Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 15:39
Ik denk dat de meeste mannen destijds meer bezig waren met hun gezin en het voorzien in het onderhoud van hun gezin, dan met hun eigen belangen. Laat staan dat het gezin kon stikken.
Wat is, met deze wijsheid in pacht, dan jouw oplossing voor het probleem van TO?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
22-12-2018 16:06
Wat is, met deze wijsheid in pacht, dan jouw oplossing voor het probleem van TO?
Mijn oplossing is te beseffen dat als je een vaste relatie met iemand aangaat, er een huis mee koopt, en een gezin mee sticht, er geen mijn of dijn is, maar alles samen is. Er bestaat dan niet zoiets als jouw geld en mijn geld, alleen óns geld. Ik snap dat nooit zo, zelfs binnen een vaste relatie krampachtig vast willen houden aan persoonlijk bezit. Besluit gewoon dat alles, huis, geld, inboedel, enz. van jullie sámen is. Werkt bij mij al bijna 25 jaar uitstekend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-12-2018 16:17
Mijn oplossing is te beseffen dat als je een vaste relatie met iemand aangaat, er een huis mee koopt, en een gezin mee sticht, er geen mijn of dijn is, maar alles samen is. Er bestaat dan niet zoiets als jouw geld en mijn geld, alleen óns geld. Ik snap dat nooit zo, zelfs binnen een vaste relatie krampachtig vast willen houden aan persoonlijk bezit. Besluit gewoon dat alles, huis, geld, inboedel, enz. van jullie sámen is. Werkt bij mij al bijna 25 jaar uitstekend.

Zeg dat even tegen die vent van TO dan. Want wat heeft zij hier nou aan?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-12-2018 16:23
Zeg dat even tegen die vent van TO dan. Want wat heeft zij hier nou aan?
Kan TO dat niet gewoon tegen haar eigen vent zeggen? Ik heb niemand anders nodig tenminste om zulke dingen met mijn eigen man te bespreken en te regelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 16:17
Mijn oplossing is te beseffen dat als je een vaste relatie met iemand aangaat, er een huis mee koopt, en een gezin mee sticht, er geen mijn of dijn is, maar alles samen is. Er bestaat dan niet zoiets als jouw geld en mijn geld, alleen óns geld. Ik snap dat nooit zo, zelfs binnen een vaste relatie krampachtig vast willen houden aan persoonlijk bezit. Besluit gewoon dat alles, huis, geld, inboedel, enz. van jullie sámen is. Werkt bij mij al bijna 25 jaar uitstekend.
Je brengt het als een feit, maar het is natuurlijk een keuze.

Gelukkig ben jij al 25 jaar bij je partner. Maar de statistieken zijn niet zo rooskleurig dat je er van op aan kunt dat iedereen altijd bij elkaar blijft.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-12-2018 17:04
Je brengt het als een feit, maar het is natuurlijk een keuze.

Gelukkig ben jij al 25 jaar bij je partner. Maar de statistieken zijn niet zo rooskleurig dat je er van op aan kunt dat iedereen altijd bij elkaar blijft.
Mijn ouders leerden me altijd: als aan iets begint met het idee in je hoofd dat het een mislukking kan worden, kan je er bijna zeker van zijn dát het ook een mislukking wordt... Dus als je aan een relatie begint en van dag 1 al maatregelen begint in te bouwen voor het geval dat het een mislukking wordt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:07
Mijn ouders leerden me altijd: als aan iets begint met het idee in je hoofd dat het een mislukking kan worden, kan je er bijna zeker van zijn dát het ook een mislukking wordt... Dus als je aan een relatie begint en van dag 1 al maatregelen begint in te bouwen voor het geval dat het een mislukking wordt...
Sure. Dus eigenlijk ligt het stiekem toch vooral aan iemands eigen instelling wanneer zijn of haar partner ineens de kriebels krijgt voor een spannende nieuwe partner en daarmee de ander bij het grof vuil zet? Lijkt me heerlijk om in zo'n veilige en maakbare wereld te leven.
Alle reacties Link kopieren
To kan je een schatting doen van hoeveel jij meer hebt betaald dan zou moeten?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:07
Mijn ouders leerden me altijd: als aan iets begint met het idee in je hoofd dat het een mislukking kan worden, kan je er bijna zeker van zijn dát het ook een mislukking wordt... Dus als je aan een relatie begint en van dag 1 al maatregelen begint in te bouwen voor het geval dat het een mislukking wordt...
Iedereen bouwt toch vanaf dag een voor van alles en nog wat maatregelen in om een mislukking te voorkomen. We doen niet anders.

Daarom is het des te vreemder dat alleen op basis van het romantische 'voor eeuwig bij elkaar', mensen opeens alle logica uit het oog verliezen en geen enkele ratio meer kennen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-12-2018 17:14
Iedereen bouwt toch vanaf dag een voor van alles en nog wat maatregelen in om een mislukking te voorkomen. We doen niet anders.

Daarom is het des te vreemder dat alleen op basis van het romantische 'voor eeuwig bij elkaar', mensen opeens alle logica uit het oog verliezen en geen enkele ratio meer kennen.
Als je écht voor elkaar en een verder leven samen kiest, is de enige ratio die daarop van toepassing is: alles wat in je is, in het werk stellen om die relatie ook te laten slagen, dus constant werken (want je, het IS werken) aan die eenheid, in plaats van bij wijze van spreken bij voorbaat al een ingepakte koffer klaar te hebben staan achter de voordeur...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:07
Mijn ouders leerden me altijd: als aan iets begint met het idee in je hoofd dat het een mislukking kan worden, kan je er bijna zeker van zijn dát het ook een mislukking wordt... Dus als je aan een relatie begint en van dag 1 al maatregelen begint in te bouwen voor het geval dat het een mislukking wordt...
Shit man, wij die maatregelen niet ingebouwd. Heeft niks geholpen.
coravanmora wijzigde dit bericht op 22-12-2018 17:22
0.45% gewijzigd
davo1979 schreef:
22-12-2018 17:14
To kan je een schatting doen van hoeveel jij meer hebt betaald dan zou moeten?
bonnetjes erbij?
pejeka schreef:
22-12-2018 17:20
Als je écht voor elkaar en een verder leven samen kiest, is de enige ratio die daarop van toepassing is: alles wat in je is, in het werk stellen om die relatie ook te laten slagen, dus constant werken (want je, het IS werken) aan die eenheid, in plaats van bij wijze van spreken bij voorbaat al een ingepakte koffer klaar te hebben staan achter de voordeur...

Maar wat doe je dan als, zoals in het geval van TO, je partner ineens een andere, verborgen agenda blijkt te hebben?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:20
Als je écht voor elkaar en een verder leven samen kiest, is de enige ratio die daarop van toepassing is: alles wat in je is, in het werk stellen om die relatie ook te laten slagen, dus constant werken (want je, het IS werken) aan die eenheid, in plaats van bij wijze van spreken bij voorbaat al een ingepakte koffer klaar te hebben staan achter de voordeur...
Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Man bracht veel meer geld in dan ik. Dat krijgt hij gewoon terug mochten we scheiden. De rest binnen ons huwelijk is 50-50.
Zo kunnen we zonder argwaan, oneerlijkheid en verborgen agenda's in ons huwelijk zijn. Inmiddels bijna 10 jaar.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik denk dat niet veel mensen een vaste relatie aangaan en dan niet de intentie hebben om bij elkaar te blijven. Hoe je het financieel regelt zal een persoonlijke keuze zijn en ook als je alles op één hoop gooit, moeten er goede afspraken zijn. Wanneer je te goed van vertrouwen bent, dan redden ook gescheiden financiën je niet, dat zie je maar aan TO
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:20
Als je écht voor elkaar en een verder leven samen kiest, is de enige ratio die daarop van toepassing is: alles wat in je is, in het werk stellen om die relatie ook te laten slagen, dus constant werken (want je, het IS werken) aan die eenheid, in plaats van bij wijze van spreken bij voorbaat al een ingepakte koffer klaar te hebben staan achter de voordeur...
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima constant "werken" aan die eenheid met daarin een rationele backstop om ervoor te zorgen dat als er iets gebeurt beiden niet in problemen achterblijven. Volgens mij is dat ook liefde voor elkaar.
pejeka schreef:
22-12-2018 16:17
Mijn oplossing is te beseffen dat als je een vaste relatie met iemand aangaat, er een huis mee koopt, en een gezin mee sticht, er geen mijn of dijn is, maar alles samen is. Er bestaat dan niet zoiets als jouw geld en mijn geld, alleen óns geld.
Dat is toch geen oplossing voor TO. Haar man gaat daar niet in mee en de juridische realiteit is waarschijnlijk ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
22-12-2018 17:23
Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Man bracht veel meer geld in dan ik. Dat krijgt hij gewoon terug mochten we scheiden. De rest binnen ons huwelijk is 50-50.
Zo kunnen we zonder argwaan, oneerlijkheid en verborgen agenda's in ons huwelijk zijn. Inmiddels bijna 10 jaar.
Wij hebben 1 en/of-rekening en 1 spaarrekening. Waar we allebei de beschikking over hebben. Geheel vrijelijk. Grote uitgaven overleggen we uiteraard. Ik heb inmiddels meer geld ingebracht dan mijn partner (o.m. door erfenissen), maar dat geld is van ons samen. Dus geen argwaan, oneerlijkheid of verborgen agenda's. Juist niet, omdat alles openlijk gezamenlijk is. Dus mocht het ooit tot een scheiding komen (waar ik niet van uitga), dan gaat de helft van ons totale bezit naar hem. En daar zou ik alle vrede mee hebben, want zijn steun en liefde en andere bijdragen aan mijn leven over de afgelopen 25 jaar, zijn niet in geld uit te drukken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
22-12-2018 17:33
Dat is toch geen oplossing voor TO. Haar man gaat daar niet in mee en de juridische realiteit is waarschijnlijk ook anders.
Dan betwijfel ik in alle eerlijkheid of die relatie stand gaat houden. Het klinkt alsof ze al fundamenteel grotelijks van mening verschillen en waar het fundament niet goed is, zal het gebouw (de relatie) dat je erop bouwt, niet echt solide zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 15:28
Nee, alsof het normaal is dat inmiddels pakweg 40% van de (geregistreerde) relaties in een breuk eindigt... Kunnen allerlei oorzaken voor zijn, maar volgens mij althans toch ook omdat men meer bezig is met het "ik" dan met het "wij"...
Dit bedoel ik dus, geen hartlijke of invoelende reactie bij iemands relatieproblemen, maar altijd beter weten hoe het wel zou moeten en hooghartig snuiven dat je niet begrijpt dat het bij anderen mis kan gaan. Je boft toch maar dat je het zo goed voor mekaar hebt met jezelf.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-12-2018 17:28
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima constant "werken" aan die eenheid met daarin een rationele backstop om ervoor te zorgen dat als er iets gebeurt beiden niet in problemen achterblijven. Volgens mij is dat ook liefde voor elkaar.
Want... hoe kan één van de twee dan in "problemen" achterblijven indien in het geval van uit elkaar gaan, alles 50/50 verdeeld wordt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:35
Wij hebben 1 en/of-rekening en 1 spaarrekening. Waar we allebei de beschikking over hebben. Geheel vrijelijk. Grote uitgaven overleggen we uiteraard. Ik heb inmiddels meer geld ingebracht dan mijn partner (o.m. door erfenissen), maar dat geld is van ons samen. Dus geen argwaan, oneerlijkheid of verborgen agenda's. Juist niet, omdat alles openlijk gezamenlijk is. Dus mocht het ooit tot een scheiding komen (waar ik niet van uitga), dan gaat de helft van ons totale bezit naar hem. En daar zou ik alle vrede mee hebben, want zijn steun en liefde en andere bijdragen aan mijn leven over de afgelopen 25 jaar, zijn niet in geld uit te drukken.
Top man, echt!

En nu gewoon even niet je stokpaardjes, maar inhoudelijk reageren op de feiten zoals TO due schetst en dáár een nuttige reactie op geven, zou dat lukken? Of kan jij het echt alleen maar over jezelf hebben?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-12-2018 17:39
Top man, echt!

En nu gewoon even niet je stokpaardjes, maar inhoudelijk reageren op de feiten zoals TO due schetst en dáár een nuttige reactie op geven, zou dat lukken? Of kan jij het echt alleen maar over jezelf hebben?
Dat heb ik al gezegd. Volgens mij zit het fundament van de relatie van TO niet goed, en waar het fundament niet deugt, zal het huis (de relatie) dat je erop bouwt, ook niet deugen. Het kan er een tijdje leuk uitzien, maar je kunt erop wachten tot de boel verzakt, de scheuren in de muren komen en het huis onbewoonbaar wordt.

Dus ofwel gaat TO serieus met haar partner het gesprek aan om tot een fundament onder hun relatie te komen waar beiden mee kunnen leven, ofwel de hele operatie is tot mislukken gedoemd. Leuker kan ik het niet maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:47
Dat heb ik al gezegd. Volgens mij zit het fundament van de relatie van TO niet goed, en waar het fundament niet deugt, zal het huis (de relatie) dat je erop bouwt, ook niet deugen. Het kan er een tijdje leuk uitzien, maar je kunt erop wachten tot de boel verzakt, de scheuren in de muren komen en het huis onbewoonbaar wordt.

Dus ofwel gaat TO serieus met haar partner het gesprek aan om tot een fundament onder hun relatie te komen waar beiden mee kunnen leven, ofwel de hele operatie is tot mislukken gedoemd. Leuker kan ik het niet maken.
Ja, dat is de diagnose. En nu heb je ook gelezen hoe die communicatie loopt, dus na de open deuren nu een concreet advies waar TO echt iets mee kan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-12-2018 17:38
Want... hoe kan één van de twee dan in "problemen" achterblijven indien in het geval van uit elkaar gaan, alles 50/50 verdeeld wordt?
Bijvoorbeeld als hij de spaarrekening leeg heeft gehaald voor een gokschuld.

Of als er gewoon weinig spaargeld is omdat je nog niet zo lang samen bent en een van de twee geen baan heeft.

Zoveel mogelijkheden als er eenmaal shit aan de hand is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven