Schutting verhogen; mag dat?
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:06
Wij wonen in een tussenwoning en hebben met de buurvrouw een gedeelde houten schutting. De buurvrouw heeft onlangs een aanbouw van enkele meters diep laten bouwen welke grenst aan de schutting. De overkapping komt zo'n 75 cm boven mijn schutting uit en is erg slordig afgewerkt. Al met al niet zo'n mooi uitzicht dus. We hebben hier wat van gezegd, maar buurvrouw reageerde geïrriteerd en gaf aan dat haar aanbouw volgens de wetgeving OK is. Dat klopt ook, dus daar is niets aan te doen. Allen vraag ik mij af wat we tegen deze lelijke aanblik kunnen doen? Schutting verhogen mag niet, ik las dat deze max. 2 meter hoog mag zijn. Leilindes of andere boompjes plaatsen is ook geen optie omdat deze twee meter van de erfgrens moeten staan. Wie heeft een oplossing?
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:44
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:49
quote:aoife1982 schreef op 23 oktober 2012 @ 19:27:
Soulcats, praten met mevrouw gaat heel moeizaam. Ken je die mevrouw die onlangs bij de rijdende rechter was? Die eh, nogal vreemd reageerde en steeds ontplofte? Zo'n buuf hebben wij ook. Eentje die niet wil praten en die alle regeltjes op haar duimpje kent. DUs in overleg een hogere schutting plaatsen gaat'em niet worden. De overkapping heeft aan de zijkant ramen, dus dan gaat ze hoe dan ook klagen over haar weggenomen zonlicht.
Oei, dat maakt het wel erg lastig dan.
Irritant zeg, dat er met haar dus blijkbaar gewoon niet te praten valt.
Vraag me wel af hoe ze het in godsnaam voor elkaar heeft gekregen om zo'n hoge uitbouw incl. ramen goedgekeurd te krijgen. Ben je mooi klaar mee.
Wat bedoel je precies met de slordige afwerking? En wat voor dak zit er op die uitbouw (bitumen, dakpannen, golfplaten, oid?).
Misschien kun je nog proberen met iemand van de gemeente te overleggen. De situatie ter plekke uitleggen en laten zien. vette mosterd...
Een haag vind ik ook een goed idee. Je kunt bijv. voor een bamboehaag kiezen, is decoratief, hoog, én 's winters groen.
Sterkte ermee, ik kan me voorstellen dat zoiets echt je woongenot verknalt.
Soulcats, praten met mevrouw gaat heel moeizaam. Ken je die mevrouw die onlangs bij de rijdende rechter was? Die eh, nogal vreemd reageerde en steeds ontplofte? Zo'n buuf hebben wij ook. Eentje die niet wil praten en die alle regeltjes op haar duimpje kent. DUs in overleg een hogere schutting plaatsen gaat'em niet worden. De overkapping heeft aan de zijkant ramen, dus dan gaat ze hoe dan ook klagen over haar weggenomen zonlicht.
Oei, dat maakt het wel erg lastig dan.
Irritant zeg, dat er met haar dus blijkbaar gewoon niet te praten valt.
Vraag me wel af hoe ze het in godsnaam voor elkaar heeft gekregen om zo'n hoge uitbouw incl. ramen goedgekeurd te krijgen. Ben je mooi klaar mee.
Wat bedoel je precies met de slordige afwerking? En wat voor dak zit er op die uitbouw (bitumen, dakpannen, golfplaten, oid?).
Misschien kun je nog proberen met iemand van de gemeente te overleggen. De situatie ter plekke uitleggen en laten zien. vette mosterd...
Een haag vind ik ook een goed idee. Je kunt bijv. voor een bamboehaag kiezen, is decoratief, hoog, én 's winters groen.
Sterkte ermee, ik kan me voorstellen dat zoiets echt je woongenot verknalt.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:57
Ik zou bij haar aanbellen vertellen hoe zeer de aanbouw en met name het verlies van privacy je stoort, dat het ook strijdig is met de regelgeving. Aan jou of je haar de gelegenheid wil geven de ramen af te plakken. En dan zou ik eerlijk gezegd bv een hoge colonnade met een mooie clematis of klimroos plaatsen, die de hele boel wat verdoezelt.
Computer says nooooo
dinsdag 23 oktober 2012 om 19:58
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:04
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:12
Die ramen in de zijgevel, uitkijkend op jouw tuin, mogen idd niet. Ik zou dan ook eisen dat die weggehaald worden, ivm je privacy. Dan houd je een blinde muur over, en daar zou ik denk ik een mooie hoge bloeiende grassoort voor zetten. Dat heeft vaak weinig perkruimte nodig, terwijl het toch behoorlijk hoog kan worden en het zomers snel mooi dicht groeit.
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:20
Broedkippetje, nee, het zijn niet echt ramen. Ze heeft een rechte overkapping, soort van serre, geplaatst van lelijk blauw kunststof die aan de voorkant gewoon open is. Een soort veredeld zonnescherm zeg maar. Alleen heeft ze de zijkant, die dus 70 cm. boven de schutting uitsteekt, dichtgemaakt met plexi glas of iets wat daar op lijkt. Het is dus geen inbreuk op onze privacy. Hoe dan ook, ik ga morgen maar even een bezoekje brengen aan de gemeente en vragen wat wel/niet mag. Bedankt voor het meedenken allemaal!
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:33
Die ramen zijn alleen niet toegestaan 'voor zover deze op dit erf uitzicht geven'. Ik neem aan dat ramen die te hoog zitten om door te kijken, geen uitzicht geven, en dus wel mogen.Stond daar geen overkapping dan kon ze immers net zo goed over die schutting heen kijken, dus wat betreft uitzicht op het erf veranderen die ramen niets.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:37
quote:aoife1982 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 19:24 Ook een overkapping maken willen we niet omdat we maar weinig zonlicht in de tuin hebben. En inderdaad, zij mag wel een hoge aanbouw maken. Leilindes dichter dan 2 meter bij de erfafscheiding mag dan weer niet. Een hoger stuk gaas met klimop lijkt mij dan ook niet, want dat wordt ook als schutting gezien.Als je buurvrouw toestemming geeft mag het wel.
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:42
Ik zou echt niet voor een nog hogere schutting kiezen, dan krijg je zo'n opgesloten gevoel. Ik zou ook voor begroeiing kiezen. Je hebt trouwens tegenwoordig ook hele leuke tuinposters, kan je daar niet wat mee? Je kan die zelfs op maat laten maken.
www.tuinposteropmaat.nl
www.tuinposteropmaat.nl
dinsdag 23 oktober 2012 om 20:51
Je schutting mag max 2 meter hoog zijn, gemeten vanaf je eigen tuin.
Wat je kunt doen (en dus ook binnen de wettelijke regels valt) is, een border voor de schutting maken en dan rekenen vanaf de border.
De exacte regelgeving moet je even bij de gemeente navragen. Het kan zijn dat dan de schutting op jouw grond moet staan, dan zou je dus een schutting ervoor kunnen plaatsen. Maar het kan ook zijn dat dat met een gedeelde schutting ook mag.
Wat je kunt doen (en dus ook binnen de wettelijke regels valt) is, een border voor de schutting maken en dan rekenen vanaf de border.
De exacte regelgeving moet je even bij de gemeente navragen. Het kan zijn dat dan de schutting op jouw grond moet staan, dan zou je dus een schutting ervoor kunnen plaatsen. Maar het kan ook zijn dat dat met een gedeelde schutting ook mag.
dinsdag 23 oktober 2012 om 21:10
quote:exces schreef op 23 oktober 2012 @ 20:51:
Heh? Mag dat? Dan reken je dus de bovenkant van de border als 0-punt en mag je vandaar nog 2 meter omhoog?
Je kunt natuurlijk ook gewoon je hele tuin een meter ophogen.
Heh? Mag dat? Dan reken je dus de bovenkant van de border als 0-punt en mag je vandaar nog 2 meter omhoog?
Je kunt natuurlijk ook gewoon je hele tuin een meter ophogen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.