Geld & Recht alle pijlers

Sparen - hoeveel?

23-09-2019 10:55 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Toen ik een klein meisje was kon ik altijd heel goed omgaan met geld. Mijn ouders hebben mij altijd geleerd verstandig om te gaan met geld. Sinds mijn 14e werkte ik naast mijn school/studie.

Tijdens mijn studententijd heb ik vrijwel niet kunnen sparen, maar het geld wat ik over had (rond de 80 euro) ging dan wel naar mijn spaarrekening.Toen ik begon met werken bleven mijn maandlasten hetzelfde (behalve recht op zorgtoeslag) en kreeg ik 'volwaardig salaris'. Ik heb een jaar lang zo'n 800 euro per maand kunnen sparen! Nu ik ander werk heb en minder uren ben gaan werken (+duurder huis & iets vaker terrasjes ;)) merk ik dat ik aanzienlijk minder spaar. Gemiddeld zo'n 400 euro per maand. Zie hieronder een mega globale natte vinger berekening

Inkomen: 1610
Salaris 1600 netto
Zorgtoeslag 10

Uitgaven: 1200
Huur 500 (incl. alles)
Zorg 110
Telefoon 25
Boodschappen 200
Sport 25
Treinkosten 25-50
Overige (verjaardagen, terrasjes, feestjes, Etos spulletjes, kleding etc etc) 200

Ik ben heel erg nieuwsgierig wat jullie per maand (kunnen)sparen?
Wat hebben jullie op welke leeftijd al op jullie spaarrekening staan?
Zelf ben ik 25 jaar en heb 12.000 euro gespaard.

Let wel: dit is pure nieuwsgierigheid
Alle reacties Link kopieren
Knap dat je zoveel kunt sparen. Jammer als je gevoel te 'moeten' sparen in de weg staat van leuke uitstapjes, zeker als je al zoveel spaargeld hebt.

Ik ben 50+, ben al 26 jaar samen met mijn 50+ man en we hebben veel minder spaargeld. Heb daar ook geen problemen mee.
Later is nu
Dreamer schreef:
23-09-2019 11:45
Knap dat je zoveel kunt sparen. Jammer als je gevoel te 'moeten' sparen in de weg staat van leuke uitstapjes, zeker als je al zoveel spaargeld hebt.

Ik ben 50+, ben al 26 jaar samen met mijn 50+ man en we hebben veel minder spaargeld. Heb daar ook geen problemen mee.
Ik ben opgegroeid bij ouders die, vanwege het bedrijf, sterk wisselende inkomsten hadden. Er waren jaren dat ze het goed hadden, er waren ook zat slechte jaren. Ik heb altijd geleerd een buffer achter de hand te houden. Dus dat probeer ik nu nog. Zeker in mijn huidige situatie.

Ik hoefde geen kostgeld te betalen, dus dat bedrag heb ik sowieso altijd gespaard toen ik nog thuis woonde. Ik ging evengoed wel leuke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
23-09-2019 11:44
en altijd voelt zich wel iemand geroepen om dat te komen melden... net als in de talloze topics over 'hoeveel geld geef jij uit aan boodschappen'... Op de relatiepijler komen ook honderd keer dezelfde type topics langs, wat maakt het uit als dat over sparen ook zo is? niemand dwingt je toch om zo'n topic te openen?
:yes:
Alle reacties Link kopieren
Inkomen 1200
Sparen 600 (minimaal)
Ik heb inmiddels een miljoen op de bank.
:roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
gemberpannekoek schreef:
23-09-2019 11:44
en altijd voelt zich wel iemand geroepen om dat te komen melden... net als in de talloze topics over 'hoeveel geld geef jij uit aan boodschappen'... Op de relatiepijler komen ook honderd keer dezelfde type topics langs, wat maakt het uit als dat over sparen ook zo is? niemand dwingt je toch om zo'n topic te openen?

Helemaal eens. Dat gezeur altijd. Voor nieuwe forummers is toch alles weer nieuw. En er komen weer nieuwe zienswijzen en bedragen langs. Wat geeft dat nou, ik vind het leuk.

TO je doet het hartstikke goed!
Alle reacties Link kopieren
blauwoogje01 schreef:
23-09-2019 11:02
Ah oke! Zou je anders de link(s) daarvan kunnen delen? Kon het niet zo 1,2,3, vinden
Vrijwel elke zoekterm die je intikt op Google geeft 1 of meer Viva-forum-resultaten.
'Sparen Viva forum' geeft er genoeg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-09-2019 11:47
Ik ben opgegroeid bij ouders die, vanwege het bedrijf, sterk wisselende inkomsten hadden. Er waren jaren dat ze het goed hadden, er waren ook zat slechte jaren. Ik heb altijd geleerd een buffer achter de hand te houden. Dus dat probeer ik nu nog. Zeker in mijn huidige situatie.

Ik hoefde geen kostgeld te betalen, dus dat bedrag heb ik sowieso altijd gespaard toen ik nog thuis woonde. Ik ging evengoed wel leuke dingen doen.

Mijn ouders spaarden helemaal niet geloof ik, dus wat dat betreft ben ik al verder dan zij ;-)
Ze spaarden dan wel weer voor ons.
Later is nu
En om antwoord te geven op je vraag: wij zijn twee 60plussers en hebben ondertussen een aardige spaarrekening maar die is straks na de pensionering heel hard nodig voor aanvulling pensioen/aow wegens aow-gat.

Op jouw leeftijd hadden we zo om en nabij 0 euro spaargeld :mrgreen:
Dreamer schreef:
23-09-2019 12:12
Mijn ouders spaarden helemaal niet geloof ik, dus wat dat betreft ben ik al verder dan zij ;-)
Ze spaarden dan wel weer voor ons.
Mijn ouders konden eigenlijk niet sparen. Hadden en hebben ook geen spaarrekening. Daarom vind ik het nu belangrijk om een buffer te hebben en mijn man vind dat nu alleen maar fijn.
Alle reacties Link kopieren
op jouw leeftijd studeerde ik overigens nog, en had ik geloof ik rond de 1500 gulden (toen nog...) spaargeld.
inmiddels heel wat ouder en heel wat meer spaargeld - maar ook een geldverslindend jaren dertig huis dus alles is relatief
Alle reacties Link kopieren
500 euro huur incl alles (ik neem aan dat je daarmee je afvalstoffenheffing, gas, licht, water, verzekeringen bedoeld?) is wel echt heel goedkoop wonen. Of krijg je ook huurtoeslag en heb je die gelijk verrekend?

Wij sparen gezamenlijk 750 per maand echt apart op een spaarrekening. Ik zelf spaar ook nog wat ik overhoud eind van de maand, en m'n man ook. Hij voor leuke uitjes met zijn kinderen (als ik niet mee ga) en ik voor hobby-dingen.

Nog 250 euro per maand wordt verdeeld over een paar potjes waar we maandelijks bij kunnen, als nodig (los van de 750 dus, denk aan potjes voor klusjes, uit eten en voor luxe apparaten als tablets, tv, laptop).
Vaste lasten zonder boodschappen (maar wel echt alles verder meegeteld) is hier 1200 euro.

Er staat nu een kleine 9000 op de rekening, maar we hebben net een luxe vakantie achter de rug, en een kleine verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen samen zon 1800 euro in de maand schat ik
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-09-2019 11:45
Knap dat je zoveel kunt sparen. Jammer als je gevoel te 'moeten' sparen in de weg staat van leuke uitstapjes, zeker als je al zoveel spaargeld hebt.

Ik ben 50+, ben al 26 jaar samen met mijn 50+ man en we hebben veel minder spaargeld. Heb daar ook geen problemen mee.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen dingen om laat.. maar ik denk wel 3 keer na voordat ik een 'duur' uitstapje/ item koop. Als ik het vergelijk met vrienden van ons, die gaan soms wel 2 keer per week uiteten. Kijk; dat doen wij absoluut niet. Twee keer per maand of zo.

Maar het gevoel te 'moeten' sparen zit er wel sterk in. Een schuld bij iets of iemand, moet ik voor mijn gevoel DIRECT aflossen. Opzich is het geen verkeerde eigenschap denk ik. Maar soms ben ik er wel een beetje obsessief mee bezig :p
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
23-09-2019 13:06
500 euro huur incl alles (ik neem aan dat je daarmee je afvalstoffenheffing, gas, licht, water, verzekeringen bedoeld?) is wel echt heel goedkoop wonen. Of krijg je ook huurtoeslag en heb je die gelijk verrekend?

Wij sparen gezamenlijk 750 per maand echt apart op een spaarrekening. Ik zelf spaar ook nog wat ik overhoud eind van de maand, en m'n man ook. Hij voor leuke uitjes met zijn kinderen (als ik niet mee ga) en ik voor hobby-dingen.

Nog 250 euro per maand wordt verdeeld over een paar potjes waar we maandelijks bij kunnen, als nodig (los van de 750 dus, denk aan potjes voor klusjes, uit eten en voor luxe apparaten als tablets, tv, laptop).
Vaste lasten zonder boodschappen (maar wel echt alles verder meegeteld) is hier 1200 euro.

Er staat nu een kleine 9000 op de rekening, maar we hebben net een luxe vakantie achter de rug, en een kleine verbouwing.
Ja ik had het iets anders kunnen verwoorden; ik betaal zelf 500 euro incl. g/w/l, parkeerplek, servicekosten, WiFI etc.
Mijn vriend betaald 600 euro incl de hele riedel. We wonen midden in de stad in een vrij luxe appartement, zonder huurtoeslag.

Zo te horen ben jij/ zijn jullie ook erg bewust bezig met sparen en potjes. Goede eigenschap hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 29 en heb 30k op de spaarrekening. Maar ik spaar elke maand 1100 euro, mijn salaris is 2900 netto. Ik ga binnenkort een woning kopen dus dan zal er weer 20k vanaf gaan :)
Alle reacties Link kopieren
blauwoogje01 schreef:
23-09-2019 13:25
Ja ik had het iets anders kunnen verwoorden; ik betaal zelf 500 euro incl. g/w/l, parkeerplek, servicekosten, WiFI etc.
Mijn vriend betaald 600 euro incl de hele riedel. We wonen midden in de stad in een vrij luxe appartement, zonder huurtoeslag.

Zo te horen ben jij/ zijn jullie ook erg bewust bezig met sparen en potjes. Goede eigenschap hoor!
Ah, de gezamenlijke huur (incl alles) is dus 1100. Ik vroeg me al af of je in Noord-Oost Groningen woonde :-p

Waarom verdelen jullie de woonlasten zo? Zou het niet makkelijker zijn om alle lasten van één rekening te betalen, en dat jullie dan ieder een bepaald bedrag (verdeling zelf bepalen) daar naar overmaken? Of, omdat je huur al incl alles zo ongeveer is, is dit de enige gedeelde kostenpost? (die jullie vervolgens naar rato verdelen)


En ja, ik ben best bewust met financiën. Heb door een ex flink in de schulden gezeten, en we moesten vaak geld lenen van ouders om te kunnen eten. Incassobureaus en de hele rattaplan.... Geen zin meer in! M'n man is ook best makkelijk, maar het is my way, or the high way ;) Begrijpt hij gelukkig, en werkt dus ook mee!
Het is gewoon best fijn om aan het eind van de maand geld over te hebben, in plaats van nog wat maand aan het eind van je salaris.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 23-09-2019 13:32
20.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
25 jaar oud.
40.000 euro gespaard. Ben nogal een oppotter. Denk ook meestal 3x na voordat ik iets uitgeef. Soms jammer, want als ik vriendinnen zie smijten met geld wil ik dat soms ook wel kunnen. Mezelf iets meer verwennen zeg maar.
Those who don’t believe in magic will never find it
Mijn partner en ik (midden 40, twee kinderen) sparen een kleine 20% van ons maandinkomen (ik denk dat het 18% is ofzo) en alle kinderbijslag gaat ook naar de spaarrekening (hebben we nooit meegerekend als inkomen, gaan af en toe wel grote uitgaven voor de kinderen af). Dat proberen we ieder jaar te verhogen met onder andere de loonsverhogingen (goeie CAO's) en het verschil in hypotheek als we wat hebben afgelost (ook al is het maar 5 euro, dan gaat ons spaarbedrag met 5 euro omhoog).

We willen binnen nu en 5 jaar een nieuwe keuken en hopelijk een uitbouw, en het liefst zonder extra hypotheek. We hebben tot anderhalf jaar geleden duizenden euro's restschuld afgelost en echt op de kleintjes gelet daarvoor, dus we sparen nu niet eens maximaal. We willen ook twee keer per jaar op vakantie en af en toe gewoon met 'geld smijten', door een broodje in de stad met de kinderen of iets dergelijks.

Overigens is ons spaargeld ook om te gebruiken voor leuke, grote dingen. We hebben net nieuwe meubels gekocht bijvoorbeeld en willen ook nog op vakantie met kerst. Echter, aan het eind van het jaar hebben we altijd (veel) meer spaargeld dan aan het begin.
Ik (30) en mijn partner (32) hebben samen zo’n 30.000 spaargeld. We kunnen sinds kort bijna 30k per jaar sparen dus we verwachten dat dit nog flink gaat groeien komende jaren.

We willen per persoon een buffer van 30.000 hebben en pensioenrekening van 100.000. Dus 260.000 in totaal.

Daarna zullen we minder sparen en wat meer uitgeven. We verwachten dit voor ons 40e behaald te hebben.

We kunnen nu al goed leven dus laten niet veel hiervoor. Maar als we onze doelen behaald dan willen we het echt uitgeven aan grotere dingen die we nu niet zo snel zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongeveer net zo oud als jij en mijn financiële situatie is ook ongeveer hetzelfde. Ik maak elke maand standaard €400 over na m'n spaarrekening, en vakantiegeld en eindejaarsuitkering spaar ik ook.
blauwoogje01 schreef:
23-09-2019 11:02
Ah oke! Zou je anders de link(s) daarvan kunnen delen? Kon het niet zo 1,2,3, vinden


geld-recht/hoeveel-ben-je-waard-sbs6/li ... ges/443703

geld-recht/hoeveel-geld-heb-jij-bijeeng ... ges/440276

geld-recht/hoeveel-spaargeld/list_messages/441987
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
23-09-2019 14:20
Mijn partner en ik (midden 40, twee kinderen) sparen een kleine 20% van ons maandinkomen (ik denk dat het 18% is ofzo) en alle kinderbijslag gaat ook naar de spaarrekening (hebben we nooit meegerekend als inkomen, gaan af en toe wel grote uitgaven voor de kinderen af). Dat proberen we ieder jaar te verhogen met onder andere de loonsverhogingen (goeie CAO's) en het verschil in hypotheek als we wat hebben afgelost (ook al is het maar 5 euro, dan gaat ons spaarbedrag met 5 euro omhoog).

We willen binnen nu en 5 jaar een nieuwe keuken en hopelijk een uitbouw, en het liefst zonder extra hypotheek. We hebben tot anderhalf jaar geleden duizenden euro's restschuld afgelost en echt op de kleintjes gelet daarvoor, dus we sparen nu niet eens maximaal. We willen ook twee keer per jaar op vakantie en af en toe gewoon met 'geld smijten', door een broodje in de stad met de kinderen of iets dergelijks.

Overigens is ons spaargeld ook om te gebruiken voor leuke, grote dingen. We hebben net nieuwe meubels gekocht bijvoorbeeld en willen ook nog op vakantie met kerst. Echter, aan het eind van het jaar hebben we altijd (veel) meer spaargeld dan aan het begin.
Dit, maar dan 10 jaar jonger.
We maken wel onderscheid in sparen korte termijn (meubels, vakantie ed) en lange termijn (huis, pensioen etc)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
23-09-2019 16:26
Dit, maar dan 10 jaar jonger.
We maken wel onderscheid in sparen korte termijn (meubels, vakantie ed) en lange termijn (huis, pensioen etc)

Wat jij korte termijnsparen noemt, noem ik reserveren. Bij mij valt dat niet onder sparen. (komt verder op hetzelfde neer hoor).
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-09-2019 16:33
Wat jij korte termijnsparen noemt, noem ik reserveren. Bij mij valt dat niet onder sparen. (komt verder op hetzelfde neer hoor).
Een beetje semantisch aangelegd :). Onze korte termijn rekening is denk ik beiden. Reserveren heeft een specifiek doel voor mij. Dat heeft deze rekening niet per se. Er staat een fors deel ' onbestemd' geld in.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
blauwoogje01 schreef:
23-09-2019 11:10
Ahhh jullie sparen samen?
Ik woon wel samen en ben al een aantal jaren samen maar wij sparen eigenlijk apart.. Hebben niet eens een gezamenlijke rekening :facepalm:
Denk dat wij samen ook wel rond dit bedrag zullen zitten (hij verdiend aanzienlijk meer + is paar jaar ouder).
Het is 3500, was met maar 35.000 :p Wij sparen samen. Voorheen hadden we eigen rekeningen en een gezamelijke maar sinds we een geregistreerd partnerschap hebben, hebben we alles op een hoop gegooid. We hadden veel meer spaargeld maar we moesten een nieuwe auto kopen en hebben daar ook wel in geïnvesteerd zodat we een aantal jaar vooruit kunnen. Verder werk ik nu niet omdat ik ben ontslagen vanwege mijn zwangerschap (ja, dat kan gewoon nog tegenwoordig) dus hebben we voor een deel van de spaarrekening moeten leven. Binnenkort ga ik weer werken dus dan kunnen we weer sparen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven