Geld & Recht alle pijlers

Slechte ervaringen met solliciteren

09-02-2015 13:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Ik schrijf even van me af maar ook op zoek naar wat tips.

Ik ben sinds 5 januari werkzaam in een nieuwe functie, daarvoor ben ik er een jaar uit geweest (vaststellingsovereenkomst) ivm geboorte dochter en op zoek naar een nieuwe baan. Ik ben werkzaam in de HR sector.

Ik heb een aantal teleurstellende sollicitaties achter de rug wat me behoorlijk sceptisch heeft gemaakt.

Het begon met een hele leuk tijdelijke baan, een dag na mijn sollicitatie gesprek gebeld dat er toch geen budget was. Daarna via mijn netwerk benaderd voor baan en die werd ineens afgezegd omdat ze de ideale kandidaat al hadden gevonden (mij nog niet gesproken ) Een sollicitatie gehad waarvan de totale procedure in totaal anderhalve maand heeft geduurd en ik eindeloos heb moeten nabellen wat de status was (zelfs een dag meegedraaid etc)

Nou ben ik vorige week weer benaderd voor een baan (via mijn netwerk) en merk dat ik erg sceptisch ben. De functie spreekt me erg aan, het bedrijf ook. Ik ben donderdag gebeld, heb er gelijk tijd in geïnvesteerd (aantal testen moeten doen en motivatie insturen) en had stiekem wel verwacht vandaag wat meer te weten.

Maar goed, misschien ben ik ook wel te ongeduldig.
Jij en een heleboel anderen hebben deze ervaring. Blijven volhouden, proberen je vaardigheden te vergroten/verbeteren en een keer geluk hebben. Veel meer kun je niet doen.

Wat voor tips zoek je?
Heel erg bekend.

Vooral irritant omdat mensen die al 100 jaar dezelfde baan hebben blijven volhouden dat dit dan toch ook echt aan jou moet liggen, want ex collega die en die is 'gevraagd' en kreeg gelijk een vast contract.

Terwijl ik 'gelukkig' lotgenoten heb die echt supercollega's zijn, met soortgelijke verhalen. En als je eenmaal binnen bent mag je kennismaken met de kreet 'vaste kern flexibele schil'.

En raad eens wie de 'flexibele' schil is, die mag toekijken hoe de 'vaste kern' zich met iedere scheet ziekmeldt en ouderschapsverlof inzet, gewoon zonder reden afwezig is, maar zelf continu wordt bevraagd over loyaliteit? Juist. Bereid je maar voor.

( zo. Dat moest er even uit)
quote:ikeaverslaafde schreef op 09 februari 2015 @ 13:48:

Jij en een heleboel anderen hebben deze ervaring. Blijven volhouden, proberen je vaardigheden te vergroten/verbeteren en een keer geluk hebben. Veel meer kun je niet doen.

Wat voor tips zoek je?Genoeg vacatures, wordt ook uitgenodigd, leuke gesprekken om dan vervolgens niet altijd even netjes behandeld te worden. Dus sja het zal een kwestie van geluk zijn?!
Dit is nog niks. Wacht maar tot je maanden niks anders hoort dan : "we vonden je heel leuk maar er was toch iemand met meer ervaring". Moedeloos en gedemotiveerd raakte ik er van. Ja het is een kwestie van geluk. Right time, right moment. Je kan nog zoveel ervaring hebben, als er geen klik is kun je het wel vergeten. Elk gesprek is anders. De ene keer zit je in een gesprek met iemand die niks durft te vragen, de andere keer word je hevig aan de tand gevoeld.

Je hebt denk ik wel het lastigste beroep om in te solliciteren. Iedereen zal van je verwacht dat je super goed bent en iedereen onder de tafel lult.

'

Een tip: zelfvertrouwen is key.

P.S. ik ben 2 x werkloos geraakt. De eerste keer 3 jaar geleden, toen ben ik 5 maanden bezig geweest. Helaas verloor ik door financiële redenen in november 2014 weer mijn job, dit keer maar voor 2 maanden. 1 jan ben ik weer aan de slag gegaan. 8 sollicitatiebrieven de deur uit gedaan, 6 keer op eerste gesprek geweest en uiteindelijk moeten kiezen uit 3 banen.
Wat ik denk dat mijn teleurstelling is dat ik benaderd wordt voor een baan, het een baan is die retegoed is voor mijn ontwikkeling, minder dagen werken en goed betaald en dan gaat ineens alles toch niet door. En dit nu al drie keer. Hoe behoud ik goede moed? Ik merk dat ik enorm pessimistisch ben geworden. Ik bedoel het zegt toch wat dat je benaderd wordt? Of ben ik nu te naïef?
quote:SoulSearch schreef op 09 februari 2015 @ 15:06:

Wat ik denk dat mijn teleurstelling is dat ik benaderd wordt voor een baan, het een baan is die retegoed is voor mijn ontwikkeling, minder dagen werken en goed betaald en dan gaat ineens alles toch niet door. En dit nu al drie keer. Hoe behoud ik goede moed? Ik merk dat ik enorm pessimistisch ben geworden. Ik bedoel het zegt toch wat dat je benaderd wordt? Of ben ik nu te naïef?

Probeer het niet persoonlijk te nemen, want het heeft niets mij jouw kwaliteiten te maken.

Door de grote crisis is het nu eenmaal zo dat bedrijven een heel erg grote keuze hebben uit sollicitanten. En dat er voor bedrijven geen noodzaak is sollicitatieprocedures "netjes" af te handelen. Erg vervelend, misschien ook wel onprofessioneel van die bedrijven en ooit, als de werkgelegenheid weer goed wordt verandert dat ook wel weer.

Succes, blijf vertrouwen op jezelf.
Ik zit niet op een schopstoel en heb godzijdank een baan maar nee dit is niet mijn droombaan. Ik denk dat ik dan te netjes ben. Ik zou als ik kandidaten benader voor een baan, ze nooit ineens afbellen terwijl ik ze nog niet eens gesproken heb, of ze netjes en op tijd bellen qua informatie.
Als je donderdag je motivatie hebt ingestuurd en testen hebt gemaakt, vind ik de verwachting om maandagmiddag al wat gehoord te hebben inderdaad vrij ongeduldig.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Steinbeck2 schreef op 09 februari 2015 @ 15:11:

[...]

Probeer het niet persoonlijk te nemen, want het heeft niets mij jouw kwaliteiten te maken.

Door de grote crisis is het nu eenmaal zo dat bedrijven een heel erg grote keuze hebben uit sollicitanten. En dat er voor bedrijven geen noodzaak is sollicitatieprocedures "netjes" af te handelen. Erg vervelend, misschien ook wel onprofessioneel van die bedrijven en ooit, als de werkgelegenheid weer goed wordt verandert dat ook wel weer.

Succes, blijf vertrouwen op jezelf.Dank je wel Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ben enorm benieuwd of dit wel positief gaat verlopen hahahaha. Ik wacht het wel af. En misschien is dat ook wel mijn ontwikkelpunt, niet gelijk denken dat het toch niks gaat worden omdat ik vandaag nog niks gehoord heb.
quote:Broedkippetje schreef op 09 februari 2015 @ 15:14:

Als je donderdag je motivatie hebt ingestuurd en testen hebt gemaakt, vind ik de verwachting om maandagmiddag al wat gehoord te hebben inderdaad vrij ongeduldig.Dat inzicht had ik net ook. Je hebt helemaal gelijk
quote:SoulSearch schreef op 09 februari 2015 @ 15:06:

Wat ik denk dat mijn teleurstelling is dat ik benaderd wordt voor een baan, het een baan is die retegoed is voor mijn ontwikkeling, minder dagen werken en goed betaald en dan gaat ineens alles toch niet door. En dit nu al drie keer. Hoe behoud ik goede moed? Ik merk dat ik enorm pessimistisch ben geworden. Ik bedoel het zegt toch wat dat je benaderd wordt? Of ben ik nu te naïef?Je hebt weinig keuze he? Hoe ontzettend irritant ook, je zoekt een baan en de macht ligt op dat moment bij de potentiële werkgever. Ik vind het wel positief dat je benaderd wordt, ik heb vrienden die al jaren solliciteren, vaak horen die niet eens iets terug.
quote:nessemeisje schreef op 09 februari 2015 @ 15:15:

[...]

Je hebt weinig keuze he? Hoe ontzettend irritant ook, je zoekt een baan en de macht ligt op dat moment bij de potentiële werkgever. Ik vind het wel positief dat je benaderd wordt, ik heb vrienden die al jaren solliciteren, vaak horen die niet eens iets terug.

Dat is ook even wat ik vergeet en waar ik mezelf nu weer aan mag herinneren. Ik heb een baan en ben al een paar keer benaderd voor banen en ben al aardig wat keren op gesprek uitgenodigd en kwam dan ook enorm ver.

Deze baan is waar ik al jaren over droom, geeft mij en mijn gezin financieel meer adem ruimte, ik kan meer tijd bij mijn dochter zijn en wat ik in de praktijk en theorie allemaal geleerd heb kan ik nu echt gaan doen. Ik geef er misschien een te grote lading aan.
Dus de wereld is geen kinderspeeltuin, met allemaal lieve mensen die voor je klaar staan? Goh. En daar word je zowel sceptisch als pessimistisch van. Goh opnieuw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven