Geld & Recht alle pijlers

Spaarhypotheek verdelen

13-02-2017 10:22 38 berichten
...
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je convenant/ de uitspraak van de rechter?
Wat is er in het vonnis afgesproken?

Ik mag eerlijk gezegd hopen en verwacht ook dat de jaren dat je niet meer bij elkaar was en dus niet meebetaalde, niet jou ten gunste komt, of verwacht je dat wel?
Er staat nergens wat beschreven
quote:gizzmo-returns schreef op 13 februari 2017 @ 10:29:

Wat is er in het vonnis afgesproken?

Ik mag eerlijk gezegd hopen en verwacht ook dat de jaren dat je niet meer bij elkaar was en dus niet meebetaalde, niet jou ten gunste komt, of verwacht je dat wel?Dat gaat je geen donder aan
Hè, gezellig.
Vrolijke toon, zeg! Er moet in het vonnis beschreven staan aan wie de spaarhypotheek toevalt/ hoe dat verdeeld wordt. Toch nog even goed lezen dus......
quote:Niceday76 schreef op 13 februari 2017 @ 10:33:

[...]

Dat gaat je geen donder aan

Vriendelijke reactie...

Wat bedoel je precies met het spaargedeelte van de hypotheek? Als het huis wordt verkocht, wordt (het restant van) de hypotheek afgelost. Je hebt dan een over- of onderwaarde. Als er niets in het convenant staat, zal dat worden verdeeld volgens de voorwaarden van het huwelijk. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, zal dat 50/50 zijn.

[...]

Dat gaat je geen donder aanNou nou..... je stelt toch een vraag?

[...]

Dat gaat je geen donder aanDit zegt dus genoeg. Het antwoord is dus ja.
quote:geelgroen schreef op 13 februari 2017 @ 10:36:

Vrolijke toon, zeg! Er moet in het vonnis beschreven staan aan wie de spaarhypotheek toevalt/ hoe dat verdeeld wordt. Toch nog even goed lezen dus......Er is geen beschikking over het huis.
quote:nerdopviva schreef op 13 februari 2017 @ 10:38:

[...]

Vriendelijke reactie...

Wat bedoel je precies met het spaargedeelte van de hypotheek? Als het huis wordt verkocht, wordt (het restant van) de hypotheek afgelost. Je hebt dan een over- of onderwaarde. Als er niets in het convenant staat, zal dat worden verdeeld volgens de voorwaarden van het huwelijk. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, zal dat 50/50 zijn.Dank je wel. Heel helder

[...]

Dat gaat je geen donder aan
Zolang de woning nog van beiden is, bouw je ook samen vermogen op in het spaarsaldo. Als slechts 1 partner de laatste jaren heeft opgebouwd, kun je je afvragen of het niet eerlijker is om de vermogensopbouw over die jaren aan de betalende partner toe te wijzen. In de praktijk blijkt echter ook vaak dat de afspraken dan bijv ook inhouden dat er minder alimentatie is betaald oid, of dat de ander het woongenot van de woning niet heeft en zelf huur/hypotheek voor een nieuwe woning betaalt, in welk geval de niet-betalende partner dan toch indirect ook aan het spaarsaldo heeft bijgedragen. In zo'n geval vind ik dat je de opbouw gewoon moet delen.
Bijzonder dat jullie er niets over hebben afgesproken in het convenant. Wij hebben de waarde van de spaarhypotheek op dat moment opgevraagd en die 50/50 verdeeld in het convenant, af te rekenen op het moment dat het huis verkocht zou worden/op 1 naam zou komen. De mediator heeft daar heel duidelijk naar gevraagd toen, wat de waarde was.
Is toch normaal als de ex partner de laatste jaren de hypotheek heeft betaald dat hij zijn geld terug krijgt
quote:vivaratje schreef op 13 februari 2017 @ 11:11:

Is toch normaal als de ex partner de laatste jaren de hypotheek heeft betaald dat hij zijn geld terug krijgtJa, daarom wordt de waarde van de spaarpolis dus bepaalt op het moment dat je het convenant opstelt.
Ik vind het ook vreemd dat er niets afgesproken zou zijn.

Daarnaast vraag ik me oprecht af waarom je na een scheiding nog jarenlang een hypotheek wilt delen met je ex. Dat is vragen om problemen
quote:vivaratje schreef op 13 februari 2017 @ 11:11:

Is toch normaal als de ex partner de laatste jaren de hypotheek heeft betaald dat hij zijn geld terug krijgtNee, dat ligt aan de verdere afspraken.
Natuurlijk is daar wat over afgesproken

Anders heeft de advocaat, en jullie wel HEEL erg zitten slapen

Het is namelijk geen halfje wit brood wat je moet verdelen!

Er is toch ook bepaald wie wat krijgt van de spaarrekeningen, op wiens naam het huis blijft staan, wat je doet met een levensloop rekening,

En als je inderdaad bepaalt om samen op de akte blijft staan, maar jij betaalt niets meer mee, dan zal er toch ergens in het convenant moeten staan dat Niceday recht heeft op de helft van de spaarhypotheek tot de datum van de scheiding (indien er sprake is van overwaarde)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
1x is genoeg
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
....
quote:girasole3 schreef op 13 februari 2017 @ 11:15:

Daarnaast vraag ik me oprecht af waarom je na een scheiding nog jarenlang een hypotheek wilt delen met je ex. Dat is vragen om problemenVeel mensen kozen daarvoor omdat de huizenmarkt was ingestort. Afwachten tot de markt beter werd was voor veel mensen de enige manier om niet met flinke onderwaarde te verkopen.
quote:girasole3 schreef op 13 februari 2017 @ 11:15:

Daarnaast vraag ik me oprecht af waarom je na een scheiding nog jarenlang een hypotheek wilt delen met je ex. Dat is vragen om problemenIk wou het niet, maar kon de hypotheek niet alleen op mijn naam krijgen en het huis werd niet snel verkocht. Je moet toch wat he.
Ja, maar het is echt wel een risico. Als de achterblijvende partner niet meer betaalt, heb je als ex een groot probleem omdat je nog steeds aansprakelijk bent voor de betaling van de hypotheek.

Mijn ex kon huis eigenlijk ook niet overnemen, dat hebben we toen gelukkig anders op kunnen lossen. Al ging het bij ons niet om een groot bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven