Geld & Recht alle pijlers

Servicekosten: stroomgebruik algemeen

22-05-2012 20:45 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de rest van het internet kan ik hier niet veel over vinden, misschien weten jullie het.

Ik betaal aan mijn verhuurder 200 euro per jaar 'stroomgebruik algemeen'. Dat vind ik hoog, omdat we in een pand met zo'n 100 huurders wonen.

Ik heb gevraagd waarom dit zo hoog is, aangezien we lampen met zo'n bewegingssensor hebben en verder niet echt energievreters in onze 'algemene ruimtes' (= een hal). Het antwoord was dat dit waarschijnlijk kwam door de wasmachines en drogers. Als die meetellen kan ik me inderdaad voorstellen dat het zo'n hoog verbruik is! Maar ik maak geen gebruik van die dingen en degene die dat wel doen betalen al 5 euro per muntje (zij betalen dus twee keer). Er is ook vooraf afgesproken dat die niet meetellen.

Zou ik dit bedrag omlaag kunnen krijgen? En eventueel wat ik de afgelopen jaren teveel heb betaalt terug kunnen krijgen? Wat kan ik het beste doen? Het liefs zou ik een specificatie krijgen van wat er nou precies zoveel stroom verbruikt, maar dat kan niet volgens m'n verhuurder. Mijn verhuurder is helaas niet echt voor rede vatbaar, dat moet altijd via de Huurcommissie enzo (is een grote woningcorporatie en ze werken nooit mee).
Hebben jullie een lift? Dan is het niet erg veel.

Het tarief voor stroom wordt namelijk niet alleen voor de afname van stroom (kilowattuur) berekend. Je betaald ook voor de piekspanning ofwel "het platform". Dat is zeg maar hoe veel je maximaal tegelijk kunt gebruiken op enig moment.

Nou is het zo dat liften op zich niet verschrikkelijk veel gebruiken, want ze zijn niet de hele tijd in gebruik. Maar met name wat oudere liften kunnen een enorm piekgebruik hebben.

En daar betaal je flink voor. Dat komt omdat de stroomleverancier meer electriciteit op moet wekken voor het geval er door jullie liften een piek ontstaat.
Ik ken het. Woningcorporaties kennen maar 1 richting, hun richting. Wat je zou kunnen doen is de gespecificeerde rekening opvragen. Ze zijn verplicht jou inzage te geven. Ze moeten dat bedrag ergens op baseren, het kan niet uit de lucht gegrepen zijn. Die specificatie moeten ze je overleggen, laat je niet wegsturen. Ik geloof dat je dan naar hun kantoor moet komen op afspraak, het is niet zo dat ze het je netjes thuissturen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ja, we hebben inderdaad wel een lift. Ik heb ook een kostenpost 'Variabele kosten lift' dus ik dacht dat dat wel alles zou dekken. Zoals jij het uitlegt lijkt het aannemelijk dat die lift gewoon ook nog heel veel stroom verbruikt en dat die variabele kosten gewoon schoonmaak/onderhoud zijn.

Je hebt met één bericht heel veel vragen beantwoord, thanks!
En Cameron, ook bedankt voor je support, want het is inderdaad één richting. Ik ben bezig die inzage in specificatie te krijgen, maar dat duurt nogal lang.
Dat het lang duurt verbaast me niks. Als je de maandelijkse huur moet betalen duurt het niet lang. Bij jou ook niet denk ik?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Inderdaad, alleen als het om geld gaat dat ze krijgen zijn ze snel. Maar dan nog niet echt met antwoorden op mijn vragen. Zelfs op berichten van de Huurcommissie reageren ze pas na een half jaar!
Bij onze flat rekenen ze niet zo veel hoor! En ik krijg een keurige specificatie met ook dingen als schoonmaak en huismeester erop. Inclusief collectieve verwarming (van appartement, geen individuele bemetering) iets van €150 per maand. En zeer oude liften!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven