Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:fashionvictim schreef op 15 november 2010 @ 22:48:

[...]

Hahaha, dat heb ik ook wel eens. Ik kwam vorig jaar ineens cadeaus tegen die ik ooit voor 2-3 jarigen had gekocht maar zo goed had verstopt dat alle kinderen die ik ken ze inmiddels ontgroeid zijn.haha briljant, niet meer weten waar je de kadootjes verstopt hebt. Heb ook wel eens zo gezet met Sint en denkend hee ik had toch dat en dat ook nog maar ja toen geloofden mijn kinderen nog dus kon dat moeilijk laten merken.
quote:runningmonster schreef op 15 november 2010 @ 22:53:

[...]

haha briljant, niet meer weten waar je de kadootjes verstopt hebt. Heb ook wel eens zo gezet met Sint en denkend hee ik had toch dat en dat ook nog maar ja toen geloofden mijn kinderen nog dus kon dat moeilijk laten merken.Hey daar noem je zoiets, ik heb nog wat ingepakte cadeau's in de meterkast staan van vorig jaar, die kan ik nog wel in de schoentjes stoppen!
@Flint, ik bewaar alles op de vliering, daar kunnen en mogen ze zelf niet opkomen. Stal anders alles tijdelijk bij (schoon)ouders.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Geheime doos lijkt me helemaal geweldig, maar waar laat ik die dan weer? Vliering hebben we niet, maar ik heb nu alles in één van m'n kledingkasten geparkeerd. Ik denk dat het daar wel veilig staat en dat ik het ook niet kwijtraak .
quote:moppetoet schreef op 15 november 2010 @ 21:30:

Ik heb Moppekind de speelgoedcatalogus gegeven, en hem laten zien wat een DS kost. Zijn conclusie was dat het belachelijk was dat een DS duurder is dan een telefoon waarop je kunt computeren. (En nee, die krijgt hij ook nog niet, maar daar heeft hij het nog niet over gehad )

Hopelijk ben ik nu van het gez**k af.

Haha, mijn bijna vierjarige wees bij het opstellen van zijn verlanglijstje voor zijn verjaardag ook naar de DS, want die heeft zijn nichtje van 7 ook. Ik zei dat die veel te duur was en dat ik die niet kon betalen. Zijn reactie: "Oh, dat geeft niet, dan ga je gewoon een paar uurtjes extra werken op kantoor"

Pfffff.... dat wordt nog wat, zeg.....
reizigster2004 wijzigde dit bericht op 16-11-2010 21:58
Reden: Sorry, beetje OT, was op zoek naar de link met goedekope speelgoedsites
% gewijzigd
..
Ik weet niet wat de discussie brengt, want volgens mij is er wat irritatie. Ik kan me echter goed voorstellen dat er een minder positief beeld bestaat van de ouders die veelgevers zijn. Of dure kado's aanschaffen.

Ik kan voor niemand bepalen wat ze mogen uitgeven (gelukkig niet). Maar ik ben wel blij dat mijn kind in een omgeving opgroeit waar dat soort dure kado's simpelweg niet gegeven worden.

Omdat ik inderdaad van mening ben dat dingen als spelcomputers ed best lang begeerd mogen blijven door een kind en dat het al te snel tevreden stellen van zo'n wens, de waarde ervan niet vergroot. Terwijl als ik vroeger ergens lang en bewust voor moest sparen, dat aangeschafte ding echt wel tot 10 keer over de kop is gegaan in mijn hoofd, zodat ik wel zeker wist dat ik DAAR mijn geld aan wilde geven. En dan was ik er ook heul zuinig op! Het had nl. waarde, echte waarde.

Dat vind ik een belangrijk ding die kinderen moeten leren (maar goed, dat vind ik dus). Dat een comsumptie maatschappij niet alleen maar het consumeren is, op naar het volgende ding dat je hebben wil.

Verder ben ik dus blij met de beperkte budgetten in mijn omgeving, omdat steeds duurder anders steeds meer de norm gaat worden. Hoe moet je je kind vanaf een bepaalde leeftijd nog uitleggen dat Pietje de DS heeft gekregen, terwijl je eigen kind het moet stellen met een boek en paar sokken. Je krijgt zo'n buitenproportionele scheefgroei. En er zijn vast ouders die dat prima vinden. Life is a bitch, deal with it? Het leven is nu eenmaal niet eerlijk? Tja, ik ga liever meer uit van een bepaald soort basis beginsel, zeker zolang de kinderen nog zo jong zijn dat ze op het gekregen en/of ontvangen goed geen invloed hebben kunnen uitoefenen. Kan dat kind toch niks aan doen dat pa/ma geen geld heeft en dat het andere kind geboren wordt met teveel geld?

Maar goed, zo sta ik nu eenmaal in het leven en gelukkig zijn de verschillen niet zo vreselijk groot bij de kinderen in de klas van dochter. En gelukkig mogen kinderen ook geen hele dure kado's meenemen naar school. Dus dat wordt door school gereguleerd.

Maar zoals wel te lezen is, heb ik wel een bepaalde mening over de zin of onzin van veel, dure en extremere kado's. Het is een tendens die ik niet per se heel welkom vind. Een beetje meer besef van intrinsieke waarde vind ik wel op z'n plek, ook al bij heel jonge kinderen (en hun ouders, want daar begint dat gemis).
quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 22:35:

en dat het andere kind geboren wordt met teveel geld?

Je kunt nooit teveel geld hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Neemt overigens niet weg dat ik voor mijn kind ook liever de dure kado's koop dan de goedkope prulletjes. Maar dat staat voor mij dan ook heel erg in het verlengde van mijn visie. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Liever 1 mooi goed ding wat lang meegaat en duurzaam is, dan allemaal plastic meuk wat binnen no time op de afvalhoop belandt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 november 2010 @ 22:37:

[...]

Je kunt nooit teveel geld hebben.vinnik wel. Heb je niet geleerd dat Te niet goed is (behalve bij tevreden)?
quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 22:40:

[...]

vinnik wel. Heb je niet geleerd dat Te niet goed is (behalve bij tevreden)?Sommige dingen bleken toch niet zo goed te kloppen, wat ze vroeger zeiden.
Is dat een inhoudelijk argument voor of tegen mijn 'betoog'?
quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 22:51:

Is dat een inhoudelijk argument voor of tegen mijn 'betoog'?

Tegen.

Ik zou niet weten wat er nou persé negatief zou zijn aan het hebben van te veel geld om in één leven op te maken.

Mensen met veel geld kunnen - maar hoeft niet - op een ándere " rare " manier met geld omgaan dan mensen met minder geld. Minder geld hebben houdt namelijk helemaal niet in dat je het dan goed/ nuttig/ eerlijk besteedt.
Omdat altijd als er ergens teveel is, er ergens anders te weinig is. Wet van de communicerende vaten etc. Bovendien, wat leer je over jezelf en het leven als de wereld te koop is? Wat is nog de waarde van iets, als het kapot gaat en je kunt het dezelfde dag nog vervangen, over and over again? En waarom dat al aan een kind willen leren?
Ik vind andere waardes een stuk belangrijker. eigenlijk. Wat dacht je van eigenwaarde, enzo? Dat zijn dingen die je ook niet met al het geld van de wereld kopen kunt.
quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 23:08:

Omdat altijd als er ergens teveel is, er ergens anders te weinig is. Wet van de communicerende vaten etc Precies. Dus geld moet uitgegeven worden; goed voor de economie.
quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 23:08:

Omdat altijd als er ergens teveel is, er ergens anders te weinig is. Wet van de communicerende vaten etc. Bovendien, wat leer je over jezelf en het leven als de wereld te koop is? Wat is nog de waarde van iets, als het kapot gaat en je kunt het dezelfde dag nog vervangen, over and over again? En waarom dat al aan een kind willen leren?

Het geld hebben wil niet zeggen dat je het meteen uitgeeft om kapotte dingen te vervangen.

En misschien leer je je kind daarmee nog wel meer: zelfbeheersing en voorzichtigheid. Tuurlijk kan ik al het stukke speelgoed hier meteen vervangen, maar ik doe het niet. Jammer, had je maar voorzichtiger moeten zijn. Dat is wat anders dan het niet kunnen vervangen. Want als je een onthoofde barbie al niet kùnt vervangen, hoe zit het dan met een kapotte bril? Te kleine schoenen?

Als een kind weet dat er geld is, dan geeft dat meer rust dan wanneer het er niet is.

MK toen ze het lichtje had gezien qua geld verdienen.

"Moet papa vandaag werken? Is het geld op?"

Moppekind wil 50 kindjes, en die laat hij dan voor zich werken.
Verkopen jullie kinderen ook kastanjes langs de deuren, om zakgeld te verdienen ?

We hebben Moppekind snel duidelijk gemaakt dat dát niet de bedoeling is. Ik schaamde me kapot, maar één buur heeft inderdaad kastanjes van hem gekocht.
Nou, dat is dan het lichtje dat niet op jullie gezin slaat. Het is wel het lichtje dat voor veel andere gezinnen opgaat, want zonder werken inderdaad geen geld. Dan is het ook echt op. Maar in jullie gezin is het niet op hoor Tilalia. Want met minder dure uitgaven kunnen jullie waarschijnlijk veel langer voort.

BGB, andere waardes zijn natuurlijk belangrijk. Eigenwaarde vind ik belangrijker dan de waarde van geld. Maar dat neemt niet weg dat ook het hebben van bezit en hoe je ermee omgaat en wat het gevoel van verlangen naar iets is, ook een belangrijke waarde zou kunnen zijn. Ik vind dat iig belangrijk om aan mijn kind door te geven. Omdat ik het belangrijk vind dat er een besef is bij mijn kind dat voor niets de zon opgaat, en al het andere inspanning kost. Inspanning van jezelf om het te vergaren, inspanning bij anderen om het te maken. En dat spullen daarmee een intrinsieke waarde hebben waar je dus bewust mee omgaat en zuinig op moet zijn. En dat niet iedereen evenveel heeft en dat het dus ook niet nodig is om dat een ander onder de neus te douwen. Zeker niet bij kindjes. Vanaf een bepaalde leeftijd weten kinderen echt wel het verschil tussen 1 kado en 5 kado's. Tussen die felbegeerde playstation of het spel rumikub.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 november 2010 @ 22:37:

[...]

Je kunt nooit teveel geld hebben.

Precies!

quote:schouderklopje schreef op 16 november 2010 @ 22:40:

[...]

vinnik wel. Heb je niet geleerd dat Te niet goed is (behalve bij tevreden)?tevreden is juist niet goed, dan kak je in, er moet altijd iets te wensen blijven en dat moet liefst ook te verwezenlijken zijn
Mijn zoontje is deze zomer twee geworden. Dit jaar wordt dus de eerste keer dat hij Sinterklaas echt bewust meemaakt. Wij vieren het ieder jaar bij mijn oma, zijn overgrootoma, en dan krijgt hij voor 30 euro cadeautjes van haar. Verder komt de Sint hier aan in het dorpshuis en daar krijgt hij een kleinigheidje.

Omdat hij nog zo jong is vind ik het niet nodig hem thuis ook nog te overspoelen met cadeautjes. Ik vind de traditie belangrijker dan de hoeveelheid cadeau's. Daarom mag hij wel af en toe zijn schoen zetten (pepernoten, snoepje, klein schoencadeautje), maar vieren we dus geen pakjesavond.

Volgend jaar zien we wel weer verder
quote:fashionvictim schreef op 15 november 2010 @ 17:38:

[...]

Ik vind je een beetje een zeurpiet. Wat kan jou het nou schelen of een ander met Sinterklaas 100 euro uitgeeft? Als ik het zo lees geef je echt het zoveelvoudige aan speelgoed uit als ik en hebben jouw kinderen tig keer meer speelgoed dan de mijne, dus wat maakt het jou dan uit of ik die 200 euro die ik het hele jaar niet uitgeef allemaal tegelijk met Sinterklaas uitgeef?

(ik ga overigens geen 200 euro uitgeven dit jaar, ik weet nog niet hoeveel ik ga uitgeven, sowieso wat ik me kan permitteren, maar heb dit voorgaande jaren wel gedaan en misschien zelfs wel meer ook, dus effe voor het idee.)

Ik vind Sinterklaas het moment in het jaar om mijn zoon al dat speelgoed te geven waar hij het hele jaar naar loopt te lonken. Een ander doet dat op 8 of 12 of wel 20 verschillende momenten in het jaar. Ik vind het leuker om dat op die ene avond te doen en een berg cadeaus te hebben of dan de hele grote uitgaven te doen. Datzelfde geldt voor zijn verjaardag. Een nieuwe fiets die hij toch wel zou krijgen, geef ik liever op zijn verjaardag. Een tv of een computer of een WII ofzo die hij anders vast ook wel op zeker moment zou krijgen, geef ik liever met Sinterklaas of op zijn verjaardag. Prima toch?

Ik zie het probleem niet zo. Het eindresultaat is namelijk precies hetzelfde: beide kinderen hebben uiteindelijk die WII, dus waarom je zo druk maken dat mijn kind hem met Sinterklaas krijgt?

Bovendien heeft mijn zoon geen grootouders of andere familie van wie hij van die dure cadeaus krijgt, toen ik klein was kwamen mijn opa en oma altijd met een kofferbak vol enorme cadeaus aanrijden want dan was Sinterklaas bij hen geweest, tja, hij heeft dat nou eenmaal niet. Dus zal dat uit mijn eigen portemonnee moeten komen. En ik gun hem dat, zelfs al moet ik daar zelf andere dingen voor laten. Nou, dat is dan toch mijn keuze?

En ook ik koop zo ongeveer vanaf het begin van het schooljaar al her en der aanbiedingen als ik daar toevallig tegenaan loop. Ik bewaar ze alleen tot Sinterklaas omdat ik het leuker vind om ze dan te geven. Want ik ben opgevoed met het idee dat je op je verjaardag gruwelijk verwend wordt omdat je bestaat en met Sinterklaas omdat je het hele jaar lief bent geweest.

Ik snap echt niet waar je je druk om maakt. Linksom of rechtsom hebben alle kinderen uiteindelijk die enorme bak Lego.

Ik moet hier toch even op reageren.

Aan de ene kant snap ik jouw redenering. Je moet inderdaad zelf weten hoe en wat je doet met Sinterklaas.

Aan de andere kant: Kinderen vergelijken ook wel met elkaar.

Dus als jouw zoon tussendoor geen kado's krijgt en het allemaal in één keer met Sinterklaas krijgt kan dat naar andere kinderen het signaal afgeven dat jouw zoon liever is geweest dan zij.

Of dat Sinterklaas jouw zoon liever vindt dan hun.

Andere kinderen zien natuurlijk niet dat jouw zoon de rest van het jaar géén kado's krijgt. Die horen alleen dat jouw zoon heel veel kado's heeft gehad.
quote:fashionvictim schreef op 15 november 2010 @ 22:46:

Poldervrouw,

Ik vind jou echt al het hele topic heel fel en heel denigrerend doen over mensen die niet jouw zure calvinisme aanhangen. Vandaar dat ik steeds reageer. Maar goed, I don't give a fuck verder, ik stoorde me gewoon - net als anderen trouwens - aan jouw geoordeel over Spijker en anderen die met Sinterklaas graag uitpakken. Maar zo te lezen snap je mijn punt nog steeds niet, dat je namelijk niet in mensen hun portemonnee kunt kijken en dat je helemaal geen conclusies kunt verbinden aan wat mensen aan feestdagen uitgeven, laat staan over of die mensen hun kinderen wel of niet verwennen. Ik vind het erg kortzichtig, maar goed, jouw feestje verder.

Ik vind dat nog wel meevallen.

Ik denk dat het net is hoe je het leest. Ik vind helemaal niet dat Poldervrouw zuur overkomt.

Zij doet het gewoon anders dan jij (en anderen).

Daar ben je allemaal mens voor...

Ik zou er ook niet voor kiezen om alleen met een verjaardag en Sinterklaas kado's te geven, maar als anderen daar wel voor kiezen: prima toch?

Het enige waar ik zelf wel over nadenk is het signaal dat je afgeeft aan andere kinderen als jouw kind (en dan bedoel ik dit in het algemeen, dus niet perse richting de persoon FV) in één keer een ik weet niet hoe grote berg speelgoed krijgt terwijl zij 2 kado's krijgen.

Zeker kinderen in die leeftijd kijken niet naar hoe duur... maar wel naar hoeveel...

Kan ik mezelf nog herinneren van vroeger, dat wij echt wel vergeleken wie wat had gekregen hoor.
quote:Yraatje schreef op 17 november 2010 @ 09:09:

[...]

Die horen alleen dat jouw zoon heel veel kado's heeft gehad.

Dat gaf ik al eerder aan: kinderen in de gelovige leeftijd staan helemaal niet stil bij duur of goedkoop. Het aantal kado's telt.

Bij dochter in de klas mogen de meeste kinderen op woensdag en in het weekend hun schoen zetten; maar er zijn er 2 die bijna dagelijks hun schoen mogen zetten en dan ook nog elke keer er iets in krijgen. "Gewoon een prulletje" roept 1 van die moeders.

De rest van de klas ziet dat X wel 6x per week een kadootje krijgt.

Ook al krijgt een ander kind 1x per week een kado dat 3x zo duur als als al die prulletjes bij elkaar, dan doet dat er niet toe: het aantal telt.
quote:Pauline65 schreef op 17 november 2010 @ 09:39:

[...]

Dat gaf ik al eerder aan: kinderen in de gelovige leeftijd staan helemaal niet stil bij duur of goedkoop. Het aantal kado's telt.

Bij dochter in de klas mogen de meeste kinderen op woensdag en in het weekend hun schoen zetten; maar er zijn er 2 die bijna dagelijks hun schoen mogen zetten en dan ook nog elke keer er iets in krijgen. "Gewoon een prulletje" roept 1 van die moeders.

De rest van de klas ziet dat X wel 6x per week een kadootje krijgt.

Ook al krijgt een ander kind 1x per week een kado dat 3x zo duur als als al die prulletjes bij elkaar, dan doet dat er niet toe: het aantal telt.

Dit dus inderdaad...

Hoewel ik denk dat je als ouders zijnde qua schoenzetten nog wel aan kinderen kunt uitleggen dat Sinterklaas liever een paar dagen overslaat en dan een wat groter kado in de schoen doet, omdat hij weet dat kind dat graag wilde hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven