Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:Noerie schreef op 15 november 2010 @ 11:27:

[...]

Klasgenootje krijgt ook echt elke dag iets in haar schoen en geen misselijke dingen. Van mega mindy pak tot een DS. En tussendoor wat wel kleine dingen. Zoon mag ook iedere dag zijn schoen zetten maar krijgt er echt niet elke dag wat in. En dat is bij bijna geen enkel kind o. Op school wordt er onderling veel over gepraat en die kleintjes hebben geen benul van geld maar weten echt wel dat een DS een groter cadeau is dan chocolade munten :-).Hier geen DS wel een Carscomputer
(zelfmedelijden modus aan)Mijn budget is dit jaar 0 euro en niet omdat ik geen geld heb, maar omdat ik geen Sinterklaas vier. Mega jammer vind ik dat, want Sinterklaas is toch echt een familie feest voor mij en mijn familie is ver weg. Ik denk erover om voor te stellen bij de padvinders maar Sinterklaas te vieren, omdat ik vorig jaar zo gemist heb. (zelfmedelijden modus uit)
Misschien je kind "half inlichten" en zeggen dat Sinterklaas helemaal niet bij dat klasgenootje komt, maar dat diens papa&mama dat doen ?
Hier pas volgend weekend schoenzetten want dan komt ie bij ons aan. Ze (3 kinderen waarvan 1 gelovig) mogen in totaal 3 keer hun schoen zetten. Meestal doe ik er een klein cadeautje van rond de 2 a 3 euro in en 1 keer een chocoladeletter.

Verder geven wij rond de 30 euro per kind uit. Maar wij geven we wel praktische dingen, zoals een sporttas, trainingspak, fietstassen, handschoenen, pyjama oid.

Van de opa's en oma krijgen ze wel het speelgoed. Het wordt anders zo'n overkill vind ik. De opa's en oma geven ieder rond de 30 euro uit per kind, dus toch weer 60 euro per kind aan speelgoed.

Best veel. Een paar keer hebben we aangegeven dat het niet zo veel hoeft, maar ze vinden het denk ik toch te leuk om ze eens goed te verwennen. Tja, ik laat het maar zo.
Dat is een grapje hoor.

Hier geen grote dingen in de schoen.

Vanochtend had meneer een plakkwast en een hilarisch brilletje van bij elkaar 0,75 cent. En blij dat hij was..

en als hij elke dag zijn schoen zet, dan krijgt hij er elke dag wat in. maar gewoon een aardigheidje, of iets van een sinterklaassnoep gebeuren, en geen DS etc, dat vind ik zelf tever gaan voor in een schoen.
quote:moppetoet schreef op 15 november 2010 @ 11:26:

[...]

Hij heeft de klas al getracteerd op fondantmuisjes voor zijn verjaardag. En er staat een schaal met anderhalve kilo minimarsjes en andere sintmaartenslikkerij voor zijn privégebruik.

Snoep genoeg, hier in huis.

"Sintersnoep" heeft zijn waarde verloren sinds ze eind augustus al pepernoten verkopen. Moppekind ergert zich daar dood aan, en spreekt de winkelmedewerkers hier ook op aan.

Tja, als je voor de sintperiode al sintersnoep in huis haalt (en trakteert ) dan gaat de charme er wel af, ja.

Dat het in de winkel ligt, wil toch niet zeggen dat je het moet kopen?
quote:bambino schreef op 15 november 2010 @ 11:30:

en geen DS etc, dat vind ik zelf tever gaan voor in een schoen.Ze krijgen hier niet eens een DS in de zak. En niet alleen omdat ik het een duur ding vind, maar vooral omdat ik het een stom ding vind
quote:triaspolitica schreef op 15 november 2010 @ 11:29:

Hier pas volgend weekend schoenzetten want dan komt ie bij ons aan. Ze (3 kinderen waarvan 1 gelovig) mogen in totaal 3 keer hun schoen zetten. Meestal doe ik er een klein cadeautje van rond de 2 a 3 euro in en 1 keer een chocoladeletter.

Verder geven wij rond de 30 euro per kind uit. Maar wij geven we wel praktische dingen, zoals een sporttas, trainingspak, fietstassen, handschoenen, pyjama oid.

Van de opa's en oma krijgen ze wel het speelgoed. Het wordt anders zo'n overkill vind ik. De opa's en oma geven ieder rond de 30 euro uit per kind, dus toch weer 60 euro per kind aan speelgoed.

Best veel. Een paar keer hebben we aangegeven dat het niet zo veel hoeft, maar ze vinden het denk ik toch te leuk om ze eens goed te verwennen. Tja, ik laat het maar zo.30 euro per kind en dan praktische dingen kopen? Dan blijft er toch niets over voor speelgoed? Of zijn jouw kinderen de speelgoedleeftijd al voorbij?
Wij vieren sinterklaas met broer en schoonzus en ouders. Een flinke club dus en we kopen oor iedereen kadootjes. Budget hebben we geen afspraken over, iedereen koopt wat hij/zij kan betalen. Mijn kinderen worden dus verwend met flink wat pakjes.

Mijn kinderen kopen echter wel voor iedereen ook wat, daar zijn ze rond de 20 euro mee kwijt. Met een zakgeldinkomen van ongeveer 12,50 per maand is dat dus een flinke aderlating. Ze sparen er dus ook echt voor.
quote:moppetoet schreef op 15 november 2010 @ 11:29:

Misschien je kind "half inlichten" en zeggen dat Sinterklaas helemaal niet bij dat klasgenootje komt, maar dat de papa&mama dat doen ?

Zoiets ga ik dit jaar wel doen inderdaad als het hem weer zo opvalt. Zoonlief heeft namelijk ook nog een ASS en neemt alles echt super serieus en letterlijk. Zij heeft meer cadeaus, dus is liever geweest en dat snapt hij dan niet. Want dit meisje heeft vaak een grote mond, gedraagt zich niet goed in de klas... Hij begrijpt het dan echt niet.

Maargoed; ik vind Sinterklaas absoluut een feest om te verwennen maar ik vind wel dat je je moet beseffen dat als de kinderen iets ouder zijn dat er op school veel over geklets wordt onderling.

Kinderen hebben niet zo'n benul van geld maar dingen als iedere dag schoen zetten enzo is wel echt zo anders dan iedereen het doet. Ik vind dat je je daar best wel iets van mag aantrekken.

Maar dan nog; blijft lastig. Een goede vriendin van mijn moeder hebben veel geld. Hun zoon (mijn leeftijd) kreeg met 5 dec dingen als een computer (Commodore 64 ), een crossfiets, rolschaatsen en nog een zooi. Mijn leukste cadeau was de modewijzer (waar ik trouwens heel blij mee was hoor).

Maarja; als je het geld hebt... Snap ik ook wel weer. Mijn ouders hebben mij toen verteld dat zij veel geld hebben en ze Sint geld geven om extra cadeaus van te kopen en dat wij dat extra geld thuis niet hadden en mijn cadeaus dus helemaal van Sinterklaas zelfkwamen.

Dus is ook wel weer op te lossen inderdaad.
quote:bambino schreef op 15 november 2010 @ 11:28:

[...]

Hier geen DS wel een Carscomputer In de schoen?!?
..
..
quote:tilalia2 schreef op 15 november 2010 @ 11:33:

[...]

Ze krijgen hier niet eens een DS in de zak. En niet alleen omdat ik het een duur ding vind, maar vooral omdat ik het een stom ding vind Hier ook niet in de zak hoor, ik vind ze ook veels te duur.
quote:tilalia2 schreef op 15 november 2010 @ 11:33:

[...]

Ze krijgen hier niet eens een DS in de zak. En niet alleen omdat ik het een duur ding vind, maar vooral omdat ik het een stom ding vind Hier ook niet in de zak hoor, ik vind ze ook veels te duur.
quote:poldervrouw schreef op 15 november 2010 @ 09:17:

[...]

ik voel me niet aangevallen.. ik reageer ook niet op iemand in het bijzonder..Meer de algemene toon.. het 2 kampen verhaal.. en dat stoort me . Het stoort me dat ik als aanmatigend en zuinig wordt gezien.. alsof het zooo raar is dat het MIJ niet gaat om de dure kado's (als het alleen maar mooi is als het duur is, zo komt het over snap je).. En wat ik al ergens eerder schrijf.. het is schrijven en dat komt niet over zoals ik het zou zeggen snap je.. dus ik voel me niet aangevallen in die zin maar ik ben soms echt oprecht verbaasd als ik lees dat men zonder blikken of blozen een PS3 geeft voor Sint. Ik snap dat dus echt niet..

En daarbij vind ik ook echt dat iedereen dat voor zichzelf moet weten en als jij je daarbij prettig voelt (en het ook nog kan betalen) is dat dan toch prima ? En het zal heus niet zo zijn dat al die kinderen die wel dure dingen krijgen allemaal verwende nesten zijn die geen idee hebben van de waarde van geld.. en dat bedoel ik ook niet.. pff.. lastig dat schrijven

Misschien is het gewoon een heet hangijzer bij ons thuis.. wij zijn het gewoon ook niet gewend om op die manier met geld om te gaan..

En nee spijker ik vind niet dat er iets mis is met een mooi kado, maar ik heb wat meer moeite met dat iets moois in jouw beleving altijd duur moet zijn. Maar dat is wellicht een andere perceptie hebben van mooi of duur.. Wat is duur ? Ik kan een tafelkleed van 25 euro al duur vinden snap je.. En ik vind het hartstikke leuk om te discussiëren en kan best wat hebben haha..

Maar.. ik ben dus niet boos of aangevallen.. behalve als je me aanmatigend noemt

Poldervrouw,

De realiteit is nu eenmaal dat mooi en goed speelgoed, waar kinderen lang plezier van hebben, duur IS. Dat hebben wij niet verzonnen, dat is nu eenmaal hoe het is.

Simpel voorbeeldje: mijn zoon kreeg van mijn zuinige vader op een verjaardag een computerspelletje ding van de Action ofzo. Kind helemaal door het dolle, want zat al een jaar te azen op een DS en die kon mama niet betalen. Zou hem worst wezen of het een "echte" DS is of een neppe, het ging hem om het bliep-bliep knopjes drukken en spelletjes doen. Cadeau was dan ook favoriet van alle cadeaus. Beetje jammer alleen dat datzelfde spelletje DEZELFDE AVOND nog kapot was. Niet omdat hij hem had laten vallen, niet omdat hij er iets geks mee had gedaan, maar gewoon omdat hij op de knopjes had gedrukt.

Zelfde gold voor mijn vorig jaar met zorg uitgezochte Action schoencadeautjes. Kind is leip van autos, dus voor 1 en 2 en 3 euro allerlei stoere autos gekocht voor in de schoen. Eerste auto was op batterijen. Bij het uit de verpakking halen bleek al dat het klepje van de batterijen stuk was. Flikkerden die batterijen er dus steeds uit en deed ie het niet. Tweede auto brak de achteras van de wielen af na een keer hard wegduwen om hem te laten racen.

Tja, dan kan je wel heel zuinig willen doen, maar dat vind ik dus zonde van het geld. Die 25 euro in totaal ongeveer die aan Action meuk is uitgegeven, hadden we net zo goed gelijk in de fik kunnen steken, zo zie ik dat, want je hebt er nog geen week plezier van.

Tegenwoordig geef ik dus alleen nog maar die 25 euro uit aan merkspeelgoed, en als dat betekent dat ik minder speelgoed moet kopen maar dat het wel langer meegaat, so be it. Liever 1 doosje Lego van 25 euro dan 10 Action dingen van 2.50.

Om die reden koop ik dus heel weinig speelgoed. Want ik kan niet elke maand 25 euro voor een doosje Lego missen en om echt leuk met Lego te kunnen spelen heb je meer dan 1 doosje nodig. Wat ik wel kan doen is echter elke keer als ik het wel kan missen die 25 euro apart leggen voor Sinterklaas en zijn verjaardag. En dan lijkt het dus al gauw alsof je alleen maar aan "dure" cadeaus doet, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik koop liever niks, dan iets wat na 1 keer spelen in de kliko kan. Dat vind ik nou zonde. Ik ga zelfs zo ver dat ik bij verjaardagen het liefst om geld vraag, en dan ben ik net zo blij met 5 euro als met 10 euro, dan dat ik met een berg cadeautjes waarvan ik bij het uitpakken al zie dat dat weer voer voor de prullenbak is, zit.

Ik heb denk ik een andere perceptie van verspilling dan jij. Jij vindt "duur" kennelijk verspilling, terwijl ik "goedkoop" vaak verspilling vind.
Am Yisrael Chai!
..
Wij hebben hier ongeveer 50 euro per kind uitgegeven. Ze hebben dan ieder 5 kadootjes en wat ze dan nog van tante, oma's en opa krijgen.
Oh en goedkoop is duurkoop.
Wij vieren Sinterklaas elk jaar. Gewoon omdat het zo'n leuk feest is. De laatste vier jaar is het natuurlijk extra leuk, omdat nichtje (en later neefje) erbij zijn gekomen.

Voor de oudere garde (opa, oma, mama, papa, Yra + vriend, Yra's broer + vrouw) betekent Sinterklaas lootjes trekken en 2 pakjes (mogen wel 30 kadootjes zijn als je het voor elkaar krijgt... zolang ze maar in twee pakjes zijn verpakt) met een totale waarde van 20 euro.

Voor de kids zijn er vaak wel wat meer pakjes, maar opa, oma, Yra + vriend, Yra's broer + vrouw overleggen altijd met elkaar en met papa en mama wat ze moeten mogen kopen.

En standaard is er voor iedereen nóg een kadootje: de chocoladeletter.
Hier is de Action goed genoeg voor boekjes, maar "echt" speelgoed kopen wij er niet.

Liever een klein Siku-autootje, dan een groot plastic geval dat binnen een dag in de vuilnisbak kan. Hij heeft zijn allereerste Siku-autootjes dus nog steeds, hoogstens wat lakschade.

Hotwheels schijnt ook heel goed te zijn. Volgens mij heeft de Lidl nu een Hotwheelsbaan voor 12 euro. Kruidvat heeft vaak Hotwheelsmeuk in de aanbieding.
Vandaag had zoon trouwens een spaarpot van Action en een kleine chocolade letter in zijn schoen. Eerste keer schoen zetten was dat, en hij was helemaal blij dat Sinterklaas wist dat zijn spaarpot stuk gevallen was en dat je deze ook nog eens zelf kon knutselen met verf en glitterlijm en weet ik het. Nou, als dat geen verantwoord schoencadeau is!

Totale schade: 3.50 en het was volgens zoon een "Heul Groot Cadeau" (doosje was vrij groot).

Am Yisrael Chai!
quote:moppetoet schreef op 15 november 2010 @ 11:57:

Hier is de Action goed genoeg voor boekjes, maar "echt" speelgoed kopen wij er niet.

Liever een klein Siku-autootje, dan een groot plastic geval dat binnen een dag in de vuilnisbak kan. Hij heeft zijn allereerste Siku-autootjes dus nog steeds, hoogstens wat lakschade.

Hotwheels schijnt ook heel goed te zijn. Volgens mij heeft de Lidl nu een Hotwheelsbaan voor 12 euro. Kruidvat heeft vaak Hotwheelsmeuk in de aanbieding.Wij hebben hier de metalen Cars autootjes, die zijn vaak bij Trekpleister in de aanbieding en gaan ook lang mee, niet stuk te krijgen die krengen. Vorig jaar met Sinterklaas waren ze 3.99 per stuk bij Trekpleister en bij de speelgoedwinkel kosten ze geloof ik een eurootje of 8 a 9.
Am Yisrael Chai!
Hier twee dagen sinterklaas: in totaal krijgen ze van ons op elk van deze twee dagen één kadootje. En het bedrag dat ik er voor in mijn hoofd heb is max 40 euro per kind. Dat komt overigens alleen maar omdat we nu 2x sinterklaas vieren. Anders hadden we het bij max 25 gehouden.

Ze mogen 1x de schoen zetten en daarvoor heb ik euro-kadootjes in de kast liggen.

Voor mijn neefje en nichtje wordt voor 10 euro iets aangeschaft en dat hebben we met elkaar afgesproken het zo te houden. Van opa's en oma's krijgen ze ook wat (bedrag weet ik niet) en omdat mijn zwager een groot geldbedrag heeft gewonnen, wilde hij zijn neefje en nichtjes iets heel groots geven voor sinterklaas.
Vroeger mochten wij trouwens ook best elke dag de schoen zetten... maar reken maar niet dat er elke dag iets in zat. Hooguit iets van een briefje dat Sinterklaas er niet aan kon beginnen om elke dag kadootjes te brengen (Ja, ik weet het, het is eigenlijk cadeautjes.. maar ik vind kadootjes leuker staan...).

Een groot kado kregen we eigenlijk allemaal samen. Zo hebben we wel eens het spel onderuit in de schoen gekregen. Maar toen hadden mijn ouders hun schoen gezet, en mijn broer en zus ook... en toen kregen we dat dus samen.

Ik speel elk jaar zwarte piet en dan zie je nogal de nodige huizen van binnen. Bij sommige huizen blééf je slepen met de kado's... Dat was echt wel overdreven hoor. Ik weet niet hoeveel zakken kado's, alleen voor de kinderen (stuk of vijf).

Bij ons thuis doen we denk ik in totaal onder de 100 euro per kind. En dan heb ik het over de kado's van mama en papa, en van opa, oma, Yra + vriend, Yra's broer + vrouw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven