schulden en denken aan 2e kindje
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:28
hallo allemaal,
ik ben al een tijd aan het prakeseren wat ik we moeten doen.
wij een echtpaar met een kindje. zitten diep in de schulden, dit is eigenlijk al jaren zo. nooit enige ruimte om af te lossen.
sinds een paar maanden zijn we bezig na te denken of het verstandig is een 2e kindje proberen te krijgen.
de wens is er heel sterk.
het hart zegt ja, gevoel zegt nee.
nu wel gestopt met de pil en ziekenhuis gebeld omdat het zonder hulp niet lukt.
de twijfels blijven sterk: niet doen, en dan ruimte over houden om in te lossen maar geen broertje of zusje. en toch wel heel erg moeten wennen en moeilijk krijgen
of toch voor een 2e gaan voorlopig de eerste jaren niks in kunne lossen en maandelijks ook niet veel ruimte hebben, tenminse wat is niet veel.
we houden 900 - 950 euro over per maand met een 2e kindje, met 1 kindje zal dat 1100 - 1150 zijn
schulden zijn hoog erg hoog
weet neit wat ik moet doen
hart zegt ja gevoel zegt nee
ik ben al een tijd aan het prakeseren wat ik we moeten doen.
wij een echtpaar met een kindje. zitten diep in de schulden, dit is eigenlijk al jaren zo. nooit enige ruimte om af te lossen.
sinds een paar maanden zijn we bezig na te denken of het verstandig is een 2e kindje proberen te krijgen.
de wens is er heel sterk.
het hart zegt ja, gevoel zegt nee.
nu wel gestopt met de pil en ziekenhuis gebeld omdat het zonder hulp niet lukt.
de twijfels blijven sterk: niet doen, en dan ruimte over houden om in te lossen maar geen broertje of zusje. en toch wel heel erg moeten wennen en moeilijk krijgen
of toch voor een 2e gaan voorlopig de eerste jaren niks in kunne lossen en maandelijks ook niet veel ruimte hebben, tenminse wat is niet veel.
we houden 900 - 950 euro over per maand met een 2e kindje, met 1 kindje zal dat 1100 - 1150 zijn
schulden zijn hoog erg hoog
weet neit wat ik moet doen
hart zegt ja gevoel zegt nee
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:33
Nee, dus. Dit kan je een kind niet aandoen. Als er ook maar iets misgaat staan jullie met z'n alle op straat met een enorme schuld, of zit je in de winter in een koud huis, omdat alles afgesloten is en je geen geld hebt om je opnieuw aan te laten sluiten.
Je prioriteiten zouden eerst bij je schulden moeten liggen en dan bij een tweede kindje.
Kijk je wel eens naar Een dubbeltje op zijn kant? Het valt me altijd op dat er weinig gewerkt wordt en veel uitgegeven. Misschien valt daar nog winst te halen voor je?
Je prioriteiten zouden eerst bij je schulden moeten liggen en dan bij een tweede kindje.
Kijk je wel eens naar Een dubbeltje op zijn kant? Het valt me altijd op dat er weinig gewerkt wordt en veel uitgegeven. Misschien valt daar nog winst te halen voor je?
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:35
quote:pepersteak schreef op 28 augustus 2012 @ 15:32:
Jullie houden nu 1100 tot 1150 per maand over???
Waarom los je daar niet mee af dan?
Ik heb per maand minder als 1100 te besteden met 2 kinderen maar geen schulden.
Ik zou eerst die schulden aflossen en dan verder kijken.Dat is pas bij een tweede kindje en ik denk (hoop) dat TO bedoelt dat het netto bedrag is van het salaris waar alle lasten van betaald moeten worden en de boodschappen. Klopt dat TO?
Jullie houden nu 1100 tot 1150 per maand over???
Waarom los je daar niet mee af dan?
Ik heb per maand minder als 1100 te besteden met 2 kinderen maar geen schulden.
Ik zou eerst die schulden aflossen en dan verder kijken.Dat is pas bij een tweede kindje en ik denk (hoop) dat TO bedoelt dat het netto bedrag is van het salaris waar alle lasten van betaald moeten worden en de boodschappen. Klopt dat TO?
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:37
quote:bloemutje schreef op 28 augustus 2012 @ 15:35:
eerst schulden aflossen kan maar dan heeft het geen zin meer, dan ben ik veel te oud om nog aan een 2e kind te beginnen. ben ik al ruim over de 40 heen
vanaf december houden wij ongeveer 1100 overWat is nu overhouden? Wat moet je nog betalen van die 1100?
eerst schulden aflossen kan maar dan heeft het geen zin meer, dan ben ik veel te oud om nog aan een 2e kind te beginnen. ben ik al ruim over de 40 heen
vanaf december houden wij ongeveer 1100 overWat is nu overhouden? Wat moet je nog betalen van die 1100?
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:37
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:39
Is dat geld over of moet je daar nog boodschappen, benzine, huur , telefoon ed van betalen?
Ik zou adviseren om het niet te doen: nog een kind is gewoon een heleboel stress als je niet weet hoe je het kan verzorgen. Zijn jullie al in de sanering gegaan of andere schuldhulpverlening?
Ik kan me er als dit echt qua leeftijd de laatste kans om nog een kind te krijten echter wel wat bij voorstellen. Lastig
Ik zou adviseren om het niet te doen: nog een kind is gewoon een heleboel stress als je niet weet hoe je het kan verzorgen. Zijn jullie al in de sanering gegaan of andere schuldhulpverlening?
Ik kan me er als dit echt qua leeftijd de laatste kans om nog een kind te krijten echter wel wat bij voorstellen. Lastig
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:39
Als ik het goed begrijp, zijn de schulden echt enorm.
Is het een idee om hulp te vragen bij het aflossen van je schulden? Dat geeft je in elk geval een perspectief: je weet wanneer je schulden zijn afgelost.
Ik begrijp dat je graag een tweede kindje wilt, maar als je schulden echt zo hoog zijn dat je nog jaren moet aflossen voordat er licht aan het einde van de tunnel te zien is, zou ik het echt niet doen.
Kan me zo voorstellen dat de kosten voor je kind de komende tijd gaan toenemen, een groter kind kost meer, denk ik zomaar.
Is het een idee om hulp te vragen bij het aflossen van je schulden? Dat geeft je in elk geval een perspectief: je weet wanneer je schulden zijn afgelost.
Ik begrijp dat je graag een tweede kindje wilt, maar als je schulden echt zo hoog zijn dat je nog jaren moet aflossen voordat er licht aan het einde van de tunnel te zien is, zou ik het echt niet doen.
Kan me zo voorstellen dat de kosten voor je kind de komende tijd gaan toenemen, een groter kind kost meer, denk ik zomaar.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:40
quote:bloemutje schreef op 28 augustus 2012 @ 15:37:
vanaf december houden wij ongeveer 1100 euro over
we zijn dan met 2 volwassenen 1 kind
hier moet boodschappen geld af, benzine, uitjes, sparen, etc.
ls wij volgend jaar een 2e kindje er bij zouden krijgen
gaat er 200 euro af ivm gastouderopvang
dus ongeveer 200 euro minder.Dat is een enorme smak geld die je overhoudt. Ik zou dus meer aflossen.
vanaf december houden wij ongeveer 1100 euro over
we zijn dan met 2 volwassenen 1 kind
ls wij volgend jaar een 2e kindje er bij zouden krijgen
gaat er 200 euro af ivm gastouderopvang
dus ongeveer 200 euro minder.Dat is een enorme smak geld die je overhoudt. Ik zou dus meer aflossen.
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:41
In dit geval moet je naar je verstand luisteren en niet naar je hart.
Buiten het feit dat kinderen ook geld kosten, vindt ik dat je dit tegenover de kinderen ook niet kunt maken. Financiele zorgen geeft bij kinderen ook problemen en geloof mij kinderen krijgen veel mee! In deze maatschappij worden kinderen soms uitgesloten omdat de ouders geen geld hebben (denk aan verjaardagsfeestje, sportactiviteiten). Helaas is liefde alleen niet genoeg.
Buiten het feit dat kinderen ook geld kosten, vindt ik dat je dit tegenover de kinderen ook niet kunt maken. Financiele zorgen geeft bij kinderen ook problemen en geloof mij kinderen krijgen veel mee! In deze maatschappij worden kinderen soms uitgesloten omdat de ouders geen geld hebben (denk aan verjaardagsfeestje, sportactiviteiten). Helaas is liefde alleen niet genoeg.
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:41
quote:bloemutje schreef op 28 augustus 2012 @ 15:37:
.
De rente op spaargeld is lager dan de rente van schulden.
Sparen als je schulden hebt is dus zeer onverstandig. Zorg dat je schulden afgelost worden.
Als je nu niets aflost dan heb je dus helemaal geen 1100 euro over.
Je moet een bedrag reserveren om te gaan aflossen.
.
De rente op spaargeld is lager dan de rente van schulden.
Sparen als je schulden hebt is dus zeer onverstandig. Zorg dat je schulden afgelost worden.
Als je nu niets aflost dan heb je dus helemaal geen 1100 euro over.
Je moet een bedrag reserveren om te gaan aflossen.
dinsdag 28 augustus 2012 om 15:42