Geld & Recht alle pijlers

Sparen voor kind

19-10-2019 11:57 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari verwachten wij ons eerste kindje. Nu wil ik vanaf dat moment al een rekening openen en maandelijks een bedrag opzij zetten wat rond zijn/haar 18e gebruikt kan worden voor rijbewijs/studie of dergelijke.

Ik dacht zelf aan een bedrag van €100,- per maand maar mijn man vind dat erg veel.
Hoe doen jullie dit?

Heb je een spaarrekening voor je kindje en hoeveel stort je daar op?
Overigens ben je niet verplicht om je kinderen geld mee te geven. En ik vind zelf dat het heel gezond is om er bij te werken.
Toch zou ik wel een bedrag achter de hand willen hebben om mijn kinderen een beetje te ondersteunen. We hebben het ooit berekend en kwamen uit op 250 p/m (voor 2 kinderen trouwens) dat met rendement van beleggingen dan genoeg is voor wat we wilden geven. Maar dat dekt dus niet alles.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
19-10-2019 20:51
Oh, ik loop achter, in mijn tijd was t 1600 maar ik ben dus een bejaarde ;-D
Nee hoor, jij bent dus piep.
Mijn collegegeld was 1950 gulden.

Jij hebt waarschijnlijk ook nog geen studerende kinderen...
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
19-10-2019 21:20
Nee hoor, jij bent dus piep.
Mijn collegegeld was 1950 gulden.

Jij hebt waarschijnlijk ook nog geen studerende kinderen...
Nee, ik begon met studeren ergens rond 2005, en mijn kinderen zijn nog kleuter en peuter.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar de hele kinderbijslag. Opa’s en omas sparen ook enkeltje tientjes per maand. Genoeg voor een zetje in hun rug!
Alle reacties Link kopieren
€150 per maand, plus nog giften van ouders, schoonouders, etc.

Is toch ook je plicht als ouder...ze OOK financieel de best mogelijke start te geven.
Snap dat niet iedereen veel kan missen maar kinderbijslag moet toch lukken.
Janco schreef:
19-10-2019 21:35
€150 per maand, plus nog giften van ouders, schoonouders, etc.

Is toch ook je plicht als ouder...ze OOK financieel de best mogelijke start te geven.
Snap dat niet iedereen veel kan missen maar kinderbijslag moet toch lukken.
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet je plicht als ouder, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

En je zal de mensen die de kinderbijslag niet kunnen missen de kost moeten geven. De kinderbijslag is ook bedoeld voor levensonderhoud van kinderen, niet voor hun studiekosten later.
RegretteRien schreef:
19-10-2019 15:33
Nee, maar als je van 0-18 de kinderbijslag spaart heb je als het goed is zo 20.000 per kind aan het eind van de rit. Dat is tegen die tijd een mooie deuk in het eerste jaar studie.
Ik gebruik mijn kinderbijslag gewoon, ik heb geen ruimte omdat 18 jaar lang te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf geboorte kinderbijslag en 100 euro per maand per kind apart gezet. Niet op naam van kind. Wat hiervan overblijft na studie schenken we bij aankoop van huis o.i.d. (alleen als wij zeker weten dat ze er verstandig mee om zullen gaan). Ze weten hier zelf overigens niets van en sparen ook zelf via allerlei bijbaantjes......
RegretteRien schreef:
19-10-2019 15:33
Nee, maar als je van 0-18 de kinderbijslag spaart heb je als het goed is zo 20.000 per kind aan het eind van de rit. Dat is tegen die tijd een mooie deuk in het eerste jaar studie.
Ik gebruik mijn kinderbijslag gewoon, ik heb geen ruimte omdat 18 jaar lang te sparen. Tenminste niet het hele bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
19-10-2019 21:35
€150 per maand, plus nog giften van ouders, schoonouders, etc.

Is toch ook je plicht als ouder...ze OOK financieel de best mogelijke start te geven.
Snap dat niet iedereen veel kan missen maar kinderbijslag moet toch lukken.
Goh, moet dat?
Van wie?
En kan jij je echt niet voorstellen dat mensen de kinderbijslag niet kunnen missen??

Ik denk dat het de plicht van ouders is om een beetje realistisch wereldbeeld te hebben. Ook.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij vindt moet jij weten.
Ik vind dat het wel realistisch is.
Als je geen kinderen hebt krijg je ook geen kinderbijslag en de rest..en moet je je toch ook redden.
Janco schreef:
19-10-2019 21:51
Wat jij vindt moet jij weten.
Ik vind dat het wel realistisch is.
Als je geen kinderen hebt krijg je ook geen kinderbijslag en de rest..en moet je je toch ook redden.
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-10-2019 21:57
Huh?
Dat is argumenteren voor realisten.
Denk ik.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
19-10-2019 21:58
Dat is argumenteren voor realisten.
Denk ik.
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ja dat. Realisten met kinderen 😁
Janco schreef:
19-10-2019 22:06
Ja dat. Realisten met kinderen 😁
Ja, mensen met een wat minder hoog inkomen die een lager bedrag sparen en/of de hypotheek aflossen zijn dat natuurlijk helemaal niet.

En mensen die hun kinderbijslag anders gebruiken ook niet. Niks realistisch aan jouw denkwijze hoor.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
19-10-2019 20:34
Iets met schenkbelasting en wij willen dat het geld pas beschikbaar komt met 21/25 (helaas niet meer mogelijk in NL). Geld is voor kind en niet voor ons (van grootouders dan). Aflossen doen we toch al volledig. Geld is bedoeld voor aankoop huis of buitenlandse studie, niet om een jaar te gaan reizen bijvoorbeeld.

Familie komt gedeeltelijke uit België daar is het normaal om kinderen 10% tot 20% van hun 1e woning mee te geven als startkapitaal. Dat willen we ook proberen naast studie. Gelukkig helpen de grootouders mee anders zou het niet lukken.
Je kunt gewoon een rekening onder bewind laten zetten, hebben wij ook gedaan.
Janco schreef:
19-10-2019 21:35
€150 per maand, plus nog giften van ouders, schoonouders, etc.

Is toch ook je plicht als ouder...ze OOK financieel de best mogelijke start te geven.
Snap dat niet iedereen veel kan missen maar kinderbijslag moet toch lukken.

Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Als het betekent dat ze de eerste 18 jaar zeer schraal worden opgevoed, dan is dat natuurlijk ook niet leuk.

Dat op je achtste en kinderpartytje niet uit kan, want over tien jaar moet er geld zijn voor je studie.

Lijkt mij ook niet de bedoeling.
nadine1988 schreef:
19-10-2019 20:07
Vindt je dat echt? Ik ben dit in mijn omgeving dan ook echt niet gewend. Mijn ouders sparen dan ook niet voor mijn kinderen, en ook niet voor hun andere kleinkinderen. Dat zou er ook nogal inhakken want ze hebben er 12 en er komen nog een aantal bij in de toekomst...
Indien haalbaar, zelfs als dat een klein bedrag is. Ik begrijp dat niet iedereen hoge bedragen kan of wil sparen maandelijks per kind. Bij meerdere kinderen tikt dat al helemaal aan. Maar sparen ja. Dat vind ik inderdaad onderdeel van opvoeden. Een financiële start/buffer creëeren voor wanneer het kind wat ouder is. Als ouder en ook als schoonouder een heel mooie en waardevolle zaak.
Madeliefjees schreef:
19-10-2019 12:20
Gooi het elke maand op een beleggingsrekening, levert meer op dan sparen.
Dat doen wij inderdaad, met 50 euro per maand voor onze zoon. We hebben er 18 jaar voor, dus dat een veel slimmere keuze dan sparen.
Alle reacties Link kopieren
dogunia schreef:
19-10-2019 12:09
Wij sparen voor onze kinderen de kinderbijslag. We zijn niet gewend aan 't geld en missen 't dus ook niet. Is iets van 450 per kwartaal geloof ik. (twee kinderen) misschien is dat een idee?

Even opgezocht : 220 per kind per kwartaal.
Dit doen wij ook. Maar dan beleggen we het geld. Dat levert nog wat extra op (tot nu toe een rendement van 8-9%, heel veel meer dan een spaarrekening).
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen niet voor de kinderen. Zou zeker kunnen, maar van mij hoeven ze geen zak geld mee te krijgen. We sparen wel gewoon op onze eigen naam, verdeeld in allerlei potjes.

Ik wil hun studie betalen (collegegeld, boeken en andere noodzakelijkheden), maar verder verwacht ik dat ze ook écht zelf gaan werken. Mocht blijken dat dat in combinatie met die ene bepaalde studie écht niet kan of dat een van de kinderen dat niet kan, verzinnen we wel weer een oplossing.

De kinderen van mijn man hebben we ook kunnen laten studeren van ons salaris, en ik verwacht dat dat ook moet lukken voor onze gezamenlijke kinderen.

Rijbewijs wil ik zeker een bijdrage voor doen, maar niet helemaal betalen. Is een principedingetje.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
19-10-2019 21:35
€150 per maand, plus nog giften van ouders, schoonouders, etc.

Is toch ook je plicht als ouder...ze OOK financieel de best mogelijke start te geven.
Snap dat niet iedereen veel kan missen maar kinderbijslag moet toch lukken.
Nee dat lukt niet iedereen, wij hebben het echt niet slecht maar die kinderbijslag hebben we wel nodig voor schoenen, aanpassingen in huis voor allergie dochter etc. Wij sparen nu dus niks voor onze kinderen en ik schrik ook best van de bedragen hier. Had niet door dat onze kinderen dan zo'n groot verschil zouden hebben met veel kinderen van hier.

Zelf had ik €2.500 gekregen van mijn opa toen ik uit huis ging. Ik vond dat ik ontzettend veel geld had. Daarnaast altijd gewerkt en ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen dat doen. Verder nooit problemen gehad met wel/niet studeren en buitenlandse stage wegens financiële problemen (maar ouders betaalden wel het collegegeld). Uiteindelijk wel destijds moeten lenen omdat het niet lukte met alleen stufi en ik een jaar langer heb gestudeerd wat ik nu nog niet geheel heb afbetaald. Wellicht dat als die betaling af is we hetzelfde bedrag gaan sparen.

Mijn ouders zijn best vermogend en midden/eind 70, indien we een gift of erfenis krijgen zal dat wel de kinderen ten goede komen.

@to, kijk of je het kan missen of niet
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
19-10-2019 21:40
Goh, moet dat?
Van wie?
En kan jij je echt niet voorstellen dat mensen de kinderbijslag niet kunnen missen??

Ik denk dat het de plicht van ouders is om een beetje realistisch wereldbeeld te hebben. Ook.
Haha nou dit idd
chocolol schreef:
19-10-2019 15:38
Studeren is toch maar 2100 euro per jaar? Of verwacht je dat over 18 jaar je 21.000 euro per jaar moet betalen? Anders haal je er met gemak de hele studie + boeken en materialen uit en een rijbewijs. (Alleen het op kamers gaan zit er dan niet bij in, maar dat doet niet iedereen. Studeren trouwens ook niet.) Dus "een deuk in het eerste jaar" klinkt wat dramatisch.
Ik denk niet dat het collegegeld over 18 jaar 21.000 kost, maar ik verwacht toch zeker wel een bedrag tussen de 5.000 en 8.000 per jaar. Wonen zal ook steeds meer geld gaan kosten, dus een bedrag van 800-1000,- per maand is wel iets waar ik serieus rekening mee houd.

Hier wordt gespaard voor beide kinderen, door ons en door de grootouders. Welke bedragen is niet relevant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven