Geld & Recht alle pijlers

Sparen - hoeveel?

23-09-2019 10:55 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Toen ik een klein meisje was kon ik altijd heel goed omgaan met geld. Mijn ouders hebben mij altijd geleerd verstandig om te gaan met geld. Sinds mijn 14e werkte ik naast mijn school/studie.

Tijdens mijn studententijd heb ik vrijwel niet kunnen sparen, maar het geld wat ik over had (rond de 80 euro) ging dan wel naar mijn spaarrekening.Toen ik begon met werken bleven mijn maandlasten hetzelfde (behalve recht op zorgtoeslag) en kreeg ik 'volwaardig salaris'. Ik heb een jaar lang zo'n 800 euro per maand kunnen sparen! Nu ik ander werk heb en minder uren ben gaan werken (+duurder huis & iets vaker terrasjes ;)) merk ik dat ik aanzienlijk minder spaar. Gemiddeld zo'n 400 euro per maand. Zie hieronder een mega globale natte vinger berekening

Inkomen: 1610
Salaris 1600 netto
Zorgtoeslag 10

Uitgaven: 1200
Huur 500 (incl. alles)
Zorg 110
Telefoon 25
Boodschappen 200
Sport 25
Treinkosten 25-50
Overige (verjaardagen, terrasjes, feestjes, Etos spulletjes, kleding etc etc) 200

Ik ben heel erg nieuwsgierig wat jullie per maand (kunnen)sparen?
Wat hebben jullie op welke leeftijd al op jullie spaarrekening staan?
Zelf ben ik 25 jaar en heb 12.000 euro gespaard.

Let wel: dit is pure nieuwsgierigheid
Ik vind dat je het prima doet zo.
800 per maand sparen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn echt al ontelbaar veel vergelijkbare topics. Deze voegt echt niks toe.
Ik denk dat het weinig zin heeft mijn gegevens te delen want de situatie is totaal anders. Maar lijkt me dat je het prima doet.
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
23-09-2019 11:00
Er zijn echt al ontelbaar veel vergelijkbare topics. Deze voegt echt niks toe.

Ah oke! Zou je anders de link(s) daarvan kunnen delen? Kon het niet zo 1,2,3, vinden
Alle reacties Link kopieren
Op je 25e al 12.000 euro spaargeld! Prima, er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen.
Ik ben 42 en heb nul euro op mn spaarrekening. En nu?
Alle reacties Link kopieren
26 jaar, samen met man in totaal 3500 op de spaarrekening op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Mmm, sparen ja als je eige huis heb gaat daar je geld heen tot je hypotheek is afgelost :)
als je huis gaat kopen moet je eigen geld inleggen en wil je reserve bouwen voor e.v.t. vervanging badkamer keuken etc .

Dus dan zullen de spaar bedragen anders lopen.
of geld anders zitten staan.

Wij hebben genoeg geld om e.v.t. kapotte dingen vrij makkelijk op te vangen
(zelfs auto die kapot zou gaan).
Rest gaat elk jaar in de aflossing waar mogelijk
(omdat wij nog aflossingvrije hypotheek hebben, zitten we jaartje wat krapper of reserve minder groot lossen we jaartje niet af)
maar eigenlijk hebben we hier geen problemen mee gehad laatste jaren (spaarrekeningen incl wat we voor de kids sparen Ruim 25K (weet het niet precies veel :)) rest zit vast inmiddels ook overwaarde op huis en hypotheek wordt lager dus daar zit vast ook nog wel geld.

Niet boeiend wij willen leven en dat doen we (zijn geen big spanders dus ik vind het best) :)



Rest genoeg om problemen op te vangen zelfs met nu gzin en 2 puberende kids :)
ikke606 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 11:12
21.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
23-09-2019 11:09
26 jaar, samen met man in totaal 3500 op de spaarrekening op dit moment.
Ahhh jullie sparen samen?
Ik woon wel samen en ben al een aantal jaren samen maar wij sparen eigenlijk apart.. Hebben niet eens een gezamenlijke rekening :facepalm:
Denk dat wij samen ook wel rond dit bedrag zullen zitten (hij verdiend aanzienlijk meer + is paar jaar ouder).
Alle reacties Link kopieren
blauwoogje01 schreef:
23-09-2019 11:10
Ahhh jullie sparen samen?
Ik woon wel samen en ben al een aantal jaren samen maar wij sparen eigenlijk apart.. Hebben niet eens een gezamenlijke rekening :facepalm:
Denk dat wij samen ook wel rond dit bedrag zullen zitten (hij verdiend aanzienlijk meer + is paar jaar ouder).
Huh? Hoe kun je nou samen 3500 bezitten als jij in je eentje al 12000 hebt en hij veel meer verdient? Of heeft hij een studieschuld ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-09-2019 11:13
Huh? Hoe kun je nou samen 3500 bezitten als jij in je eentje al 12000 hebt en hij veel meer verdient? Of heeft hij een studieschuld ofzo?
Ach ik heb dit helemaal verkeerd gelezen. Ik las 35.000 euro. Mijn fout!
Alle reacties Link kopieren
ikke606 schreef:
23-09-2019 11:10
Mmm, sparen ja als je eige huis heb gaat daar je geld heen tot je hypotheek is afgelost :)
als je huis gaat kopen moet je eigen geld inleggen en wil je reserve bouwen voor e.v.t. vervanging badkamer keuken etc .

Dus dan zullen de spaar bedragen anders lopen.
of geld anders zitten staan.

Wij hebben genoeg geld om e.v.t. kapotte dingen vrij makkelijk op te vangen
(zelfs auto die kapot zou gaan).
Rest gaat elk jaar in de aflossing waar mogelijk
(omdat wij nog aflossingvrije hypotheek hebben, zitten we jaartje wat krapper of reserve minder groot lossen we jaartje niet af)
maar eigenlijk hebben we hier geen problemen mee gehad laatste jaren (spaarrekeningen incl wat we voor de kids sparen Ruim 25K (weet het niet precies veel :)) rest zit vast inmiddels ook overwaarde op huis en hypotheek wordt lager dus daar zit vast ook nog wel geld.

Niet boeiend wij willen leven en dat doen we (zijn geen big spanders dus ik vind het best) :)



Rest genoeg om problemen op te vangen zelfs met nu gzin en 2 puberende kids :)

Ja helder! Inderdaad, van een hypotheek aflossing is in mijn geval geen sprake. Dan zal mijn spaarrekening er ook heel anders uit zien ben ik bang haha. Goed ook dat je voor de zekerheid nog een potje hebt voor onvoorziene kosten :)
Alle reacties Link kopieren
27 jaar, man 30 jaar.

Wij komen op ongeveer 10.000 samen geloof ik.

Dit hebben we in een jaar tijd gespaard. Hebben doelbewust ervoor gekozen om even op de centjes te letten omdat we langzaam ook aan een kind wouden beginnen en amper spaargeld hadden. Ondertussen is onze baby uitzet wel compleet op wat kleine dingetjes na dus ;-) En we gaan gewoon door met sparen. Maar ik ga niet meer op mn teentjes lopen :A: Dan maar maandelijks iets minder sparen
louchantez wijzigde dit bericht op 23-09-2019 11:28
23.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
32, alleen en ik heb 6500 spaargeld.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Nu krijgen we van iedereen de giga spaarrekeningen te horen. Bla bla bla.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik spaar alleen zegeltjes van de ah, daar heb je meer rente over dan bij de bank. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt geen gat in mijn hand, heb een prima salaris, maar zoveel sparen is mij nooit gelukt.
Ben 36 jaar en heb een kleine 3000 euro gespaard.
Ik zie wel hoe het loopt, als ik geld over heb zet ik het naar de spaarrekening, maar zo veel sparen nee dat lukt mij niet.
Ik leef nu en kan doen en laten wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
28 jaar, mijn man is 27 jaar en we hebben samen 20.000 gespaard in ruim een jaar tijd ivm koophuis. Dus dat geld is straks verdwenen.

We hopen daarna ongeveer 400 p.p. per maand te kunnen sparen, maar dat is even afwachten!
Ik had op mijn 25ste 66.000. Deel daarvan in het huis gestopt en nu heb ik nog ruim 20.000.
Sparen lukt nu nauwelijks meer i.v.m. ziekte en uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig hoor!! Knap! Onze spaarrekening is behoorlijk gekelderd na de aankoop van ons 'nieuwe' huis en hele flinke verbouwing. Maar dat was een keuze; hebben we jaren voor gespaard en blij dat we dit zelf konden doen ipv bouwdepot oid... nog steeds een flinke buffer vaststaan, en de gewone spaarrekening loopt inmiddels ook weer voorzichtig op, ondanks nog steeds (ver)bouwkosten.
Alle reacties Link kopieren
Doe je netjes, Blauwoogje! Op jouw leeftijd had ik ongeveer het zelfde plaatje met inkomsten en spaargeld. Inmiddels ben ik ruim tien jaar verder en bleef dat spaargeld maar groeien. Het frustreerde me dat ik op een gegeven moment een negatief rendement had door vermogensrendementsbelasting en lage rente. Dat moment ga jij nu veel sneller tegenkomen (als je daar niet al bent).

Ik heb besloten maar iets te gaan doen met al dat spaargeld. We hebben een huis gekocht en daar eigen geld in gestopt en ik ben ook een bedrijf begonnen waarin ik kapitaal heb gestort. Nu rendeert mijn spaargeld waanzinnig. Qua reserves heb je echt niet zoveel nodig als je alleen bent en zonder kinderen.

Ik spaar nu geen vast bedrag meer, maar spaarzaamheid leer je nooit zomaar af. Je hebt er altijd wat aan. Elke maand hou ik ongeveer de helft van mijn inkomsten over. Ik probeer nu minder reserves aan te houden en wanneer er meer dan 5000 op de rekening staat zonder doel dan gaat het naar de aflossing van de hypotheek of ik laat het in mijn bedrijfsreserves.
Madeliefjees schreef:
23-09-2019 11:29
Nu krijgen we van iedereen de giga spaarrekeningen te horen. Bla bla bla.
Gaat hier niet op.
Alleenstaand met kind €-850,-

Net nieuwe Kozijnen en auto gehaald.
Niet erg, want daar spaar ik immers voor.

Maar moet nu dus opnieuw beginnen met sparen.
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
23-09-2019 11:00
Er zijn echt al ontelbaar veel vergelijkbare topics. Deze voegt echt niks toe.
en altijd voelt zich wel iemand geroepen om dat te komen melden... net als in de talloze topics over 'hoeveel geld geef jij uit aan boodschappen'... Op de relatiepijler komen ook honderd keer dezelfde type topics langs, wat maakt het uit als dat over sparen ook zo is? niemand dwingt je toch om zo'n topic te openen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven