Spaarloonregeling?
maandag 12 december 2011 om 20:21
Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met het fiscaal voordeel van het stoppen van die spaarloonregeling? Zit er een minimumloon per maand aan vast? En hoe lang je er werkt? Ik wil graag weten of ik het ook bij een van mijn bazen kan aanvragen.
Baas 1:
- Hier ben ik sinds oktober 2009 in dienst.
- Ik verdien hier ongeveer 500 euro per maand.
Baas 2:
- Hier ben ik sinds mei 2011 in dienst.
- Ik verdien hier bruto zo'n 1000 euro per maand.
Weet iemand of ik hier ook voordeel uit kan halen, of gaat de actie die nu overal in de kranten staat aan mijn neus voorbij? Ik weet dat ik snel moet zijn (voor de 16e moet ik het regelen heb ik al bij mijn bank opgevraagd) maar zou wel graag weten of ik er ook baat bij heb voor ik alles aanvraag. Kost het trouwens voor de werkgever geld om dit te regelen?
Baas 1:
- Hier ben ik sinds oktober 2009 in dienst.
- Ik verdien hier ongeveer 500 euro per maand.
Baas 2:
- Hier ben ik sinds mei 2011 in dienst.
- Ik verdien hier bruto zo'n 1000 euro per maand.
Weet iemand of ik hier ook voordeel uit kan halen, of gaat de actie die nu overal in de kranten staat aan mijn neus voorbij? Ik weet dat ik snel moet zijn (voor de 16e moet ik het regelen heb ik al bij mijn bank opgevraagd) maar zou wel graag weten of ik er ook baat bij heb voor ik alles aanvraag. Kost het trouwens voor de werkgever geld om dit te regelen?
maandag 12 december 2011 om 20:24
Volgens mij moet je op 1 januari van dat jaar (dus 2011) in dienst zijn, dus dan valt baas 2 af.
Verder moet je het minimum loon overhouden, je mag dus niet een maand zonder salaris komen te zitten. Krijg je bij baas 1 nog een eindejaarsuitkering ofzo, die je er voor kan inzetten?
Verder moet je het minimum loon overhouden, je mag dus niet een maand zonder salaris komen te zitten. Krijg je bij baas 1 nog een eindejaarsuitkering ofzo, die je er voor kan inzetten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 12 december 2011 om 20:24
Je kunt meedoen aan spaarloon als je per 1 januari van dit jaar bij de werkgever in dienst bent. Voor Baas 2 dus niet. En het maximum is altijd 613 euro per jaar (je spaart bruto en krijg netto uitgekeerd, dus scheelt weer een paar honderd euro) ongeacht je salaris.
Kost je werkgever verder geen geld, de Belastingdienst wel.
Kost je werkgever verder geen geld, de Belastingdienst wel.

maandag 12 december 2011 om 20:25
Je kunt maximaal 613 euro bruto op een spaarloonrekening storten. Dit gaat dan van je bruto salaris af, je betaalt er dus geen belasting over.
Ik zou dus proberen bij werkgever 2, want anders heb je aan je december salaris niet genoeg.
Je moet er echt wel snel mee zijn, want veel banken of werkgevers accepteren geen nieuwe klanten meer voor hun spaarloonregeling
Ik zou dus proberen bij werkgever 2, want anders heb je aan je december salaris niet genoeg.
Je moet er echt wel snel mee zijn, want veel banken of werkgevers accepteren geen nieuwe klanten meer voor hun spaarloonregeling
maandag 12 december 2011 om 20:27
Ik denk niet dat je werkgever het nog voor elkaar gaat krijgen dit te regelen voor het eind van het jaar. Heb je het al bij je werkgever nagevraagd? Het kost je werkgever geen geld, maar wel tijd.
Tegen de tijd dat de bank een rekeningnummer voor je geopend heeft, heeft je werkgever hoogstwaarschijnlijk de mutaties voor de salarisadministratie al afgehandeld.
Je hoeft geen belasting te betalen over je gespaarde stukje, dat je is je voordeel.
Tegen de tijd dat de bank een rekeningnummer voor je geopend heeft, heeft je werkgever hoogstwaarschijnlijk de mutaties voor de salarisadministratie al afgehandeld.
Je hoeft geen belasting te betalen over je gespaarde stukje, dat je is je voordeel.
maandag 12 december 2011 om 20:29
quote:nike schreef op 12 december 2011 @ 20:27:
Tegen de tijd dat de bank een rekeningnummer voor je geopend heeft, heeft je werkgevers hoogstwaarschijnlijk de mutaties voor de salarisadministratie al afgehandeld.
En er zijn verschillende banken die al geen spaarloonrekeningen meer openen (sinds 1 dec of zelfs al eerder).
Tegen de tijd dat de bank een rekeningnummer voor je geopend heeft, heeft je werkgevers hoogstwaarschijnlijk de mutaties voor de salarisadministratie al afgehandeld.
En er zijn verschillende banken die al geen spaarloonrekeningen meer openen (sinds 1 dec of zelfs al eerder).
maandag 12 december 2011 om 20:34
Ik heb het nagevraagd bij mijn bank en het is of wel mogelijk om dit nog bij de bank te regelen. Als ik dus 500 euro verdien, kan ik die dan helemaal in de spaarloonregeling stoppen? Mij maakt het namelijk niet uit dat ik dat pas later krijg, aangezien ik van mijn andere loon ook rondkom. Of moet ik deze maand minimaal 613 euro verdienen?

maandag 12 december 2011 om 20:38
maandag 12 december 2011 om 20:43
maandag 12 december 2011 om 20:45
Dat hoeft niet per sé hoor. Ik werk bij een groot bedrijf (+500 medewerkers) op mijn vestiging en wij mochten bij iedere bank een rekening openen. Iedereen die last-minte wilde meedoen aan de regeling moest zelf alles regelen, meisje van p&o had daar geen tijd voor (logisch vind ik). Dus zelf rekening aanvragen, formulieren invullen, formulier scannen voor personeelsdossier. We zijn half november begonnen met regelen en bij een aantal is het niet gelukt. Voor 9 december moest alles rond zijn ivm de salarisverwerking en degenen met een "langzame" bank is het dus niet gelukt.
En over je vraag: volgens mij kun je ook gewoon E 500 inleggen of E 250, de max. is E 613.
En over je vraag: volgens mij kun je ook gewoon E 500 inleggen of E 250, de max. is E 613.
maandag 12 december 2011 om 20:53
maandag 12 december 2011 om 20:58
maandag 12 december 2011 om 21:14
quote:Kokmeeuw schreef op 12 december 2011 @ 20:53:
En het loon wat ik normaal op 2 januari gestort krijg (van december) krijg ik dan iets later, omdat het eerst op mijn spaarloonregeling gestort wordt, en daarna pas op mijn eigen rekening?Dan kan het dus waarschijnlijk niet; het moet uiterlijk de 31e gestort zijn (denk ik).
En het loon wat ik normaal op 2 januari gestort krijg (van december) krijg ik dan iets later, omdat het eerst op mijn spaarloonregeling gestort wordt, en daarna pas op mijn eigen rekening?Dan kan het dus waarschijnlijk niet; het moet uiterlijk de 31e gestort zijn (denk ik).
maandag 12 december 2011 om 21:24
quote:2_day schreef op 12 december 2011 @ 21:19:
We kunnen wel allemaal wel roepen of het kan of niet, maar waar zit het voordeel voor TO dan in geval van een loon van ¤ 500 pm?
Is het uberhaupt relevant om alle voorwaarden door te lopen?Dat ze (als het al/nog zou kunnen) dat ze dan die 500 euro bruto naar haar spaarloonregeling stort, en het in januari netto op kan nemen. Dus dat scheelt de percentages aan belastingen die hierboven zijn genoemd.
We kunnen wel allemaal wel roepen of het kan of niet, maar waar zit het voordeel voor TO dan in geval van een loon van ¤ 500 pm?
Is het uberhaupt relevant om alle voorwaarden door te lopen?Dat ze (als het al/nog zou kunnen) dat ze dan die 500 euro bruto naar haar spaarloonregeling stort, en het in januari netto op kan nemen. Dus dat scheelt de percentages aan belastingen die hierboven zijn genoemd.
maandag 12 december 2011 om 21:38
Het kan alleen bij werkgever 1, want daar was je op 1 januari 2011 in dienst. Het moet wel in 2011 nog gestort worden en je moet nog een spaarloonrekening kunnen openen. Waarschijnlijk ben je daar nu te laat mee, de meeste banken nemen geen aanvragen na 1 december meer in behandeling.
Mocht het allemaal nog wel lukken dan kan je maximaal 500 sparen (maximum is 613 maar dat haal je niet met je salaris, tenzij je eindejaarsuitkering ofzo krijgt). In december wordt het gestort naar de geblokkeerde spaarloonrekening en in januari valt het vrij.
Of je werkgever het nog voor elkaar krijgt is ook nog de vraag, wij leveren bijvoorbeeld donderdag al aan voor verwerking (we betalen de 22e) en na donderdag is er niks meer mogelijk om te wijzigen in het decembersalaris. Ik ben bang dat je echt aan de (veel te) late kant bent.
Mocht het allemaal nog wel lukken dan kan je maximaal 500 sparen (maximum is 613 maar dat haal je niet met je salaris, tenzij je eindejaarsuitkering ofzo krijgt). In december wordt het gestort naar de geblokkeerde spaarloonrekening en in januari valt het vrij.
Of je werkgever het nog voor elkaar krijgt is ook nog de vraag, wij leveren bijvoorbeeld donderdag al aan voor verwerking (we betalen de 22e) en na donderdag is er niks meer mogelijk om te wijzigen in het decembersalaris. Ik ben bang dat je echt aan de (veel te) late kant bent.
maandag 12 december 2011 om 21:38
quote:yvonjaspers schreef op 12 december 2011 @ 21:14:
[...]
Dan kan het dus waarschijnlijk niet; het moet uiterlijk de 31e gestort zijn (denk ik).
Klopt. Ik krijg mijn salaris van december (periode 13) pas in de tweede week van januari en mijn werkgever heeft het bedrag wat normaal die periode zou worden ingehouden voor mijn spaarloonregeling verdeeld over periode 11 en 12, daar het voor 1 januari gestort moet worden.
Bij mijn werkgever kan je ook geen rekening meer openen.
[...]
Dan kan het dus waarschijnlijk niet; het moet uiterlijk de 31e gestort zijn (denk ik).
Klopt. Ik krijg mijn salaris van december (periode 13) pas in de tweede week van januari en mijn werkgever heeft het bedrag wat normaal die periode zou worden ingehouden voor mijn spaarloonregeling verdeeld over periode 11 en 12, daar het voor 1 januari gestort moet worden.
Bij mijn werkgever kan je ook geen rekening meer openen.
maandag 12 december 2011 om 21:41
quote:himalaya schreef op 12 december 2011 @ 21:24:
[...]
Dat ze (als het al/nog zou kunnen) dat ze dan die 500 euro bruto naar haar spaarloonregeling stort, en het in januari netto op kan nemen. Dus dat scheelt de percentages aan belastingen die hierboven zijn genoemd.Maar...wordt er ook daadwerkelijk ingehouden tegen 33,45%?
[...]
Dat ze (als het al/nog zou kunnen) dat ze dan die 500 euro bruto naar haar spaarloonregeling stort, en het in januari netto op kan nemen. Dus dat scheelt de percentages aan belastingen die hierboven zijn genoemd.Maar...wordt er ook daadwerkelijk ingehouden tegen 33,45%?
maandag 12 december 2011 om 22:03
quote:2_day schreef op 12 december 2011 @ 21:41:
Maar...wordt er ook daadwerkelijk ingehouden tegen 33,45%?Als je het op een spaarloonrekening stort wordt er helemaal geen loonbelasting ingehouden. Dat is nou juist het voordeel! Bruto wordt netto. En omdat het nu maar een paar dagen vaststaat voor het vrijvalt willen veel mensen er op de valreep nog van meeprofiteren (terwijl deze regeling er echt al tig jaar is, alleen toen moest het gespaarde bedrag minimaal vier jaar op die rekening blijven staan).
Maar...wordt er ook daadwerkelijk ingehouden tegen 33,45%?Als je het op een spaarloonrekening stort wordt er helemaal geen loonbelasting ingehouden. Dat is nou juist het voordeel! Bruto wordt netto. En omdat het nu maar een paar dagen vaststaat voor het vrijvalt willen veel mensen er op de valreep nog van meeprofiteren (terwijl deze regeling er echt al tig jaar is, alleen toen moest het gespaarde bedrag minimaal vier jaar op die rekening blijven staan).
maandag 12 december 2011 om 22:29