Geld & Recht alle pijlers

schuldhulpsanering

25-01-2013 23:01 18 berichten
Even een vraagje over schuldhulpsanering want ik kan het nergens vinden op het internet en heb er (gelukkig) geen verstand van.

Stel dat je als ouder zijnde in de schuldhulpsanering terecht komt en je hebt een inwonend kind van boven de 21 die een uitkering krijgt, wordt de uitkering van dat kind dan meegenomen in de schuldhulpsanering of blijft die daar los van staan?

Hopelijk heeft iemand een idee (gestaafd) erover.

Thanx!
bedoel je schuldhulpverlening of schuldsanering?
waarom krijgt die 21 jarige een uitkering?
schuldsanering bedoel ik. Kind is ruim boven de 21 en krijgt WIA.
Wajong dan denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar volgens mij moeten ze gewoon allemaal dringend een baan gaan zoeken en hun schulden dan met hun salaris afbetalen.
sorry sabbaticalmeds, heb er echt weinig verstand van... Maar kind woont thuis en krijgt uitkering, moeder gaat schuldsanering in. En ik vraag me nu dus af of de uitkering van het kind (25+) wordt meegeteld in die schuldsanering of dat die uitkering daar los van staat?
het ligt er maar helemaal aan hoe hoog de schuld is. Maar als je in het wettelijke traject zit dan moet hij bijdragen. Dit is te vinden op de site WSNP over het vrijtelaten bedrag.

Overige meerderjarige inwoners

Van overige meerderjarige inwoners mag verwacht worden dat zij een bijdrage leveren in de woonlast. Het (fictief) inkomen wordt dan gesteld op de hoogste van de drie volgende bedragen:

a. eenevenredigdeelvandenetto-woonlast(=huurminuseventuele huurtoeslag), berekend naar rato van het aantal bewoners. Voor berekening van het aantal bewoners geldt dat indien er meerdere minderjarige kinderen zijn, deze samen voor één persoon tellen (kleinkinderen tellen niet mee indien hun ouders inwonend zijn); of

b. hetbedragdatdeschuldenaardoorhetinwonenaanuitkeringenen toeslagen derft; of

c. het bedrag dat de schuldenaar, na aftrek van een forfaitair bedrag voor kost- en/of inwoning, daadwerkelijk als bijdrage in de woonlast van de inwoner(s) ontvangt. Het forfaitaire bedrag kan indien er alleen sprake is van inwoning, worden gesteld op ¤ 1,87 per dag voor energie, afschrijving van meubilair en dergelijke. Is de inwoner tevens kostganger, dan kan daarnaast voor de maaltijden ¤ 8,80 per dag worden gerekend.

Zijn er meerdere meerderjarige inwoners, dan moet een schaalverdeling worden gemaakt. Voor de tweede inwoner wordt dan 80% van het forfaitaire bedrag genomen, voor de derde 70% en zo verder (deze percentages zijn berekend met behulp van de uitgaven aan voeding en budgetonderzoeken van het CBS).
WSNP werkt zo, je inkomen wordt afgetopt tot een vrij te laten bedrag, als er dus een inwonende meerderjarige is wordt hij geacht bij te dragen en dus wordt het vrijtelaten bedrag van moeder lager
Bedankt! Ik zat ook al op die site, maar het werd me niet echt duidelijk. Ga eens kijken naar vrijgelaten bedrag.

Fijn dat ik zo snel antwoord heb!
succes
quote:jo12345 schreef op 25 januari 2013 @ 23:05:

Geen idee, maar volgens mij moeten ze gewoon allemaal dringend een baan gaan zoeken en hun schulden dan met hun salaris afbetalen.Excuse me?!?
Kijk ook eens maar Zembla van 17 januari, gaat over de incasso-industrie endaar wordt het vrijgelaten bedrag ook behandeld.
Thanx alisanne, zal er eens naar kijken!

scamp: laat gaan, laat gaan...
quote:Linxy schreef op 25 januari 2013 @ 23:46:

Thanx alisanne, zal er eens naar kijken!

scamp: laat gaan, laat gaan... Ik adem rustig in en uit
http://www.hotforum.nl/forum/schulden/

Hier kan je heel wat info vinden en vragen stellen.
ook op de site www.schulden-vrij.info kan je naast het hotforum veel info vinden en vragen stellen en verhalen delen.
quote:Alisanna schreef op 25 januari 2013 @ 23:34:

Kijk ook eens maar Zembla van 17 januari, gaat over de incasso-industrie endaar wordt het vrijgelaten bedrag ook behandeld.

Zembla gaat over de beslagvrije voet. Dat is niet hetzelfde als het vrij te laten bedrag.

Beslagvrije voet is het deel van het inkomen waar deurwaarders niet aan mogen komen bij het leggen van een loonbeslag.

Het vrij te laten bedrag is het deel van het inkomen dat je gedurende de looptijd van de WSNP krijgt om in je levensonderhoud (vaste lasten, boodschappen etc.) te voorzien. Dir bedrag is voor een deel gebaseerd op de kosten die je daadwerkelijk maakt en op je gezins/ woonsituatie.

Voor beide geldt een andere berekening. Meestal valt de beslagvrije voet een stuk slechter uit dan het vrij te laten bedrag, omdat er bij de beslagvrije voet een stuk minder rekening wordt gehouden met de persoonlijke situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven