Schutting verhogen; mag dat?
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:06
Wij wonen in een tussenwoning en hebben met de buurvrouw een gedeelde houten schutting. De buurvrouw heeft onlangs een aanbouw van enkele meters diep laten bouwen welke grenst aan de schutting. De overkapping komt zo'n 75 cm boven mijn schutting uit en is erg slordig afgewerkt. Al met al niet zo'n mooi uitzicht dus. We hebben hier wat van gezegd, maar buurvrouw reageerde geïrriteerd en gaf aan dat haar aanbouw volgens de wetgeving OK is. Dat klopt ook, dus daar is niets aan te doen. Allen vraag ik mij af wat we tegen deze lelijke aanblik kunnen doen? Schutting verhogen mag niet, ik las dat deze max. 2 meter hoog mag zijn. Leilindes of andere boompjes plaatsen is ook geen optie omdat deze twee meter van de erfgrens moeten staan. Wie heeft een oplossing?
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:12
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:23
Niet voor Hedera kiezen. Is vragen om ruzie met de buren want groeit binnen no time over de aanbouw van de buren heen. Ook erg veel werk om bij te houden, groeit als onkruid die bende.
Leilindes is wel mooi, maar heb je in de herst/winter niets aan. Zit je nog tegen die lelijke afwerking aan te kijken.
Ik zou het verhogen van de schutting bespreekbaar maken.
Dan is het tenminste wel één geheel.
Heb je dit al geprobeerd? Misschien dat het mogelijk is om gezamenlijk toch tot een oplossing te komen?
Leilindes is wel mooi, maar heb je in de herst/winter niets aan. Zit je nog tegen die lelijke afwerking aan te kijken.
Ik zou het verhogen van de schutting bespreekbaar maken.
Dan is het tenminste wel één geheel.
Heb je dit al geprobeerd? Misschien dat het mogelijk is om gezamenlijk toch tot een oplossing te komen?
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:24
Ook een overkapping maken willen we niet omdat we maar weinig zonlicht in de tuin hebben. En inderdaad, zij mag wel een hoge aanbouw maken. Leilindes dichter dan 2 meter bij de erfafscheiding mag dan weer niet. Een hoger stuk gaas met klimop lijkt mij dan ook niet, want dat wordt ook als schutting gezien.
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:27
Soulcats, praten met mevrouw gaat heel moeizaam. Ken je die mevrouw die onlangs bij de rijdende rechter was? Die eh, nogal vreemd reageerde en steeds ontplofte? Zo'n buuf hebben wij ook. Eentje die niet wil praten en die alle regeltjes op haar duimpje kent. DUs in overleg een hogere schutting plaatsen gaat'em niet worden. De overkapping heeft aan de zijkant ramen, dus dan gaat ze hoe dan ook klagen over haar weggenomen zonlicht.
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:31
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:38
quote:ankalida schreef op 23 oktober 2012 @ 19:34:
Mogen er wel ramen op de erfgrens??
Nope.
Art. 5:50 Vensters en balkon
1. Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.
de buren mogen de kozijnen vervangen ze hebben er immers altijd gezeten. echter indien de afstand van de erfgrens minder dan 2 mtr. is zal hij hierin matglas, geen doorkijk glas, moeten plaatsen als u daar op staat.
Mogen er wel ramen op de erfgrens??
Nope.
Art. 5:50 Vensters en balkon
1. Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.
de buren mogen de kozijnen vervangen ze hebben er immers altijd gezeten. echter indien de afstand van de erfgrens minder dan 2 mtr. is zal hij hierin matglas, geen doorkijk glas, moeten plaatsen als u daar op staat.
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:38
Er is een uitzondering:
1. Als de boom niet hoger is dan de schutting die er tussen staat
Een boom mag wel dichter dan 2 meter van de erfgrens worden geplant, als er een schutting op de erfgrens staat en de boom hier niet boven uit komt. De buren hebben er dan immers geen last van. Het moet wel gaan om een schutting of anderszins ondoorzichtige erfafscheiding, bijvoorbeeld een stenen muur.
1. Als de boom niet hoger is dan de schutting die er tussen staat
Een boom mag wel dichter dan 2 meter van de erfgrens worden geplant, als er een schutting op de erfgrens staat en de boom hier niet boven uit komt. De buren hebben er dan immers geen last van. Het moet wel gaan om een schutting of anderszins ondoorzichtige erfafscheiding, bijvoorbeeld een stenen muur.
Computer says nooooo
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:39
Tja, voorheen stond er niets tegen de schutting. Nu staat er plexiglas o.i.d. voor. Ze zal op een trapje moeten gaan staan om bij ons over de schutting te kijken mocht ze dat willen. Zelfde situatie als voorheen denk ik, dus daar kunnen w niet zoveel mee. En al zou ze het glas weghalen, dan kijken we nog tegen haar bouwsel..