Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
15-07-2019 18:05
Het gaat wat mij betreft om zelfstandigheid, daar hoef je natuurlijk niet altijd fulltime voor te werken. Maar zorg er, mede gezien de enorme hoeveelheid scheidingen en zo, toch alsjeblieft voor dat je onafhankelijk bent van een ander. Dat je het ook zelf kan redden, als dat moet.

Ik krijg altijd de kriebels van dit soort uitspraken. Vrouwen moeten financieel onafhankelijk zijn, want anders hebben ze een probleem bij een scheiding. Mannen mogen daarentegen rustig besluiten om voor de zorg voor hun kinderen volkomen afhankelijk te zijn van hun vrouw. Dat levert ze bij een scheiding zelfs geld óp. Ontzettend krom.
Pandax schreef:
15-07-2019 18:38
Ik krijg altijd de kriebels van dit soort uitspraken. Vrouwen moeten financieel onafhankelijk zijn, want anders hebben ze een probleem bij een scheiding. Mannen mogen daarentegen rustig besluiten om voor de zorg voor hun kinderen volkomen afhankelijk te zijn van hun vrouw. Dat levert ze bij een scheiding zelfs geld óp. Ontzettend krom.
Nee, dat hangt direct met elkaar samen in mijn ogen. Als je werk gelijk(er) verdeelt, moet de zorg daarmee ook gelijk(er) in balans komen. Gelijkheid in alle opzichten.
Alle reacties Link kopieren
Het is het tweesporenbeleid van de overheid in NL dat al die scheidingen en niet- of amper werkende vrouwen in de hand werkt; 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' in combinatie met de wettelijke garantie op de verdeling van het inkomen van de man na de scheiding, in aanvulling op de vele duizenden euro's belastingvoordeel voor gescheiden vrouwen die hun kind op hun adres ingeschreven hebben staan.

Het is de overheid die aan de ene kant ontkent dat veel vrouwen alles doen (zie het viva-forum) om maar een man zo gek te krijgen om ze te bezwangeren en aan de andere kant de geldkraan van de belastingbetalers via een beschikking van de rechter wijd open zetten om maar zo weinig mogelijk last en nadeel te hebben van die man die ze gestrikt hebben om zijn zaad te leveren.

En je hoeft het niet van mij aan te nemen hoor. Kijk maar eens naar cijfers van het CBS en wanneer je durft naar cijfers wereldwijd.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
15-07-2019 18:45
Nee, dat hangt direct met elkaar samen in mijn ogen. Als je werk gelijk(er) verdeelt, moet de zorg daarmee ook gelijk(er) in balans komen. Gelijkheid in alle opzichten.
Om eerlijk te zijn vind ik een gelijke verdeling binnen een huwelijk helemaal niet zo economisch (tijds-/aandachts-) handig. Allebei doen alles maar een beetje 50/50.
Vanzai schreef:
15-07-2019 18:47
Het is het tweesporenbeleid van de overheid in NL dat al die scheidingen en niet- of amper werkende vrouwen in de hand werkt; 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' in combinatie met de wettelijke garantie op de verdeling van het inkomen van de man na de scheiding, in aanvulling op de vele duizenden euro's belastingvoordeel voor gescheiden vrouwen die hun kind op hun adres ingeschreven hebben staan.

Het is de overheid die aan de ene kant ontkent dat veel vrouwen alles doen (zie het viva-forum) om maar een man zo gek te krijgen om ze te bezwangeren en aan de andere kant de geldkraan van de belastingbetalers via een beschikking van de rechter wijd open zetten om maar zo weinig mogelijk last en nadeel te hebben van die man die ze gestrikt hebben om zijn zaad te leveren.

En je hoeft het niet van mij aan te nemen hoor. Kijk maar eens naar cijfers van het CBS en wanneer je durft naar cijfers wereldwijd.
Al die maatregelen die je noemt zijn niet specifiek voor vrouwen hoor. Als jij wilt trouwen en vervolgens thuis wil blijven voor de kinderen en na je scheiding kinder- en partneralimentatie wil ontvangen en ook nog toeslagen voor de kinderen op jouw adres dan houdt niemand je tegen.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
15-07-2019 18:45
Nee, dat hangt direct met elkaar samen in mijn ogen. Als je werk gelijk(er) verdeelt, moet de zorg daarmee ook gelijk(er) in balans komen. Gelijkheid in alle opzichten.

Dat is hoe je vindt dat het zou moeten zijn, en dat ben ik helemaal met je eens. Maar zo is het momenteel niet. De vrouw is gelijk genoeg om te moeten werken, maar de man is nog niet gelijk genoeg om de helft van de zorg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 18:38
Mannen mogen daarentegen rustig besluiten om voor de zorg voor hun kinderen volkomen afhankelijk te zijn van hun vrouw. Dat levert ze bij een scheiding zelfs geld óp. Ontzettend krom.
Oh? Leg eens uit?

En dan ga ik nog heel vriendelijk voorbij aan dat 'mannen mogen'; van wie mogen ze dat?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Pandax schreef:
15-07-2019 18:51
Dat is hoe je vindt dat het zou moeten zijn, en dat ben ik helemaal met je eens. Maar zo is het momenteel niet. De vrouw is gelijk genoeg om te moeten werken, maar de man is nog niet gelijk genoeg om de helft van de zorg te doen.
Ja dat is krom, helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
15-07-2019 18:52
Oh? Leg eens uit?

En dan ga ik nog heel vriendelijk voorbij aan dat 'mannen mogen'; van wie mogen ze dat?
Het is al een oud artikel, maar vrij gequote:
Na een scheiding gaat de man er 7% procent op vooruit, de vrouw 23% op achteruit.

https://www.cbs.nl/-/media/imported/doc ... 19-art.pdf

Ah, kijk, nieuwere info:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... tscheiding
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 19:01
14.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-07-2019 18:50
Al die maatregelen die je noemt zijn niet specifiek voor vrouwen hoor. Als jij wilt trouwen en vervolgens thuis wil blijven voor de kinderen en na je scheiding kinder- en partneralimentatie wil ontvangen en ook nog toeslagen voor de kinderen op jouw adres dan houdt niemand je tegen.
Ja die zijn wel specifiek voor vrouwen. Om precies te zijn: voor de vrouwen die niet willen werken. Dat dus naast die campagne 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Emancipatie met een fallback bestaande uit het inkomen van je ex en het geld van belastingbetalers.

Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Dank je.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-07-2019 18:57
Het is al een oud artikel, maar vrij gequote:
Na een scheiding gaat de man er 7% procent op vooruit, de vrouw 23% op achteruit.

https://www.cbs.nl/-/media/imported/doc ... 19-art.pdf
Ga dan werken!
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
15-07-2019 18:59
Ja die zijn wel specifiek voor vrouwen. Om precies te zijn: voor de vrouwen die niet willen werken. Dat dus naast die campagne 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Emancipatie met een fallback bestaande uit het inkomen van je ex en het geld van belastingbetalers.

Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Dank je.
Oh ja? Waar staat dat in de wet dan, dat mannen daar geen gebruik van kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
15-07-2019 19:00
Ga dan werken!
Heb je het tegen mij?
Als wij uit elkaar gaan ben ik degene die alimentatie zal moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-07-2019 19:13
Oh ja? Waar staat dat in de wet dan, dat mannen daar geen gebruik van kunnen maken?
Er is is dit land ook vrijheid van het kiezen voor abortus. Welgeteld nul mannen maken daar gebruik van.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
15-07-2019 19:17
Er is is dit land ook vrijheid van het kiezen voor abortus. Welgeteld nul mannen maken daar gebruik van.
En toch houdt niemand je tegen om met behoud van al die alimentaties en toeslagen voor de kinderen te zorgen. Zelfs je eigen lijf niet.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai, hoe heb jij ooit in die val kunnen trappen?
Zou een overheidscampagne geholpen hebben?

Een verstandige knul denkt verder dan zijn lul,
Een echte kerel trapt op de rem als iemand zich afhankelijk maakt van hem,
Weldenkende heren laten niet op zich teren,
???

Ik begrijp dat de vrouwen die jouw kinderen gebaard hebben doortrapt, vals en lui zijn/waren. En dat de overheid ze daartoe stimuleert.
Hoe hadden wij als maatschappij jou, arme ziel, kunnen beschermen tegen en voorbereiden op zoveel onrecht??
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Vanzai schreef:
15-07-2019 19:17
Er is is dit land ook vrijheid van het kiezen voor abortus. Welgeteld nul mannen maken daar gebruik van.
Echt. Dude. Wat kraam je nou voor onzin uit. Mannen hebben geen baarmoeder. Maar ze kunnen wel trouwen en alimentatie krijgen. Als je dat verschil niet ziet dan moet je eens bij jezelf te rade gaan.
Speciaal voor Vanzai: https://youtu.be/PObBA2wH5l0
Alle reacties Link kopieren
tsja, ik durf nog wel ene stap verder te gaan.....

ik ken legio goed opgeleide vrouwen die veel in hun mars hebben( vakkennis, zelf reflectie, implementatievermogen, echt samenwerken, etc etc ) maar hun plek niet opeisen en het bijbehorende loon dus ook niet, omdat ze denken dat het onverenigbaar is met zorgtaken thuis.,
aan de andere kant wemelt het op mijn werk van de omhoog gevallen mannen die bij een buitenlandtrip amper in staat zijn hun koffer in te pakken en de vlucht voor te bereiden. ......
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
15-07-2019 19:21
Vanzai, hoe heb jij ooit in die val kunnen trappen?
Zou een overheidscampagne geholpen hebben?

Een verstandige knul denkt verder dan zijn lul,
Een echte kerel trapt op de rem als iemand zich afhankelijk maakt van hem,
Weldenkende heren laten niet op zich teren,
???

Ik begrijp dat de vrouwen die jouw kinderen gebaard hebben doortrapt, vals en lui zijn/waren. En dat de overheid ze daartoe stimuleert.
Hoe hadden wij als maatschappij jou, arme ziel, kunnen beschermen tegen en voorbereiden op zoveel onrecht??
Daar waar ik van harte hoop dat je je niet schaart met de forummers die niet verder denken dan 'ik heb gebaard (of zelfs niet meer dan: ik ben een vrouw)' zou je je kunnen bedenken dat ik uitsluitend vraag om eens verder te denken dan het afschrift van je bankrekening op of rond de 30e van de maand.

Behoor je tot de mensen die zich richten naar wat een overheid van ze verwacht of denk je zelf na over je eigen verantwoordelijkheden?

Na 10 jaar Viva-forum acht ik jou nog steeds hoog. Niet ondanks maar dankzij jouw vermogen om hardop te denken.

Er is niets dat ik meer op prijs stel dan reflectie. Daarvoor krijg je een 10 bij mij, ook al zou ik het mordicus oneens met je zijn.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 19:34
0.39% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
feow schreef:
15-07-2019 19:21
Vanzai, hoe heb jij ooit in die val kunnen trappen?
Zou een overheidscampagne geholpen hebben?

Een verstandige knul denkt verder dan zijn lul,
Een echte kerel trapt op de rem als iemand zich afhankelijk maakt van hem,
Weldenkende heren laten niet op zich teren,
???

Ik begrijp dat de vrouwen die jouw kinderen gebaard hebben doortrapt, vals en lui zijn/waren.
Wat zegt dat eigenlijk over degene die ermee getrouwd is en die persoon ook nog ns bezwangerd heeft? Ik heb medelijden met die kinderen. Moeder en vader sporen beiden niet in zo'n geval.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
15-07-2019 19:33
Wat zegt dat eigenlijk over degene die ermee getrouwd is en die persoon ook nog ns bezwangerd heeft? Ik heb medelijden met die kinderen. Moeder en vader sporen beiden niet in zo'n geval.
Dat klopte wel op dat moment, ja. Hindsight is always 20/20.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Misschien zou het ook wel een beetje helpen als vrouwenberoepen en vrouwen in onzijdige beroepen eens een beetje meer betaald zouden krijgen. En om alle toeslagen sowieso afhankelijk te maken van het (fictieve) loon bij een fulltime baan (mits iemand fysiek in staat is om 100% te werken).

Zodat het niet meer zo logisch is dat de minstverdienende dan maar een tandje minder gaat werken.
Pandax schreef:
15-07-2019 18:51
Dat is hoe je vindt dat het zou moeten zijn, en dat ben ik helemaal met je eens. Maar zo is het momenteel niet. De vrouw is gelijk genoeg om te moeten werken, maar de man is nog niet gelijk genoeg om de helft van de zorg te doen.
Klopt, daar is nog een wereld te winnen. Want zelfs als het aandeel werk van de vrouw stijgt, blijft de zorgverdeling meestal hetzelfde. Daar klopt natuurlijk niks van. En beiden hebben daar een rol/verantwoordelijkheid in.
feow schreef:
15-07-2019 19:21
Vanzai, hoe heb jij ooit in die val kunnen trappen?
Zou een overheidscampagne geholpen hebben?

Een verstandige knul denkt verder dan zijn lul,
Een echte kerel trapt op de rem als iemand zich afhankelijk maakt van hem,
Weldenkende heren laten niet op zich teren,
???

Ik begrijp dat de vrouwen die jouw kinderen gebaard hebben doortrapt, vals en lui zijn/waren. En dat de overheid ze daartoe stimuleert.
Hoe hadden wij als maatschappij jou, arme ziel, kunnen beschermen tegen en voorbereiden op zoveel onrecht??
Vet moeilijk om te lezen wat je tekent he?
En blijkbaar is zelf nadenken en dingen wel of niet doen echt te moeilijk voor de mannetjes.

Ik kan echt niet tegen dit afschuiven. Neem je verantwoording.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven