Geld & Recht alle pijlers

Scheiden en hoe nu verder?

10-03-2015 13:46 1727 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
De partneralimentatie is berekend aan de hand van hoe onze lasten nu zijn, onze maandlasten zijn nu heel erg laag. Ons huis gaan we verkopen en mijn man krijgt dadelijk echt veel meer maandlasten. Dus dan kan hij niet meer dit bedrag aan partneralimentatie betalen wat er nu uitkomt.

We hebben in elk geval samen dit huis. Mijn man blijft er waarschijnlijk wonen tot het verkocht is. Als ik niets anders gevonden heb blijf ik er misschien wonen.

Het is allemaal nog zo onduidelijk en ik weet niet waar we moeten beginnen.
Waarom verkopen als maandlasten laag zijn? Opschrijven wat je dan nu kwijt bent heeft dan verder ook geen nut. Zorg eerst dat jullie alle 2 ergens wonen.
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 15:46:

De partneralimentatie is berekend aan de hand van hoe onze lasten nu zijn, onze maandlasten zijn nu heel erg laag.Maar alimentatie wordt toch berekend aan de hand van het inkomen, daar hebben de lasten toch niets mee te maken? Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 10 maart 2015 @ 14:35:

Hoe zit het met huidige huis? Is het van jullie samen? Onder water of overwaarde? Gemeenschap van goedere getrouwd?Het huis is van ons samen, er zit overwaarde op en we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 10 maart 2015 @ 16:33:

[...]





Maar alimentatie wordt toch berekend aan de hand van het inkomen, daar hebben de lasten toch niets mee te maken? Of zie in dat verkeerd?De partneralimentatie is nu berekend op de lasten van onze huidige hypotheek maar die lasten worden voor mijn man hoger. Hij houdt amper iets over op deze manier en hij kan dadelijk ook geen huis kopen. We willen het samen goed oplossen. Maar het is wel erg lastig. We moeten het allebei redden maar dat gaat niet makkelijk worden.
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 13:57:

Ik maak een rijtje met inkomen en een met uitgaven. Inkomen heb ik dan....ww, kindgebonden budget, zorgtoeslag, kinderbijslag, kinderalimentatie, partneralimentatie, huurtoeslag. Dat was het volgens mij.

En aan de andere kant komen mijn uitgaven. Maar ik kan natuurlijk ook de kleding wegstrepen tegen de kinderalimentatie en die niet meetellen in mijn hele berekening. Of is dat niet handig?



Welke kosten zijn er nog meer? Schoenen, Sport, school jaarbijdrages, bieb, kamp, schoolreisjes of psz.

Co ouderschap of weekendregeling en dan hoe vaak precies? Wie betaald dan wat ?
Alle reacties Link kopieren
Er zit overwaarde op je huis zeg je en de maandlasten zijn laag. Je man zou daar dus gewoon kunne blijven wonen en dan moet hij je uitkopen. Jij zou dan eeen flinke som geld meekrijgen en ok nog recht hebben op alimentatie.



Blijkbaar heeft je man er geen zin om jou eerlijk te behandelen.



Dus zegt hij ja ik moet een nieuw huis en dat kost zoveel geld dat ik geen alimentatie kan beta l en dus als jij nou eens zo krap mogelijk berekent wat je uitgeeft en hij zo ruim mogelijk wat hij nodig heeft dan komt hij onder het betalen van alimentatie uit.



Als hij diegene was die wilde scheiden dan kon hij betalen ook als ik in jouw schoenen stond.



Maar als jij in de bijstand komt dan haalt de gemeente wel bij hem waar je recht op hebt. Allleen jammef dat je er zelf dan niets van terugziet. Dus hopelijk vindt je zo snel mogelijk een baan maar zorg er voor dat je zelf niet te kort doet.



Particulier moeten huren is duur en dan kan je elke cent gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kan me niet uitkopen en als hij de hypotheek overneemt wordt die anders dan nu. Hoe dan ook.....hij is duurder uit dan nu.

Hij wil het juist wel goed doen voor ons, voor mij maar ook voor hemzelf. Hij heeft een goed salaris en hij kan een hypotheek nemen maar dan kan hij mij minder alimentatie geven...waarschijnlijk. Als hij een goedkoper huis koopt kan hij mij meer alimentatie geven.

Simpel gezegd. Geen idee of dat echt zo werkt. Dat moeten we nu juist uitzoeken.



Maar hij wil wel betalen, maar met deze berekening houd ik veel meer geld over dan hij. En ik weet niet of dat in de praktijk altijd zo is. Ik vind het erg ingewikkeld allemaal. Zeker omdat er geen huizen te huur zijn en ik dus echt aangewezen ben op particulier huren of een koopwoning huren.



Verdere lasten zijn.....sporten, zwemles, als ik werk is er opvang nodig (nu nog niet dus), ik weet zo ff niets wat er nog bijkomt qua kosten..behalve verjaardagen, leuke dingen doen enz.
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie co ouderschap aan ?



Je zou er ook voor kunnen kiezen dat je het huis een X aantal jaren samen aanhoudt.

Je ex kan dan goedkoop blijven wonen, door de lage lasten is er meer ruimte voor kinderalimentatie en PA.

Je kinderen hoeven niet twee keer te verhuizen.

Jij blijft gewoon recht op je overwaarde houden, alleen maakt daar later aanspraak op.



Mocht 1 van jullie toch eerder willen verkopen door omstandigheden, dan kan je de afspraken herzien.
Hoe kom je erbij dat de hypotheek dan verandert? De rente staat nog steeds laag en de prijs van het huis. Blijft de prijs van het huis.... Ik wil niet vervelend doen. Maar weet je echt zeker dat hij het beste wil voor jullie beide? Je zal echt de eerste niet zijn die door ex (man of vrouw) een poot word uitgedraait. Door mijn werk kom ik nog al eens in contact met potenuitdraaiers en naïeve tegen partijen. Je moet het zelf weten natuurlijk, alleen hoe het er nu staat rammelt het wat.



Kun je iets meer info geven? Weet je de woz van jullie huis? De hoogte van de hypotheek en evt andere schulden en wat je ex verdiend.



Is er een "ander" in het spel?
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 17:07:

Mijn man kan me niet uitkopen en als hij de hypotheek overneemt wordt die anders dan nu. Hoe dan ook.....hij is duurder uit dan nu.

Hij wil het juist wel goed doen voor ons, voor mij maar ook voor hemzelf. Hij heeft een goed salaris en hij kan een hypotheek nemen maar dan kan hij mij minder alimentatie geven...waarschijnlijk. Als hij een goedkoper huis koopt kan hij mij meer alimentatie geven.



Nee dus, de alimentatie wordt berekend obv zijn inkomen. Als zijn hypotheek dan te hoog is is dat zijn probleem, niet dat van jou. Jullie moeten je eens goed gaan inlezen.



Simpel gezegd. Geen idee of dat echt zo werkt. Dat moeten we nu juist uitzoeken.



Maar hij wil wel betalen, maar met deze berekening houd ik veel meer geld over dan hij.



Veel meer over dan hij? Zonder enig inkomen van jezelf?? Lijkt me stug.



En ik weet niet of dat in de praktijk altijd zo is. Ik vind het erg ingewikkeld allemaal. Zeker omdat er geen huizen te huur zijn en ik dus echt aangewezen ben op particulier huren of een koopwoning huren.



Verdere lasten zijn.....sporten, zwemles, als ik werk is er opvang nodig (nu nog niet dus), ik weet zo ff niets wat er nog bijkomt qua kosten..behalve verjaardagen, leuke dingen doen enz.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien lijk je bezorgder over hoe hij zijn nieuwe huis moet betalen dan hoe jij straks moet wonen en waar je dat van gaat betalen. Besef je wel dat je bij psrticulier huren zo 900 a 1000 euro kwijt bent aan huur.
quote:sugarmiss schreef op 10 maart 2015 @ 17:33:

Bovendien lijk je bezorgder over hoe hij zijn nieuwe huis moet betalen dan hoe jij straks moet wonen en waar je dat van gaat betalen. Besef je wel dat je bij psrticulier huren zo 900 a 1000 euro kwijt bent aan huur.Dit inderdaad. Je man mag wel heel leuk verdienen wil je het straks gaan redden zonder enkel ander inkomen dan toeslagen, bijslag en alimentatie. En zo leuk verdient hij blijkbaar niet anders zou hij wel moeiteloos een ander huis kunnen vinden.
Ze heeft toch ww? Hoeveel ww heb je vergat ik er nog bij te vragen.



En hoe word verdeling van de kinderen? Co? Want opvangkosten zijn niet alleen jouw zorg..
Alle reacties Link kopieren
klinkt meer als dat je een advocaat nodig heb ipv een mediator.

En niet om er een vechtscheiding van te maken, dat absoluut niet! Maar wel om echt de belangen van jullie kinderen en jou te behartigen.

Waarom wil hij eigenlijk scheiden?

Sorry dat ik vermoedens heb...maar in 95% van de gevallen willen mannen niet scheiden omdat ze graag vrijgezel en alleen willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 14:17:

[...]





Kinderalimentatie is berekend en staat vast. Maar partneralimentatie is nu nog niet zeker, een discussiepuntje....Maar ik wil niet teren op het geld van mijn man, maar ik kan niet zonder omdat ik niet werk heb. Dus ik neem nu alle baantjes aan maar dat is niet makkelijk.





Klinkt een beetje alsof je je een oor aan laat naaien.

Laat een advocaat ernaar kijken.

En je kunt altijd voorlopige voorzieningen aanvragen dat jij en de kinderen nog een poos in het huis kunnen blijven.



meid, jij bent helemaal niet op de hoogte van dit soort zaken, ga dat dan ook echt niet alleen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 10 maart 2015 @ 17:24:

Hoe kom je erbij dat de hypotheek dan verandert? De rente staat nog steeds laag en de prijs van het huis. Blijft de prijs van het huis.... Ik wil niet vervelend doen. Maar weet je echt zeker dat hij het beste wil voor jullie beide? Je zal echt de eerste niet zijn die door ex (man of vrouw) een poot word uitgedraait. Door mijn werk kom ik nog al eens in contact met potenuitdraaiers en naïeve tegen partijen. Je moet het zelf weten natuurlijk, alleen hoe het er nu staat rammelt het wat.



Kun je iets meer info geven? Weet je de woz van jullie huis? De hoogte van de hypotheek en evt andere schulden en wat je ex verdiend.



Is er een "ander" in het spel?





Dit dus.



neem een advocaat gewoon al is het alleen maar om eea te checken en teken niets voordat het gecheckt is!

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar de praktijk is vaak bikkelhard hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kinderalimentatie is niet alleen voor kleding, maar ook voor woonlasten (huur/gas/water/licht/belastingen), eten en drinken, vervoer, sporten, uitjes, sparen etc. Echt alle kosten die voor de kinderen zijn.



Je klinkt echt heel erg naief.
Alle reacties Link kopieren
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 15:46:

De partneralimentatie is berekend aan de hand van hoe onze lasten nu zijn, onze maandlasten zijn nu heel erg laag. Ons huis gaan we verkopen en mijn man krijgt dadelijk echt veel meer maandlasten. Dus dan kan hij niet meer dit bedrag aan partneralimentatie betalen wat er nu uitkomt.

We hebben in elk geval samen dit huis. Mijn man blijft er waarschijnlijk wonen tot het verkocht is. Als ik niets anders gevonden heb blijf ik er misschien wonen.

Het is allemaal nog zo onduidelijk en ik weet niet waar we moeten beginnen.





Sorry, maar dit weet je allemaal nog niet. Je weet niet hoe je het verkoopt, ook niet wat zijn toekomstige woonlasten worden, een deel daarvan mag hij bij de berekening van alimentatie maar als aftrekpost gebruiken. Alimentatie wordt berekend aan de hand van inkomen en behoefte. Daar zijn rekensommen voor. Niet op basis van 'lasten'.

En waarom blijf jij niet met je kinderen in het huis en gaat je man andere woonruimte zoeken?



is de mediator een vriend van je man ofzo?
Alle reacties Link kopieren
We hebben bekeken om het huis aan te houden, maar mijn man kan niet huren omdat zijn inkomen te hoog is. En ik kan de hypotheek niet op mijn naam krijgen. Als mijn man de hypotheek overneemt moet hij mij uitbetalen en daar heeft hij het geld ook niet voor.



Als ik ga huren krijg ik huurtoeslag. Als ik in dit huis blijf wonen krijg ik geen huurtoeslag en dan wordt het weer een ander verhuur qua kosten.



We hebben samen een mediator, die ons beide goed informeert dus daar vertrouw ik echt wel op.

Ik kan het misschien niet heel goed uitleggen zo via internet, maar er is zeker geen ander in het spel en ik weet ook zeker dat mijn man me niet bedonderd met de alimentatie.



Maar ik ben wel erg bang dat ik het niet ga redden. Ik ben echt heel hard bezig om een baan te vinden, maar we gaan niet co ouderschap doen, dus ik kan niet fulltime werken. Max 28 uur. Dus heel veel ga ik niet verdienen.



Mijn man heeft de kids 1 dag in de week en om het weekend.
Je bent dom als je dit zo laat gebeuren. Je snapt er 0,0 van en daardoor ben je heel kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
We hebben toch een mediator? Ik doe het niet alleen. Ik snap niet wat jullie bedoelen eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij laat jij je neppen.. Ik ben er niet voor om je partner een poot uit te draaien maar jij lijkt zelf een poot uitgedraaid te worden. Kinderalimentatie bijvoorbeeld, niet enkel voor de kosten maar ook voor de woonlasten. En afhankelijk van de zorgverdeling ook nog afhankelijk van draagkracht en behoefte. Dus dat kun je niet op deze manier vaststellen. Jouw man wou scheiden zeg je. Zou hij niet eea voorbereid kunnen hebben. Teken in godesnaam niets en ga meteen naar een advocaat. Echt.
quote:1981Bloem schreef op 10 maart 2015 @ 19:30:

We hebben toch een mediator? Ik doe het niet alleen. Ik snap niet wat jullie bedoelen eerlijk gezegd.

Je mediator is waardeloos. Ga je eens inlezen in hoe het zit met scheiden, alimentatie, huren, kopen, etc etc etc.



In elke post die ik van je lees staat iets dat ik denk "huh?". Je man heeft aan de ene kant een goed inkomen, aan de andere kant kan er van alles niet?
Alle reacties Link kopieren
Een mediatior is geen advocaat en heeft bovendien niet enkel jouw belang voor ogen. Dus alsjeblieft, neem een advocaat in de arm die jou goed voorlicht over wat kan en bepaal dan wat je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven