Spaarhypotheek verdelen
maandag 13 februari 2017 om 13:26
Het is idd 50/50. Er zit volgens mij wel een maar aan. Is er sprake van overwaarde, dan zou de betalende partner kunnen zeggen dat hij de kosten die hij gemaakt heeft van de overwaarde kan halen ( betaling maandelijkse hypotheek, eventuele reparatie en of vernieuwingen etc.) Werk je hier niet aan mee, dan kan het eventueel via de rechter. Want jij hebt namelijk ook een betaalverplichting en verzuimd deze nu. Dit moet je ex-partner wel vastleggen bij de notaris in overleg met jou.
maandag 13 februari 2017 om 13:32
quote:Niceday76 schreef op 13 februari 2017 @ 11:21:
Is ook vreemd en het duurt te lang.
Maar ik heb begrepen dat het 50/50 is tenzij er iets anders in de beschikking of convenant staat.
Bedankt!
Per wanneer is de boedelsplitsing uitgesproken? Vanaf dat moment heb jij namelijk geen recht meer op de helft van wat van je ex is. Betaalt je ex de volledige aflossing, waarvoor jij ook (deels) aansprakelijk bent, dan ontstaat er een vordering van je ex op jou.
Dus als jullie huis toen onder water stond en door zijn gespaar er nu geld over blijft, krijgt hij eerst zijn vordering op jou van dat geld (want dat is namelijk zijn geld en van hem alleen!) en wordt de rest van het geld of de schuld verdeeld.
Is ook vreemd en het duurt te lang.
Maar ik heb begrepen dat het 50/50 is tenzij er iets anders in de beschikking of convenant staat.
Bedankt!
Per wanneer is de boedelsplitsing uitgesproken? Vanaf dat moment heb jij namelijk geen recht meer op de helft van wat van je ex is. Betaalt je ex de volledige aflossing, waarvoor jij ook (deels) aansprakelijk bent, dan ontstaat er een vordering van je ex op jou.
Dus als jullie huis toen onder water stond en door zijn gespaar er nu geld over blijft, krijgt hij eerst zijn vordering op jou van dat geld (want dat is namelijk zijn geld en van hem alleen!) en wordt de rest van het geld of de schuld verdeeld.
maandag 13 februari 2017 om 13:41
Waarde spaardeel 50/50 op datum van scheiding, daarna dat deel indexeren op basis van de waardegroei/daling van die 50% naar de huidige tijd. Het andere deel en de groei door bijdragen van de andere partner tot huidige tijd uitrekenen. Opnieuw de daadwerkelijke verhouding uitrekenen, zal geen 50/50 meer zijn, maar eerder 35/65 intussen omdat de andere partner nooit meer heeft toegevoegd aan het spaardeel en alleen de standaard groei heeft gehad. Overwaarde woning conform die verhouding uitkeren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 13 februari 2017 om 14:26
quote:Niceday76 schreef op 13 februari 2017 @ 13:53:
Ben de verkoop aan het afdwingen via de rechtbank. Door vervangende toestemming te vragen om het huis te verkopen.
Hij kan de hypo wel betalen maar niet op zijn naam krijgen.
Hij wil er blijven wonen en de hypo zo laten. Op deze manier kan ik geen huis kopen maar blijf wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypothecaire lening. En loop dus ook nog eens risico maar hij kan dus wel sparen mede omdat mijn naam er nog op staat. Maar goed dat laatste zijn emoties. Het enige wat mij interesseert is hoe de regels zijn zodat dit zo snel mogelijk afgehandeld is.
Als je eerlijk aanspraak wilt maken op de helft van de spaarhypotheekpolis, zou je eigenlijk nog de helft van de inleg op deze hypotheek moeten betalen. Laat hem dan, omdat hij er het woongenot van heeft, wel alle rente betalen, en alle andere hypotheekdelen (indien van toepassing).
Groot gelijk dat je doorduwt mbt verkoop, hij kan er zo niet blijven wonen.
Ben de verkoop aan het afdwingen via de rechtbank. Door vervangende toestemming te vragen om het huis te verkopen.
Hij kan de hypo wel betalen maar niet op zijn naam krijgen.
Hij wil er blijven wonen en de hypo zo laten. Op deze manier kan ik geen huis kopen maar blijf wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypothecaire lening. En loop dus ook nog eens risico maar hij kan dus wel sparen mede omdat mijn naam er nog op staat. Maar goed dat laatste zijn emoties. Het enige wat mij interesseert is hoe de regels zijn zodat dit zo snel mogelijk afgehandeld is.
Als je eerlijk aanspraak wilt maken op de helft van de spaarhypotheekpolis, zou je eigenlijk nog de helft van de inleg op deze hypotheek moeten betalen. Laat hem dan, omdat hij er het woongenot van heeft, wel alle rente betalen, en alle andere hypotheekdelen (indien van toepassing).
Groot gelijk dat je doorduwt mbt verkoop, hij kan er zo niet blijven wonen.
woensdag 15 maart 2017 om 13:11
quote:Niceday76 schreef op 15 maart 2017 @ 12:05:
Misschien aardig om te weten dat het toch 50/50 is geworden. En het huis wordt verkocht aan een derde.Fijn dat er zo snel duidelijkheid voor je is en dat het huis verkocht is! Kun je zelf ook weer verder!!
Misschien aardig om te weten dat het toch 50/50 is geworden. En het huis wordt verkocht aan een derde.Fijn dat er zo snel duidelijkheid voor je is en dat het huis verkocht is! Kun je zelf ook weer verder!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.