Geld & Recht alle pijlers

Sociale huurwoning overgenomen door particulier, info aub

30-01-2018 14:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom, en kom ook niet verder met hulp van Maatschappelijk Werk, woningbouw en huidige beheerder etc.

In 2015 contract sociale huurwoning.
in 2017 heeft de woningbouw dit verkocht aan een particulier.
Woon dus nu ineens in een vrije sector huurwoning.

Via google zie ik dat er geen maximum verbonden is qua percentage huurverhoging.
(bij soc. huurwoningen wel)
Mijn vraag is dus kan mijn huur dus zomaar verhoogd worden?

Baal als een stekker, want kan het dan niet meer betalen, en heb hier flink in geïnvesteerd qua opknappen etc. Geen ruimte om weer verhuiskosten te maken.
Maar ben wel al aan het kijken of er een goedkopere woning te vinden is.
Iemand advies en of tips?

-krijg overigens max huurtoeslag.
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
Koop of dood breekt geen huur.
Je huurt nog steeds een sociale huurwoning maar nu van een particulier. Het is geen vrije sector geworden.
Je huurbaas is nu geen woningcorporatie maar aanspreekpunt is de eigenaar/verhuurder/beheerder. Bij lekkages, etc. moet je bij de beheerder zijn.

Je contract is toch ook nog steeds hetzelfde?

Wat apart dat niet jij (de huidige huurder) maar een beheerder/particulier de woning heeft kunnen kopen. Woningcorporaties bieden wel eens een deel van hun woningvoorraad voor verkoop aan maar dan aan de zittende huurder.

Als je het niet vertrouwt, bel het Juridisch Loket of ga naar een Huurinformatiepunt o.i.d. in jouw stad. Daar kun je ook met deze vragen terecht.
wat is er met je huurcontract gebeurd? voortgezet?
wat staat daarin mbt huurverhoging?
Dus een particuliere verhuurder kan én sociale huurwoningen hebben, én vrije sector.

Als het een huisjesmelker/investeerder/beheerder is, wachten ze tot de sociale huurder eruit gaat, lappen de woning een beetje op en maken er dan vrije sector van. Vaak gaat het om geld verdienen.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 30-01-2018 15:09
4.01% gewijzigd
Dus die particulier heeft de woning van de wbv gekocht met jou er in?

Kan, mag dat wel vraag ik me af. Wbv verkopen toch alleenbij mutatie (vertrek huurder)?

Koop breekt geen huur. Je contract loopt gewoon door en is niet ineens dus vrije sector met bijbehorende prijs.
Oke dus blijft gewoon sociale huurwoning?
De beheerder zegt dat het vrije huursector is geworden, omdat hun alleen daarmee werken.

Woningbouw heeft het idd niet aan mij aangeboden.

Bedoeling is idd verkoop van de beheerder, maar ik kan t sws niet kopen ivm afgekeurd.

Huurcontract was door beheerder overgenomen van de woningbouw.
ShaunTheSheep schreef:
30-01-2018 15:04
Dus die particulier heeft de woning van de wbv gekocht met jou er in?

Kan, mag dat wel vraag ik me af. Wbv verkopen toch alleenbij mutatie (vertrek huurder)?

Koop breekt geen huur. Je contract loopt gewoon door en is niet ineens dus vrije sector met bijbehorende prijs.
ja hoor, dat mag.
WBV mag huis verkopen
Voor de huurder geen pretje, particuliere verhuurder rekenen veel vaker de hoofdprijs (zitten aan puntensysteem vast, maar gaan meteen naar de uiterste grens).
In mijn contract staat er alleen dat er ieder jaar op 1 juli verhoogd mag worden.

Maarja bij sociale woningbouw moet men zich houden aan een maximum, vrije sector niet.
Karma|Schorpioen schreef:
30-01-2018 15:08

Bedoeling is idd verkoop van de beheerder, maar ik kan t sws niet kopen ivm afgekeurd.
De beheerder wil het aan jou verkopen? Uh, hij of de particuliere eigenaar die erachter zit, heeft het net van de woningbouw gekocht.
Ik vind het een beetje apart verhaal.
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn- ... eraliseerd

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/valt- ... tenstelsel
Wat betaal je aan huur?
30-01-2018 15:12
In mijn contract staat er alleen dat er ieder jaar op 1 juli verhoogd mag worden.

Maarja bij sociale woningbouw moet men zich houden aan een maximum, vrije sector niet.
Jouw contract blijft gewoon geldig, dus in principe veranderd er niets, ook niet qua huurverhoging.
Jij hebt een contract en dat loopt gewoon door of er nu een andere eigenaar is of niet. Koop breekt geen huur. Als ze in dit geval zomaar contracten mochten veranderen dan zouden huurders gigantisch in de problemen komen en waarschijnlijk zelfs dakloos raken want je komt niet makkelijk aan een andere sociale-huurwoning. Dan zou het verkopen van een verhuurt pand ook veel makkelijker zijn want dan gooit de nieuwe verhuurder de huur gewoon zo omhoog dat ze huurders wel moeten vertrekken. Maar zo werkt het dus niet. Het enige nadelige aan deze situatie is dat particuliere verhuurders nogal eens laks zijn qua onderhoud, nog erger dan de gemiddelde wbv en als ze al iets laten doen is het vaak door beun de haas bv. Maar dat verschild per verhuurder.

Als het een investeerder is en je woont op een gewilde plek dan bieden ze je soms een ander huis en een oprotpremie aan om het huis leeg te krijgen om voor meer geld te verhuren of op te knappen en te verkopen. Als je dat niet wil mag je dat weigeren! Ik ken een hele oude mevrouw die al tientallen jaren voor een scheet en drie knikkers een etage in een grachtenpand huurt en die kreeg de investeerder er dus mooi niet uit want ze wilde niet weg. Die zit daar dus nog voor een bedrag dat de vaste lasten van de eigenaar niet eens dekt tussen de yuppen in dezelfde huizen die voor een slordige half miljoen van eigenaar wisselde.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
ZaraZara100 schreef:
30-01-2018 15:14
De beheerder wil het aan jou verkopen? Uh, hij of de particuliere eigenaar die erachter zit, heeft het net van de woningbouw gekocht.
Ik vind het een beetje apart verhaal.
Nee mij is niets te koop aangeboden, maar de buren die ook huurden, en er niet meer wonen. Hun woning wordt ook verkocht.
Komen dus geen nieuwe huurders in.
Ik vind het ook apart, en met mij het maatschappelijk werk idem.
gizzmo-returns schreef:
30-01-2018 15:26
Wat betaal je aan huur?
705,- bij woningbouw
726,- beheerder momenteel
Ariellle schreef:
30-01-2018 15:27
Jouw contract blijft gewoon geldig, dus in principe veranderd er niets, ook niet qua huurverhoging.
Dat dacht ik dus ook, maar er stond niets in qua verhoging verder, alleen dat dat ieder jaar in juli kan.
30-01-2018 15:30
Nee mij is niets te koop aangeboden, maar de buren die ook huurden, en er niet meer wonen. Hun woning wordt ook verkocht.
Komen dus geen nieuwe huurders in.
Ik vind het ook apart, en met mij het maatschappelijk werk idem.
Als een andere particulier het huis van de buren koopt kan het zijn dat hij/zij er zelf gaat wonen of het verhuurt. Dan komt er dus een nieuwe huurder in.
Woon je in een stad met woningnood?
lilalinda schreef:
30-01-2018 15:10
ja hoor, dat mag.
WBV mag huis verkopen
Voor de huurder geen pretje, particuliere verhuurder rekenen veel vaker de hoofdprijs (zitten aan puntensysteem vast, maar gaan meteen naar de uiterste grens).
Ik denk eerder dat het hele complex aan een beheerder/investeerder/etc verkocht is. Individuele sociale huurwoningen worden alleen bij mutatie verkocht, niet ‘los’ aan particulieren met de huurder er nog in.
30-01-2018 15:31
705,- bij woningbouw
726,- beheerder momenteel
Per wanneer was die verhoging? Die 705 euro was kale huur?
Waar bestaat die verhoging uit? Zijn er plots servicekosten o.i.d. bijgekomen?
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 30-01-2018 15:37
5.51% gewijzigd
MwTheelepel schreef:
30-01-2018 15:27
Jij hebt een contract en dat loopt gewoon door of er nu een andere eigenaar is of niet. Koop breekt geen huur. Als ze in dit geval zomaar contracten mochten veranderen dan zouden huurders gigantisch in de problemen komen en waarschijnlijk zelfs dakloos raken want je komt niet makkelijk aan een andere sociale-huurwoning. Dan zou het verkopen van een verhuurt pand ook veel makkelijker zijn want dan gooit de nieuwe verhuurder de huur gewoon zo omhoog dat ze huurders wel moeten vertrekken. Maar zo werkt het dus niet. Het enige nadelige aan deze situatie is dat particuliere verhuurders nogal eens laks zijn qua onderhoud, nog erger dan de gemiddelde wbv en als ze al iets laten doen is het vaak door beun de haas bv. Maar dat verschild per verhuurder.

Als het een investeerder is en je woont op een gewilde plek dan bieden ze je soms een ander huis en een oprotpremie aan om het huis leeg te krijgen om voor meer geld te verhuren of op te knappen en te verkopen. Als je dat niet wil mag je dat weigeren! Ik ken een hele oude mevrouw die al tientallen jaren voor een scheet en drie knikkers een etage in een grachtenpand huurt en die kreeg de investeerder er dus mooi niet uit want ze wilde niet weg. Die zit daar dus nog voor een bedrag dat de vaste lasten van de eigenaar niet eens dekt tussen de yuppen in dezelfde huizen die voor een slordige half miljoen van eigenaar wisselde.
Slim van die oude dame, ik vraag mijzelf dan wel af, stel mevrouw laat kleindochter erbij zetten op t huurcontract, en na een aantal jaar dan woont die kleindochter toch ook nog supergoedkoop?
ZaraZara100 schreef:
30-01-2018 15:35
Als een andere particulier het huis van de buren koopt kan het zijn dat hij/zij er zelf gaat wonen of het verhuurt. Dan komt er dus een nieuwe huurder in.
Woon je in een stad met woningnood?
De beheerder zet het te koop.
Zeker een woningnood hier.
ShaunTheSheep schreef:
30-01-2018 15:35
Ik denk eerder dat het hele complex aan een beheerder/investeerder/etc verkocht is. Individuele sociale huurwoningen worden alleen bij mutatie verkocht, niet ‘los’ aan particulieren met de huurder er nog in.
Hele huizenblok is verkocht aan beheerder.
30-01-2018 15:37
Slim van die oude dame, ik vraag mijzelf dan wel af, stel mevrouw laat kleindochter erbij zetten op t huurcontract, en na een aantal jaar dan woont die kleindochter toch ook nog supergoedkoop?
Dat hangt van het contract af. Veel woningbouwverenigingen, zeker in steden met woningnood, kennen deze sluiproute en hebben die regel daarom afgeschaft.
Ik heb mijn vraag ook aan het juridischloket gesteld, en wacht op hun antwoord.
Kan 5 dagen duren.
30-01-2018 15:39
De beheerder zet het te koop.
Zeker een woningnood hier.
Heeft die woningbouw grote financiële problemen gehad dat ze daarom een heel huizenblok aan een beheerder hebben verkocht? En dan mag die beheerder het ook nog eens meteen doorverkopen, begrijp ik, dus meteen vette winst maken? Heel apart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven