Geld & Recht alle pijlers

slordig met geld ?

07-11-2012 19:30 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend een verhitte discussie met m'n vriendin over geld. Wij wonen apart, maar delen verder veel met elkaar. Beide hebben we niet echt veel inkomen, dus zuinig zijn met geld. Verder red ik het prima en kom niets tekort. De ruzie ontstond toen ik bij de supermarkt een verkoper van de straatkrant een flinke fooi gaf. Ik ken die jongen al zo'n jaar of drie. Heb altijd een goed contact met hem. Hij is met kerst ook een keer bij mij thuis komen eten. M'n vriendin vond het echter belachelijk dat ik hem een fooi gaf

( ¤ 10). Ze verweet mij dat ik altijd heel scherp op m'n uitgave let en dan toch zoiets doe. Ik vraag me nog steeds af of ik verkeerd bezig ben.
Misschien vond ze het gewoon veel geld om aan een dakloze te geven terwijl jullie het zelf blijkbaar niet heel breed hebben?

Ik zou het zelf niet doen maar ik vind het ook wel weer mooi als mensen iets kunnen missen voor een ander, dus een ruzie zou het me niet waard zijn maar als jullie het zelf niet breed hebben zou ik er misschien ook wel een opmerking over gemaakt hebben ja.
Al koopt de krantenverkoper drugs... De economie moet draaiende blijven
die economie niet persé hoor
Ik vind het op de één of andere manier juist logisch klinken om een ander (als je dit hebt) gewoon te helpen. Ook al heb je minder geld en moet je kritischer kijken naar wat je uitgeeft aan zaken die je niet direct nodig hebt.

Op de één of andere manier staat dus 50 euro uitgeven aan een etentje in mijn ogen niet in verhouding tot het geven van tien euro aan iemand die het goed kan gebruiken.

Maar ja. Zo denk ik.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hartstikke leuk dat je dat doet, en het is toch jouw keuze? Ik kreeg vandaag ook zoiets te horen: ik let zeer op de kleintjes maar heb wel een pleegkindje in Gambia. Dat vinden mensen dan raar. Juist fijn toch, dat je enerzijds geld bespaart om het anderszijds te kunnen besteden aan iets dat JIJ heel nuttig vindt. Jouw geld, jouw jeuze. Jammer dat iemand daar ruzie over maakt...
Waarom besloot je om 10,- te geven dan? Had je eerder voor 1,- of 5,- gekozen als je dat los in je zak had. Of was het geven van 10,- een weloverwogen beslissing geweest. Indien dat zo is, dan is dat toch helemaal prima. Heb je er ook nog over nagedacht en is het geen onbezonnen actie geweest. Je mag toch zeker zelf wel bepalen waar je je geld aan uit geeft. Je ziet hem als vriend zeg je, nou die mag je toch vrijblijvend ondersteunen als je dat wilt.

Of vind je vriendin het een probleem dat hij daklozenkrant verkoper is, had het anders geweest als je hem in de kroeg had gezien en hem daar 10,- had gegeven?
quote:Boarn schreef op 07 november 2012 @ 23:23:

Waarom besloot je om 10,- te geven dan? Had je eerder voor 1,- of 5,- gekozen als je dat los in je zak had. Of was het geven van 10,- een weloverwogen beslissing geweest. Indien dat zo is, dan is dat toch helemaal prima. Heb je er ook nog over nagedacht en is het geen onbezonnen actie geweest. Je mag toch zeker zelf wel bepalen waar je je geld aan uit geeft. Je ziet hem als vriend zeg je, nou die mag je toch vrijblijvend ondersteunen als je dat wilt.

Of vind je vriendin het een probleem dat hij daklozenkrant verkoper is, had het anders geweest als je hem in de kroeg had gezien en hem daar 10,- had gegeven?Ik besloot om ¤ 10 te geven omdat het op dat moment budgetair mogelijk was. Ik geef ook wel eens minder. Dat m'n vriendin het als een overdadige uitgave zag heeft er niet mee te maken dat het een daklozenkrant verkoper is. Overigens kreeg ik van meer mensen vervelend commentaar hierover.
Ik vind het een mooi gebaar van je! Ook al zou hij er rare dingen mee doen, vind het tof van je. Zie in mijn dorp heel welgestelde mensen lopen die het krantenvrouwtje niet eens 'hallo' willen zeggen, laat staan haar wat te geven!!
quote:Jetty1969 schreef op 07 november 2012 @ 20:52:

[...]

Dan snap ik het helemaal niet, geven in de kerk is oke, en daarbuiten niet??? Zo ken ik er een heleboel in mijn familie, alles voor de kerk maar daarbuiten hele akelige mensen...

Ik vind je aktie super, lekker blijven doen, er zijn zoveel mensen die het minder hebben.Ik zou het zelf ook liever in de collectebus van de kerk doen. Zij collecteren altijd voor een (ander) speciaal goed doel, waar dan ook iets over gezegd wordt. Je weet dan dat je geld goed terecht komt. Als je het zo in handen van een straatverkoper geeft, weet je niet wat hij ermee gaat doen. Drank of sigaretten kopen? In z'n spaarpot stoppen? Ik snap sowieso die straatverkopers niet, waar komen ze vandaan, waarom werken ze niet? Het is gewoon bedelen wat ze doen.
quote:marthe16 schreef op 08 november 2012 @ 10:37:

[...]

Ik zou het zelf ook liever in de collectebus van de kerk doen. Zij collecteren altijd voor een (ander) speciaal goed doel, waar dan ook iets over gezegd wordt. Je weet dan dat je geld goed terecht komt. Als je het zo in handen van een straatverkoper geeft, weet je niet wat hij ermee gaat doen. Drank of sigaretten kopen? In z'n spaarpot stoppen? Ik snap sowieso die straatverkopers niet, waar komen ze vandaan, waarom werken ze niet? Het is gewoon bedelen wat ze doen.Bij een gift aan een straatverkoper heb je zijn gezicht erbij, en soms zelfs een band. Bij de goede doelen uit de kerk weet je niet hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen en waar het precies terecht komt.
quote:tristan19 schreef op 08 november 2012 @ 10:46:

[...]

Bij een gift aan een straatverkoper heb je zijn gezicht erbij, en soms zelfs een band. Bij de goede doelen uit de kerk weet je niet hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen en waar het precies terecht komt.

Dat weet je dus juist wel. Het zijn altijd kleinschalige goede doelen, en ik weet zeker dat er niets aan de strijkstok blijft hangen.

Ik vind het trouwens nog wat anders als iemand bv muziek maakt en zo geld op wil halen, dan doet zo iemand er nog iets voor. Maar die krantenverkoper bij onze AH zit de hele dag bij de ingang op een soort kruk. Dan denk ik: je zou ook het zwerfafval in het winkelcentrum kunnen gaan opruimen, dan maak je jezelf tenminste nog nuttig.
Ik vind het vooral raar dat als je niet samenwoont je hier ruzie om gaat lopen maken. Ik zou het bij samenwonen misschien ook zuur vinden als mijn vriend dat doet. Aan de andere kant zou ik het ook wel weer kunnen waarderen dat mijn partner ondanks dat we het krap hebben nog geld wil uitgeven aan een ander ipv alleen aan zichzelf te denken.
Als het jouw geld is mag jij weten wat je ermee doet:

sparen, weggeven, een cd kopen of naar de kroeg gaan (al kan ze natuurlijk tegen dat laatste bezwaar hebben).

Als jullie een gezamenlijke huishouding voeren (samen het eten betalen bijv.), of als zij jou financiëel helpt, moet je met haar afspraken maken over wat jij voor jezelf besteden mag.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:tussendoortje schreef op 07 november 2012 @ 19:42:

pfff voor een tientje kun je echt niet uit eten en hoef je ook geen avond in de kroeg te hangen..

voor paar keer een tientje natuurlijk wel...

En voor een 10tje kun je 4 pilsjes bestellen. Dus een avondje kroegen kan best van dat geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven