Geld & Recht alle pijlers

Schotelantenne aan voorkant?

07-10-2010 20:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongeveer een half jaar geleden verhuisd en heb een contract afgesloten bij Canaldigitaal (2 jaar). Eigenlijk niet wetende dat het om een schotelantenne ging, maar goed. Dat bleek dus wel zo te zijn.

Beetje lang verhaal geworden: maar in het kort komt het hierop neer (voor uitgebreide versie lees hieronder): we hebben een half jaar een kleine schotel aan de voorkant huis, nu zegt woningbouw dat dit niet mag. Canaldigitaal heeft dit echter geinstalleerd voor ons en zei dat dit de enige mogelijke plek was, als schotel moet verhuizen naar achtertuin betekent ook dat vloer etc open gebroken moet worden voor de kabels. Wat te doen?

Ik heb 200 euro extra betaald voor een klein schoteltje (45 cm), ik het ik krijg hem te leen, dus geen eigendom. Daar was volgens Canaldigitaal geen bouwvergunning voor nodig. Nou goed, mensen van Canaldigitaal zijn gekomen om schotel te installeren. Kreeg toen te horen dat dat ding perse op het zuiden gericht moest zijn en dus aan de voorkant van het huis moest. Daar baalde ik een beetje van (ook ivm jongeren die na het uitgaan het misschien leuk vinden om er wat tegenaan te gooien). Maar goed, dat was volgens de monteur de enige plek waar die kon hangen.

Vandaag, een half jaar later, komt de wijkbeheerder langs, wij mogen daar geen schotel hebben hangen en moeten hem in de achtertuin zetten.

Hij gaf ook aan dat dat in het regelement van de woningbouw staat. Nou had ik het regelement toen al een keer doorgelezen of je toestemming van de woningbouw moest hebben en daar stond niks over in. Er stond ook niks over in dat de schotel perse in de achtertuin moet.

Maar goed, ben vandaag toch maar weer even het regelement na gaan kijken (misschien iets over het hoofd gezien). Maar er staat echt niets over in, behalve dat je het niet zomaar op daken mag plaatsen en dat het bij voorkeur tegen het metselwerk aan moet etc.

Nou ben ik wel wat meer gaan speuren op het internet en heb ik ondertussen wel gevonden, dat als je een schotel aan de voorkant wil plaatsen je wél een bouwvergunning nodig hebt, ongeacht afmeting schotel.

Ik wou Canaldigitaal dus al bellen om de schotel te verplaatsen naar de zijkant (we hebben een hoekhuis en schotel zit nu helemaal op de hoek, dus volgens mij bescheiden mening zou het ook aan de zijkant kunnen, maar dan ook helemaal in de hoek?) Maar toen las ik dat je voor de zijkant van het huis óók een bouwvergunning nodig hebt.

Enige optie is dus de achtertuin, maar die is op het noorden en huis staat in de weg (en volgens Canaldigitaal ook geen optie!)

Bovendien zijn alle kabels gelegd en zit dat netjes onder de vloer en dat zou ook betekenen dat de vloer er half uit moet.

Wat kan ik nou het beste doen? Canaldigitaal aansprakelijk stellen (kan dat uberhaubt), zij hebben dat ding aan de voorkant van het huis geinstalleerd. Of is dat alsnog mijn eigen verantwoording, dat ik niet beter gecheckt heb van tevoren...ik ging er gewoon vanuit dat een bouwvergunning niet nodig was, omdat zij dat hadden gezegd dat het bij een dergelijke kleine schotel niet hoefde.

Bovendien wist ik pas op welke plek hij kwam, toen ze de schotel kwamen brengen/installeren (er was van tevoren ook gezegd dat monteur moest kijken of schotel uberhaubt kon ivm omgeving).

Ik heb een contract van 2 jaar afgesloten, kan dat om deze reden verbroken worden? Heb namelijk geen zin om halve vloer open te breken, dan neem ik wel gewoon een andere provider...

Of kan ik gewoon alsnog een bouwvergunning aanvragen?

Iemand advies over wat ik hiermee het beste kan doen (sorry voor het lange verhaal)
Als je niet in 'n buitengebied woont, doe die schotel dan gewoon de deur uit en neem 'n kabelaanbieder. Schotels zijn voor mensen die daar wonen waar geen kabel ligt. Het heeft verder geen toegevoegde waarde.
Ik zou gewoon de gemeente een verzoek doen alsnog een bouwvergunning af te geven, en dan even beknopt uitleggen waarom je dit niet meteen hebt gedaan.

Ik vind dat je hier zelf ook een aandeel in hebt, in plaats van te vertrouwen op de mening van Canadigitaal, die er gewoon belang in heeft om jou zo'n schotel aan je huis te monteren, had je zelf ook even naar de gemeente kunnen bellen.

Als er meer mensen zo'n ding hebben, zal de gemeente waarschijnlijk niet heel moeilijk doen.

Maar waarom een schotel?! Of kijk je buitenlandse zenders? Vind het persoonlijk geen gezicht, zo'n ufo aan de gevel.
Nou ik had in eerste instantie niet door dat het om een schotel ging, ik had zo'n aanbieding van online (tv+internet+bellen) en toen las ik later de kleine lettertjes dat tv ging via canaaldigitaal. En nog later kwam ik erachter dat canaaldigitaal via een schotel was.

Maar goed, toen was alles al in gang gezet, en had ik ook zoiets van: laat maar.

Ik kijk verder weinig naar buitenlandse zenders, alleen wat engelse die we met onze schotel ook kunnen ontvangen. Dat we toen dat pakket van online hadden gekozen, had vooral te maken met de prijs.

Normaal gesproke is een bouwvergunning niet nodig voor een dergelijke schotel (het is echt niet zo'n ufo ding, hij is klein en vierkant 45cm). Behalve als het aan de voorgevel zit, maar goed dat wist ik niet en ik heb er ook niet aan gedacht om dat nog eens speciaal na te vragen toen canaaldigitaal aangaf dat die aan de voorkant moest komen (diezelfde dag hebben ze het ook geinstalleerd).

Maar goed, ik hou mezelf daar ook wel voor verantwoordelijk hoor, dat ik het niet beter heb uitgezocht (ja, achteraf...op het moment had ik echt het idee alles gecheckt te hebben; eisen van woningbouw, geen bouwvergunning nodig.

Mijn vraag is meer of ik het voor een deel ook bij canaaldigitaal kan neerleggen (ik zie het bijv. ook nog voor me dat ik de monteur moet gaan betalen als hij dat ding moet verplaatsen).

Stomste is ook nog eens dat ik helemaal niet tevreden met canaaldigitaal ben en er het liefste van af wil!
Ga er niet te makkelijk vanuit dat de gemeente wel een vergunning geeft. Vaak (lees: nooit) willen ze geen schotels in het zicht (welstand). Ben je zo een paar honderd euro aan legeskosten kwijt en mag je nog niks. En met een hoekwoning heb je inderdaad de pech dat je aan de naar de weg gekeerde zijde ook gewoon niks mag.

Heb je geen schuur o.i.d. waar hij tegenaan kan?
quote:Sparkle84 schreef op 07 oktober 2010 @ 20:58:

Ga er niet te makkelijk vanuit dat de gemeente wel een vergunning geeft. Vaak (lees: nooit) willen ze geen schotels in het zicht (welstand). Ben je zo een paar honderd euro aan legeskosten kwijt en mag je nog niks. En met een hoekwoning heb je inderdaad de pech dat je aan de naar de weg gekeerde zijde ook gewoon niks mag.

Heb je geen schuur o.i.d. waar hij tegenaan kan?Is dat zo? Ik fietste laatst door Amsterdam Nieuw West, nog nooit zoveel schotel bij elkaar gezien in een wijk.... Kan me niet voorstellen dat de gemeente dat niet wil, en dat al die mensen 100den euro's legeskosten hebben betaald...
Nee we hebben geen schuur, we hebben wel een stukje uitbouw aan het huis, maar dat wijst naar het noorden (en dat kan niet).

Volgens de man van de woningbouw zouden we dan een hoge paal in de achtertuin moeten maken en daar de schotel opzetten, zodatie over het huis heen kan.

Heb al een beetje op internet zitten speuren, maar volgens mij betekent dat dan alsnog dat we een bouwvergunning moeten aanvragen omdatie dan weer te hoog wordt, bovendien steektie dan ook heel veel boven de schutting uit en zie je hem nog vanaf straat.

Ik heb in ieder geval bij 1 huis bij ons in de straat (een veel grotere) schotel gezien. En de oude bewoners van dit huis hadden een airco installatie aan de wand van de muur zijkant) die 4x zo groot was als onze schotel...
quote:SeptemberGirl schreef op 07 oktober 2010 @ 20:59:

[...]

Is dat zo? Ik fietste laatst door Amsterdam Nieuw West, nog nooit zoveel schotel bij elkaar gezien in een wijk.... Kan me niet voorstellen dat de gemeente dat niet wil, en dat al die mensen 100den euro's legeskosten hebben betaald...

Je wil niet weten hoeveel er illegaal geplaatst wordt... en het is ook wel per gemeente verschillend, bij de een betaal je zoiezo 150 euro voor een vergunning, bij de ander is het bij kleine dingetjes gratis. Ik zou dat eerst even aanvragen, hoeveel het zou zijn. Anders namelijk wel zonde.

En de gemeente wil geen schotelantenne's aan de voorkant, geloof mij. Dat werkt verloedering in de hand, slecht voor het straatbeeld etc. etc. Maar misschien dat ze een bepaalde afmeting hebben waar het wel bij kan/mag.

Zoek eens op 'welstand' op de webpagina van je gemeente, en kijk of je een verordening of nota kan vinden. Vaak staat daar in hoe ze met dit soort zaken omgaan.
http://www.canaldigitaal. ... hotelsets/triple-sat.aspx

Dit is de satelliet die wij hebben, echt geen groot aso ding.
sommige gemeentes doen al moeilijk over een ventilatieopening aan de voorkant.. en die zijn ook niet echt groot ;)

ik zou echt even zoeken naar de welstand documenten van je gemeente, dan weet je of je een beetje kans hebt..
Aanvullend:

Canal digitaal heeft je nu iets geleverd wat je eigenlijk niet wilde hebben, toch? Vraag me af of je daar onderuit had gekunt.
quote:SeptemberGirl schreef op 07 oktober 2010 @ 20:59:

[...]

Is dat zo? Ik fietste laatst door Amsterdam Nieuw West, nog nooit zoveel schotel bij elkaar gezien in een wijk.... Kan me niet voorstellen dat de gemeente dat niet wil, en dat al die mensen 100den euro's legeskosten hebben betaald...

maar dat zijn dan toch echt van die allochtonen gettho's? daar valt voor 'n welstandscommissie toch geen eer meer te behalen

zou ook vreemd opkijken als er hier in het dorp schotels zouden hangen, hier worden ze alleen gebruikt door woningen buiten de bebouwde kom en dan heb je er ook geen vergunning voor nodig
Ik ben nu op de site van de gemeente aan het zoeken op welstandsnota. Heb een recent jaarverslag gevonden, maar staat niet over schotels in.

Canal digital heeft me niet echt iets geleverd wat ik eigenlijk niet wilde hebben, als ik vantevoren geweten had (voordat ik me aanmelde) dat het om een schotel ging, had ik het niet gedaan. Maar toen dat eenmaal duidelijk was, had ik zoiets van, nou ja, doe maar gewoon dan. Had ook geen zin in 'gedoe'.

Ben niet blij met canal digitaal omdat we vaak geen signaal hebben (bij een klein beetje motregen kunnen wij al geen tv meer kijken). Is ook al een keer een monteur bij geweest + 2 klachten ingediend. Maar tot nu toe helpt het niets.
Ik woon wel in een wijk met vrij veel allochtonen. Vooral de flatgebouwen hangen vol met (grote!) schotels. Ik woon echter wel in het gedeelte met de eengezinswoningen en daar zie je het wel een stuk minder.
Nou, hier ook Turkentv maar dan zonder schotel.

Dus opgelet, het gaat nu ook undercover...

Gewoon een kastje en klaar.
Dit heb ik wel kunnen vinden:

Voordat u een bouwplan indient kunt u via de gemeente een afspraak maken met de rayonarchitect van de welstandscommissie. U kunt dan met de rayonarchitect uw plannen bespreken. Op die manier kunt u te weten komen of uw bouwplan kans van slagen heeft.
En dit heb ik allemaal nodig voor de aanvraag: (pfff...de moed zakt me even in de schoenen...)

U hebt onderstaande documenten nodig als bijlagen bij de aanvraag. Denkt u dat een bepaalde bijlage al in bezit is van de gemeente of niet op uw situatie van toepassing is? Neem dan contact op met de gemeente om te controleren of de bijlage nodig is.

Berekeningen

Bouwveiligheidsplan en toegankelijkheid bouwplaats

Constructietekening

Detailtekening

Geveltekening

Informatie over bouwfysica

Informatie over brandveiligheid

Informatie over inbraakwerendheid

Informatie over installaties

Informatie over weren van ratten en muizen

Kleurenfoto's

Plattegrond of doorsnedetekening

Rapportage over bodemgesteldheid

Situatietekening

Vergunningen of vergunningaanvragen
IK vind het persoonlijk geen porum, zo´n ding aan je huis. Het ziet er werkelijk niet uit. Maar goed, als je in een buurt woont waar het geaccepteerd wordt...

Mijn buren hebben aan mij een verkeerde als ze zo´n ding in mijn zicht hangen. Terecht als je daar een vergunning voor nodig hebt, je verpest toch het uitzicht van anderen, aannemende dat het in het zicht hangt.
Ik krijg er een punthoofd van!
Vind het heel slecht dat canal digitaal zomaar zegt dat het niet mag.

Bij veel gemeentes is het niet toegestaan om een schotel aan de straatzijde te plaatsen en dat hoort een leverancier volgens mij ook wel te weten.

Verder is het bij veel woningbouwverenigingen niet eens toegestaan om een schotel aan de gevel te bevestigen. Je beschadigd namelijk ook de gevel en drie keer raden wie daar verantwoordelijk voor is. Heb het gevoel dat canaldigitaal je maar wat heeft wijs gemaakt om je op deze manier een abonnement aan te smeren.

Maar als er niets in de algemene huurvoorwaarden van de woningbouw staat zou ik in eerste instantie de schotel laten hangen en afwachten wat ze gaan doen.

Schotels liggen namelijk heel gevoelig. Er is namelijk een uitspraak van het europeese hof van de rechten van de mens waarin staat dat een verhuurder ze niet mag verbieden. Wel mogen er regels zijn over de wijze van plaatsen maar als die er niet zijn wordt het toch wel lastig voor de verhuurder.

De gemeente kan altijd nog dwars gaan liggen maar die hebben tot nu toe niets gedaan dus ook dat zou ik afwachten.
Per ongeluk 2x gepost
quote:boarder schreef op 07 oktober 2010 @ 22:30:

Vind het heel slecht dat canal digitaal zomaar zegt dat het niet mag.

Bij veel gemeentes is het niet toegestaan om een schotel aan de straatzijde te plaatsen en dat hoort een leverancier volgens mij ook wel te weten.

Verder is het bij veel woningbouwverenigingen niet eens toegestaan om een schotel aan de gevel te bevestigen. Je beschadigd namelijk ook de gevel en drie keer raden wie daar verantwoordelijk voor is. Heb het gevoel dat canaldigitaal je maar wat heeft wijs gemaakt om je op deze manier een abonnement aan te smeren.

Maar als er niets in de algemene huurvoorwaarden van de woningbouw staat zou ik in eerste instantie de schotel laten hangen en afwachten wat ze gaan doen.

Schotels liggen namelijk heel gevoelig. Er is namelijk een uitspraak van het europeese hof van de rechten van de mens waarin staat dat een verhuurder ze niet mag verbieden. Wel mogen er regels zijn over de wijze van plaatsen maar als die er niet zijn wordt het toch wel lastig voor de verhuurder.

De gemeente kan altijd nog dwars gaan liggen maar die hebben tot nu toe niets gedaan dus ook dat zou ik afwachten.

Ja dat vind ik dus ook van canal digitaal, ik had een schotel waarvan ik wist dat die geen bv nodig had (dat elke schotel een bv nodig heeft aan de voorkant van een huis wist ik dan weer niet). Canal digitaal kwam om te kijken waar schotel geplaatst moest worden en of het uberhaubt kon, het kon en toen hebben ze hem direct geplaatst. Geen woord over een bv of iets dergelijks....

Schotel is bovendien ook geen eigendom van ons, weet niet of dat uitmaakt?

Ik heb vantevoren wel in het regelement van de woningbouw gekeken, daar in staat dat er in sommige gevallen een bv nodig is (uh...ja), er is geen toestemming vand de woningbouw, moet netjes geinstalleerd worden, niet aan een schoorsteen, niet zomaar op een plat dak en montage bij voorkeur in het metselwerk.

Dus de montage op zich is het probleem niet, als onze tuin op het zuiden was geweest, was er geen enkel probleem :(

Zou ik (nu) nog onder dit contract uit kunnen komen (heb alleen wel iets van 300 installatie/start kosten betaald, maar ja die canaldigitaal levert me meer problemen dan me lief is)
Kan je misschien eens een plaatje plakken van hoe groot dat schotel/kastje er uit ziet? Is het niet een optie om hem aan de binnenkant van je huis achter een raam op de zuidkant te plaatsen. Als hij maar 45 cm is, dan kan hij misschien wel in de vensterbank?? Niet mooi, maar goed, alles beter dan je huis compleet verbouwen.
Is het bijv. zo iets?

ik weet niet hoe je plaatjes moet posten, maar hier is een link naar een foto: http://www.canaldigitaal. ... hotelsets/triple-sat.aspx

Hij is inderdaad 45 cm bij 45 cm, wat mij betreft magtie aan de binnenkant van het huis, ik weet alleen niet of dat kan achter een raam?
Dat zou je dan eens moeten uitzoeken. Lijkt me een stuk goedkoper en makkelijker dan het hele huis verbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven