Sociale huurwoning overgenomen door particulier, info aub
dinsdag 30 januari 2018 om 14:52
Beste medeforummers
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom, en kom ook niet verder met hulp van Maatschappelijk Werk, woningbouw en huidige beheerder etc.
In 2015 contract sociale huurwoning.
in 2017 heeft de woningbouw dit verkocht aan een particulier.
Woon dus nu ineens in een vrije sector huurwoning.
Via google zie ik dat er geen maximum verbonden is qua percentage huurverhoging.
(bij soc. huurwoningen wel)
Mijn vraag is dus kan mijn huur dus zomaar verhoogd worden?
Baal als een stekker, want kan het dan niet meer betalen, en heb hier flink in geïnvesteerd qua opknappen etc. Geen ruimte om weer verhuiskosten te maken.
Maar ben wel al aan het kijken of er een goedkopere woning te vinden is.
Iemand advies en of tips?
-krijg overigens max huurtoeslag.
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom, en kom ook niet verder met hulp van Maatschappelijk Werk, woningbouw en huidige beheerder etc.
In 2015 contract sociale huurwoning.
in 2017 heeft de woningbouw dit verkocht aan een particulier.
Woon dus nu ineens in een vrije sector huurwoning.
Via google zie ik dat er geen maximum verbonden is qua percentage huurverhoging.
(bij soc. huurwoningen wel)
Mijn vraag is dus kan mijn huur dus zomaar verhoogd worden?
Baal als een stekker, want kan het dan niet meer betalen, en heb hier flink in geïnvesteerd qua opknappen etc. Geen ruimte om weer verhuiskosten te maken.
Maar ben wel al aan het kijken of er een goedkopere woning te vinden is.
Iemand advies en of tips?
-krijg overigens max huurtoeslag.
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
woensdag 31 januari 2018 om 17:52
Nooit geweten.Crovax schreef: ↑31-01-2018 12:29De huur van elke huurwoning wordt bepaald via een puntentelling. Alles onder de 146 punten is sociale huur. Ongeacht wie de eigenaar is. Onder de 146 punten is de maximale huur wettelijk vastgelegd. Alles boven de 146 is vrije sector en daar mag de huurbaas de zelf de prijs bepalen. Puntentelling is afhankelijk van grootte, ligging, voorzieningen etc etc. De puntentelling is het enige waar het verschil tussen vrije en sociale sector op gebaseerd is. Als je een woning huurt kan het daarom nooit kwaad om de huurcomissie langs te laten komen voor een officiële puntentelling. Weinig huurders zijn op de hoogte van de regels en hun rechten en veel huisbazen maken daar gebruik van door voor sociale huurwoningen vrije sector prijzen te vragen.
Maar ik zie regelmatig krakkemikkige particuliere tweekamerappartementen langskomen, die niet uit meer bestaan dan een slaapwoonkamer incl. ikea-keukentje en badkamer. En dat kost dan zo 800 euro per maand aan huur. Dan zou je dus kunnen vragen naar de officiële puntentelling, om te checken of dat wel eerlijk is? Ik ga dus niet eerst zo'n duur contract aan, en daarna pas checken of het klopt.
Er staat ook geweldige gezinswoningen te huur bij de woningbouwverening, m.b.v. huurtoeslag betaal je dan hoogstens 500-600 euro. Dus ik verbaas me daar altijd over.

woensdag 31 januari 2018 om 17:59
Dat moet je dus eigenlijk wél doen, want anders krijg je de woning niet. Zo slim zijn ze wel. Maar je kunt die puntentelling ook zelf checken hoor, het is gewoon een simpel optelsommetje:Jempo schreef: ↑31-01-2018 17:52Nooit geweten.
Maar ik zie regelmatig krakkemikkige particuliere tweekamerappartementen langskomen, die niet uit meer bestaan dan een slaapwoonkamer incl. ikea-keukentje en badkamer. En dat kost dan zo 800 euro per maand aan huur. Dan zou je dus kunnen vragen naar de officiële puntentelling, om te checken of dat wel eerlijk is? Ik ga dus niet eerst zo'n duur contract aan, en daarna pas checken of het klopt.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/

woensdag 31 januari 2018 om 19:09
Ja, er zijn genoeg sociale huurwoningen met blokverwarming. D.w.z. 1 grote CV ketel die warmte aan meerdere woningen levert. Elke huurder betaalt evenveel aan verbruik, ongeacht of je verwarming hele winter op nul of op 10 hebt gezet.Nijn5 schreef: ↑31-01-2018 17:45Maar als er niet centraal gestookt wordt betaal je deze kosten gewoon aan je energieleverancier, dus dat is in plaats van. Ik betaal ook gewoon iedere maand de gasrekening.
En onderhoud (waaronder schilderwerk en CV) zit niet in de servicekosten, dat zijn sowieso kosten voor de verhuurder.
Ik geloof best dat commerciële partijen de grenzen opzoeken van wat mag, maar er is in Nederland best veel wettelijk vastgelegd over wat wel en niet mag.

woensdag 31 januari 2018 om 19:10
Dat moet je dus eigenlijk wel doen Jempo, de verhuurder mag je er daarna niet uitzetten. Al vraag ik me wel af of het er gezelliger op wordt
De meeste corporaties verhuren om de doelgroep (mensen met een inkomen < 35.000) te voorzien van geschikte woonruimte, niet om geld te verdienen zoals commerciële verhuurders. Dat maakt het prijsbeleid heel anders. Landelijk vragen woningcorporaties gemiddeld ongeveer 70% van de huur van wat maximaal mag volgens het puntensysteem. Commerciële verhuurders gaan veel vaker richting de 100%, zeker in de randstad waar je voor iedere huurder 10 andere hebt.

De meeste corporaties verhuren om de doelgroep (mensen met een inkomen < 35.000) te voorzien van geschikte woonruimte, niet om geld te verdienen zoals commerciële verhuurders. Dat maakt het prijsbeleid heel anders. Landelijk vragen woningcorporaties gemiddeld ongeveer 70% van de huur van wat maximaal mag volgens het puntensysteem. Commerciële verhuurders gaan veel vaker richting de 100%, zeker in de randstad waar je voor iedere huurder 10 andere hebt.
woensdag 31 januari 2018 om 19:16
Goh wat handig, kende dat oprecht niet!RikM schreef: ↑31-01-2018 17:59Dat moet je dus eigenlijk wél doen, want anders krijg je de woning niet. Zo slim zijn ze wel. Maar je kunt die puntentelling ook zelf checken hoor, het is gewoon een simpel optelsommetje:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... entelling/
Vragen jullie (viva-vrouwen) dan voordat je gaat huren naar de WOZ-waarde, het energielabel enzovoort? Want dat moet je allemaal weten bij het invullen van die lijst.
Ik denk dat veel mensen hard genaaid worden. Ik had een willekeurig appartment opgezocht op internet, een bovenverdieping van een huis van 35m2 te huur voor 800 euro per maand. Gegokt dat de WOZ-waarde (dan zou je de helft van het huis moeten nemen of niet?) op maximaal 150.000 euro ligt, dan kom ik uit op een huur van 403 euro per maand!

woensdag 31 januari 2018 om 19:22
Ik vertik het om zoveel geld te betalen eigenlijk (voor mij een heel maandsalaris wat ik dan uitgeef aan huur!). Mijn eigen vermogen is te hoog voor sociale huur, dus ik ben nu maar aan het doorsparen om te kopen, dat gaat nog wel even duren ben ik bang.

woensdag 31 januari 2018 om 19:24

woensdag 31 januari 2018 om 19:31
Dit klopt niet. Er zijn namelijk wel degelijk woningen met een puntentelling boven de 146 punten die sociaal zijn. Het is echter WEL zo dat woningen met minder punten dan 146 geen vrije sector/geliberaliseerd mogen zijn. Dan kun je dus inderdaad huurverlaging aanvragen. Vergis je in steden echter niet: het zijn van een rijksmonument levert bijvoorbeeld ook punten op.Crovax schreef: ↑31-01-2018 12:29De huur van elke huurwoning wordt bepaald via een puntentelling. Alles onder de 146 punten is sociale huur. Ongeacht wie de eigenaar is. Onder de 146 punten is de maximale huur wettelijk vastgelegd. Alles boven de 146 is vrije sector en daar mag de huurbaas de zelf de prijs bepalen. Puntentelling is afhankelijk van grootte, ligging, voorzieningen etc etc. De puntentelling is het enige waar het verschil tussen vrije en sociale sector op gebaseerd is. Als je een woning huurt kan het daarom nooit kwaad om de huurcomissie langs te laten komen voor een officiële puntentelling. Weinig huurders zijn op de hoogte van de regels en hun rechten en veel huisbazen maken daar gebruik van door voor sociale huurwoningen vrije sector prijzen te vragen.
woensdag 31 januari 2018 om 19:44
Goh interessant, nooit geweten.Dahlia74 schreef: ↑31-01-2018 19:24lees dit artikel eens:
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/vrijesector200000
Maar ik denk dat als je de huur niet kunt betalen je geen reactie gaat plaatsen onder particuliere huurwoningen.
Het is toch slecht dat dit pas bijgesteld kan worden zódra je die handtekening hebt geplaatst. Dat moet toch anders kunnen.
Ik durf het zelf niet zo goed aan.
woensdag 31 januari 2018 om 22:36
Bedankt wederom voor alle reactie!
Goed uitgelegd.
Heb gesproken met juridisch loket en hun zeggen ook dat het gewoon nog steeds sociale huurwoning is, ook al noemt de beheerder het vrije sector.
Tevens heb ik volgens het juridisch loket ook gewoon nog steeds recht op huursubsidie, want is immers verworven recht omdat het bedrag onder de grens was tijdens tekenen contract.
Belastingdienst heb ik ook gebeld en die zeggen ook dat ik gewoon recht blijf houden op huurtoeslag.
Adviesburo waar ik dus eigenlijk afspraak mee heb ingepland, bel ik dus af met de mededeling dat ik wel recht heb volgens juridisch loket, belastingdienst en t vivaforum
Dankjulliewel nogmaals.
Moet overigens toch op zoek op korte termijn, want zal sws verhoogd worden de huur, helaas weinig geschikt aanbod.
Goed uitgelegd.
Heb gesproken met juridisch loket en hun zeggen ook dat het gewoon nog steeds sociale huurwoning is, ook al noemt de beheerder het vrije sector.
Tevens heb ik volgens het juridisch loket ook gewoon nog steeds recht op huursubsidie, want is immers verworven recht omdat het bedrag onder de grens was tijdens tekenen contract.
Belastingdienst heb ik ook gebeld en die zeggen ook dat ik gewoon recht blijf houden op huurtoeslag.
Adviesburo waar ik dus eigenlijk afspraak mee heb ingepland, bel ik dus af met de mededeling dat ik wel recht heb volgens juridisch loket, belastingdienst en t vivaforum

Moet overigens toch op zoek op korte termijn, want zal sws verhoogd worden de huur, helaas weinig geschikt aanbod.
Ik heb vast een bril nodig..