Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
Oh jeetje Nick, ik moet alles nog kopen....
Het scheelt denk ik ook als je meerdere kinderen hebt. Hier 1 kind, 1 ouder, 1 grootouder, dus tja, niks wat door te schuiven is, of iemand die "zomaar" met een playmobil kasteel ofzo komt aanzetten. Dat zie ik bij vriendinnen wel, dat hun kinderen met name de dure cadeaus vaak van de verschillende grootouders krijgen.
Am Yisrael Chai!
Hier krijgen ze ook niks van oma hoor, 1 oma hier in NL.

Ze krijgen van oma met kerst kado's
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 21:57:

[...]

Heb je nog goede adressen voor playmobil en lego?www.webgigant.eu

Hanteren wel relatief hoge verzendkosten van ¤7,95, maar als je daar veel besteld (ik heb 4 kinderen, jarig in okt, dec, jan en febr en dan nog sint erbij) dan heb ik die er snel weer uit. En het is verzekerd verzenden.

Verder:

www.julibri.nl Kleinschalig internetbedrijfje, maar kan vaak wel aan dingen komen als je er om vraagt.

www.superspeelgoed.nl (niet de goedkoopste)

www.2ttoys.nl (van zelfde eigenaar als webgigant, lagere verzendkosten maar de prijzen zijn dan weer vaak ietsje hoger, dus dat heft mekaar weer op).
quote:zusenzoo schreef op 14 november 2010 @ 21:58:

Oh jeetje Nick, ik moet alles nog kopen....Ik koop eigenlijk het hele jaar door (nouja, ik begin niet eerder dan september) en dan let ik op aanbiedingen. Zo heeft toysxl in oktober de actie '3 legodozen halen 2 betalen' (alleen koop ik lego online) en begin november de actie 'al het speelgoed 3 halen 2 betalen'. Dus dan sla ik mijn slag voor meerdere verjaardagen/sinterklaas in 1x. En verder koop ik lego en playmobil altijd op www.webgigant.eu Omdat ze relatief hoge verzendkosten hebben (¤7,95, wel verzekerd), koop ik dan voor alle verjaardagen/sint in 1x.
En ik ben zelf ook veel te dol op mooi, duurzaam speelgoed
Ja, dat is ook het probleem nu ze ouder worden, ik mag niet meer meebouwen...
lamaar
Wij vieren het dit jaar voor het eerst. Ze mogen in het weekend hun schoen zetten (maar we zijn het dit weekend al vergeten). Daarvoor heb ik bellenblaas gekocht en van die autootjes die je kunt lanceren.

Op Sinterklaas komen hier twee goede vriendenstellen met hun kinderen en we hebben met elkaar 2 Pieten gehuurd. Verder is het budget beperkt, niet iedereen heeft evenveel te besteden, dus ca 20 euro per kind of zo. De jongste krijgt in elk geval een stokpaard, ik weet zeker dat hij dat helemaal geweldig zal vinden. Voor de oudste heb ik onlangs al een Cars-spellendoos en een Cars-puzzel gekocht via marktplaats voor een tientje in totaal.

Mijn oudste is jarig in de week voor Sinterklaas en wij houden met Kerst altijd pakjesavond bij mijn ouders, dus ze komen niks te kort.
..
Mijn man wilde dit jaar 20 euro uitgeven aan het Sint feest (en waarschijnlijk nog geen euro voor een schoenkado als het aan hem lag). Tis niet dat we bulken van het geld, maar toch was ik hier best pissig over. Ik vind dat belachelijk weinig als je bedenkt dat ze ruim vijf en een half is, verder geen broers of zussen waarmee speelgoed gedeeld kan worden (want dan sla je meer in als gezin) en dat er tussendoor ook nauwelijks kado's gegeven worden.

Dus ik heb eigenhandig het bedrag opgehoogd (haal ik dan ook uit eigen portemonee). Ik bedoel, voor 20 euro heb je misschien een boek en nog wat kleins. Een al wat leuker spel voor die leeftijd begint zo'n beetje bij 20 a 25 euro. En dan ben ik heus wel prijsbewust. En tuurlijk kan ik voor 20 euro een boel rotzooi bij elkaar shoppen, waarvan ik geheid weet dat het binnen 2 dagen al niet meer interessant is, zo niet kapot. Dan hou ik het geld liever helemaal in eigen zak.

Dus, wat kan je voor een 5 a 6 jarige nog aan blijvends en duurzaams voor 20 euro kopen?
Even iets rechtzetten: ik bedoel helemaal niet dat het gaat om veel en duur. Maar ik zei wel: het gaat om cadeautjes. Ik vind Sinterklaas nou net het feest dat je lekker schaamteloos mag geven en mensen in het zonnetje mag zetten (of juist plagen). En als je iets echt moois wil geven, is dat nou eenmaal vaak niet goedkoop.

Ik snap mensen niet zo die Sinterklaas vermengen met 'financiele opvoeding'. Voor de gelovige kindjes heeft het al helemaal niets met elkaar te maken, want de cadeaus komen immers van de Sint. En daarbij hoef je toch niet altijd maar overal een soort krampachtige zuinigheid overheen te plakken?

Nogmaals voor de duidelijkheid: als je gewoon een budget hebt omdat je het krap hebt doe je je kind écht niet te kort. Maar als ik dingen lees als: 'kinderen moeten maar leren met iets kleins gelukkig te zijn' dan snap ik dat echt niet.

Je krijgt echt geen verwende klieren van zo af en toe eens een mooi cadeau.

quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:49:

Als je dan eens in een periode komt waarin je het meer kan betalen wat dan ? Is je kind dan nog steeds zo blij ? EN nogmaals.. bij ons gaat het niet over het feit dat we het niet kunnen betalen, maar domweg neit willen..Dit is overigens wel grappig, hier wil ik graag vanuit mn eigen ervaring op reageren. Mijn pa had vroeger nogal een aparte baan met een sterk wisselend inkomen. Hij was een soort speculant zeg maar. Waardoor mn ouders echt rijk waren toen ik klein was. Halve gekte, t kon niet op, alles krijgen en 6x per jaar op vakantie, dat soort dingen. Toen veranderde dat en toen ik 10 was gingen we door een periode dat ze heel weinig hadden. Toen kreeg ik opeens kleine cadeaus, we gingen niet zo ver en vaak op vakantie, geen nieuwe verjaardagsjurk enz. En dat hebben ze me achteraf moeten vertellen! Want dat had ik, als kind, dus niet eens gemerkt...

Ik kan prima met geld omgaan, maar ik heb van thuis wel een relaxte houding meegekregen. Mijn ouders rekenden ook helemaal niet precies uit of het ene kind wel voor evenveel geld kreeg als het andere. Ieder kreeg waar hij/zij echt blij mee was, en als er dan eens verschil in waarde was: so what? En nee, dat gaf echt geen scheve ogen. Sint draait voor mij wél om cadeaus en juist niet om geld, en dus ook niet om expres weinig geld uitgeven om kinderen iets te leren.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Overigens kregen we écht niet alles wat we maar wilden, en ook niets zomaar. Maar mn ouders konden wel rare dingen doen. Ik weet nog dat ik thuis kwam van school en toen stond daar ineens, zómaar, de piano waar ik al een jaar van droomde.

Zomaar. Piano. Duizend gulden kostte dat ding (weet ik járen later), zómaar!

De impact van dat cadeau had denk ik echt niet groter kunnen zijn wanneer ik het voor een verjaardag ofzo had gekregen. Juist dat zomaar, opeens, die piano krijgen schokte zo ongeveer mn kinderwereldje als nooit te voren

Maar ik dacht vanaf dat moment echt niet dat geld aan bomen groeide.

En achteraf gezien: dat doe je voor jezelf toch ook wel eens, dat je zonder aanleiding opeens iets duurs koopt. Of bijvoorbeeld omdat je dán tegen een mooie aanbieding aan loopt? Waarom zou je het je kinderen anders willen leren dan je zelf doet?
quote:Spijker schreef op 15 november 2010 @ 07:57:

Dit is overigens wel grappig, hier wil ik graag vanuit mn eigen ervaring op reageren. Mijn pa had vroeger nogal een aparte baan met een sterk wisselend inkomen. Hij was een soort speculant zeg maar. Waardoor mn ouders echt rijk waren toen ik klein was. Halve gekte, t kon niet op, alles krijgen en 6x per jaar op vakantie, dat soort dingen. Toen veranderde dat en toen ik 10 was gingen we door een periode dat ze heel weinig hadden. Toen kreeg ik opeens kleine cadeaus, we gingen niet zo ver en vaak op vakantie, geen nieuwe verjaardagsjurk enz. En dat hebben ze me achteraf moeten vertellen! Want dat had ik, als kind, dus niet eens gemerkt...

.Hier dus net zo'n ervaring! Nooit wat gemerkt van de plotselinge financiele zorgen.
quote:nak schreef op 15 november 2010 @ 08:03:

[...]

Hier dus net zo'n ervaring! Nooit wat gemerkt van de plotselinge financiele zorgen.

Ik ook echt niet. Het kwam later aan het licht toen ik een keer met mn moeder door oude foto's een het kijken was en er twee verjaardagen van mij waren waarop ik dezelfde jurk aanhad, alleen had mn moeder er de tweede verjaardag iets aan vernaaid zodat hij weer paste. Ze zei toen dat ze het zo erg had gevonden dat ze me dat jaar geen nieuwe feestjurk had kunnen geven. En toen bleek dat ik dat heel anders onthouden had, ik herinner me alleen nog de voorpret van het in de week voor mn verjaardag samen met mn moeder de jurk weer passen en vernaaien.

Volgens mij plakken kinderen niet overal een prijskaartje op en hoeven ze dat ook helemaal niet te leren om later met geld om te kunnen gaan. Ik heb echt wel leren met geld om te gaan, maar misschien juist wel op een relaxte, makkelijke manier. En daar ben ik nog erg blij mee. Ik kan heel goed sparen en steek me niet in de schulden, maar ik kan ook genieten van iets moois kopen als ik dat graag wil hebben of weg wil geven. Nou, dan lijkt me de financiële opvoeding toch prima gelukt.

Financieel opvoeden betekent toch dat je leert dat je niet meer kan uitgeven dan je hebt en dat je soms moet plannen om uitgaven in de toekomst aan te zien komen? Financieel opvoeden betekent toch niet perse zuinig leren zijn?
quote:alleenstaande_mama1970 schreef op 14 november 2010 @ 18:36:

[quote]poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:28:

[...]

k heb mijn kinderen verteld dat ik een brief heb geschreven aan sinterklaas om een wii cq xbox of ps3 te vragen. ben er zelf nog niet uit welke. mijn oudste 10 jaar geloofd niet meer, de jongste, bijna 8 jaar nog wel. wanneer zou ik dan de wii moeten geven, op zijn verjaardag? .Niet gewoon uitleggen dat het een heel duur kado is en dat het niet kan met sint. Het is maar net hoe je het ziet.. ik ben heel duidelijk geweest hoe ik het zie en bij ons krijgen ze dit soort dingen nooit zomaar. Hier gaan de spaarpotten op zijn kop voor dit soort dingen. Onze PS2 is een uitzondering. 2 jaar lang zegelsplakken heeft een PS2 opgeleverd. MAar de NDS-en hier, 3 stuks, zijn bij elkaar gespaard..
quote:Pauline65 schreef op 14 november 2010 @ 18:48:

[...]

Nee, dat is het inderdaad niet, omdat ik duidelijk aangaf "ik vind", terwijl er voor mij een aantal posters was die al dan niet met veel omhaal van woorden duidelijk maken dat 'veel' en 'duur' niet de essente van het Sinterklaasfeest is en (nog aanmatigender) dat haar kinderen zich vooral de warmte en gezelligheid zullen herinneren en dat dure kado's 'niet horen'.Wat is er aanmatigend aan ? IK VIND het belangrijker dat ze het leuk hebben dan dat ze over 10 jaar kunnen zeggen dat ze een Xbox hebben gekregen.. maar als je al mijn reacties hebt gelezen kan je heel duidelijk lezen dat het ook IK VIND is.. Net als JIJ vind dat het wellicht wel nodig is om duur en veel te geven.. Ieder zijn ding (dat schrijf ik ook ergens)
"Grote cadeaus" krijgt Moppekind als herfstkind meestal rond Koninginnedag (fiets etc.) Om de simpele reden dat hij er dan meer aan heeft.
Als ik alles een beetje lees zijn er 2 "kampen" Kamp 1 gaat heerlijk los en koopt voor een fiks bedrag aan kado's en kamp 2 denk daar anders over.. En wat ik dan zo jammer vind is dat als je in kamp 2 zit je veel mee commentaar krijgt.. Jee wat zielig, dan ben je krampachtig, zuinig en aanmatigend..

Als ik voor mij zelf spreek. Ik ben niet zuinig, ik vind het alleen niet nodig om exorbitante bedragen uit te geven met Sint. Sint gaat voor ons niet om de grote dure kado's maar , o hoe aanmatigend, om dat welbekende heerlijke avondje... en dat is niet perse een avondje gevuld met dure kado's. Wij besteden veel aandacht aan de avond zelf, gezellig maken, spelletjes etc. en ik merk aan mijn kinderen dat ze dat leuk vinden.

En als kind heb ik wel gemerkt dat mijn ouders "mindere" tijden hadden hoor.. Wij gingen niet op vakantie, ik had geen nieuwe fiets toen ik naar de middelbare school ging. Ik noem maar 2 voorbeelden. Mijn ouders waren ook neit van die big spenders rond de feestdagen. Ik kreeg op mijn verjaardag meestal iets wat ik graag wilde "groot" kado zoals mijn moeder dat dan noemde. Maar met Sint niet en zo doen wij dit eigenlijk ook. Met verjaardagen doen we , soms, wel iets duurs. Zoon heeft wel eens een duplo trein gehad (bij V&D met airmiles destijd, jaaren terug alweer).

Ik vind het prima passend bij een financiele opvoeding om je kind bij te brengen dat voor dingen als NDS etc. dat je daarvoor moet sparen en dat je dat dus niet zomaar krijgt, daar gaat je kind niet dood aan. Ook uitleggen wat duur is en wat niet hoort daar bij.. En dat pas je aan aan de leeftijd van je kind. MIjn 13 jarige benader ik anders dan mijn 8 jarige..

En verder.. Als jij het leuk vindt om wel enorm uit te pakken, lekker doen ! Ik zeg nergens dat JIJ dit niet mag doen wel dat IK het niet zo doe . Nergens schrijf ik dat je dan slecht bent alleen maar dat IK dat anders zie..

Leef en laten leven..
Poldervrouw, wat reageer je nou aangevallen de hele tijd? het hele idee van een forum is toch om over dingen te discussiëren? Als we het allemaal eens gaan zitten zijn zou het niet echt een interessant gesprek zijn.

Ik vroeg het me gewoon echt af: financieel opvoeden is toch iets anders dan zuinigheid aanleren?

En ik schreef eerder ook al: ja inderdaad Sinterklaas gaat om die avond met die mooie cadeaus. Maar mooie cadeaus zijn nou eenmaal vaak prijzig en jij lijkt te vinden dat er iets 'mis' is met prijzige cadeaus. Ik probeer te begrijpen wat en waarom dan.
Dat snap ik ook niet, Poldervrouw. Waarom voel jij je zo aangevallen? Ik denk namelijk dat jij zelf daar net zo hard aan meedoet.

Ik vind de toon hier sowieso bij vlagen onprettig. Ik las net al dat 'knutselcadeautjes' geen echte cadeautjes zijn, net zo min als boeken en pyjama's. Wie bepaald dat? Ik was er juist blij mee vroeger.

Je kan concluderen dat Sinterklaas en het bijbehorende budget de gemoederen flink bezig houden. Onder de ouders welteverstaan, want zoals ik eerder al zei heb ik me nooit bezig gehouden met de waarde van Sinterklaascadeaus. Ook niet met die van anderen. Ik denk dat kinderen dat helemaal niet belangrijk vinden!
Op Moppekinds achtste verjaardag was HET MOOISTE CADEAU een ..... scheetkussen.

Goedkoper en afschuwelijker kan toch niet ?

Kijnderen hebben een andere smaak dan ouders, en misschien zelfs véél goedkoper.

Wel zit Moppekind te zeiken om een Nintendo DS. Krijgt hij niet, om de simpele reden dat papa&mama de schurft aan die dingen hebben.

Hij mag er bij opa&oma en zijn ooms wel mee spelen, prima, dan blijft het nog leuk en interessant ook.
Haha, dat heb ik eens gehad met een... Kneedgum!
Bij ons is sinterklaas HET familiefeest van het jaar. Dat doen we samen met mijn ouders, broer en zus + aanhang en kinderen. Voor de in totaal zes kinderen koop ieder stel (4) een cadeau voor 25 euro. We vieren pakjesmiddag ipv avond, kunnen ze ook nog met hun cadeau's spelen. Dit jaar heb ik voor mijn zoons één cadeau gekocht en wel een racebaan.

Verder mogen ze tot sinterklaasavond één x pw de schoen zetten en daarin zit een cadeau van 5 euro.

Met elkaar trekken we lootjes en als de kids naar bed zijn doen we dat. Ook een budget van 25 euro.

Heb er enorm veel zin in!
Ik had een budget van 100 euro voor mijn zoontje van 5. Mijn ouders komen en een vriendin met haar dochtertje daar wou ik 5 euro pp en 10 euro aan het kindje aan uitgeven.

Heb nu alles binnen moet nog 1 ding van mijn zoontje en zit op 75 euro voor iedereen.

Mijn zoontje krijgt 2 "grote" kadootjes in de zak het monopoly geldautomaat spel en een racebaan.
Het ligt denk ik ook aan je kind. Ik kreeg altijd een boek met Sinterklaas maar wel als laatste cadeau want anders sloop ik de kamer uit om te lezen, en da's natuurlijk niet gezellig Mijn broers daarentegen kregen geen boeken, want daar zouden ze niet blij mee zijn. En cadeaus geef je toch om de krijger blij te maken?

Ik weet nog dat een van mn broers een keer een pyjama van de Sint kreeg. Hij legde die parmantig terug op de stapel en zei: nee bedankt, die hoef ik niet.

Is dat verwend? Ik vind het alleen maar erg grappig en eerlijk (hij was een jaar of 4). Waarom moet Sinterklaas nou óók al een opvoedmoment zijn? Dat is denk ik waar hier de discussie over gaat: is Sinterklaas een verwen-feest of moet er een morele boodschap aan vastgeplakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven