Geld & Recht alle pijlers

Studentenhuis in de straat

23-11-2011 10:54 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik woon in een hele fijne woonwijk met man en kind. Een huis in de straat is zojuist verkocht en vandaag heb ik begrepen dat er een studentenhuis van wordt gemaakt. de tuin is al platgegooid en daar komen parkeerplaatsen.

Ik maak me er een beetje zorgen over wat dit voor de buurt gaat betekenen en of het overlast met zich mee zal brengen.

Maar wat ik me vooral afvroeg: mag dit zomaar? Hoeven daar geen vergunningen voor aangevraagd te worden? Weet iemand daar meer van?
Ik zou het toch navragen hoor.

Wij zitten met hetzelfde. In onze straat (ook woonwijk, met veel kinderen) zijn er 2 woning welke worden verhuurd aan startende werkende. Deze woningen liggen in een blok van 7 huizen, rijtjeswoning dus.

De rechtstreekse buren hebben wel overlast hoor. Geluidsoverlast en "stank" overlast (roken van joints in de tuin). Onze overbuurman kan het raam van z'n dochter niet meer openzetten omdat ze dan in de wietlucht ligt. Ook heeft z'n dochter veel last van het geluid. Het meisje is 8 of 9.. Hij praat veel met de buren, maar het helpt allemaal niet, of voor even. En echt, het is een hele fijne, redelijke overbuurman, kan met iedereen goed overweg en begrijpt iedereen.

Vaak komen vrienden in het weekend logeren deze komen dan met de auto, wat weer betekend dat er parkeerproblemen zijn in de straat (wij niet, hebben een eigen oprit). Bijv. 7 auto's extra in de straat in het weekend zorgt voor parkeerproblemen.

Persoonlijk hebben wij geen overlast, maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om ernaast te wonen. Nu staat er in dat blok weer een woning te koop en is iedereen weer bang dat deze woning weer wordt verkocht om daarna te gaan verhuren (zijn ook nog gunstige prijzen).

Mijn overbuurman is naar de gemeente gegaan en heeft nu wel gesprekken met de wethouder enz om het bestemmingsplan te wijzigen.
Als je het echt wil weten, moet je bij de gemeente het bestemmingsplan gaan inzien. Ik vermoed dat het gewoon onder een woonbestemming valt en dat je er dus in die zin niets voor hoeft te regelen. Bij sommige gemeentes mag je niet het aantal woningen vermeerderen hoor, dat verschilt erg. Ik denk dat je je zolder ook mag verhuren hoor, ook afhankelijk van bestemmingsplan, je moet natuurlijk wel aan het bouwbesluit voldoen en een vergunning aanvragen als je gaat verbouwen. Met dat parkeren zou je ook moeten checken of er een inrit vergunning is. Je mag je tuin best bestraten maar je mag er niet in parkeren als dat niet zo bedoeld is qua inrijden.
quote:Karel82 schreef op 23 november 2011 @ 11:26:

Jullie geven aan dat dit zomaar mag en dat verbaast me wel. Een huisbaas begint dan toch een onderneming? Als ik mijn zolder wil verhuren, zal ik daar toch ook iets voor moeten regelen? Moet ik daar geen toestemming van de hypotheekverstrekker / gemeente voor hebben?

Nee, jij hoeft geen toestemming van de gemeente om je zolder te verhuren. Wel misschien van je hypotheekverstrekker, dat ligt aan je contract.

En of die huisbaas een onderneming begint of al heeft, dat weet je niet. Als je echt per se wil weten of hij toestemming nodig heeft, dan kun je dat navragen bij de gemeente, want de regels hiervoor verschillen per gemeente. Kunnen wij niets zinnigs over zeggen.
Als je echt actie wil ondernemen zou ik zeker niet afwachten tot ze er eenmaal inzitten. Dan ben je gewoon te laat.
Het zijn wel luxe studenten dan, als het de bedoeling is dat ze met alle auto's gaan parkeren daar? De meeste studenten hebben alleen een fiets......

Is het niet de bedoeling dat de fiets makkelijk in de tuin gezet kan worden? En dat jij nu denkt dat die bestrating er is gemaakt voor het parkeren van auto's? Ik zou niet weten wat ze met zoveel parkeerplaatsen moeten, als de meeste studenten toch alleen een fiets zullen hebben. Een fiets is dan ook veel handiger in een studentenstad
Tja, de dingen die ik beschrijf zijn vooral vooraf bedoeld. Als er eenmaal overlast is, is het aan de politie of bij huur aan de stichting. Begrijp overigens in het verhaal hierboven niet wat het met het bestemmingsplan te maken heeft? Zulke buren kun je toch altijd tegen? Werk het niet bagatelliseren hoor, maar dat kan toch altijd gebeuren?
Bij sommige gemeentes mag je zo een studentenhuis beginnen bij andere gemeentes is het verboden omdat er vaak al een bepaald aantal studentenhuizen in die gemeentes zijn en men niet meer huizen daarvoor wil onttrekken.

Bij 5 of meer bewoners in studentenhuizen gelden er voorschriften,brandladders,brandmelders,brandveilige plafonds ed.

Als je wil weten of op dat adres een studentenhuis mag kun je bij de gemeente informeren.
Maar de meeste studenten willen thuis ook gewoon rust aan hun hoofd, willen kunnen studeren en zijn in 't weekend bij paps en mams.

Haha! De auteur van bovenstaande tekst is een grapjas!
Nou, ik zou het eerst even afwachten zeg. Toch leuk dat je wat diversiteit hebt?

Wij woonden als studenten in een apartementencomplex waar ook veel gezinnen woonden. Wij pasten op hun kinderen als ze even naar de super gingen (we waren immers overdag thuis, vind maar eens zo'n gratis oppas), in ruil deed de buurman wat klusjes bij ons in huis waar we geen geld voor hadden, om dezelfde reden verhuurden wij voor een vriendenprijs onze kelderbox aan weer een andere buurman. En ja, een keer in de zoveel tijd hadden we een feestje en met oud en nieuw was het ook altijd raak. De buren kwamen gewoon langs en juist omdat we zo'n goede band hadden deden wij op tijd de muziek wat zachter (wat idd niet altijd lukte, ik heb ook een keer met een bos bloemen van "sorry voor de overlast" bij de buurvrouw gestaan). Maar goed, dat was 1 keer, ik geloof al met al dat we meer profijt van elkaar hadden dan last.

En voor hetzelfde geld zijn ze allemaal superbrave theologiestudenten, dan heb je helemaal nergens last van. Niet gelijk zo in de angstmodus gaan zitten hoor! Is niet gezond!
Natuurlijk kun je overlast hebben van studenten. Net als van niet-studerenden.

Als ik bekijk van wie ik overlast heb gehad in mijn "woon-carriere" dan heb ik meer last gehad van niet studenten, dan van studenten. Veel meer. Een getrouwd echtpaar dat schreeuwen met elkaar ruzied, een alleenstaande werkende buurvrouw die altijd vreemde junglegeluiden maakte als er manbezoek was, asociaal afval-stort gedrag (afval naast de containers), noem maar op. Ik kan me maar 1 buurhuis herinneren waar ik overlast van had waar studenten woonden, die muziek draaiden op late tijdstippen.
Pas trouwens wel op met de manier van benaderen.

Ik woon zelf ook in een studentenhuis in een flat met veel jonge gezinnen, en wij zijn erg rustig. Ons hele huis ligt vaak om 11 uur op bed omdat we allemaal drukke studies doen en zeer gemotiveerd zijn. Het jonge, ongetrouwde stel naast ons daarentegen heeft vaak feestjes, waar wij ook last van hebben.

Toch lijken alle buren aan te nemen dat wij die feestjes geven. Elke keer wordt er gevraagd "gezellig gisteravond?". En elke keer weer geven wij aan dat wij gewoon vroeg sliepen en dat de buren het inderdaad gezellig hadden. Maar het is niet leuk om standaard op de overlast van anderen aangekeken te worden puur en alleen omdat wij 4 studenten zijn.

Trouwens, juist studenten zijn inderdaad bij tijd en wijle heel handig: de postbode belt inmiddels standaard bij ons aan als iemand niet thuis is voor een pakje. Soms liggen er hier 6 tegelijk! Dat is wel weer gelijk leuker contact met de buurt ;)
Ja, dat laatste hadden wij ook vaak, pakjes aannemen etc. Je bent toch op andere tijden thuis dan werkende mensen. Ik denk serieus dat wij voor veel onderling contact in de buurt zorgden.
[quote]Kokmeeuw schreef op 23 november 2011 @ 11:41:

Het zijn wel luxe studenten dan, als het de bedoeling is dat ze met alle auto's gaan parkeren daar? De meeste studenten hebben alleen een fiets......

Daar was ik dus ook verbaasd over.. Hoorde het van een buurman die even was gaan kletsen met de werklui, dus niet door kunnen vragen

Er is wel een oprit naast het huis en daarvandaan kan je een betegelde tuin zo inrijden.
Wat een houding zeg.

Als je nou gewoon eens afwacht en normaal een praatje met de nieuwe bewoners maakt, zul je vast geen last van ze hebben.

En als wel, zorgt een goede houding van jou naar hen alleen maar voor bereidheid tot aanpassingen.
Ojee na alle commotie als er asielzoekers, of marokkanen in de buurt komen wonen zijn nu de studenten de gebeten hond.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Fijn dat je meteen als angstig, aanstellerig en met een slechte houding bestempeld wordt als je er over nadenkt wat er gebeurt als er een studentenhuis in een woonwijk komt, je je daar een beetje zorgen over maakt (meer dan dat is het niet) en wat de wet- en regelgeving daaromtrent is.
quote:nlies schreef op 23 november 2011 @ 12:00:

Ojee na alle commotie als er asielzoekers, of marokkanen in de buurt komen wonen zijn nu de studenten de gebeten hond.Je bent de Polen nog vergeten
Ik heb in een studentenhuis gewoond en wij waren een doorn in het oog voor omwoners. Niet omdat wij zoveel geluidsoverlast gaven, maar omdat we simpelweg geen andere plek hadden om de fietsen te parkeren dan voor het huis en omdat er een verwilderde 'tuin' achter het huis lag, waar wij niet bij konden komen.

Wij hadden ook last van de buren, die zetten nl steeds de auto strak tegen onze poort aan, gewoon om te klieren.

Als we al eens een feest gaven, deden we bij de meest omliggende buren van de straat een briefje door de deur met de aankondiging dat er een feest aan zat te komen en dat ze welkom waren om een biertje mee te drinken. Alle genodigden wisten ook dat ze buiten rustig aan moesten doen.
Bedankt voor de ervaringen! Het zal inderdaad vooral afhankelijk zijn wie er komen wonen, zoals bij iedere nieuwe buur. Ben benieuwd.

Nou, dan zal ik gewoon met mijn bloemetje op de stoep staan om kennis te maken als het zover is!
Ik kan mij best begrijpen dat karel zich zorgen maakt, als de studenten of verhuurder zich niet aan de regels houdt, en flink overlast veroorzaakt daalt toch de waarde van je koophuis.

Vooral als die overlast in de wijk bekend wordt. Kijk maar naar bv Polen die met zijn vieren of vijven een huis huren, dan begint de buren ook over overlast en waardedaling van de koophuizen in de straat.

Het leed is dan al geschied. Als ze er eenmaal zitten, kom je er niet zo makkelijk vanaf.

Vooral als het koophuizen zijn, die niet verkocht werden, en de eigenaar dubbele vaste lasten hebben.

Er was ooit eens bij SBS, de smaakpolitie, die ging ook langs studentenhuizen, kijk en daar wordt je dan niet vrolijk van, als je dat gezien hebt of naast je woont.
quote:Karel82 schreef op 23 november 2011 @ 12:05:

[...]

Je bent de Polen nog vergeten Zie je wel, ik wist dat ik wat vergeten was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou je niet te veel zorgen maken. Ik woon momenteel in een studentenhuis met 10 huisgenoten en de buurt heeft weinig last van ons. In het weekend zijn we allemaal naar onze ouders, doordeweeks gaan we wel vaak stappen maar doen we zachtjes met weggaan en thuiskomen. 1x per jaar geven we een groot feest maar dan doen we ook altijd briefjes in de bus bij de buren. Niet te veel zorgen maken dus en je ook bedenken wat voor voordelen je er van kunt hebben!
Weetje, de meeste studenten zijn net mensen. Die om 9 uur colleges hebben, moeten werken, moeten studeren enzo.

Betekent echt niet dta je nu 3 nachten per week naar gefeest moet luisteren.
quote:el31 schreef op 23 november 2011 @ 11:35:

Ik zou het toch navragen hoor.

Wij zitten met hetzelfde. In onze straat (ook woonwijk, met veel kinderen) zijn er 2 woning welke worden verhuurd aan startende werkende. Deze woningen liggen in een blok van 7 huizen, rijtjeswoning dus.

De rechtstreekse buren hebben wel overlast hoor. Geluidsoverlast en "stank" overlast (roken van joints in de tuin). Onze overbuurman kan het raam van z'n dochter niet meer openzetten omdat ze dan in de wietlucht ligt. Ook heeft z'n dochter veel last van het geluid. Het meisje is 8 of 9.. Hij praat veel met de buren, maar het helpt allemaal niet, of voor even. En echt, het is een hele fijne, redelijke overbuurman, kan met iedereen goed overweg en begrijpt iedereen.

Vaak komen vrienden in het weekend logeren deze komen dan met de auto, wat weer betekend dat er parkeerproblemen zijn in de straat (wij niet, hebben een eigen oprit). Bijv. 7 auto's extra in de straat in het weekend zorgt voor parkeerproblemen.

Persoonlijk hebben wij geen overlast, maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om ernaast te wonen. Nu staat er in dat blok weer een woning te koop en is iedereen weer bang dat deze woning weer wordt verkocht om daarna te gaan verhuren (zijn ook nog gunstige prijzen).

Mijn overbuurman is naar de gemeente gegaan en heeft nu wel gesprekken met de wethouder enz om het bestemmingsplan te wijzigen.En al die dingen waar jouw buren last van hebben....dat mag gewoon. Ik heb ook last als mijn buurman aan het BBQ'en is, vind de lucht ervan niet te harden maar dat mag hij gewoon doen in zijn tuin. En een ander mag jointjes roken. Idem voor de parkeerplaatsen. Als ze niet prive zijn mag iedereen daar parkeren.
@ruza, het klopt dat het allemaal mag. Ik schrijf toch nergens dat het niet mag?? (Over) last betekend niet automatisch dat iets niet mag....... Ik geef alleen antwoord op de vraag dat ik het verstandig vind dat ze verder gaat uitzoeken hoe en wat en dat ik begrijp dat ze zich zorgen maakt. Tevens geef ik aan hoe het bij ons in de straat is en dat er idd mensen zijn die er overlast van hebben en dat de buurman wel verdere stappen heeft genomen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven