zijn?
En mensen: niet iedereen heeft een rijbewijs (vooral mensen in de stad niet, en nee, het alsnog halen is me tot nu toe niet gelukt) en niet iedereen kan thuiswerken.

Dan wonen straks in de randstad alleen nog de armsten en de rijksten. En sommige provincies worden dan overstroomd met randstedelingen. Dat is toch geen wenselijke situatie en belangrijker: het lost het probleem niet op. Namelijk een groot tekort aan woningen.
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 11:10
Ik vrees dat we met een linkse kabinet alleen maar meer uitgekleed gaan worden op dit vlak.
Je ontkomt er dus niet aan.. :-(
Het verbaast me wel dat het Kabinet van de VVD hier zo enthousiast over is.
VVD is leidend....
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 11:10
Ik vrees dat we met een linkse kabinet alleen maar meer uitgekleed gaan worden op dit vlak.
Je ontkomt er dus niet aan.. :-(
Het verbaast me wel dat het Kabinet van de VVD hier zo enthousiast over is.
Ik denk eerder andersom ;-) Daarnaast hebben we al decenia geen links kabinet gehad.
De VVD is de aanjager hiervan. Volg voor de grap Daniel Koerhuis eens. De VVD wil juist dat er heel veel sociale huurwoningen verkocht worden en heeft er inmidels dus ook 100.000 laten verkopen.
De VVD wil ook de scheefwoner uit zijn sociale huurwoning gaan zetten. Op straat dus. Uit zijn huis. Lees hun partijprogramma maar.

De VVD heeft nu de scheefwoner en de statushouder aangewezen als veroorzaker van de woningnood, maar net zoals altijd is de VVD heel goed in de zondebokpolitiek. Ze vergeten voor het gemak dat zij de afgelopen tien jaar in de regering hebben gezeten.
meisje22 wijzigde dit bericht op 14-05-2021 11:16
19.15% gewijzigd
meisje22 schreef:
14-05-2021 11:11
Mmm volgens mij wel hoor. Ze mogen verhogen totdat het plafond bereikt is. Als het goed is kun je het huur plafond van jouw woning terugvinden op je aangekondigde huurverhoging. Ik weet dat huurwoningen dit jaar geen verhoging krijgen, vandaar dat ik zei dat je op die van vorig jaar zou kunnen kijken.
het ligt rond de 900 - 950 zo uit mijn hoofd. ik vrees het ergste vanaf volgend jaar. :-(
Rondstruiner schreef:
14-05-2021 11:12
Inderdaad ja. Moet ik nou als alleenstaande naar de andere kant van het land verhuizen? Terwijl mijn werk, leven, vrienden en familie hier zijn?
En mensen: niet iedereen heeft een rijbewijs (vooral mensen in de stad niet, en nee, het alsnog halen is me tot nu toe niet gelukt) en niet iedereen kan thuiswerken.

Dan wonen straks in de randstad alleen nog de armsten en de rijksten. En sommige provincies worden dan overstroomd met randstedelingen. Dat is toch geen wenselijke situatie en belangrijker: het lost het probleem niet op. Namelijk een groot tekort aan woningen.
Ik woon aan de andere kant van het land en het is hier niet veel beter.
miekemv schreef:
14-05-2021 11:06
Als het uit de klauwen loopt met de huur dan ga ik overwegen om minder te werken dan de 36 uur van nu.

Ik wil geen tinyhouse, ik wil gewoon volwaardig wonen. Dit kabinet kan alleen maar surrogaat oplossingen bedenken in uitrookbeleid door altijd maar alles te verhogen. En ik denk dat Nederland steeds meer op termijn onleefbaar gaat worden.

Iedereen wil volwaardig wonen. Doordat de hele woningmarkt op slot zit (huur en koop) komen jongeren gewoon niet aan de beurt en wonen veel te lang thuis.

Hier in het westen is de wachttijd gemiddeld zeven/acht jaar of langer. Kamers vallen veelal onder studentenhuisvesting en zodra je niet meer ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling moet je eruit. Werkende jongeren kunnen geen kant op en wonen thuis, bij hun ouders. Tot hun dertigste of zo.

Best fijn dat schreefhuurders de huizen bezet houden met veel te veel inkomen voor die lage huur.
meisje22 schreef:
14-05-2021 11:14
Ik denk eerder andersom ;-) Daarnaast hebben we al decenia geen links kabinet gehad.
De VVD is de aanjager hiervan. Volg voor de grap Daniel Koerhuis eens. De VVD wil juist dat er heel veel sociale huurwoningen verkocht worden en heeft er inmidels dus ook 100.000 laten verkopen.
De VVD wil ook de scheefwoner uit zijn sociale huurwoning gaan zetten. Op straat dus. Uit zijn huis. Lees hun partijprogramma maar.

De VVD heeft nu de scheefwoner en de statushouder aangewezen als veroorzaker van de woningnood, maar net zoals altijd is de VVD heel goed in de zondebokpolitiek. Ze vergeten voor het gemak dat zij de afgelopen tien jaar in de regering hebben gezeten.
Jezus. Wat een schoften . :facepalm:
ze moeten dan heel hard aan het werk met het bijbouwen van nieuwe woningen en iets doen aan de rente zodat koopwoningen tegen een normaal prijs gekocht kunnen worden. daar hoor ik ze dan weer niet over.
Ik las zelfs over mensen met hun AOW mochten ze plannen hebben om in het buitenland te gaan wonen en waar het goedkoper wonen is word je straks gewoon gekort. Krijg je AOW naar rato.
Andersom schreef:
14-05-2021 11:18
Iedereen wil volwaardig wonen. Doordat de hele woningmarkt op slot zit (huur en koop) komen jongeren gewoon niet aan de beurt en wonen veel te lang thuis.

Hier in het westen is de wachttijd gemiddeld zeven/acht jaar of langer. Kamers vallen veelal onder studentenhuisvesting en zodra je niet meer ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling moet je eruit. Werkende jongeren kunnen geen kant op en wonen thuis, bij hun ouders. Tot hun dertigste of zo.

Best fijn dat schreefhuurders de huizen bezet houden met veel te veel inkomen voor die lage huur.
Ja nou zo wil dit kabinet ook dat je zo denkt. Dus bij jou hebben ze succes.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
14-05-2021 11:06
Als het uit de klauwen loopt met de huur dan ga ik overwegen om minder te werken dan de 36 uur van nu.

Ik wil geen tinyhouse, ik wil gewoon volwaardig wonen. Dit kabinet kan alleen maar surrogaat oplossingen bedenken in uitrookbeleid door altijd maar alles te verhogen. En ik denk dat Nederland steeds meer op termijn onleefbaar gaat worden.
Maar minder gaan werken zodat je goedkopere huur hebt is toch helemaal geen oplossing?
meisje22 schreef:
14-05-2021 11:14
Ik denk eerder andersom ;-) Daarnaast hebben we al decenia geen links kabinet gehad.
De VVD is de aanjager hiervan. Volg voor de grap Daniel Koerhuis eens. De VVD wil juist dat er heel veel sociale huurwoningen verkocht worden en heeft er inmidels dus ook 100.000 laten verkopen.
De VVD wil ook de scheefwoner uit zijn sociale huurwoning gaan zetten. Op straat dus. Uit zijn huis. Lees hun partijprogramma maar.

De VVD heeft nu de scheefwoner en de statushouder aangewezen als veroorzaker van de woningnood, maar net zoals altijd is de VVD heel goed in de zondebokpolitiek. Ze vergeten voor het gemak dat zij de afgelopen tien jaar in de regering hebben gezeten.
En helaas werkt dat dus ook nog, aangezien de helft van de mensen hier voor ja hebben gekozen. Die denken dat de scheefwoners het probleem zijn ipv het gevolg van het waardeloze beleid van 10 jaar VVD.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch maar ja gestemd. Tot een jaar geleden betaalde ik voor mijn doorsnee rijtjeshuis 1125 per maand aan hypotheek (waarvan 900 rente). Die mooie sociale huurwoningen in mijn woonplaats waren toen net opgeleverd en ik ken mensen die er wonen met een veel lager inkomen dan ik (hij werkt in een fabriek, zij niet). Dat voor een huis dat in de verkoop zeker het dubbele zou opleveren van mijn huis. Sowieso heb ik altijd de hoofdprijs moeten betalen voor wonen, ik zit nu voor het eerst van mijn leven voor een prikkie, en betaal dus ietsje minder dan de mensen in die sociale huurwoningen (die dan wel inclusief onderhoud en eigenarenrisico zitten).
Rondstruiner schreef:
14-05-2021 11:27
En helaas werkt dat dus ook nog, aangezien de helft van de mensen hier voor ja hebben gekozen. Die denken dat de scheefwoners het probleem zijn ipv het gevolg van het waardeloze beleid van 10 jaar VVD.
precies. het verbaast me dat zoveel mensen hierin meegaan. :-?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-05-2021 11:18
Iedereen wil volwaardig wonen. Doordat de hele woningmarkt op slot zit (huur en koop) komen jongeren gewoon niet aan de beurt en wonen veel te lang thuis.

Hier in het westen is de wachttijd gemiddeld zeven/acht jaar of langer. Kamers vallen veelal onder studentenhuisvesting en zodra je niet meer ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling moet je eruit. Werkende jongeren kunnen geen kant op en wonen thuis, bij hun ouders. Tot hun dertigste of zo.

Best fijn dat schreefhuurders de huizen bezet houden met veel te veel inkomen voor die lage huur.
Ah, de zondepolitiek heeft bij jou zijn werk gedaan.
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 11:18
Jezus. Wat een schoften . :facepalm:
ze moeten dan heel hard aan het werk met het bijbouwen van nieuwe woningen en iets doen aan de rente zodat koopwoningen tegen een normaal prijs gekocht kunnen worden. daar hoor ik ze dan weer niet over.

En dat bijbouwen moet dan gebeuren in de categorie waar de tekorten zijn. Niet in luxe twee-onder-een-kap voor vanaf 450.000.

Betaalbare woningen voor ouderen én voor jongeren. Bijvoorbeeld gestapelde bouw, waar ouderen beneden wonen en jongeren daarboven.

Ouderen hebben uitzicht nodig, uitzicht op de buurt die daar leeft. Dat ze de buurman zien lopen, even handopsteken, even vanuit je tuintje een praatje met een voorbijganger. Veel ouderen die vanuit laagbouw komen missen dat enorm op drie hoog.

Jongeren willen gewoon ergens wonen, prima om boven die ouderen te wonen, prima om nog geen eigen tuin te hebben, scheelt onderhoud in je drukke werkweek.

Dus overheid: bouw in laagjes voor ouderen met drie meter eigen tuin, voor werkende jongeren met een eigen balkonnetje met een gezamenlijke buitenruimte, met gedeelde faciliteiten zoals wasmachines en drogers.

Kijk als gemeente waar behoefte aan is, en niet waar je het meeste aan kunt verdienen. Ons dorp wordt volgebouwd met dure koopwoningen waar publiek van grote steden op af komt en onze jongeren kunnen niet naar die grote steden trekken, want: te duur.
Alle reacties Link kopieren
Rondstruiner schreef:
14-05-2021 11:27
En helaas werkt dat dus ook nog, aangezien de helft van de mensen hier voor ja hebben gekozen. Die denken dat de scheefwoners het probleem zijn ipv het gevolg van het waardeloze beleid van 10 jaar VVD.
Ja inderdaad.
Betekent dit dan dat ze over de maximale Huur grens mogen van sociale woningen? Ik begrijp het niet helemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven