Geld & Recht alle pijlers

Scheiden

26-07-2016 15:39 41 berichten
Ik vind het maar heel erg raar. Een familie lid van mij is gescheiden, het was een heftige scheiding. Hij moest z'n ex paar duizend euro geven en het huis, die ze uiteindelijk verkocht heeft en de winst in haar zakken heeft gestopt.

Hij bijt op een houtje en heeft helemaal niets. Mag dit gewoon in Nederland?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Van mij wel.
ja, dit is afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn tussen die twee.

wanneer 1 persoon het huis mag houden dan moet je afspreken wat je gaat doen met winst/verlies, of delen of de nieuwe eigenaar is verantwoordelijk. Kennelijk heeft ze mazzel gehad en meer voor het huis gekregen dan dat er gedacht werd tijdens de scheiding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 26 juli 2016 @ 15:46:

Dit.

Daarbij komt er altijd een rechtbank aan te pas bij een scheiding, dus ja, het mag gewoon in Nederland.
quote:hamerhaai schreef op 26 juli 2016 @ 15:46:

wanneer 1 persoon het huis mag houden dan moet je afspreken wat je gaat doen met winst/verlies, of delen of de nieuwe eigenaar is verantwoordelijk. Kennelijk heeft ze mazzel gehad en meer voor het huis gekregen dan dat er gedacht werd tijdens de scheiding.Of het huis wás simpelweg van haar .
Er moet toch bescherming zijn of niet?
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:54:

Er moet toch bescherming zijn of niet?Die is er ook, maar voornamelijk voor de vrouw. Als man zijnde ben je vaak de sjaak.

Er moet toch bescherming zijn of niet?Bescherming van wat? Misschien was het huis al van die vrouw voordat ze trouwden en zijn ze op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dan is haar bezit toch heel goed beschermd door die afspraken?
quote:GateKeeper schreef op 26 juli 2016 @ 15:55:

[...]

Die is er ook, maar voornamelijk voor de vrouw. Als man zijnde ben je vaak de sjaak.Daarom. Ik vind het erg vals en oneerlijk. Hij heeft niets geen spaargeld geen huis niets. Hij heeft keihard gewerkt al die jaren. Je zou je toch als vrouw te trots moeten voelen om je ex leeg te plukken na 17 jaar huwelijk.
Dit is volgens mij afhankelijk van de afspraken die ze gemaakt hebben. Misschien had hij niet zo'n slimme advocaat. Mijn ex probeerde ook oude rotzooi weg te strepen tegen geld, maar ik heb daarvoor bedankt.
quote:Tr0tter schreef op 26 juli 2016 @ 15:56:

[...]

Bescherming van wat? Misschien was het huis al van die vrouw voordat ze trouwden en zijn ze op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dan is haar bezit toch heel goed beschermd door die afspraken?Huis was van beide.

Er moet toch bescherming zijn of niet?Ja, dat heet trouwen op huwelijkse voorwaarden
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:57:

[...]

Daarom. Ik vind het erg vals en oneerlijk. Hij heeft niets geen spaargeld geen huis niets. Hij heeft keihard gewerkt al die jaren. Je zou je toch als vrouw te trots moeten voelen om je ex leeg te plukken na 17 jaar huwelijk.Ken jij de precieze afspraken die gemaakt zijn zoals huwelijkse voorwaarden?
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:57:

[...]

Daarom. Ik vind het erg vals en oneerlijk. Hij heeft niets geen spaargeld geen huis niets. Hij heeft keihard gewerkt al die jaren. Je zou je toch als vrouw te trots moeten voelen om je ex leeg te plukken na 17 jaar huwelijk.Lieve Tas, niets zo oneerlijk als een rancuneuze ex
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:58:

[...]

Huis was van beide.Waarom heeft hij daarmee ingestemd?
quote:Summerdance schreef op 26 juli 2016 @ 15:59:

[...]

Ja, dat heet trouwen op huwelijkse voorwaardenSimpeler kunnen we het niet maken mensen.
Tas, er zijn echt wel verklaarbare redenen waarom dit zo is geregeld. Waarschijnlijk ken je de helft van het verhaal niet.

vb:

- Huis was al van haar, hij is erbij gaan wonen en heeft nooit bijgedragen aan de woning en ze zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd

- Hij heeft al het spaargeld verbrast met gokken en koopt het hiermee af

- Het huis staat enorm diep onderwater en ex neemt de volledige schuldenlast op zich.

en zo zijn er nog wel 101 mogelijkheden.
quote:GateKeeper schreef op 26 juli 2016 @ 16:00:

[...]

Lieve Tas, niets zo oneerlijk als een rancuneuze ex Ik zou net de vermogen van mijn vent nemen ik zou te trots zijn en met opgeheven hoofd uit het huwelijk vertrekken.
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 16:07:

[...]

Ik zou net de vermogen van mijn vent nemen ik zou te trots zijn en met opgeheven hoofd uit het huwelijk vertrekken.Fijn voor je. Beter is het om vóór het trouwen huwelijkse voorwaarden op te stellen.
zorg eerst dat je t hele verhaal kent.

ze hebben zelf deze afspraken gemaakt en beide voor akkoord getekend

Ik heb het huis behouden en mijn vrouw moeten uitkopen met een bedrag waar ze ook een huis voor kon kopen, en gekocht heeft, daarnaast betaal ik nog 12 jaar een leuk bedrag aan alimentatie.

Dit alles is ook gezamenlijk afgesproken, en in vrede getekend
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 16:07:

[...]

Ik zou net de vermogen van mijn vent nemen ik zou te trots zijn en met opgeheven hoofd uit het huwelijk vertrekken.

Dan trouw je op huwelijkse voorwaarden zodat je, als het toch mis gaat, dit van tevoren al hebt vastgelegd. Hebben wij ook zo gedaan. Alles voor datum huwelijk blijft van onszelf. Alles van na datum huwelijk gaat door de helft.

Misschien heeft hij zo wel de pensioenrechten afgekocht voor haar voor het nabestaandenpensioen. Weet jij veel.
quote:ted63 schreef op 26 juli 2016 @ 16:09:

zorg eerst dat je t hele verhaal kent.

ze hebben zelf deze afspraken gemaakt en beide voor akkoord getekend

Ik heb het huis behouden en mijn vrouw moeten uitkopen met een bedrag waar ze ook een huis voor kon kopen, en gekocht heeft, daarnaast betaal ik nog 12 jaar een leuk bedrag aan alimentatie.

Dit alles is ook gezamenlijk afgesproken, en in vrede getekendHeb je er spijt van?
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 16:12:

[...]

Heb je er spijt van?

Nee geen moment, we hebben samen veel opgebouwd doordat we er beiden voor gewerkt hebben, dan zou het behoorlijk asociaal zijn om haar nu niets te gunnen.

Deels heb ik dan misschien meer buitenhuis gewerkt maar in die tijd heeft zij de kinderen opgevoed, en mij mijn carrière gegund.

Zou dus nu zo weer dezelfde afspraken maken
quote:ted63 schreef op 26 juli 2016 @ 16:22:

[...]

Zou dus nu zo weer dezelfde afspraken makenWil je met me trouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven