Geld & Recht alle pijlers

Studeren en werken... Lastig?

29-04-2012 11:18 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even jullie mening over het volgende:

Mijn moeder heeft een tijdje WW gekregen en gaat vanaf volgende maand de bijstand in. Aangezien mijn studerende zusje nog in huis woont en ze elke maand een studielening 'krijgt' moet zij meebetalen aan mijn moeder zodat ze er samen rond van kunnen komen. Ter info: mijn moeder krijgt nog geen 700 euro pm dus er moet een redelijk bedrag bijgegeven worden door zus. En daar zit het probleem: mijn zusje zegt dat ze van die lening al maandelijks weinig overhoudt (rekeningen e.d.) Dusja dan blijft er nog een optie over en dat is een bijbaantje voor mijn zusje. Ze zegt dat ze dat niet naast haar studie gaat trekken (3 dagen school, 2 dagen stage). Maar is het niet zo dat veel andere scholieren dit toch ook doen? Wat vinden jullie hiervan? Is het werken naast studie echt zo zwaar?
Ja dat is echt zwaar. Als je het zonder werken kunt, altijd proberen. Als het echt niet gaat, zul je wel moeten werken. Kan je zus niet op kamers? Met een uitwonende beurs + lening krijg je meer dan die 709 bijstand hoor.
Hmm lastig dit. Zelf werk ik 25 uur naast mijn master. Nu moet ik wel zeggen dat de contacturen niet zo hoog zijn, waardoor ik het dus goed kan combineren met werk. Ik zit meestal 's avonds in de bibliotheek te studeren, en overdag werk ik tot halverwege de middag. Voor mij is het maar een jaar gelukkig, dus in principe hoef ik dit ook niet zo lang te doen.

Als je echter meer contacturen hebt én stage, dan is het bijna niet te doen om ernaast te werken. Of een weekendbaantje bijvoorbeeld. Is het geen optie dat je zusje op kamers gaat? Dan wordt het volgens mij wel als onafhankelijke inkomens gezien... maar pin me hier niet op vast.
hoe oud is je zus(je)?

als medestudenten van die opleiding uitwonend zijn moeten ze toch ook werken om rond te komen?

en ik vindt het niet meer als normaal dat ze meebetaald aan haar moeder als ze daar woont. Anders was ze die lasten ook kwijt geweest voor zichzelf als ze uitwonend was geweest.

Dus ja... werken voor je geld ipv op moeders zak teren, die al zo weinig heeft!
Overigens: ik werk meer dan 40 uur, doe daarnaast een HBO opleiding, heb een gezin (2 kids) en huishouden

Zwaar, maar kan wel degelijk!
Hangt van je motivatie en moeilijkheidsgraad van de opleiding af. Ik heb gedurende mijn hele studie 20 uur ernaast gewerkt. Was zwaar, maar waar een wil is, is een weg. Ik neem aan dat zusje ook stagevergoeding krijgt? Misschien moet ze eens berekenen wat het haar zou kosten om op eigen benen te staan. Dat kan ook niet zonder werken. Ik denk dat met name je moeder iets zakelijker moet zijn richting haar, kostgeld vragen is heel logisch. En dan is het aan zusje op het op te lossen.
@vele68: respect! Ik vond het al moeilijk om naast een fulltime job een universitaire opleiding te doen, zonder kinderen. Maar wat jij doet: WOW!
Veel studenten hebben idd een bijbaantje. Of dat voor je zus haalbaar is dat hangt helemaal af van je zus, haar reistijd, andere activiteiten en de studie die ze doet. Wellicht is het financieel gunstiger als ze op kamers gaat
Mijn zusje is 22 en het is ook niet meer dan normaal dat je thuis gaat meebetalen en zeler op die leeftijd. Op kamers zou idd een plan kunnen zijn, maar geen idee of er nog kamers over zijn voor volgend schooljaar. Dat mijn moeder zakelijker moet zijn is een ding wat zeker is: ze neemt zus altijd in bescherming. Punt is ook: mijn moeder kan niet tegen haar op. Naja, ik en mijn vriend gaan er vanmiddag naartoe om oplossingen te vinden..
je zusje komt redelijk verwend over??

Kan ze een goede reden geven om NIET te gaan werken in het weekend, behalve dat het idee haar niet aan staat??

succes vanmiddag
Het is niet makkelijk, maar het kan.

Ik werkte 40 uur en deed een HBO studie ernaast. Ik werk nu 20 uur en doe voltijd de uni. M'n zusje werkt elke doordeweekse avond, loopt stage en gaat naar school. allebei zijn we uitwonend, dus met huishouden (en ik met stiefkinderen)
Ik weet niet waar je zus studeert, maar 'kamers over'zijn er in een studentenstad nooit. Dat wordt gewoon zoeken en evt iets in onderhuur nemen. Wellicht staat ze met haar 22 al wel een fiks aantal jaar ingeschreven bij de lokale stichting studentenhuisvesting en kan ze zo relatief makkelijk een kamer krijgen.
Weet je hoeveel je zusje krijgt aan beurs en lening?

Zoveel kosten heeft ze niet als thuiswonende student, dus volgens mij kan ze best wat bijdragen zonder te werken. Ze zal misschien wat minder uit moeten geven, maar dat moeten uitwonende studenten ook.

Stel ze krijgt 700 euro, zorgverzekering en studiekosten eraf, 200 om zelf uit te geven, dan kan ze best zo'n 250 bijdragen.
En het hangt inderdaad van je studie af of je ernaast kunt werken. Als je geneeskunde of farmacie studeert, heb je echt veel lesuren en dus weinig tijd over.

Ik heb zelf een studie gedaan waarnaast ik gemakkelijk minimaal 16 u per week kon werken, vaak zelf nog wel een dagje extra. Dus ja, is maar net hoe zwaar je studie is. En ja, dan ging ik wel 3-4 dagen naar school en 2-3 dagen werken, dus totaal wel 6 dagen per week bezig maar dat moet als student prima kunnen vind ik.
Ze 'krijgt' maandelijks in de 500 euro (precieze bedrag weet ik nog niet) waarvan 75 euro stufi. Ze leent dus aardig wat. En ja ze al moeten bijdragen en dit vind ik dus totaal niet erg, hier leert ze van. Het punt is: ze heeft zakgeld van mijn vader gehad tot haar 19e... Als ze een laptop nodig heeft krijgt ze dat gewoon van paps. Dit zal dus een hele omschakeling zijn voor haar
quote:diedietje schreef op 29 april 2012 @ 11:56:

Weet je hoeveel je zusje krijgt aan beurs en lening?

Zoveel kosten heeft ze niet als thuiswonende student, dus volgens mij kan ze best wat bijdragen zonder te werken. Ze zal misschien wat minder uit moeten geven, maar dat moeten uitwonende studenten ook.

Stel ze krijgt 700 euro, zorgverzekering en studiekosten eraf, 200 om zelf uit te geven, dan kan ze best zo'n 250 bijdragen.

Dan zou ze wel maximaal lenen en of dat nou zo slim is,

Voor het hoger onderwijs is ¤ 95 de basisbeurs en ¤ 222 de aanvullende. Lenen kan ze ¤ 285,70 en dan is er nog de mogelijkheid van collegegeld krediet (142).
Als in alimentatie? Dan zou ze toch eens met papa moeten praten. Maar het allerbelangrijkst is wel dat er geen discussie is of ze bijdraagt, maar hoeveel. En dan kun je praten over de manier waarop ze dat zou kunnen bewerkstelligen. Maar de discussie of ze uberhaupt iets kan betalen, lijkt me op zijn minst een gepasseerd station. Ze klinkt overigems wel akelig egoistisch voor d'r 22 lentes...
quote:ontbijtkoekje schreef op 29 april 2012 @ 12:00:

Ze 'krijgt' maandelijks in de 500 euro (precieze bedrag weet ik nog niet) waarvan 75 euro stufi. Ze leent dus aardig wat. En ja ze al moeten bijdragen en dit vind ik dus totaal niet erg, hier leert ze van. Het punt is: ze heeft zakgeld van mijn vader gehad tot haar 19e... Als ze een laptop nodig heeft krijgt ze dat gewoon van paps. Dit zal dus een hele omschakeling zijn voor haar

Ik vind dat ook geen gigantisch bedrag hoor .... (en zover ik weet telt stufi overigens niet mee voor de WWB! Bovendien is de nieuwe wet uitgesteld)

Er komt 500 euro binnen plus 70 euro zorgtoeslag. 570 euro. Ziektekostenverzekering 100 (met aanvullend zelf nog wel duurder), over 470. Collegegeld 1800 per jaar, dus 150 per maand, over 320 euro. Boeken (afhankelijk van haar studie of ze tweedehandsmateriaal kan aanschaffen of niet) omgerekend per maand 50/80 euro. Over 240 euro.

Dat zijn alleen nog maar de studiekosten. Van die 240 euro moet dan ook nog medische kosten af (reservering van zeg 25 euro per maand voor eigen risico, zelf te betalen medicijnen en tandarts) over 215, misschien nog OV voor eigen rekening (weekendstage?) leefgeld, kleding.

Er blijft wel geld over voor een eigen bijdrage, maar 250 oid wat iemand hier roept, lijkt me veel. Ik zou dan eerder aan 50 tot 100 euro per maand denken.

Iemand hier zei ook, de kosten zijn nog altijd hoger wanneer ze zelf op kamers gaat, maar dan krijgt ze natuurlijk ook meer stufi.
quote:heavenorhell schreef op 29 april 2012 @ 12:18:

[...]

Iemand hier zei ook, de kosten zijn nog altijd hoger wanneer ze zelf op kamers gaat, maar dan krijgt ze natuurlijk ook meer stufi.Maar dan leert ze wel dat geld niet alleen maar leuk is, maar ook een noodzakelijk goed om te leven. Nu lijkt dat besef er geheel niet. En daar wordt straks de moeder de dupe van omdat die deze situatie van geen kostgeld vragen al 4 jaar gedoogt, maar nu gedwongen wordt dit alsnog te doen. Lijkt me een goede stap naar leren omgaan met geld hoor.
quote:Jarek03 schreef op 29 april 2012 @ 12:33:

[...]

Maar dan leert ze wel dat geld niet alleen maar leuk is, maar ook een noodzakelijk goed om te leven. Nu lijkt dat besef er geheel niet. En daar wordt straks de moeder de dupe van omdat die deze situatie van geen kostgeld vragen al 4 jaar gedoogt, maar nu gedwongen wordt dit alsnog te doen. Lijkt me een goede stap naar leren omgaan met geld hoor.

Dit dus. Zeker als ik lees dat als ze bv een nieuwe laptop nodig heeft die meteen krijgt van paps. Met weinig inkomen en veel wensen, leer je vanzelf relativeren wat echt belangrijk is, en de nood om te sparen voor zaken. Dat besef ontbreekt bij veel van mijn medestudenten ook, die krijgen de kosten van de kamer van ouders en daarbij nog maandelijks een bups zakgeld, terwijl ze ook gewoon uitwonende beurs krijgen.

Zelf laten voelen hoe belangrijk het is om zelf geld te verdienen, daarmee groeit verantwoordelijkheidsgevoel ook m.i.. En bij de meeste studies is het wel mogelijk om in ieder geval 1 dag in de week in het weekend erbij te werken. TO geeft zelf aan dat haar zusje 3 dagen school heeft en 2 dagen stage, ik neem even aan dat binnen die 3 dagen school alles valt, dus ook evt. huiswerk. Dan kan je zeker wel 1 dag in het weekend gaan werken!
Heb hier een afwijkende mening over. Waarom zou een kind kostgeld moeten betalen ? Vind wanneer het meisje in deze kwestie al haar rekeningen, reiskosten, medische kosten, verzorgingsproducten, schoolkosten etc. zelf betaald ze al aardig op weg is !

De ouders hebben toch voor het kind gekozen ? Je gaat toch ook geen rekening presenteren aan je kind voor de 18 jaren ervoor ?

Vind trouwens wel dat je zusje uit zichzelf wat zou kunnen bijdrage aan het huishouden van je moeder. Toen ik 19 was had ik ook studiefinanciering, een leuk baantje en mijn moeder alleen haar WAO-uitkering. Ik betaalde dan regelmatig extra's (een terrasje, uiteten,weekendboodschappen enz) en zorgde dat in ieder geval mijn broertje niets tekort kwam door bijvoorbeeld de winterschoenen te betalen of zijn rugzak voor de middelbare school. Maar of je dat mag 'eisen' als ouder zijnde ?
Warmwaterbadeendje, ik ben het met je eens tot op zekere hoogte. Als je een bepaalde leeftijd bereikt, vind ik wel dat je kostgeld moet betalen. Het uwv vindt dat ook en dat vind ik geheel terecht. Maar waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is dat in de grote steden de bijstandswet wordt oppgeschort waarbij je 1 uitkering per huishouden hebt, terwijl dit in overig NL wel wordt gehandhaafd. Dat is toch niet fair?
Ik vind het op zich prima dat inwonende kinderen kostgeld betalen. Heb ik zelf ook gedaan toen ik bij mijn ouders woonde, dat vond ik niet meer dan netjes. Een baantje naast je studie is voor veel studenten een manier om rond te komen, maar het hangt enorm van het soort studie af of het te doen is. Tijdens mijn bachelor had ik weinig contacturen en kon ik prima ernaast werken, nu moet ik er even niet aan denken (ik studeer binnenkort af). Er is niets algemeens over te zeggen, dus.
En wat is de reden dat je moeder n de bijstand gaat?
quote:ontbijtkoekje schreef op 29 april 2012 @ 13:20:

Warmwaterbadeendje, ik ben het met je eens tot op zekere hoogte. Als je een bepaalde leeftijd bereikt, vind ik wel dat je kostgeld moet betalen. Het uwv vindt dat ook en dat vind ik geheel terecht. Maar waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is dat in de grote steden de bijstandswet wordt oppgeschort waarbij je 1 uitkering per huishouden hebt, terwijl dit in overig NL wel wordt gehandhaafd. Dat is toch niet fair?

Over wel mee betalen op een bepaalde leeftijd heb je inderdaad gelijk. Vooral wanneer ze al klaar zijn met studeren en werk hebben. Of na alleen/samenwonen weer naar huis komen.

Vind het gewoon nog steeds een gekke regeling dat het inkomen uit studiefinanciering wordt meegerekend aangezien de belastingdienst dat ook niet doet. Stuffi is immers onbelastbaar inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven