Geld & Recht alle pijlers

Stiefouder en erfrecht

26-09-2016 21:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al even zitten googlen maar kan het antwoord niet vinden. En dus vraag ik het maar aan de alwetende Viva forummers.

Mijn ouders zijn al jaren gescheiden en een aantal andere huwelijken en relaties verder heeft mijn vader nu een relatie met iemand die slechts 11 jaar ouder is dan ik. Gisteren vertelde hij dat hij een samenlevingscontract gaat tekenen en in zijn testament gaat opnemen dat alles naar de langstlevende gaat. Mijn stiefmoeder laat in haar testament opnemen dat als zij na hem overlijd, er 50% van haar vermogen op dat moment naar mij en mijn halfbroers (niet haar kinderen, zij heeft geen eigen kinderen) gaat en 50% naar haar twee nichtjes. Nu vroeg ik mij af in hoeverre dit wettelijk mag.

Stel mijn vader en stiefmoeder bezitten samen 100 euro. Hierbij is vastgelegd dat mijn vader 90 euro bezit en mijn stiefmoeder 10 euro. Na zijn overlijden heeft zij dus 100. De gedachte is nu dat bij haar overlijden er 50 euro naar haar twee nichtjes gaat en de andere 50 euro moet verdeeld over mij en mij twee broertjes.

Kan dit? En is een samenlevingscontract net zo als een huwelijk? Ik vraag me af welke versie juist is:

1. Stiefmoeder erft 45 euro zelf (van de 90), de overige 45 euro erven mijn broers en ik. Maar omdat alles eerst naar de langstlevende gaat, hebben we dus elk een vordering van 15 euro op stiefma. Bij haar overlijden moeten wij dus eerst dat krijgen en van de rest van haar erfenis gaat 50% naar haar nichtjes en de andere 50% naar ons drieën.

2. Stiefma erft niks, maar krijgt slechts vruchtgebruik. Ik en mijn broers hebben samen een vordering van 90 euro op haar

3. Stiefma erft alles en na haar dood krijgen mijn broers en ik 50% van wat ze dan nog heeft.

Volgens mijn vader en stiefma is het nummer 3 en volgens mijis het nummer 1, maar dat weet ik dus niet zeker.

Gelukkig voor mij heeft mijn vader dermate genoten van het leven dat hij echt bijna niks meer heeft. Dus bovenstaande is allemaal nogal theoretisch. Gelukkig maar want anders had ik er wel degelijk moeite mee gehad dat stiefmoeder nummer 5 de erfenis krijgt en door het kleine leeftijdsverschil ik er sowieso nooit echt plezier van zal hebben. Maar er dus niet echt wat te erven. Neemt niet weg dat ik benieuwd ben hoe dit precies werkt en wat wel en niet mag. In geval van 1 benadeelt ze haar nichtjes terwijl ze volgens mij nu denkt dat het juist andersom is. Omdat ze de vordering vergeet die wij volgens mij op haar hebben.

Anyway, een Polletje :-)

Erfrecht

Totaal aantal stemmen: 14

Optie 1 (50%)
Optie 2 (7%)
Optie 3 (29%)
Nog anders (14%)
Op naar een notaris! Of wilde je de uitslag van de pol geloven?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Recentelijk met een vergelijkbare situatie te maken gehad (na overlijden van schoonvader). Het is inderdaad optie 1. Maar goed om dit te checken bij een notaris! (Dan weten ook je vader en stiefmoeder hoe het zit)
Naar een notaris gaan.
Wat eten we vanavond?
Je zegt dat er bijna niks te erven is, dus waar maak je je druk om? Erfenissen kunnen zelfs in de beste families heel veel kapot maken. In een ingewikkelde familie des te meer.

Spreek met je vader desnoods af dat je bepaalde dingen van emotionele waarde wel van hem erft, en laat het gaan verder.
Volgens mij is er regel dat kinderen recht hebben op het wettelijk vastgestelde kindsdeel. Dat kindsdeel kan je stiefmoeder niet laten verdelen. Wat resteert na aftrek van het kindsdeel kan verdeeld worden naar wens van je vader en stiefmoeder.
Ik maak me niet druk, ik ben nieuwsgierig.

Die notaris komt wel als mijn vader ooit in de hopelijk verre toekomst pas, overlijd.
Het kan zelfs nog ingewikkelder: als je onterfd wordt (en dat lijkt de bedoeling van je vader met deze constructie) dan kun je slechts de helft van je kindsdeel opeisen.

Dus optie 4: Stiefma erft alles, jullie eisen je kindsdeel op (elk 15/2) - of niet, en na haar dood krijgen je broers en jij 50% van wat ze dan nog heeft.

Het erfrecht is een ingewikkeld zoekplaatje geworden met al die stief-, half- en aangetrouwde familie
quote:dannas schreef op 26 september 2016 @ 22:03:

Die notaris komt wel als mijn vader ooit in de hopelijk verre toekomst pas, overlijd.Uhuh, en daarom schrijf je dit? ". Gelukkig maar want anders had ik er wel degelijk moeite mee gehad dat stiefmoeder nummer 5 de erfenis krijgt en door het kleine leeftijdsverschil ik er sowieso nooit echt plezier van zal hebben."

Je vader mag het nalaten aan wie hij wil. Vraag me af waarom je er blijkbaar toch zo mee zit met dat leeftijdsverschil. Misschien zijn ze wel super gelukkig samen. Had je liever een oudere maar kreng gehad voor je vader dan?
quote:dannas schreef op 26 september 2016 @ 22:03:

Die notaris komt wel als mijn vader ooit in de hopelijk verre toekomst pas, overlijd.

Die notaris gaat het testament opstellen en hij of zij zal je vader en stiefmoeder ongetwijfeld vertellen hoe dit werkt. Ze moeten er bijvoorbeeld ook over nadenken wat er gebeurt als stiefmoeder juist eerst overlijdt. Of als ze tegelijk overlijden, of een dag na elkaar.

Overigens wordt het erven niet geregeld in het samenlevingscontract, maar in het testament.
Optie 1. Je hebt een vordering op haar. Maar als ze alles opmaakt blijf je met lege handen achter, en ja dat mag ze.

Wellicht kan je vader wel in zijn testament zetten dat die vordering direct opeisbaar is als ze hertrouwd, emigreerd of onder curatele komt. Zo hebben wij het in ons testament.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Erizon, ik zie het niet als onterven hoor. Al is het dat inderdaad bijna wel door de grote kans dat stiefma nog leeft tegen de tijd dat ik ook al 80 ben. Gelukkig valt er niet veel te erven dus dat scheelt een hoop gedoe.

Want Nina, allemaal leuk en aardig maar dit is stiefmoeder 5 in 20 jaar tijd. Zolang de wet ook vind dat kinderen horen te erven mag ik van mezelf het best erg jammer vinden dat stiefma nummer 5 voor de bloedverwanten wordt gezet. Dat is een gevoelskwestie. Gelukkig valt er niet veel te erven en heeft het dus geen zin me druk te maken, maar het zegt in mijn ogen wel iets over hoe je als vader tegen je kinderen aankijkt. Man en ik zijn het daar zelfs zo over eens dat wij wel met een notaris willen gaan kijken of je kunt vasteggen dat na een scheiding of overlijden van één van ons wij niet deze langstlevende actie kunnen uithalen. Ik gun mijn kinderen de erfenis van hun ouders. De nieuwe liefde van mijn man gun ik dat een stuk minder.
Het gaat er ook niet om hoe jij het ziet Dannas.

Overigens snap ik het gevoel prima. Het gaat niet om de centen, maar om het achterstellen op de zoveelste nieuwe partner.
Carrie, dank voor de tip. Dat is wel een goede. Ik heb dit ook pas gehoord en moet dit ook nog met mijn broers bespreken die nog van niks weten. Daar zal dit nog gevoeliger liggen omdat stiefmoeder 4 hun moeder is, en die is verlaten voor stiefmoeder 5. Dus ben ook wel benieuwd naar hun reactie.
Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik me hier mee bezig heb gehouden en het was ook niet mijn favoriete onderdeel maar als ik het me goed herinner zit het zo:

Een kindsdeel hoor je altijd te krijgen maar dat is niet direct opeisbaar als 1 van de ouders (hier worden stiefouders ook onder gerekend) sterft.

Als ouders in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het zo dat de overblijvende partner 50% van de nalatenschap krijgt. De andere 50% wordt verdeeld over de nabestaanden, waaronder nog een keer de langstlevende partner. Dus als iemand nog 2 broers/zussen heeft krijgt die persoon een kwart van de helft (want 3 kinderen + 1 stiefouder = 4) en dus 1/8 van de erfenis na het overleiden van de langstlevende partner.

Nu gaat het in TO's geval om een samenlevingscontract en dat is wat anders dan een huwelijk of geregistreerd partnerschap dus volgens mij is het testament in dat geval leidend. Hoe het dan precies zit met het kindsdeel weet ik niet zeker maar ik denk dat óf het goed geregeld moet worden in het testament óf de hele erfenis wordt verdeeld onder de nabestaanden maar of stiefmoeder daar bij hoort met alleen een samenlevingscontract kan ik niet met volle zekerheid zeggen. Daar zou ik toch even voor naar een notaris gaan aamgezien die er dagelijks mee te maken heeft.
Maar de plannen van je vader gaan jou toch verder niet aan? Wat valt er met je broers te bespreken?

Ik snap je gevoel overigens wel, maar je hebt er geen stem in, denk ik.

Zijn je broers nog heel jong? Omdat zij van de vorige stiefmoeder zijn.
Ik snap de hele nieuwsgierigheid niet, als je zegt dat er niets te verdelen valt en het je ook niet om de erfenis gaat.

Wat wil je met je broers bespreken?

Het lijkt mij meer dan logisch dat mensen zelf beslissen over hun vermogen, behalve het stukje kindsdeel waar je als kind wettelijk recht op hebt. Je vader laat het zijn vrouw na en of het nou vrouw nummer 5 of nummer 10 is, blijkbaar is ze belangrijk genoeg voor je vader om het zo te regelen.

Respecteer zijn keus en laat het gaan. Erfenissen maken zoveel kapot en halen het slechtste in mensen naar boven.
quote:Wittelelie143 schreef op 26 september 2016 @ 23:14:

Ik snap de hele nieuwsgierigheid niet, als je zegt dat er niets te verdelen valt en het je ook niet om de erfenis gaat.

Wat wil je met je broers bespreken?

Het lijkt mij meer dan logisch dat mensen zelf beslissen over hun vermogen, behalve het stukje kindsdeel waar je als kind wettelijk recht op hebt. Je vader laat het zijn vrouw na en of het nou vrouw nummer 5 of nummer 10 is, blijkbaar is ze belangrijk genoeg voor je vader om het zo te regelen.

Respecteer zijn keus en laat het gaan. Erfenissen maken zoveel kapot en halen het slechtste in mensen naar boven.Ik snap het wel. Met 'het slechtste' bedoelen mensen meestal het slechte van de erfgenamen, maar mensen gaan vaak totaal voorbij aan de motieven van de erflater. En ja, je zou kunnen zeggen dat je zijn/haar keuzen moet respecteren, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat erg moeilijk is, als je vader je moeder heeft verlaten voor een andere vrouw, als je vader voor een vijfde keer een 'stiefmoeder' voor je regelt, als je om allerlei redenen altijd al getwijfeld hebt of je vader wel een geschikte vader is... Bepaalde keuzes in het testamen kunnen zulke gevoelens heel erg bekrachtigen en dat kan dan nooit meer ongedaan worden aangezien de betreffende persoon overleden is. Lijkt me heel, heel erg lastig.
Ik snap het ook wel. Het gaat niet om de erfenis zelf maar om de achterliggende gedachte. Ik denk dat het voor To ook makkelijker te verkroppen zou zijn als vader bijvoorbeeld al weer ruim 15 jaar gelukkig zou zijn met zijn 2e vrouw. Nu komt het (heel erg hard gezegd) toch wel een beetje neer op het idee dat "wegwerpvrouw nr. zoveel" voorgetrokken wordt op de eigen kinderen. Dat wil niet zeggen dat de relatie niet goed is of dat die man zelf niet moet kunnen kiezen. Maar het gevoel dat de kinderen er door krijgen begrijp ik wel en ik snap echt wel dat dat niet leuk is.
quote:Wittelelie143 schreef op 26 september 2016 @ 23:14:

Als ze dat niet doet en over 5 jaar voor dit euvel komt te staan omdat beide zijn overleden dan wordt er hier keihard met een zweep rondgemept en geroepen dat ze daar jaren geleden in had moeten verdiepen en toen niet zo naief had moeten zijn.

(Bovendien kan haar vader volgende week wel de staatsloterij winnen.)
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij in zijn testament zet, maar ik snap dat deze actie van je vader niet fijn voelt. Door alles aan zijn vriendin na te laten, onterft hij zijn kinderen. Die vriendin kan ten alle tijden haar testament aanpassen, zonder dat je vader het weet en alles nalaten aan iemand anders. Staan die nichtjes ook in het testament van je vader? Want mocht de vriendin als eerste overlijden, is dat wel zo eerlijk.
Heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Het is optie 1. Maakt trouwens niet uit of het je stiefmoeder is of je eigen moeder.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik heb hier geen verstand van, maar vind het apart dat er altijd zo veel gedoe is om een erfenis.

Volwassen partners horen voor elkaar te zorgen. En het is alleen maar goed dat dat gebeurt. Ze delen hun toiletpapier (daar doet niemand moeilijk over) en de huishoudelijke taken, én het geld. Maar als ze dat laatste doen, en hun vermogen op hun eigen manier willen verdelen, dan moet dat ineens overwogen en beoordeeld worden door de kinderen die in het geval van pech kunnen fluiten naar geld. Als er schulden waren en niets te halen viel dan was het geen probleem geweest. Maar het gaat niet over geld hoor.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:chocolol schreef op 27 september 2016 @ 13:02:

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij in zijn testament zet, maar ik snap dat deze actie van je vader niet fijn voelt. Door alles aan zijn vriendin na te laten, onterft hij zijn kinderen. Die vriendin kan ten alle tijden haar testament aanpassen, zonder dat je vader het weet en alles nalaten aan iemand anders. Staan die nichtjes ook in het testament van je vader? Want mocht de vriendin als eerste overlijden, is dat wel zo eerlijk.

Het kan zuur voelen, maar ze moeten het inderdaad zelf weten.

Als kind heb je je daar bij neer te leggen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
"Als jouw stiefouder wel een testament heeft waarin jij bent opgenomen, dan is dit echter ook geen garantie een juiste verdeling van de erfenis. Stel jouw vader en zijn nieuwe partner hebben allebei in hun testament ook de kinderen van de ander opgenomen. Zodat bij overlijden ook de niet-biologisch eigen kinderen een deel van de erfenis ontvangen. Zo zijn alle kinderen beschermt, toch? Niet helemaal. Na het overlijden van jouw vader, staat het jouw stiefmoeder tenslotte vrij om haar testament aan te passen. Ze kan hierdoor alsnog haar eigen biologisch kinderen als de enige erfgenamen benoemen. Daardoor vissen jullie toch nog achter net het als zij overlijdt. Ondanks dat jouw vader dacht dit te hebben ondervangen. Om dit te voorkomen moet er in het testament vastgelegd worden dat de kinderen van zijn partner na zijn overlijden een zogeheten voorwaardelijke making krijgen. Dit houdt in dat zijn stiefkinderen – jouw stiefbroers en –zussen – alleen aanspraak maken op zijn erfenis als jij en zijn andere kinderen ook voor een gelijk deel meedoen in het nalatenschap van jullie stiefmoeder."

"Erfrecht stiefkind; bescherming door Wilsrecht

Als er sprake is van stieffamilie dan hebben kinderen volgens de wet mogelijkheden om hun eigen positie als stiefkind te versterken. Dit gebeurt via het zogenaamde Wilsrecht. Dit houdt in dat de stiefkinderen een vordering op de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner hebben. De kinderen vorderen goederen ter waarde van hun deel van de erfenis. We noemen dit bloot eigendom. Daarmee worden de kinderen eigenaar van de goederen, maar kan de geregistreerde partner of langstlevende echtgenoot deze wel blijven gebruiken (vruchtgebruik). De kinderen kunnen op die manier bijvoorbeeld een vordering op het huis leggen. Dat betekent dat de stiefouder in het huis blijft wonen, maar deze niet zonder toestemming van het stiefkind mag verkopen.

Hoewel dit een mooie manier is waarop jij als stiefkind in het erfrecht wordt beschermd, kan het ook zorgen dat je tegen problemen aanloopt. Als jij bijvoorbeeld een vordering hebt op een deel van het huis, dan kan jouw stiefouder stellen dat je over dat deel van het huis ook hypotheekrente moet betalen. Je zult dan aan de kantonrechter moeten vragen om dit niet te hoeven doen. Verder moet je als stiefkind ook alert zijn op het feit dat je stiefouder een mogelijkheid heeft om onder het Wilsrecht uit te komen. Jouw stiefouder kan jou – en eventuele andere stiefkinderen – vragen of jullie gebruik willen maken van jullie Wilsrecht. Hij stelt dan een “redelijke termijn” waarbinnen jullie moeten reageren op deze vraag. Je verklaart dan als stiefkind wel of geen gebruik te willen maken van het Wilsrecht. Als jij als stiefkind niet binnen de gestelde redelijke termijn reageert, dan kun je geen gebruik meer maken van jouw Wilsrecht.

Erfrecht stiefkind; zonder testament

Een belangrijke opmerking hierbij is dat het uitmaakt of de overleden ouder in kwestie wel of geen testament heeft laten opstellen. Als er geen testament is, dan gaat de erfenis in eerste instantie naar de langstlevende echtgenoot en de kinderen van de overledene. Stel: jij bent een kind uit het eerste huwelijk van je vader. Na zijn scheiding hertrouwt hij. Enkele jaren later overlijdt hij. Jouw stiefmoeder ontvangt een deel van de erfenis en jij hebt een vordering op jouw stiefmoeder voor jouw deel van de erfenis van jouw vader. Als jouw stiefmoeder overlijdt en geen testament heeft, dan krijg jij in principe niets van haar erfenis. Je hebt wel nog recht op het deel van de erfenis van jouw vader waar jij een vordering op had, maar meer dan dat niet. Dit komt omdat er geen sprake is van een bloedlijn tussen jou en je stiefouder. Alleen in een testament kan een stiefouder een andere verdeling besluiten. Jouw erfrecht als stiefkind is in dit geval (een overlijden van een stiefouder zonder testament) dus beperkt tot de vordering die jij had op jouw vader. Het is verstandig om je wilsrechten uit te oefenen jegens stiefmoeder ter hoogte van je vaders erfdeel. Als je niets doet en stiefmoeder heeft geen testament gemaakt dan loop je het risico dat de erfenis van vader naar de eigen kinderen van jouw stiefouder gaan."

http://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/erfrecht-stiefkind/

Beter is naar notaris/ erfrecht advocaat te gaan om je zaak goed te regelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven