Geld & Recht alle pijlers

Spreekt Peter R. de Vries Zweeds?

29-01-2020 13:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het volgende is het geval.
Na het overlijden van mijn moeder acht jaar geleden heb ik haar ring geërfd. Een gouden ring met 5 diamantjes.
Ik heb zelf niet veel met juwelen, maar ben hem na een tijd toch gaan dragen. Zo ook tijdens een campervakantie eind oktober 2016. Geen onverdeeld succes trouwens met man en vier zoons in een krappe camper terwijl het regent dat het giet 😂. Op een ochtend voelde ik een 'rukje' aan mijn vinger en jawel...diamantje verdwenen! Gelukkig lag ik nog in bed (of wat daarvoor doorging) en vond mijn man de diamant zowaar weer. In een pleister geplakt en na de vakantie naar een juwelier gebracht in het dichtsbijzijnde stadje hier in Zweden.
Na een dikke maand mochten we de ring ophalen. De juwelier keek wel wat moeilijk en zei dat hij geen garantie gaf omdat het een 'rare constructie' was. Het kostte 1000 SEK (ongeveer 100 euro) en voor dat bedrag was de ring ook schoongemaakt.

Oktober 2019 ontdekte ik dat het diamantje er wéér uit was. Hele huis doorzocht met al in mijn achterhoofd dat we hem nooit meer ging vinden, zo klein, maar...uiteindelijk in de stofzuigerzak tussen de hondenharen, daar was ie weer!!

Het leek ons verstandig nu naar een andere juwelier te gaan, dus toen we in december in Nederland op familiebezoek waren de ring én de diamant (in een nieuwe pleister) bij de plaatselijke, betrouwbare juwelier gebracht.
Die belde een paar dagen later met de verbijsterende mededeling dat de losse diamant geen diamant was maar een strass-steentje.
Op mijn logische vraag of de andere vier ook nepperds waren, kon hij zo geen antwoord geven. Een uurtje later bleek van wel.
Nog vreemder was dat de juwelier zei dat het strass-steentje waarschijnlijk niet uit de ring kwam omdat ie een beetje groter was.
Volgens hem was het puur toeval dat het steentje in de stofzuigerzak zat, zou van een riem, tas of trui afgevallen kunnen zijn.
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk omdat ik nog minder met glitterdingen heb dan met juwelen.

Ik kan alleen maar bedenken dat de Zweedse juwelier die nepperd erin gedaan heeft, maar dat ga ik natuurlijk nooit kunnen bewijzen.
En ik vind het ook moeilijk te geloven dat iemand dat zou doen.
Als ik hem in mijn (niet zo) beste Zweeds zou vragen of hij een idee heeft wat er gebeurd kan zijn, zegt hij waarschijnlijk 'nej!' en ben ik uitgepraat.

De ring wordt inmiddels gerepareerd voor €385, een flink bedrag, al zit daar dan wel een garantie van twee jaar bij in.

Wat zouden jullie doen? Mijn man wil gewoon ons verlies nemen, maar mij zit het niet lekker.
Never argue with stupid people...they drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
Alle reacties Link kopieren
je man heeft gelijk
je hebt geen poot om op te staan
let it gooooooooooooooo
lilalinda wijzigde dit bericht op 29-01-2020 13:40
0.66% gewijzigd
Sowieso kun je niks doen.

In het algemeen zijn Zweden heel eerlijk. Kan het niet zijn dat het al zo was toen je moeder die ring had?
Alle reacties Link kopieren
Dus je verdenkt die Zweedse juwelier ervan dat hij de diamantjes uit die ring heeft gejat? Waarom zou hij dan niet vijf dezelfde nepperds erin doen, in plaats van vier nepperds en één iets grotere nepperd?
Denk niet dat Peter RRRRRR de Vries tijd heeft voor zulke onzin.
Het zal wel weer te intellectueel zijn, maar ik moest denken aan dat ene verhaal van Guy de Maupassant. Soms zijn de dingen niet zoals je denkt, TO, wie weet was die ring altijd al nep.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
29-01-2020 13:46
Het zal wel weer te intellectueel zijn, maar ik moest denken aan dat ene verhaal van Guy de Maupassant. Soms zijn de dingen niet zoals je denkt, TO, wie weet was die ring altijd al nep.
of is de dader de Nederlandse juwelier, die mooi de verdenking op de Zweed weet te leggen
de slimmerd
lilalinda schreef:
29-01-2020 13:47
of is de dader de Nederlandse juwelier, die mooi de verdenking op de Zweed weet te leggen
de slimmerd
Ja, die zou ik ook niet uitvlakken.
Ik vind het nu wel echt een fijn, spannend verhaal.
Misschien is je man stiekem internationale juwelendief, TO!
Alle reacties Link kopieren
Tussen zaken als Tanja Groen en Nicky Verstappen ben ik bang dat hij geen interesse heeft in een strass-steentje. Hoe vervelend ook voor jou, je man heeft gelijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-01-2020 13:47
of is de dader de Nederlandse juwelier, die mooi de verdenking op de Zweed weet te leggen
de slimmerd
:idee:
Misschien viel ‘ie er steeds uit, omdat het al die tijd al een te groot strass steentje was.

Hoe dan ook. Dit moet je maar laten gaan.

Bij nader inzien, dat had Zweedse juwelier dan opgemerkt moeten hebben.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 29-01-2020 13:56
Reden: Aanvulling
21.59% gewijzigd
Ik heb sieraden die ik heb geërfd trouwens altijd meteen laten taxeren. Dan weet ik een beetje waar we het over hebben.
Kees van der Spek even bellen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-01-2020 13:47
of is de dader de Nederlandse juwelier, die mooi de verdenking op de Zweed weet te leggen
de slimmerd
Daar dacht ik ook meteen aan. Geen oplossing, wel een goed verhaal voor op verjaardagen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Hoe weet je nou zeker dat er eerst wel diamanten in zaten?
Alle reacties Link kopieren
Alles is relatief, dat snap ik heel goed. Maar om het af te doen als 'onzin' vind ik ook wat cru.
Als mijn moeder er 5 nepperds in had laten zetten, had ik dat eigenlijk wel een goede grap gevonden, zij had ook niks met sieraden. Deze ring heeft ze laten maken van de trouwring van mijn vader, twintig jaar geleden. En nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat er toen 5 echte diamantjes inzaten. Maar 4 echte en 1 kermissteentje lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
De geldelijke waarde heeft mij nooit geinteresseerd dus het is niet in mij opgekomen hem te laten taxeren.
Never argue with stupid people...they drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
Alle reacties Link kopieren
LillaGubben schreef:
29-01-2020 14:08
Alles is relatief, dat snap ik heel goed. Maar om het af te doen als 'onzin' vind ik ook wat cru.
Als mijn moeder er 5 nepperds in had laten zetten, had ik dat eigenlijk wel een goede grap gevonden, zij had ook niks met sieraden. Deze ring heeft ze laten maken van de trouwring van mijn vader, twintig jaar geleden. En nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat er toen 5 echte diamantjes inzaten. Maar 4 echte en 1 kermissteentje lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
De geldelijke waarde heeft mij nooit geinteresseerd dus het is niet in mij opgekomen hem te laten taxeren.
maar wat wil je dan wel??
Behalve jezelf stuk lopen op een niet te winnen zaak?
LillaGubben schreef:
29-01-2020 14:08
Alles is relatief, dat snap ik heel goed. Maar om het af te doen als 'onzin' vind ik ook wat cru.
Als mijn moeder er 5 nepperds in had laten zetten, had ik dat eigenlijk wel een goede grap gevonden, zij had ook niks met sieraden. Deze ring heeft ze laten maken van de trouwring van mijn vader, twintig jaar geleden. En nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat er toen 5 echte diamantjes inzaten. Maar 4 echte en 1 kermissteentje lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
De geldelijke waarde heeft mij nooit geinteresseerd dus het is niet in mij opgekomen hem te laten taxeren.

O het was geen grap dat van Peter R. de Vries?
Alle reacties Link kopieren
Aaaah!!! Ik lees mijn openingstopic weer door en zie nu dat het net lijkt of de andere vier ook nepperds zijn. Dat is dus niet zo! Die zijn echt!
Never argue with stupid people...they drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
Alle reacties Link kopieren
LillaGubben schreef:
29-01-2020 14:11
Aaaah!!! Ik lees mijn openingstopic weer door en zie nu dat het net lijkt of de andere vier ook nepperds zijn. Dat is dus niet zo! Die zijn echt!
of het nou 4 of 1 nepperd is/zijn
dat maakt niet uit
omdat je geen idee hebt Of die ene steen ooit een echte was
en wanneer hij nep zou zijn geworden

Laat het lekker gaan
lilalinda wijzigde dit bericht op 29-01-2020 14:17
0.13% gewijzigd
Een sieraad met een verhaal, mooi toch.
Met taxeren bedoelde ik vooral eigenlijk dat ik gewoon weet wat voor stenen en edelmetaal ergens in zitten. Ik weet er zelf namelijk weinig van.

Zo heb ik een ring die op ruim €2.000 werd getaxeerd met wat wetenswaardigheden over de gebruikte edelstenen erbij. Dat bedrag had ik er zelf niet voor bedacht, en dan weet ik dus dat ik ‘m niet meeneem met kamperen.
Waarom geloof je de Zweedse juwelier niet maar de Nederlandse wel? De Nederlander zegt zelfs dat het bijzonder is dat je de steen in de stofzuigerzak vond, maar toch ga je ervan uit dat dat de steen was die in je ring zat. Ondanks dat hij niet het juiste formaat had.
Misschien wilde ze Zweed je niet voor het hoofd stoten, en daarom niks gezegd over de nepsteen?
Misschien is de echte diamant er bij je moeder uitgevallen, kwijtgeraakt en besloot ze toen er een nepperd in te zetten?

Anyway, zoveel verklaringen mogelijk. Je zult er nooit achterkomen wat de waarheid is.
Je kan misschien Bram huren die schijnt nu ook bij te beunen in zijn oude vak.
Ik denk dat het diamantje nog ergens in je huis ligt, en je iets anders in je stofzuigerzak gevonden hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven