Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:26
Ik vind natuurlijk dat hij mij moet compenseren maar hij beweert bij hoog en laag dat ik een denkfout maak en suggereert dat ik zo onnozel ben dat ik niet snap hoe het in elkaar zit.
Jeetje zeg, hier zou ik al snel klaar mee zijn (moet ik eerlijk zeggen dat ik de financiele miep ben thuis en mijn man daar niks van snapt).

Wat is volgens hem de denkfout dan? Waar zou jij de mist in gaan bij het denken?
lizenlotte schreef:
15-12-2018 13:32
Dan betaalde jij dus alle boodschappen en kosten van de kinderen plus 50 % van de hypotheek? Zijn het zijn kinderen dan niet ofzo? Wat betaalde hij naast de helft van de hypotheekkosten? Gwl en verzekeringen?
Jawel, kinderen zijn van hem.
Alle reacties Link kopieren
Waarom alles zo apart bekijken en niet alle inkomsten èn uitgaven op 1 hoop gooien?

Jullie hebben immers twee banen, 3 kinderen met behoorlijk huishouden dat draaiende moet worden gehouden en een koophuis.
Alle reacties Link kopieren
Had hij trouwens in de 3 maanden dat hij minder verdiende minder geld dan jij of nog steeds meer?
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dAt je inderdaad iets hebt opgebouwd. Wat je zou moeten uitrekenen is wat je nu aan woningwaarde hebt min wat jij nu (dus jouw deel) aan hypotheekschuld hebt.

Dat kun je uitrekenen voor hoe het op dit moment was en hoe het in het verleden was. Vergelijk dat met wat jouw vriend in dezelfde periode heeft kunnen doen en ga zo het gesprek aan.

Bijv. Je huis is twee ton. Je had eerst 50 procent daarvan (is een ton) en stel dat je ook hypotheekschuld had waarvan ook de helft van jou was dan had je vroeger dus per saldo nul.

Stel dat je nu nog maar 40 procent van het huis hebt. Dan heb je dus maar 80000 aan waarde in je woning. En stel dat je gezamenlijke hypotheekschuld nog 120 000 dan is dat dus 60000. Per saldo heb je dan 20000.

Dit zelfde sommetje kun je voor je vriend maken en daarbij optellen wat hij aan spaargeld plus investeringen extra heeft in die periode.

Voor jeZelf moet je dan het interen op je spaargeld van het eerdergemaakte sommetje aftrekken.

Zo kun je ongeveer vergelijken hoe scheef het is gegroeid..
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:26
Ik vind natuurlijk dat hij mij moet compenseren maar hij beweert bij hoog en laag dat ik een denkfout maak en suggereert dat ik zo onnozel ben dat ik niet snap hoe het in elkaar zit.
Dat klinkt niet echt als een fijne partner.
[quote=LoVaKo post_id=29356052 time=1544877205 user_id=352673]
Jeetje zeg, hier zou ik al snel klaar mee zijn (moet ik eerlijk zeggen dat ik de financiele miep ben thuis en mijn man daar niks van snapt).

Wat is volgens hem de denkfout dan? Waar zou jij de mist in gaan bij het denken?
[/quote

Ik zeg dat mijn spaargeld is verdampt en op is gegaan aan gemeenschappelijke lasten cq levensonderhoud. Hij zegt: welnee, je maakt een denkfout want je spaargeld zit in het huis.
Alle reacties Link kopieren
Kin op de grond hier. Waarom accepteer je dit?! Je zit toch in een relatie?! Hier hebben we beide nog een eigen rekening (ivm risico’s, fiscaal iets gunstiger vanwege vermogens etc), maar een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke kosten. Mijn partner is de financiële superheld die alles wekelijks bijhoudt, om de zoveel weken schuif ik aan om te zien hoe het er voor staat en 1x per jaar maken we een afschrift om eventuele “scheefgroei” recht trekken.

Werkelijk. Ik ben een belastingtechnische-nitwit, maar dat ontslaat mij niet van mijn verplichting alles keurig bij te houden. Dat is soms best even ploeteren om het te begrijpen (voor mij), maar het is toch SUPER belangrijk dat je je financiële situatie snapt?! Daar kan je zelf 100% verantwoordelijkheid voor nemen hoor.
Ik vind het raar dat hij verwacht dat jij met 2 dagen minder inkomen en minder pensioenopbouw en minder kansen op beter inkomen. En mocht je ziek worden heb je ook minder recht op wia en zw ect.

Wel al die tijd gewoon ongeveer zelfde blijft betalen. En waarom niet 4-4 werken als hij de verdeling wil houden zoals die is?

Hij kan carriere maken en zijn kinderen worden verzorgt, net als het huis en zijn natje ook waarschijnlijk. En je werkt 3 dagen.

Maar hem mag dat allemaal niks extra's kosten. Dat moet jij dan ook nog dragen financieel gezien. Vind echt bizar.

Ik krijg echt jeuk van dat soort figuren. Wat ik ook niet begrijp dat jij 3 dagen gaat werken zonder dat je de verdeling bespreekt en daar eerlijke en goede afspraken over maakt.


Waarom is dat?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 13:45
11.03% gewijzigd
Ik kan echt niet geloven wat ik lees. Ik ben absoluut niet voor alles op een hoop gooien en dan samen uitgeven (want dan zou ik me bezwaard voelen on weer nieuwe schoenen te kopen die ik niet echt nodig heb). Maar ik vind echt het ontzettend asociaal hoe jouw man erin staat. Ook die extra aflossing op de hypotheek op zijn conto. Hij heeft het over waardevermeerdering van jouw huis, maar dat heeft niks te maken met het aflossingsbedrag. Bij verkoop of scheiding is jouw restschuld hoger dan die van hem. En mocht je niet getrouwd zijn, in een samenlevingsovereenkomst staat ookk dat dat je naar rato van inkomen moet bijdragen.

Ik zou subiet fulltime gaan werken en zorgen dat je financieel zelfstandig bent - indien dit nog niet zo is. En daarna serieus afvragen, wat je met deze man moet voor de toekomst. Ik zie jullie straks al bejaard en nog steeds zitten kibbelen over financiële zaken en een scheef pensioen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:26
Ik vind natuurlijk dat hij mij moet compenseren maar hij beweert bij hoog en laag dat ik een denkfout maak en suggereert dat ik zo onnozel ben dat ik niet snap hoe het in elkaar zit.
Wauw, het is niet alleen een egoist, maar hij probeert je ook nog te laten denken dat het aan jou ligt. Dat is behoorlijk respectloos.

En er is al een therapeut bij betrokken, moet je nagaan. Ik vrees dat jij heel ver moet gaan met de strijd aangaan om dit voor elkaar te krijgen. Of het erbij laten zitten, maar dat blijft natuurlijk knagen. Ik zou het respect voor zo'n man echt kwijt zijn, een hellend vlak. Dus als dit niet snel geregeld wordt, zou ik knopen doorhakken en wegwezen. Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan.
Voorstel van mijn echtgenoot, aan wie ik in volle verbazing dit topic voorlas: jij solliciteert per direct naar een voltijds baan. Je legt aan je man uit dat jij graag dezelfde financiële vrijheden wilt als hij en dat hij dat natuurlijk snapt: hij doet het immers ook zo. Mocht het hem niet passen, stel hem dan voor wat minder te gaan werken, drie dagen ofzo, kan hij het huishouden een beetje oppakken.
Alle reacties Link kopieren
En dan de titel van dit topic: "of maak ik een denkfout?" Twijfel je serieus aan jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Als hij extra flossingen van de hypotheek heeft gedaan, heb jij daar dan ook voordeel van nu (lager maanbedrag), of alleen hij?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Betty_Slocombe schreef:
15-12-2018 13:47
Voorstel van mijn echtgenoot, aan wie ik in volle verbazing dit topic voorlas: jij solliciteert per direct naar een voltijds baan. Je legt aan je man uit dat jij graag dezelfde financiële vrijheden wilt als hij en dat hij dat natuurlijk snapt: hij doet het immers ook zo. Mocht het hem niet passen, stel hem dan voor wat minder te gaan werken, drie dagen ofzo, kan hij het huishouden een beetje oppakken.
Dit!

Plus kosten kinderopvang verdelen en ook alle clubjes en dergelijke.

Ik mag toch zeker hopen dat in ieder geval de kinderbijslag op jouw rekening wordt bijgeschreven? :-o
appeltje78 schreef:
15-12-2018 13:45
Ik kan echt niet geloven wat ik lees. Ik ben absoluut niet voor alles op een hoop gooien en dan samen uitgeven (want dan zou ik me bezwaard voelen on weer nieuwe schoenen te kopen die ik niet echt nodig heb).
Daarom gooien wij alles op een hoop, maar krijgen we allebei iedere maand 'zakgeld', kan ik lekker schoenen kopen zonder schuldgevoel :D
Betty_Slocombe schreef:
15-12-2018 13:47
Voorstel van mijn echtgenoot, aan wie ik in volle verbazing dit topic voorlas: jij solliciteert per direct naar een voltijds baan. Je legt aan je man uit dat jij graag dezelfde financiële vrijheden wilt als hij en dat hij dat natuurlijk snapt: hij doet het immers ook zo. Mocht het hem niet passen, stel hem dan voor wat minder te gaan werken, drie dagen ofzo, kan hij het huishouden een beetje oppakken.
Dit. Echt mijn kin kan ik van de grond rapen.
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:40

Zijn theorie zou alleen opgaan als je extra hypotheek had afgelost met je spaargeld, en het huis daardoor voor een groter aandeel van jou was geworden.
Alle reacties Link kopieren
Toen jullie nog beide fulltime werkten, waren toen de huishoudelijke taken ook gezamenlijk verdeeld? De meeste stellen waarbij er kinderen komen en de vrouw minder gaat werken is het zo dat dan de vrouw meer doet in ze zorg voor de kinderen en in het huis. Dan zou je zelfs dat kunnen bekijken en verrekenen?

Wij hebben vanaf het moment van samenwonen, meteen een koophuis, (ik 21, man 24) alles op 1 hoop gegooid. Man heeft altijd meer gewerkt, maar dat maakte hier niet uit. Inmiddels liggen onze inkomens wat dichter bij elkaar, maar zijn er ook kinderen en het is nog steeds allemaal van samen. Man heeft een hobby waarbij hij een paar keer per jaar wat meer uitgeeft, ik koop een keer vaker kleding, make-up enz. Dure uitgaves worden overlegd. Hier werkt het prima.

Bij jullie situatie lees ik zijn en mijn......en niets over samen. Zou je dit wel willen?

En wbt de denkfout, in mijn ogen ligt die bij jou vriend en niet bij jou.
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk, echt waar. Deze man profiteert en heeft kennelijk geen enkel idee. Laat hem het maar net zo lang uitleggen totdat jij begrijpt wat jouw voordeel is, heeft niets met dom te maken.

Ik zou zegen, ga meer werken en geef hem voor die dag de verantwoording voor de kinderen. Zeg dat jij die extra dag nodig hebt om alle lasten te kunnen voldoen en ook nog wat kunt sparen. Hij maakt nu immers van jullie kinderen ook jouw probleem. Een dag is nog steeds niet gelijk, maar heeft misschien effect?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit ook vol verbazing. Wel benieuwd wat er uiteindelijk besloten is.
die ik wilde bestaat al...
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:19
Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik snap dat sommigen dit ongelooflijk vinden, maar helaas is dit de realiteit van hoe het is gegaan.
Deze situatie is geleidelijk ontstaan. Ik ben wat dat betreft inderdaad naïef en maakte er niet zo’n punt van om af en toe wat meer te betalen. Zo heeft hij bijvoorbeeld door omstandigheden 3 maanden weinig inkomsten gehad en ik vond het toen niet meer dan logisch om meer bij te dragen. Daarna is de situatie volledig uit de hand gelopen, want zijn bedrijf is goed gaan lopen en zijn inkomen is navenant gegroeid. Ik heb in de loop van de jaren meerdere keren aangegeven dat mijn spaargeld aan het verdampen was, maar eerst wuifde hij dat weg, toen kwam hij met het verhaal dat hij ook spaargeld voor dit en dat heeft gebruikt etc. Iedere keer eindigde het in een flinke ruzie. Sinds enkele maanden hebben we - mede door toedoen van een therapeut- eindelijk een gezamenlijke rekening, maar het kwaad is al geschied.
ik vind dit echt ook tekenend voor de relatie
Alle reacties Link kopieren
"Ik zeg dat mijn spaargeld is verdampt en op is gegaan aan gemeenschappelijke lasten cq levensonderhoud. Hij zegt: welnee, je maakt een denkfout want je spaargeld zit in het huis."

Dit soort redenaties kun je alleen weerleggen door een goed onderbouwde berekening. Ken je iemand die financieel goed onderlegd is? Zorg dat je terugkrijgt wat je teveel hebt betaald.

Sommige mensen zijn zo bang tekort te komen dat ze anderen tekort gaan doen. Enig idee wat er achter zou kunnen zitten?
TO, hoe ziet hij het volgende:

Je partner zegt dat jouw spaargeld in het huis zit. Ergens klopt dat ook, je hebt evenveel aan het huis betaald als hem. MAAR hij heeft extra afgelost. Dat heeft hij ook kunnen doen, omdat hij meer verdient, terwijl jij thuis bent voor de kinderen. Die optie heb jij dus niet. Dus hij pikt nu een deel van jullie huis voor zichzelf in.

Naast het feit dat jij nu minder inkomen hebt, heeft hij door jullie keuze ook minder uitgaven, want hij hoeft die drie dagen niet voor kinderopvang te betalen, en ook niet voor een huishoudelijke hulp.

Jij blijft 3 dagen thuis. Hij werkt die dagen 8 uur en heeft nog een uur reistijd. Jij zorgt dus 9 uur die dag voor drie kinderen. Gemiddelde gastoudertarief is 5,90 per uur per kind. Dan mag hij jou per dag dat hij werkt en jij niet, en dus gastouder 'speelt' 159,30 betalen.
Voor het huishoudelijk werk zou je misschien iemand inhuren van 15 euro per uur , voor 4 uur. Dat is 60 euro.

Per week is hij jou dus bijna 597 euro verschuldigd. Stel dat dit een jaar speelt, hij heeft 3 weken vakantie gehad, dan is hij jou dus 30447 per jaar dat dit zo al speelt verschuldigd. Laten we eerlijk zijn en die 'kosten' ook eerlijk verdelen, rond het mooi af, 15.000 euro per jaar. Heb je voor die 3 dagen werk die je doet een mooi salaris, van hem, want hij wil het eerlijk verdelen, van 1250 euro.


Als hij hard wil spelen over de financieen, zou ik de bal eens bij hem terugleggen, een een factuur met terugwerkende kracht neerleggen. Misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen.
Alle reacties Link kopieren
Je spaargeld is niet het huis ingegaan, maar in de boodschappen waar hij ook van heeft gegeten en gedronken en in kosten voor kinderen die ook van hem zijn.
Ik zou voorstellen dat hij voor bepaalde tijd, zeg een jaar of twee jaar, een extra deel van de gezamelijk rekening onderhoud, zodat jij dat deel kan overhouden om te sparen/beleggen/investeren. Die hypotheek kosten had je sowieso al gemaakt en niet van je spaargeld betaald.

Hoeveel van je spaargeld is er aan opgegaan? Laat hem dat verschil geleidelijk terug storten in de gezamelijke rekening.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 15-12-2018 14:02
14.08% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven