Geld & Recht alle pijlers

Studenten spaarsaldo

25-05-2016 00:19 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Een discussie die vaak onder mijn leeftijdsgenoten wordt gehouden (18/19 jaar) en allemaal Hbo-student. Wat is nou een normaal spaarsaldo voor een student? Ik vind het gek dat er vaak mensen in mijn groep het maximale lenen, maar het toch voor elkaar krijgen om 0 saldo te hebben op betaal én spaar voordat het eind van de maand in zicht is.

Disclaimer: natuurlijk kan dit ook aan mij liggen, mij is altijd geleerd om voldoende te sparen voor later, maar natuurlijk wel gewoon te 'leven'

Zijn er dus meer studenten op dit forum met spaargeld? En zo ja, om hoeveel gaat dit ongeveer. Totaal niet om te showen, maar ik ben gewoon benieuwd of alle studenten forever blut zijn.

Deze studenten lenen overigens niet voor hun studie, waar het geld wel naar toe gaat is een raadsel.

Voor de nieuwsgierige, inclusief ikzelf naar anderen, ik heb zelf zo'n 7 duizend euro gespaard. Op mijn betaalrekening staat meestal rond de 300 euro.
quote:Bloempje289 schreef op 25 mei 2016 @ 20:34:

Ik woon inderdaad nog thuis, ik begrijp dat uitwonende hier niet de kans voor hebben. Dan zie ik als uitzondering natuurlijk wel de mensen die bijvoorbeeld in Nijmegen thuis wonen en daar ook studeren en dan in Nijmegen op kamers gaan. Ik begrijp dat het een keer tijd is om op jezelf te gaan wonen, maar of ik dit gelijk het eerste jaar zou doen en ook nog als ik met 0 spaarsaldo uit huis vertrek.

Iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik vind het erg irritant als deze zelfde mensen dan ook nog eens zeuren over het feit dat ze geen geld hebben. Dit is voor mij overigens hetzelfde irritatiepuntje als mensen die 10 minuten van de hogeschool het keer op keer niet voor elkaar krijgen om op tijd te komen. Terwijl mensen die een uur of langer moeten reizen dik op tijd zijn, maar dat terzijde Waarom ben je zo met andermans tijd en geld bezig? Jouw probleem toch niet?
quote:KingsAndQueens schreef op 25 mei 2016 @ 17:47:

Ik vind dat hier nu wordt gedaan alsof de mensen die dus geen spaargeld hebben/hadden tijdens hun studententijd geen financiële opvoeding hebben gehad. Dat is natuurlijk onzin.Slaat ook nergens op. Ik was echt heel erg goed met geld, werkte dus vanaf mijn 13e en gaf echt geen geld uit aan een broodje in de kantine. En toch had ik geen 5000 of 4000 euro op mijn rekening.
Luc.: zo erg ben ik niet met anderen bezig hoor. Ik vroeg me alleen af wat jullie mening over een bepaald onderwerp was en geef daarna antwoord op een vraag. Volgensmij is je aan iets ergeren menselijk en gaat zo ongeveer dit halve forum hier om.

En ik denk als jij je hier aan ergert, je op de totaal verkeerde site zit.
Voor mij kwam je vorige bericht ook zo over hoor. Alsof je je totaal ergert aan studie-genoten.
quote:Mevrouw75 schreef op 26 mei 2016 @ 08:49:

[...]

Slaat ook nergens op. Ik was echt heel erg goed met geld, werkte dus vanaf mijn 13e en gaf echt geen geld uit aan een broodje in de kantine. En toch had ik geen 5000 of 4000 euro op mijn rekening.

Dat is op die leeftijd ook helemaal niet zo vanzelfsprekend als hier door sommige forummers wordt gedaan. Je bent echt niet meteen onverantwoordelijk bezig geweest als je dat niet hebt. Bovendien vind ik studenten die thuiswonen en daardoor al het geld kunnen sparen maar klagen over andere studenten die op kamers wonen en daardoor geen geld hebben behoorlijk wereldvreemd. Ze hebben dan blijkbaar geen idee wat een student die alles zelf moet betalen kwijt is aan lasten.

Ik ben voorstander van op kamers gaan omdat ik vind dat je er als student veel van leert en het een waardevolle tijd is, maar ik begrijp ook dat er studenten zijn die bij papa en mama willen blijven wonen. Ik snap werkelijkwaar niet waarom dan juist zo'n student wereldvreemd reageert op uitwonende studenten omdat ze zo weinig geld hebben op de rekening. Het zal wel aan mij liggen ofzo... Ieder zijn ding toch? Zij een grote spaarrekening, de ander vrijheid, een studentenkamer/huis en wellicht wel meer.
Volgensmij ging het in mijn vraag ook niet om mensen die studie gerelateerde kosten maken. Hieronder valt voor mij ook huurkosten, maar dat terzijde zelf zou ik hier ook voor lenen. Meer om de mensen waar het geld plotseling verdwijnt.

Ben zelf ook van plan om naar de uni te gaan. Lijkt me vanzelfsprekend dat mijn ouders niet 8 jaar studiekosten gaan betalen. Denk dat mijn spaargeld dan ook wel op gaat.
Jij zeg dat jij je irriteert aan het feit dat studenten waarvan de ouders in Nijmegen wonen, maar toch op kamers zijn gegaan klagen of het feit dat ze geen geld hebben. Ik denk dat jij dan geen idee hebt wat studenten aan lasten hebben, want natuurlijk is er dan weinig geld. Dit heeft niets te maken met geld uitgeven aan nutteloze dingen...

Ik vind op kamers gaan persoonlijk ook bij de opvoeding horen en zou mijn kinderen dan ook stimuleren om op kamers te gaan. Ook als dat inhoudt dat ze geen geld hebben en daardoor een irritatiepunt zijn voor thuiswonende studenten. Ik vind dat overigens ook bij de financiële opvoeding horen, dus als jij vindt dat het daar mis is gegaan bij veel uitwonende studenten draai ik het graag om.
Natuurlijk weet ik wat het kost. Mijn broer en zus wonen ook al lange tijd op kamers, dus aan de opvoeding van mijn ouders ligt het echt niet. Echter was voor hun de reistijd niet te overbruggen, dan zou ik er ook voor kiezen. Nu ik op 10 minuten afstand woon vind ik het niet echt nodig, maar dat is wederom mijn mening. Ik probeer hier ook niemand te overtuigen hoor. Dan ga ik wel de politiek in.

Een keer uit huis gaan is heel normaal. Maar dit gelijk op mijn 18e te doen en mezelf op te zadelen met een mega hoge schuld terwijl ik nog ongeveer 6 jaar moet. No thanks. Ik maak me verder ook niet druk over de mensen die dit wel willen. Het gaat me om de mensen die thuis wonen en toch maximaal lenen om eens flink te kunnen winkelen bijvoorbeeld.
Thuiswonen en maximaal lenen? Die ken ik niet hoor. En dan: wat dan nog. Zij snijden zichzelf in de vingers, ze krijgen vanzelf spijt van die keuze.
quote:Bloempje289 schreef op 26 mei 2016 @ 09:17:

Luc.: zo erg ben ik niet met anderen bezig hoor. Ik vroeg me alleen af wat jullie mening over een bepaald onderwerp was en geef daarna antwoord op een vraag. Volgensmij is je aan iets ergeren menselijk en gaat zo ongeveer dit halve forum hier om.

En ik denk als jij je hier aan ergert, je op de totaal verkeerde site zit.

Ik erger me helemaal niet aan je post. Ik kan me best voorstellen dat je je afvraagt hoe andere mensen aan een schuld komen en die vraag wordt hier voor je beantwoord, of je ergert aan een vriendin die standaard te laat komt.

Ik snap echter niet waarom je je ergert aan dingen die totaal geen enkel effect op jouw leven hebben. En daar staat dit forum volgens mij helemaal niet bol van. Lijkt me nogal vermoeiend, je de steeds ergeren aan dingen die niet over jou gaan.
quote:lunaleeflang schreef op 26 mei 2016 @ 13:51:

Thuiswonen en maximaal lenen? Die ken ik niet hoor. En dan: wat dan nog. Zij snijden zichzelf in de vingers, ze krijgen vanzelf spijt van die keuze.

Ik ook niet. Maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. En die paar uitzonderingen zijn de bevestiging die TO nodig heeft om zich lekker te kunnen blijven ergeren, toch? Heeft het toch nog nut, zo zie je maar

Ik ken trouwens wel mensen die de huur van hun ouders kregen en toch veel bijleenden. Dat deden ze dan ipv werken na hun studie. Mijn man was er zo een. Die heeft er nu spijt van. Tja, 't is een volwassen vent en hij heeft een prima inkomen nu, dus een ramp is het niet verder. Niet iedereen wordt perfect volwassen en kijkt direct 20 jaar vooruit, niet iedereen kan alleen maar wijze keuzes maken. En soms loopt het leven ook gewoon even flink anders dan je denkt en is er iets belangrijkers dan geld.
quote:lux. schreef op 26 mei 2016 @ 14:03:

[...]

Ik ken trouwens wel mensen die de huur van hun ouders kregen en toch veel bijleenden. Dat deden ze dan ipv werken na hun studie. Mijn man was er zo een. Die heeft er nu spijt van. Tja, 't is een volwassen vent en hij heeft een prima inkomen nu, dus een ramp is het niet verder. Niet iedereen wordt perfect volwassen en kijkt direct 20 jaar vooruit, niet iedereen kan alleen maar wijze keuzes maken. En soms loopt het leven ook gewoon even flink anders dan je denkt en is er iets belangrijkers dan geld.

Zo was ik ook wel een beetje.

Al werkte ik wel maar niet zo veel.

En ik heb er dus niet echt spijt van. Ik heb een onwijs leuke studententijd gehad.

Tuurlijk, achteraf had ik best wat beter op mijn centen kunnen letten, maar ik heb vooral ook heel veel van het geld en de vrije tijd genoten.

En nu kan ik het makkelijk missen.

Mij is het in ieder geval prima bevallen en ik zou het niemand afraden. Ook niet aanraden trouwens, ze moeten het lekker zelf beslissen.

Daarom snap ik TO ook niet. Wat maakt het uit hoe anderen dat doen? Als zij daar gelukkig van worden?

Er zijn ook mensen die hun geld per se uit willen geven aan een nieuwe auto ipv een tweedehands, snap ik ook niks van.

Net als mensen die liever op 40m2 wonen omdat ze weinig geld uit willen geven aan hun woongenot, ook hun keuze.

Mensen die meteen na hun studie een huis willen kopen ipv huren en dat volledig met nieuwe meubels in willen richten, zou ook niet voor kiezen.

Niet iedereen heeft dezelfde wensen qua geld.
quote:AnAppleADay schreef op 26 mei 2016 @ 14:35:

[...]

Zo was ik ook wel een beetje.

Al werkte ik wel maar niet zo veel.

En ik heb er dus niet echt spijt van. Ik heb een onwijs leuke studententijd gehad.

Tuurlijk, achteraf had ik best wat beter op mijn centen kunnen letten, maar ik heb vooral ook heel veel van het geld en de vrije tijd genoten.

En nu kan ik het makkelijk missen.

Mij is het in ieder geval prima bevallen en ik zou het niemand afraden. Ook niet aanraden trouwens, ze moeten het lekker zelf beslissen.

Daarom snap ik TO ook niet. Wat maakt het uit hoe anderen dat doen? Als zij daar gelukkig van worden?

Er zijn ook mensen die hun geld per se uit willen geven aan een nieuwe auto ipv een tweedehands, snap ik ook niks van.

Net als mensen die liever op 40m2 wonen omdat ze weinig geld uit willen geven aan hun woongenot, ook hun keuze.

Mensen die meteen na hun studie een huis willen kopen ipv huren en dat volledig met nieuwe meubels in willen richten, zou ook niet voor kiezen.

Niet iedereen heeft dezelfde wensen qua geld.

Exact. Maar mijn man heeft er vooral spijt van omdat het voor hem helemaal geen leuke periode is geweest. Die schuld herinnert hem eraan hoe hij toen helemaal geen toekomst voor zich zag en alleen uitzichtloosheid. Heeft geen herinneringen aan een toffe studententijd. En snap dus wel dat hij dat bedrag iedere maand soms best even confronterend vindt.

Aan de andere kant, wij wonen in een prachtig (idd huur)huis, auto voor de deur (idd 15 jaar oud, maar functioneert prima), kunnen leuk op vakantie en mooie verre reizen maken en hopen binnenkort eindelijk een kindje te mogen verwelkomen in ons gezin terwijl ik toch weer ga studeren. Dus het is niet alsof het gigantisch op het budget drukt
.
Ik had rond de 15.000 euro op mijn spaarrekening. Ik heb nooit een groot geldbedrag van mijn ouders gekregen voor mijn studie of iets dergelijks. Wel vanaf ongeveer mijn 15e zak- en kleedgeld en toen werkte ik ook, waardoor ik mijn loon kon sparen. In de vakanties werkte ik meer en kon dus ook meer sparen. Ook hebben mijn ouders mijn rijbewijs betaald omdat ze vinden dat dat bij de opvoeding hoort.

Vanaf dat ik ging studeren ontving ik een maandelijkse bijdrage van ouders. Hier moest ik alles zelf van betalen (collegegeld, boeken, huur en boodschappen), mocht dus zelf weten of ik op kamers ging maar kreeg daar niet meer geld voor. Heb tijdens mijn studie ook altijd gewerkt, heb nu een nog hoger spaarsaldo en geen studieschuld.

Mijn man daarentegen gaat binnenkort studeren, heeft nooit financiële ondersteuning van zijn ouders gehad en ook geen stimulering om te gaan studeren. Heeft nooit geleerd te sparen en dat ook absoluut niet gedaan Nu onder mijn leiding groeit zijn spaarrekening echter gestaag Begint zijn studie dus met heel wat minder spaargeld dan ik. Maar ook dat komt wel goed.
quote:lux. schreef op 26 mei 2016 @ 14:41:

[...]

Exact. Maar mijn man heeft er vooral spijt van omdat het voor hem helemaal geen leuke periode is geweest. Die schuld herinnert hem eraan hoe hij toen helemaal geen toekomst voor zich zag en alleen uitzichtloosheid. Heeft geen herinneringen aan een toffe studententijd. En snap dus wel dat hij dat bedrag iedere maand soms best even confronterend vindt.

Aan de andere kant, wij wonen in een prachtig (idd huur)huis, auto voor de deur (idd 15 jaar oud, maar functioneert prima), kunnen leuk op vakantie en mooie verre reizen maken en hopen binnenkort eindelijk een kindje te mogen verwelkomen in ons gezin terwijl ik toch weer ga studeren. Dus het is niet alsof het gigantisch op het budget drukt

Ai, dat lijkt me absoluut niet leuk voor je man dat het zulke pijnlijke herinneringen zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als student (veel) leent om lekker te kunnen leven en lol te maken. Alleen denk ik dat niet iedereen zich realiseert dat het soms toch wel een aanslag op je te besteden geld kan zijn als je eenmaal werkt, huis huurt/koopt, kinderen krijgt etc.
quote:ayraa schreef op 26 mei 2016 @ 15:11:

[...]

Ai, dat lijkt me absoluut niet leuk voor je man dat het zulke pijnlijke herinneringen zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als student (veel) leent om lekker te kunnen leven en lol te maken. Alleen denk ik dat niet iedereen zich realiseert dat het soms toch wel een aanslag op je te besteden geld kan zijn als je eenmaal werkt, huis huurt/koopt, kinderen krijgt etc.

Ja 't is vervelend. En ik denk dat er best betere voorlichting zou kunnen komen over de gevolgen van een studieschuld, al vind ik dat ouders daar ook een verantwoordelijkheid in hebben.

Maar eerlijk gezegd vind ik een enorme spaarobsessie ook niet per se gezond. De middenweg vind ik in dit soort dingen altijd gulden. Mensen die tot hun 25ste thuis blijven wonen om te sparen omdat ze kennelijk niet zonder geld op zichzelf kunnen gaan vind ik net zo goed zorgwekkend.

Op jezelf gaan kost een paarhonderd euro voor de essentials. De rest komt later wel en het is juist ook heel leuk om dat voor jezelf stap voor stap bij elkaar te krijgen.
quote:lux. schreef op 26 mei 2016 @ 15:19:

[...]

Ja 't is vervelend. En ik denk dat er best betere voorlichting zou kunnen komen over de gevolgen van een studieschuld, al vind ik dat ouders daar ook een verantwoordelijkheid in hebben.

Maar eerlijk gezegd vind ik een enorme spaarobsessie ook niet per se gezond. De middenweg vind ik in dit soort dingen altijd gulden. Mensen die tot hun 25ste thuis blijven wonen om te sparen omdat ze kennelijk niet zonder geld op zichzelf kunnen gaan vind ik net zo goed zorgwekkend.

Op jezelf gaan kost een paarhonderd euro voor de essentials. De rest komt later wel en het is juist ook heel leuk om dat voor jezelf stap voor stap bij elkaar te krijgen.Mijn kinderen zullen dat misschien ook doen, niet om te sparen maar om net aan de goede kant van nul te blijven. Nu stufi niet meer zo eenvoudig is, maar elke cent een lening, lijkt mij dat de enige optie. Wij hebben gespaard voor hun opleiding, maar niet voor op kamers.
Achtergrondinfo: ik woon thuis en heb geen bijbaan, leef van de stufi. EDIT: Oh en ik val nog onder de oude regeling, de stufi is dus een gift als ik binnen 10 jaar het diploma haal. Ik leen niets bij.

Spaarrekening-voor-later: €4000 a €5000, daar zit ik nooit aan.

Tattoo-en-vakantie-fund (voorheen de leuke-dingen-rekening maar ik heb een bestemming gevonden): Nu zo'n €400 maar tegen eind juli zo'n €550.

Mijn betaalrekening varieërt van een euro of €20 tot €100.
quote:fietsie schreef op 26 mei 2016 @ 18:36:

[...]

Mijn kinderen zullen dat misschien ook doen, niet om te sparen maar om net aan de goede kant van nul te blijven. Nu stufi niet meer zo eenvoudig is, maar elke cent een lening, lijkt mij dat de enige optie. Wij hebben gespaard voor hun opleiding, maar niet voor op kamers.Ja maar mijn generatie had dat probleem nog niet natuurlijk. Al denk ik ook dan: dat gaat om 260 euro hè. Ik moest 3 dagen per week op college zijn, ernaast werken was echt zat ruimte voor, dat is ook gewoon normaal naast je studie. Niet werken om te sparen, maar om in je onderhoud te voorzien. Ik kwam rond van 750 euro in de maand, in de zomer werkte ik full time, ging prima. En als je thuiswoont en ernaast niet hoeft te werken, waarom zou je dan 7 jaar over je studie doen? Dan kun je ook op je 22ste klaar zijn.
Ik heb tijdens mijn studie altijd veel gewerkt, niet erg handig...maar ik wilde perse niet lenen. Toen ik thuiswoonde heb ik in 2 jaar tijd 5000 euro gespaard. En op kamers kon ik alleen een weekje vakantie bij elkaar sparen en had ik vaak nog maar een tientje voor de laatste week van de maand op m'n rekening staan. Vind het nu ook alleen maar grappig om eraan terug te denken hoe creatief ik toen was.
Uitwonend. Spaar: rond de 3000. Collegeld dit jaar (ben dit jaar begonnen) voor de helft gekregen van mijn moeder en de andere 1000 van mijn oma. Mijn moeder probeert elke maand 100 euro over te maken en mijn vader 50. Ik werk zoveel ik kan maar leen wel bij. Met mijn loon kom ik soms net niet uit. Wat ik over heb van mijn lening stort ik op mijn spaarrekening. Ik heb vanaf mijn 14e gewerkt en zo veel mogelijk gespaard. Maar dat kon niet altijd, vandaar de lening. Ik heb liever 10.000 euro studieschuld dan een andere schuld. Ik ga er niet van zuipen of winkelen.
Toen ik studeerde moest ik wegens de afstand op mezelf. Ouders betaalden collegegeld en ik had redelijke kosten want ging in het weekend niet vaak naar huis wegens mijn bijbaan in stad waar ik studeerde. Huur betaalde ik zelf evenals alle andere zaken verder en kwam structureel geld tekort. Ik heb altijd geleend, zonder lenen had ik het niet gered. Maar ik had zeker wel minder kunnen lenen, dat realiseer ik me nu absoluut. Mijn studieschuld had een derde lager kunnen zijn als ik heel zuinig had geleefd. Maar kan de aflossing nu makkelijk missen.
Ik ben nu bezig met mijn tweede opleiding. Deed eerst mbo, nu hbo. Alles vanaf zeventien jaar zelf betaald. Ouders verdienen weinig, vader ontslagen, afgelopen vijf jaar hebben ze op bijstandsniveau geleefd (niet in de bijstand zelf).

Ik ben druk aan het sparen, werken, studeren, stage lopen e.d. Hoop over een half jaartje op mezelf te kunnen wonen in een piep klein flatje met €3000,- spaargeld. Daarna nog ongeveer 1,5 jaar tot ik mijn diploma behaald heb.

Moet ik wel zeggen dat ik té veel heb gedaan de afgelopen jaren. Zoveel werken als kon, de lat te hoog leggen, de beste cijfers halen, ik moet van mezelf te veel. Dit heeft geresulteerd in een beginnende burn-out. Als ik later zelf kinderen krijg zou ik graag willen dat ze zich niet druk hoeven te maken over elke maand rond komen zodat het collegegeld betaald kan worden.

Vanaf het moment dat ik uit huis ben wil ik straks het collegegeld gaan lenen, zodat ik voor de huur, boeken, vaste lasten, uitstapjes e.d. kan werken. Stages zijn fulltime en onbetaald, maar dat is niet anders. Ik heb wel geleerd met geld om te gaan in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven