Geld & Recht alle pijlers

Sociale huurwoning overgenomen door particulier, info aub

30-01-2018 14:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom, en kom ook niet verder met hulp van Maatschappelijk Werk, woningbouw en huidige beheerder etc.

In 2015 contract sociale huurwoning.
in 2017 heeft de woningbouw dit verkocht aan een particulier.
Woon dus nu ineens in een vrije sector huurwoning.

Via google zie ik dat er geen maximum verbonden is qua percentage huurverhoging.
(bij soc. huurwoningen wel)
Mijn vraag is dus kan mijn huur dus zomaar verhoogd worden?

Baal als een stekker, want kan het dan niet meer betalen, en heb hier flink in geïnvesteerd qua opknappen etc. Geen ruimte om weer verhuiskosten te maken.
Maar ben wel al aan het kijken of er een goedkopere woning te vinden is.
Iemand advies en of tips?

-krijg overigens max huurtoeslag.
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
Karma|Schorpioen schreef:
30-01-2018 15:42
Ik heb mijn vraag ook aan het juridischloket gesteld, en wacht op hun antwoord.
Kan 5 dagen duren.
Heel goed. En is er geen huurinformatiepunt o.i.d.? Daar kun je vaak sneller terecht, even langsgaan met al je papieren.
30-01-2018 15:37
Slim van die oude dame, ik vraag mijzelf dan wel af, stel mevrouw laat kleindochter erbij zetten op t huurcontract, en na een aantal jaar dan woont die kleindochter toch ook nog supergoedkoop?

Nee dat mag niet. Je mag niet iemand medehuurder laten worden met de intentie dat die persoon (binnenkort) hoofdhuurder wordt. Die mevrouw is al stokoud, als ze met een verzoek komen haar kleindochter bij te schrijven op het huurcontract is het vrij duidelijk dat de intentie is dat kleindochter hoofdhuurder wordt na het overlijden van haar oma en dat zullen ze dus weigeren. Ook moet je voordat je medehuurder wordt al twee jaar een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd en dat moet je kunnen bewijzen bijvoorbeeld met een GBA inschrijving, je kan dus ook niet zomaar iemand van de een op de andere dag medehuurder laten worden. Eigenlijk komt het erop neer dat alleen partners medehuurder mogen worden. Dat is juist om te voorkomen dat gebeurd wat jij zegt. Anders zou er helemaal geen doorstroom meer zijn want dan nam iedereen het huis van zijn ouders en grootouders over om voor een habbekrats te wonen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Waaruit bestond die huurverhoging en per wanneer was dat? Werd de huur plots met een bepaald percentage verhoogd?

Dat de beheerder aangeeft alleen maar vrije sector in beheer te hebben, is dus onzin, aangezien ze van de woningbouw een heel blok hebben opgekocht. Of waren jij en je buren de enige sociale huurders?
OMG volgens huuradvies heb ik helemaal geen recht meer op huurtoeslag als de huur over de 710,- euro gaat.
Mag ik dadelijk 2 jr terugbetalen omg.
Heb een afspraak ingepland om naar alles te kijken, maar ik knijp m nu behoorlijk.
Nee, dat is niet helemaal waar. Als jij recht had op huurtoeslag toen je er kwam wonen, behoud je dit recht ook als de huurprijs boven de maximale huurprijs voor toeslag uitkomt. Mits je natuurlijk verder aan de voorwaarden voldoet.
Antwoorden niet gelezen alleen de op. De huur op het moment van de ingangsdatum huurovereenkomst is bepalend voor het type huurovereenkomst. Wanneer het dus een sociale huur betrof, blijft het een sociale huurwoning, ook wanneer de woningbouw de woning heeft verkocht aan een particulier (vaak belegger).

De koper/belegger mag de huur dan wel verhogen, maar is daarbij wel gebonden aan de regels van de maximale huurverhoging die de overheid jaarlijks vaststelt.

Op het moment dat jij eruit gaat mag hij de woning als vrije sector verhuren (mits de wws punten dit toestaan). Dan gelden er inderdaad andere regels.

Als je vermoedt dat je nieuwe huurbaas zich niet aan de regels houdt kun je na de huurverhoging bezwaar indienen bij je huurbaas. Gaat hij niet akkoord met je bezwaar dan kun je je bezwaar indienen bij de huurcommissie. De kosten hiervan zijn 25 euro. Krijg je gelijk? Dan krijg je deze 25 euro terug. Let wel op dat je alleen bezwaar kunt maken als er procedurefouten zijn gemaakt of hij teveel huurverhoging oplegt. Principe bezwaren en wegens achterstallig onderhoud hebben geen kans van slagen.

Succes!
Dahlia74 schreef:
30-01-2018 16:07
Nee, dat is niet helemaal waar. Als jij recht had op huurtoeslag toen je er kwam wonen, behoud je dit recht ook als de huurprijs boven de maximale huurprijs voor toeslag uitkomt. Mits je natuurlijk verder aan de voorwaarden voldoet.
Ja dat werd mij toen ook verteld en zojuist krijg ik weer te horen dat dit niet correct is en ik verkeerde informatie kreeg.
Pff ingewikkeld hoor.
https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... eslaggrens
30-01-2018 16:04
OMG volgens huuradvies heb ik helemaal geen recht meer op huurtoeslag als de huur over de 710,- euro gaat.
Mag ik dadelijk 2 jr terugbetalen omg.
Heb een afspraak ingepland om naar alles te kijken, maar ik knijp m nu behoorlijk.
Je leest niet goed en maakt je voor niks druk. Jij hebt gewoon nog hetzelfde huurcontract en behalve de wettelijk toegestane huurverhoging voor een sociale huurwoning kan er geen huurverhoging worden gevraagd. Waarom ga je niet naar een advocaat voor een gratis gesprek, google bijvoorbeeld op gratis inloopspreekuur. Dit kan vast sneller dan binnen 5 dagen, of anders bel je gewoon de woonbond. Dadelijk twee jaar huurtoeslag terugbetalen is ook onzin, zelfs als je huur nu boven de huurtoeslaggrens zou zitten, er wordt gewoon gekeken wat de huur toen was.
Ik ben nog steeds benieuwd per wanneer die huurverhoging was en op basis waarvan die huurverhoging was. Je kunt niet zomaar tussentijds de huur van een sociale woning verhogen.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 30-01-2018 17:02
0.85% gewijzigd
Wat HT betreft, voor 2018 kun je het nu nog aanpassen. Bel even met de belastingtelefoon om de nieuwe huurprijs door te geven, zodat je niet te veel krijgt. Voor het deel tot 710,68 krijg je HT, daarboven niet meer (dus de 25 euro meer moet je helemaal zelf betalen)

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... -verandert
In deze link vind je de informatie van de belastingdienst zelf.
Schakel hulp in via het Juridisch Loket, dit zaakje stinkt.

Verder de huurtoeslag behoudt je als je die afgelopen jaar al had. Als nu door verhoging het boven de grens komt, behoudt je je recht hierop.

Maar schakel wel juridische hulp in !
Mag ik mijn verhuurde woning verkopen?

Ja, u mag uw verhuurde woning zonder problemen verkopen. De wet is hierin vrij eenvoudig: Koop breekt geen huur. Wat de wet wel verbiedt is het eenzijdig opzeggen van huurovereenkomsten. Dat is vanwege de huurdersbescherming. U mag de huurovereenkomst alleen eenzijdig opzeggen als u de woning tijdelijk verhuurt op basis van de Leegstandswet en er zich nu de kans voordoet om het huis te verkopen. In alle andere gevallen blijft het ondertekende contract gewoon van kracht en mogen de huurders in het huis blijven wonen. Pas wanneer er drie jaar zijn verstreken heeft u de gelegenheid om de huur op te zeggen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.010notaris.nl/faq/mag-ik-ee ... -verkopen/
Vervelend TO. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
ZaraZara100 schreef:
30-01-2018 16:40
Ik ben nog steeds benieuwd per wanneer die huurverhoging was en op basis waarvan die huurverhoging was. Je kunt niet zomaar tussentijds de huur van een sociale woning verhogen.
Verhoging was miv juli 2017
Had bezwaar ingediend maar werd afgewezen.
Maar begrijp nu dat ik huurcommissie kan contacteren om te kijken of dat terecht was.
Zo'nee ga ik terug vorderen. Morgen commissie dus even raadplegen.
Bedankt allen voor het meedenken en reageren.
Nav telefonisch gesprek met huurinfo, met hun reactie dat ik geen recht meer had op huurtoeslag etc. Toch gebeld met de belasting, hun zeggen ook dat ik gewoon recht heb op de toeslag vanwege verworven recht. Dat is dus een opluchting.

Morgen ga ik sws even bellen met huurcommissie om te kijken of die verhoging terecht was vorig jaar, zo niet probeer ik het terug te vorderen.
En hoop ook te weten te komen, hoeveel procent men mag verhogen dit jaar.
30-01-2018 17:05
Maar begrijp nu dat ik huurcommissie kan contacteren om te kijken of dat terecht was.
dan hoeft er niets aan de hand te zijn, dit valt onder de gewone huursverhoging.
Habbekratz schreef:
30-01-2018 16:52
Pas wanneer er drie jaar zijn verstreken heeft u de gelegenheid om de huur op te zeggen.
.
En dan ook enkel om heel apecifieke redenen, zoals dringend eigen gebruik. Dat geldt niet voor een investeerder.

TO, je verhuurder kan elk jaar de huur verhogen mits die verhoging niet meer is dan het maximum voorgeschreven percentage voor sociale huur. Verder verandert er niets. Je hebt gewoon huurbescherming en behoudt je recht op huurtoeslag.

Maar als je kennelijk aan de top van je bestedingsruimte zit is het misschien wel goed uit te zien naar een goedkopere woonruimte. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt met de huurtoeslag.
gizzmo-returns schreef:
30-01-2018 18:01
dan hoeft er niets aan de hand te zijn, dit valt onder de gewone huursverhoging.
.
Exact. Hier vind je de percentages: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Jullie halen volgens mij een aantal termen door elkaar. Sociale of particuliere huur zegt alleen iets over wie de eigenaar van de woning is (resp. de gemeente of een particuliere woningbezitter). Waar het om gaat is of de huur geliberaliseerd is of niet. Als de huurprijs bij aanvang van de overeenkomst boven de liberalisatiegrens ligt (thans €710,68) dan is het geliberaliseerde huur, ook wel vrije sector genoemd. Ligt de huurprijs daaronder dan is het gereguleerde huur en is de verhuurder gebonden aan allerlei wettelijke regels, zoals een maximale huurverhoging. Ook kom je voor huurtoeslag in aanmerking.
30-01-2018 17:05
1 juli krijg je de jaarlijkse huurverhoging dus die ben je wel gewend. Of de woningbouwvereniging of een particuliere verhuurder deze vraagt, dat maakt niet uit. Als je huur al net onder de maximale sociale huurgrens zat, is het niet vreemd dat je sinds 1 juli 2017 iets van 726 euro betaalt.

Bij de Huurcommissie kun je terecht als je twijfelt over de hoogte van de huur. Zij kijken naar de staat van de woning, oppervlakte. of er centrale verwarming is, een balkon of buitenruimte, etc. Op basis daarvan krijg je een aantal woonpunten die gelinkt zijn aan de maximale huur die de verhuurder kan vragen.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 30-01-2018 20:57
0.33% gewijzigd
30-01-2018 17:09
En hoop ook te weten te komen, hoeveel procent men mag verhogen dit jaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-in-2018

Maximale huurverhoging 2018:
De huur van uw huis mag in 2018 maximaal 3,9% tot 5,4% omhoog. De stijging hangt af van uw inkomen in 2016 en geldt alleen voor sociale-huurwoningen.

Inkomen tot € 41.056: 3,9%:
Was uw huishoudinkomen € 41.056 of minder in 2016? Dan mag de huur van uw huis sinds 1 januari 2018 hooguit 3,9% omhoog. Dat geldt dus voor de huurverhoging per 1 juli 2018.
De huur van elke huurwoning wordt bepaald via een puntentelling. Alles onder de 146 punten is sociale huur. Ongeacht wie de eigenaar is. Onder de 146 punten is de maximale huur wettelijk vastgelegd. Alles boven de 146 is vrije sector en daar mag de huurbaas de zelf de prijs bepalen. Puntentelling is afhankelijk van grootte, ligging, voorzieningen etc etc. De puntentelling is het enige waar het verschil tussen vrije en sociale sector op gebaseerd is. Als je een woning huurt kan het daarom nooit kwaad om de huurcomissie langs te laten komen voor een officiële puntentelling. Weinig huurders zijn op de hoogte van de regels en hun rechten en veel huisbazen maken daar gebruik van door voor sociale huurwoningen vrije sector prijzen te vragen.
@Crovax
Je verhaal klopt grotendeels maar ook jij gebruikt de verkeerde term. Sociale huurwoningen zijn van de woningcorporaties, die in opdracht van de gemeente betaalbare huurwoningen bouwen, beheren en verhuren. Jij bedoelt gereguleerde huur, oftewel de huur is aan regels gebonden. Dat maakt het nog geen sociale huur.
Komt bij dat voor de situatie van TO vooral van belang is in welke categorie haar huis viel op het moment dat ze het huurcontract aanging.
Op dat moment was het een sociale/gereguleerde huurwoning, en dat betekent dat de regels daarvoor voor TO blijven gelden. Ze moet zich niet door de eigenaar laten wijsmaken dat het nu een vrijesectorwoning is geworden.

Ook sociale huurwoning kunnen door de gluurverhogingen tegenwoordig (ver) boven de liberalisatiegrens van 710 euro uitkomen. Toch blijven het sociale/gereguleerde huurwoningen, en daarom is de huurstijging inkomensafhankelijk en aan strikte regels gebonden.

Alleen de situatie bij ondertekening van het huurcontract telt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven