Geld & Recht alle pijlers

stress over toekomst

27-04-2018 18:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden, heb ik helaas een burn out gekregen door werk. Toen heeft mijn moeder contact opgenomen met dimence. En toen heb ik 1,5 jaar lang gesprekken gehad. Nu zit ik in de ziektewet. 2 jaar, en het is een wia uitkering geworden. Met het idee dat ik over een half jaar tot een jaar weer ga werken. Het is alleen zo dat er in het rapport van de wia uitkering door de verzekering arts staat dat ik niet fulltime werkzaam zal zijn, omdat ik het lastig vindt om veel handelingen tegelijk te doen, en dat is bij veel banen zo. Er was een baan waar ik geschrikt voor ben, en dat is productiemedewerker, met onder begeleiding van een medewerker.

Ben nu bezig bij Dimence met dagbesteding. dit is rond de 20 uur. Dit wil ik later uitbreiden, naar meer uren.

Nu is het zo dat ik nog thuis woon. Ben 25 wordt volgende maand 26. En mijn moeder zei vorige maand aan de telefoon tegen mijn oma, dat ik volgend jaar ergens op mezelf ga wonen, en mijn vader zei ook toen hij en mijn moeder aan te keukentafel hoorde praten, zei hij ze gaat niet nog jaren boven zitten.

heb ik nu dus een wia uitkering. Dit is 735,00 met toeslag erbij, ben bezig met sparen, En het idee dat ik van dit geld moe rondkomen geeft mij enorm veel stress. en heb ook een studieschuld die ik volgend jaar moet gaan aflossen 45,00 per maand. Hier zit ik gewoon ontzettend over in.

Het idee dat ik geen vast inkomen heb, geeft mij gewoon veel zorgen, en dat ik bijvoorbeeld als ik aan het werk ga, niet veel uren kan maken, en zo niet rond kan komen. Heb volgende maand een gesprek met de jobcoach, dat zie ik dan weer positief in.

Heb er soms huilbuien van, en dat ik het gewoon even niet meer zie zitten.
Op jezelf wonen betekent niet automatisch dat alle lasten voor jou zijn. Je ouders kunnen ook als tussenoplossing jou maandelijks wat geld geven zodat je wel rondkomt. Hierdoor heb je wat meer tijd en ruimte om op eigen benen te komen te staan. Probeer het minder zwart/wit te zien.
Als je gaat huren krijg je ook huurtoeslag en dat heb je nu sowieso niet.
Daarnaast kun je ook op een kamer gaan wonen, dan heb je sowieso veel vaste lasten al niet (bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen).
Of misschien is een vorm van begeleid wonen iets voor je?
Of samenwonen met een vriendin?

Zou je zelf niet uit huis willen op jouw leeftijd?
Als je op jezelf woont, zul je minimaal op bijstandniveau zitten.
Je bent volwassen, dus wordt het ook tijd voor eigen verantwoordelijkheid. Zelfs al is dat moeilijker in jouw situatie, kan het je ook controle geven en daarmee rust.

Wellicht kunnen je ouders jou wel nog ondersteunen als je uit huis bent.
Je hebt recht op een hogere uitkering als je zelfstandig woont.
Zit je vaak boven? Wat doe je voor je herstel?

Ga sporten en al dat gepieker brengt je niks. Ga onderzoeken wat het voor je inkomen betekend op jezelf: hogere uitkering, toeslagen enz.
esther55 schreef:
27-04-2018 18:47
Zit je vaak boven? Wat doe je voor je herstel?

Ga sporten en al dat gepieker brengt je niks. Ga onderzoeken wat het voor je inkomen betekend op jezelf: hogere uitkering, toeslagen enz.
sporten doe ik 2x in de week en tennissen ook 2x in de week Doe bij Dimence de kassa en broodjes maken in de catering 2x in de week van 4 uur per dag, en 1 dag 7 uur productiewerk.
Weet je zeker dat je met jouw lage inkomen al studieschuld moet gaan aflossen?

https://duo.nl/particulier/studieschuld ... regels.jsp
Regels die gelden vanaf 2012
U valt onder de regels die gelden vanaf 2012 als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 augustus 2009 (mbo) of 1 september 2009 (hbo/universiteit).

Bekijk de regels die gelden vanaf 2012
- U betaalt altijd via automatische incasso.
- Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
- Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
- Uw aflosfase is maximaal 15 jaar.
- U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.
Minimumloon is € 1.578,00 en jouw huidige inkomen van €735 is nog geen €50% van het minimumloon. Dat is lager dan de draagkrachtvrije voet.

Het geeft mij altijd rust om dingen feitelijk op een rijtje te zetten (toevallig net gedaan). Heb je dat al gedaan? Bijvoorbeeld:
- Heb je al zicht op wat je mogelijke inkomen gaat zijn op het moment dat het weer lukt om te gaan werken?
- Je huidige inkomen zit onder bijstandsniveau. Wellicht heb je recht op een aanvulling op het moment dat je zelfstandig gaat wonen.
- Met een laag inkomen heb je recht op huurtoeslag en zorgtoeslag.
- Met een laag inkomen heb je soms recht op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
- Hoeveel heb je per maand écht nodig om op jezelf te wonen en te leven? Dus voor al je vaste lasten en levensmiddelen. Ik heb een periode weinig inkomen gehad en ik had bijvoorbeeld €650 excl. toeslagen nodig om alles te kunnen blijven betalen (ik had daarbij wel een buffer voor onverwachte/grotere uitgaven, zoals het verplicht eigen risico van de zorgverzekering). Het gaf mij rust om te weten wat mijn ondergrens was.
- Hoe groot is je financiële buffer? Hoe lang kun je het daarmee redden mocht je onverhoopt weer volledig in de wia terecht komen?

Heb je je financiële zorgen al besproken met je psycholoog? Of met je ouders? Dat lijkt me belangrijk, want ik snap dat financiële zorgen en zorgen over je toekomst flinke stress kunnen geven en dat is niet bevorderlijk voor je herstel.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
plumplum schreef:
27-04-2018 18:55
Weet je zeker dat je met jouw lage inkomen al studieschuld moet gaan aflossen?

https://duo.nl/particulier/studieschuld ... regels.jsp

Minimumloon is € 1.578,00 en jouw huidige inkomen van €735 is nog geen €50% van het minimumloon. Dat is lager dan de draagkrachtvrije voet.

Het geeft mij altijd rust om dingen feitelijk op een rijtje te zetten (toevallig net gedaan). Heb je dat al gedaan? Bijvoorbeeld:
- Heb je al zicht op wat je mogelijke inkomen gaat zijn op het moment dat het weer lukt om te gaan werken?
- Je huidige inkomen zit onder bijstandsniveau. Wellicht heb je recht op een aanvulling op het moment dat je zelfstandig gaat wonen.
- Met een laag inkomen heb je recht op huurtoeslag en zorgtoeslag.
- Met een laag inkomen heb je soms recht op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
- Hoeveel heb je per maand écht nodig om op jezelf te wonen en te leven? Dus voor al je vaste lasten en levensmiddelen. Ik heb een periode weinig inkomen gehad en ik had bijvoorbeeld €650 excl. toeslagen nodig om alles te kunnen blijven betalen (ik had daarbij wel een buffer voor onverwachte uitgaven).
- Hoe groot is je financiële buffer? Hoe lang kun je het daarmee redden mocht je onverhoopt weer volledig in de wia terecht komen?

Heb je je financiële zorgen al besproken met je psycholoog? Of met je ouders? Dat lijkt me belangrijk, want ik snap dat financiële zorgen en zorgen over je toekomst flinke stress kunnen geven en dat is niet bevorderlijk voor je herstel.
bedankt voor de reactie. Heb nu 20.000 spaargeld. Ga het zo snel mogelijk bespreken met mijn moeder.
Gezien je leeftijd kan ik me voorstellen dat zowel jijzelf als jouw ouders er aan toe zijn dat je op jezelf gaat wonen. Maar ze zetten je vast niet zomaar op straat, want dan hadden ze dat al lang al gedaan. Kortom, ze zullen eerst - net als jij - zeker willen weten dat jij je kunt redden.

Het is belangrijk dat jij je nu op jouw herstel focust en het reïntegreren. Daarna kun je verder gaan kijken naar op jezelf wonen.

En het is al gezegd, je hebt dan recht op een hogere uitkering. Bovendien ben je nu al aan het reintegreren en kan er in een jaar een hoop gebeuren mbt jouw herstel. (Denk maar eens terug aan hoe je er vorig jaar rond deze tijd voor stond). Wie weet kun je dan wel meer werken.

En zo niet, dan is het alleen maar heel fijn dat het UWV vindt dat je dat nog niet kunt, want dat betekent dat je recht behoudt op een (aanvullende) uitkering!
Bespreek anders met je jobcoach of je in aanmerking komt voor begeleid wonen dan wordt je begeleid bij administratie en financiële zaken.

Gezien je vorige topic krijg ik toch de indruk dat je ouders je best wel onderdruk zetten om dingen te doen waar jijzelf niet aan toe bent.
Kun je daar met je ouders over praten en aangeven hoe je je erbij voelt?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-04-2018 19:46
43.67% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-04-2018 19:24
Bespreek anders met je jobcoach of je in aanmerking komt voor begeleid wonen dan wordt je begeleid bij administratie en financiële zaken.
En wie gaat dat betalen? Ik neem toch aan TO zelf, met haar dikke spaarrekening van +20.000 euro...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je hebt meer spaargeld dan ik ooit gehad heb, waar maak je je zorgen om?!
Je hebt 20.000 spaargeld.
En hoeveel bedraagt je studieschuld?
Met 20.000 heb je als alleenstaande geen recht op een aanvullende uitkering.
En wat een andere forummer al zegt, waar maak je je zorgen om met 20K.
Jiezzzzz. 20.000 op de bank en lekker thuis bij pa en ma blijven hangen. Serieus? Ga een baan zoeken en een huis en niet meer zeuren.
Heb je een officiële beperking dat je alleen onder begeleiding productiewerk kunt doen? (Sorry als dit beledigend overkomt, ik probeer je omstandigheden gewoon te snappen)

Er zijn inderdaad allerlei regelingen als je een laag inkomen hebt, zoals zorgtoeslag en huurtoeslag. Daarmee red je het vast.
Erizon schreef:
27-04-2018 23:42
Heb je een officiële beperking dat je alleen onder begeleiding productiewerk kunt doen? (Sorry als dit beledigend overkomt, ik probeer je omstandigheden gewoon te snappen)

Er zijn inderdaad allerlei regelingen als je een laag inkomen hebt, zoals zorgtoeslag en huurtoeslag. Daarmee red je het vast.
Ben op dit moment 100% afgekeurd, met in de toekomst dat het anders kan worden. Een officiële beperking heb ik niet, er is getest op autisme, dat heb ik niet maar wel dat ik een voorspelbare werksituatie nodig heb, met een zo min mogelijk werk tempo.
Stellaluna* schreef:
27-04-2018 21:07
Je hebt 20.000 spaargeld.
En hoeveel bedraagt je studieschuld?
3.200
Waarom zit je in over je studieschuld als deze 3200 is en je nu 20000 spaargeld hebt?
Je kunt nu in 1 keer je schuld aflossen.
Je ouders geven aan dat je volgend jaar een eigen plekje moet hebben. Je kan dus nog even sparen.

Zoals eerder aangegeven ga uitzoeken wat jou inkomsten gaan zijn als je uit huis bent.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
visje-lief schreef:
28-04-2018 10:23
3.200
20.000 spaargeld
3.200 studieschuld

Je lost af met een maandbedrag van 45. Als je rentevrij mag aflossen, ben je over 6 jaar klaar met aflossen. (In het jaar 2024.)
Als je rente betaalt over je studieschuld, dan ben je langer bezig met aflossen.
Als je sneller wil aflossen, kan je je spaargeld inzetten. Dan houd je nog 16.800 aan spaargeld over. Maar je bent wel van je studieschuld af.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik krijg echt jeuk van dit soort topics. Ik snap je ouders heel goed. Ook al ben je afgekeurd, je bent geen kasplantje en op jezelf wonen is heel normaal, zeker op jouw leeftijd. Je schrijft over je studieschuld, waarvoor je ruimschoots de middelen hebt om deze in 1 keer af te betalen. Waarom doe je dat niet?

Ik hoop wel dat je ingeschreven staat voor een woning, anders gaat het sowieso niet lukken natuurlijk. Ik begrijp best dat het spannend is maar soms moet je gewoon even aanpakken. Betaal je wel kostgeld of iets dergelijks? Ik vind het heel raar dat je in deze alleen aan jezelf denkt en niet aan je ouders, die lang genoeg voor jou gezorgd hebben.
Kasboom schreef:
28-04-2018 11:33
Ik krijg echt jeuk van dit soort topics. Ik snap je ouders heel goed. Ook al ben je afgekeurd, je bent geen kasplantje en op jezelf wonen is heel normaal, zeker op jouw leeftijd. Je schrijft over je studieschuld, waarvoor je ruimschoots de middelen hebt om deze in 1 keer af te betalen. Waarom doe je dat niet?

Ik hoop wel dat je ingeschreven staat voor een woning, anders gaat het sowieso niet lukken natuurlijk. Ik begrijp best dat het spannend is maar soms moet je gewoon even aanpakken. Betaal je wel kostgeld of iets dergelijks? Ik vind het heel raar dat je in deze alleen aan jezelf denkt en niet aan je ouders, die lang genoeg voor jou gezorgd hebben.
TO zit in een WIA-uitkering. Die krijg je niet voor een beschimmelde teennagel he. Behalve als je zelf ook in een soortgelijke situatie hebt gezeten, begrijp je dat natuurlijk niet. En dat is wel zo prettig voor jou, maar laat het oordelen dan ook achterwege.

Je ouders weten niet dat je dit hebt gehoord, TO? Hoe is jullie band verder? Ik zou eens met ze om tafel en bespreken hoe zij de nabije toekomst zien, wat jouw angsten zijn en hoe jullie samen stap voor stap naar een situatie toe kunnen werken waarin je straks op jezelf woont. Nu raak je in paniek terwijl dat niet direct nodig lijkt. Ik zou inderdaad een deeltje van je spaargeld gebruiken om je studieschuld af te lossen, ben je daar van af. Zoals meerderen hier al zeiden: je uitkering gaat flink omhoog als je op jezelf gaat, daarnaast heb je zelf geld om de stap van thuis wonen naar op jezelf te maken. Probeer rustig te blijven en niet teveel in te vullen, gewoon rustig samen gaan kijken hoe jullie dit gaan doen.
Mijn eerste reactie is: raap je ballen bij elkaar, je bent al 25, het is nu wel tijd om een grote meid te zijn.
Maar als ik het zo lees is het allemaal heel erg overweldigend voor je, voel je je nogal hulpeloos en heb je helemaal geen controle over je leven. Ja daar zou ik ook angstig van worden. Je hebt geen idee waar je aan toe bent. Ik vind het eerlijk gezegd ook bijzonder dat je ouders wel willen dat je weggaat (wat op zich logisch is met 25 jaar) maar ze je in de opvoeding hier vrijwel niet op lijken te hebben voorbereid.

Plumplum heeft al een mooi overzicht gemaakt wat een beetje inzicht geeft in waar je mee aan de slag kunt als je op jezelf wil wonen. Al speelt die 20k spaargeld daar natuurlijk straks wel een rol in. Die studieschuld zou ik sowieso gewoon in een keer aflossen als je zoveel spaargeld hebt, in plaats van gaan afbetalen.

Is een vorm van begeleid wonen niet iets voor je, of een coach die je helpt als je op jezelf gaat? Met de financiën etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven