Geld & Recht alle pijlers

Stilzwijgend verlengen, mag dat nog?

17-06-2010 18:52 7 berichten
Ik heb gehoord dat de regels rondom de verlenging van abonnementen is gewijzigd. Mag een tijdschriftuitgever (niet Sanoma, ) een proefabonnement stilzwijgend verlengen?
Alle reacties Link kopieren
Dat mag als ze het zelf in hun algemene voorwaarden hebben staan. (Die zogenaamde kleine lettertjes....)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 17 juni 2010 @ 18:56:

Dat mag als ze het zelf in hun algemene voorwaarden hebben staan. (Die zogenaamde kleine lettertjes....)Maar vervolgens moet je volgens mij wel per maand op kunnen zeggen.
Mag een abonnement of lidmaatschap zomaar stilzwijgend verlengd worden?

Ja, dat mag.

Meestal sluit u een abonnement af voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een kwartaalabonnement op een krant of tijdschrift. Of een jaarlidmaatschap bij een sportschool. Na deze periode kan het abonnement vanzelf stoppen. Maar vaak wordt het abonnement daarna automatisch verlengd. Men noemt dit ook wel een "stilzwijgende verlenging". Dat mag. Maar dit moet dan wel in de algemene voorwaarden staan. En uw abonnement mag nooit automatisch verlengd worden voor een periode langer dan één jaar.

Mijn abonnement is stilzwijgend verlengd. Hoe voorkom ik dat dit volgend jaar weer gebeurt?

Uw jaarabonnement is opnieuw ingegaan. Dus nu gelden dezelfde regels als in het eerste jaar. Wilt u voorkomen dat het abonnement weer stilzwijgend wordt verlengd? Dan zult u op tijd moeten opzeggen. Kijk in de algemene voorwaarden wat de opzegtermijn is en zeg nu alvast op.

Tips bij het opzeggen van uw abonnement of lidmaatschap

Noteer bij het aangaan van uw abonnement in uw agenda wanneer u uiterlijk moet opzeggen. Dan hebt u minder kans dat u het vergeet! Check voordat u gaat opzeggen altijd in de algemene voorwaarden hoe u moet opzeggen. En waar u uw opzegging heen moet sturen. Vraag om een schriftelijke bevestiging van uw opzegging. Dan hebt u ook bewijs dat u hebt opgezegd. Krijgt u geen bevestiging? Vraag dan altijd na of uw opzegging is verwerkt. Vraag naar de naam van de medewerker die u hebt gesproken
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:annea schreef op 17 juni 2010 @ 19:05:

[...]

Maar vervolgens moet je volgens mij wel per maand op kunnen zeggen.Die regels gelden alleen nog maar voor telefonie en niet bij alles...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb een abonnement van een tijdschrift altijd per jaar op kunnen zeggen niet anders, vaak betaal je toch ook per jaar?
Welke voorwaarden stonden er bij het proefabonnement? Vaak is een proefabonnement maar voor een aantal keren en is daarna klaar. Maar dat moet er dan wel bij staan. Ik heb ooit ook ruzie gemaakt met een uitgever en uiteindelijk wel gelijk gekregen, omdat nergens stond dat er automatisch verlengd werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven