Schulden aanpakken. Tips
donderdag 3 mei 2018 om 14:48
Hallo iedereen,
Ik heb schulden en schaam mij heel erg hiervoor. Eigen schuld dikke bult natuurlijk.
Nu is het punt bereikt dat ik niet meer op mezelf kan wonen omdat ik zo de schulden niet meer kan afbetalen, Ik ga dus terug thuis wonen. Hebben jullie tips voor mij hoe ik de schulden het snelst kan aflossen, En in welke volgorde.
Ik heb een fulltime baan, Mijn inkomen is €1472 euro. Ik moet daar €200 euro kostgeld van gaan betalen thuis.
Schulden zijn:
600 euro roodstand bank.
600 euro zorgkosten.
685 euro kosten rijschool.
1050 euro lening.
Voor de laatste 3 uit t rijtje betaal ik nu maandelijks 60 euro af. Dit kan natuurlijk sneller als ik zometeen weer thuis woon.
Ik heb schulden en schaam mij heel erg hiervoor. Eigen schuld dikke bult natuurlijk.
Nu is het punt bereikt dat ik niet meer op mezelf kan wonen omdat ik zo de schulden niet meer kan afbetalen, Ik ga dus terug thuis wonen. Hebben jullie tips voor mij hoe ik de schulden het snelst kan aflossen, En in welke volgorde.
Ik heb een fulltime baan, Mijn inkomen is €1472 euro. Ik moet daar €200 euro kostgeld van gaan betalen thuis.
Schulden zijn:
600 euro roodstand bank.
600 euro zorgkosten.
1050 euro lening.
Voor de laatste 3 uit t rijtje betaal ik nu maandelijks 60 euro af. Dit kan natuurlijk sneller als ik zometeen weer thuis woon.
donderdag 3 mei 2018 om 14:52
1. Betaal stipt alle vaste lasten. Laat geen nieuwe schulden ontstaan.
2. Zorg voor reservering, zodat je geld achter de hand hebt voor een onverwachte uitgave.
3. Hou in elk geval de 3x 60 euro aan voor je regelingen.
4. Betaal je zorgverzekering vanaf nu stipt! Ben je al wanbetaler bij het CAK?
5. loop in op de zorgkosten. Dan heb je geen bestuursrechtelijke premie meer.
6. Loop de roodstand in bij de bank. Die is veel rente. Dat kan met je vakantiegeld.
7. Van wie / voor wat is de lening? Wat is het rentepercentage? Hoe hoger het percentage, hoe sneller je daarvan af wilt.
8. Van de rijschool hoef je eerst even geen problemen te verwachten als je een regeling akkoord hebt.
Succes!
2. Zorg voor reservering, zodat je geld achter de hand hebt voor een onverwachte uitgave.
3. Hou in elk geval de 3x 60 euro aan voor je regelingen.
4. Betaal je zorgverzekering vanaf nu stipt! Ben je al wanbetaler bij het CAK?
5. loop in op de zorgkosten. Dan heb je geen bestuursrechtelijke premie meer.
6. Loop de roodstand in bij de bank. Die is veel rente. Dat kan met je vakantiegeld.
7. Van wie / voor wat is de lening? Wat is het rentepercentage? Hoe hoger het percentage, hoe sneller je daarvan af wilt.
8. Van de rijschool hoef je eerst even geen problemen te verwachten als je een regeling akkoord hebt.
Succes!
donderdag 3 mei 2018 om 14:53
donderdag 3 mei 2018 om 14:54
Zou na die 200 euro kostgeld bij mijn volgende salaris eerst die lening ineens afbetalen. Heb je eventjes een maandje niet veel, maar je bent toch weer thuis. En zo zou ik dat iedere maand doen. Kun je even niet sparen, maar je hebt ook niet heel veel nodig en dan maak je naast je kostgeld maar even geen andere kosten. Maar dan ben je na 4 maanden weer schuldenvrij en kun je met een schone lei beginnen en weer gaan sparen. Of is dit heel kort door de bocht?
En daarna alle bovenstaande tips.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 03-05-2018 14:58
10.32% gewijzigd
donderdag 3 mei 2018 om 14:57
Bedankt voor je reactie Doreia,
Ik ben geen wanbetaler bij het cak,
Die schuld is ontstaan doordat ik in 1x mijn hele eigen risico moest betalen en 3 maanden achterlag met mijn zorg premie. Meteen voor gebeld en regeling getroffen van 60 euro per maand. Premie betaal ik ook maandelijks.
De lening is via de kredietbank, Die heb ik genomen omdat ik een eind afrekening kreeg van €1300 euro in mijn vorige woning. Dit kon ik niet in een keer betalen toen. Anti kraak woning slecht geïsoleerd enkel glas ..
betaal ik ook 61,36 euro per maand aan.
Rente weet ik zo uit mn hoofd niet?
Lijkt me wel verstandig om dus met de roodstand of lening te beginnen ?
Ik ben geen wanbetaler bij het cak,
Die schuld is ontstaan doordat ik in 1x mijn hele eigen risico moest betalen en 3 maanden achterlag met mijn zorg premie. Meteen voor gebeld en regeling getroffen van 60 euro per maand. Premie betaal ik ook maandelijks.
De lening is via de kredietbank, Die heb ik genomen omdat ik een eind afrekening kreeg van €1300 euro in mijn vorige woning. Dit kon ik niet in een keer betalen toen. Anti kraak woning slecht geïsoleerd enkel glas ..
betaal ik ook 61,36 euro per maand aan.
Rente weet ik zo uit mn hoofd niet?
Lijkt me wel verstandig om dus met de roodstand of lening te beginnen ?
donderdag 3 mei 2018 om 15:02
Dan gaan de roodstand en de kredietbank (8 - 12%) voor op de rest.
Mijn punten blijven ongewijzigd. Succes!
Spaar voor je nieuwe eigen risico voor 2018. Zet dat apart, dan heb je dat maar vast.
En ook een buffer voor je-weet-maar-nooit. Liefst twee maandsalarissen, maar vanaf 1000 euro heb je eerst voldoende.
En als je schulden afbetaald zijn, altijd geld op je spaarrekening hebben en houden! Zeker met dit inkomen en dat je weer thuis gaat wonen. Succes!
Mijn punten blijven ongewijzigd. Succes!
Spaar voor je nieuwe eigen risico voor 2018. Zet dat apart, dan heb je dat maar vast.
En ook een buffer voor je-weet-maar-nooit. Liefst twee maandsalarissen, maar vanaf 1000 euro heb je eerst voldoende.
En als je schulden afbetaald zijn, altijd geld op je spaarrekening hebben en houden! Zeker met dit inkomen en dat je weer thuis gaat wonen. Succes!
donderdag 3 mei 2018 om 15:11
Ik denk dat dit vrij kort door de bocht is ja.Lily1504 schreef: ↑03-05-2018 14:54Zou na die 200 euro kostgeld bij mijn volgende salaris eerst die lening ineens afbetalen. Heb je eventjes een maandje niet veel, maar je bent toch weer thuis. En zo zou ik dat iedere maand doen. Kun je even niet sparen, maar je hebt ook niet heel veel nodig en dan maak je naast je kostgeld maar even geen andere kosten. Maar dan ben je na 4 maanden weer schuldenvrij en kun je met een schone lei beginnen en weer gaan sparen. Of is dit heel kort door de bocht?
TO’s inkomen is 1472
Lening is 1050
Kostgeld is 200
Andere afbetalingsregelingen 2*60 = 120
1472 - 1050 - 200 - 120 = 102 euro. Dan heeft TO die maand dus 102 euro over, maar ze zal waarschijnlijk nog vaste lasten hebben die betaald moeten worden (bijvoorbeeld ziektekostenverzekering, telefoon ect.) Door te veel in één keer af te lossen zal ze andere rekeningen niet kunnen betalen en dus weer opnieuw schulden maken.
Zo snel mogelijk aflossen is in principe een goed advies, maar niet zo snel dat je nieuwe schulden moet maken om je vaste lasten te kunnen betalen.
donderdag 3 mei 2018 om 15:13
donderdag 3 mei 2018 om 15:18
Oke, je hebt dus in totaal 2.935 euro schuld en 1272 euro inkomsten met kostgeld eraf. Wat heb je straks verder aan vaste lasten en wat hou je daarna over? Als we dat weten kunnen we je betere adviezen geven. Vooralsnog zou ik zeggen; hou je aan de lopende betaalregelingen en probeer daarnaast zsm de lening en je roodstand in te lossen. Dat scheelt enorm veel aan rente. Als die weg zijn kan je meer betalen aan de rest. Hier moet je, zeker als je straks weer thuis woont, en even los van je andere vaste lasten, toch makkelijk uit kunnen komen binnen 6 maanden?
Evt ook je vakantiegeld/belastingteruggave er tegen aan gooien. Lijkt mij (nog) geen problematische schuld in jouw situatie.
Evt ook je vakantiegeld/belastingteruggave er tegen aan gooien. Lijkt mij (nog) geen problematische schuld in jouw situatie.
donderdag 3 mei 2018 om 15:30
Dit zeker doen. Je telefoonabonnement kan met een sim-only naar 5 euro wat je weer 24 euro per maand oplevert.
Verder gewoon even drie/vier maanden zo goed als niks uitgeven en je bent uit de schulden. Dan nog drie maanden zo goed als niks uitgeven en je hebt een kleine buffer. Volgend jaar om deze tijd woon je dan, schuldenvrij, weer op jezelf, met geld op de bank.
Succes!
donderdag 3 mei 2018 om 15:33
Dontknowwhattodooo schreef: ↑03-05-2018 15:13Dat gaat helaas niet Missmadame, ze zijn daar niet toe in staat financieel.
Ik denk dat ik Doreia’s tips ga volgen en dus begin met de roodstand-lening.
De 3 afbetalingen van 60 euro per maand hou ik gewoon aan.
En kijken of ik meer uren kan draaien natuurlijk.
Je hebt al een full-time baan, dus kijk goed of meer uren je echt meer geld opleveren. Niet dat je ze op een rustig tijdstip in vrije tijd terug krijgt.
Folder/krantenwijk in de avond/weekend?
donderdag 3 mei 2018 om 15:36
Valt best mee qua hoogte. Nog geen 3.000 euro als ik alles zo bij elkaar optel. En nog full time baan ook. Even thuis gaan wonen en elke euro die je niet aan kostgeld hoeft te betalen, steken in het aflossen van je schulden. Stel je kunt 1.000 euro per maand aflossen dan ben je in 3 maanden van je schulden af.Dontknowwhattodooo schreef: ↑03-05-2018 14:48Hallo iedereen,
Schulden zijn:
600 euro roodstand bank.
600 euro zorgkosten.
1050 euro lening.
Verder geen nieuwe schulden meer maken (...).
Bank is belangrijk. Straks kun je - afhankelijk van je limiet - niet meer pinnen en worden alle andere afschrijvingen ook afgeketst.
Zorgkosten ook belangrijk.
Rijschool zou je kunnen benaderen met een goed aflosplan.
Lening -> valt niet te beoordelen omdat je niet aangeeft om wat voor lening het gaat. Bij vrienden/ familie of bij financiële instelling tegen woekerrente?
donderdag 3 mei 2018 om 15:49
Goede tips zijn al gegeven.
Nog 1 tip voor je telefoonabonnement; bij Simpel zijn nu ALLE abonnementen gedurende 6 maanden maar 1 euro per maand. Daarna krijg je de gewone prijs, die ook zeer laag is. Je kunt een bel plafond instellen (vanaf 10 euro per maand).
B.v. voor 10 euro per maand, krijg je onbeperkt bellen, 500 smsjes en 5 gb internet.
En nee, ik werk daar niet
zag deze aanbieding op Pepper voorbijkomen.
Nog 1 tip voor je telefoonabonnement; bij Simpel zijn nu ALLE abonnementen gedurende 6 maanden maar 1 euro per maand. Daarna krijg je de gewone prijs, die ook zeer laag is. Je kunt een bel plafond instellen (vanaf 10 euro per maand).
B.v. voor 10 euro per maand, krijg je onbeperkt bellen, 500 smsjes en 5 gb internet.
En nee, ik werk daar niet
donderdag 3 mei 2018 om 16:52
donderdag 3 mei 2018 om 17:21
donderdag 3 mei 2018 om 17:23
Houd de regelingen aan zoals ze nu zijn, ga niet een hogere maandelijkse regeling treffen, want als je dat dan een keer niet redt, zit je meteen in de penarie. Maar maak zodra het kan dan wel zelf extra over voor de elke regeling.
Oh ja, en het is juist fijn dat je ouders niet bijspringen! Echt, zodra je dit zelfstandig hebt opgelost, zul je met een veel tevredener gevoel terugkijken op de situatie. Je had een probleem en je hebt het zelf aangepakt. Je hebt tijdig aan de rem getrokken.
Succes!
Oh ja, en het is juist fijn dat je ouders niet bijspringen! Echt, zodra je dit zelfstandig hebt opgelost, zul je met een veel tevredener gevoel terugkijken op de situatie. Je had een probleem en je hebt het zelf aangepakt. Je hebt tijdig aan de rem getrokken.
Succes!
donderdag 3 mei 2018 om 17:59
Zorg dat je jouw afgesproken betaalregelingen nakomt
Zorg dat je sowieso je maandelijkse vaste lasten betaalt (lening aflossing termijnen ook meegenomen)
Daarna zo snel mogelijk je openstaande facturen betalen, of omzetten in een betaal regeling voordat je aanmaningen krijgt waardoor je schulden alleen maar oplopen.
De rest gaat naar rentedragende roodstand.
Voor de rest, kijk waar je kunt bezuinigen.
Zorg dat je sowieso je maandelijkse vaste lasten betaalt (lening aflossing termijnen ook meegenomen)
Daarna zo snel mogelijk je openstaande facturen betalen, of omzetten in een betaal regeling voordat je aanmaningen krijgt waardoor je schulden alleen maar oplopen.
De rest gaat naar rentedragende roodstand.
Voor de rest, kijk waar je kunt bezuinigen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.