Geld & Recht alle pijlers

Studiegeld gekregen, maar...

04-08-2021 09:33 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oudste heeft van Opa en Oma een mooi bedrag gekregen voor haar studie. Super fijn! We wisten dat ze spaarden, net als wij. Zij hebben een veel groter bedrag kunnen sparen. De gedachte dat de 2 bedragen samen zeker genoeg zouden zijn voor Collegegeld en boeken was heel prettig. Opa en oma hebben echter opeens voorwaarden gesteld aan het besteden. Het geld van de grootouders is niet voor Collegegeld en studieboeken. Het mag alleen voor bijzondere dingen, zoals een buiteland stage worden gebruikt... Ze snapt dat het geld echt nuttig moet worden besteed en niet bedoeld is voor een vakantie met vriendinnen. Het is nog steeds super lief en fantastisch, maar oudste zou graag het geld inzetten voor haar dagelijkse studie.
Nu heeft ze er (misschien) pas aan het eind van haar studie wat aan. Wellicht helemaal niets, bij haar studie is een buitenlandse stage niet echt noodzakelijk, wel leuk natuurlijk.

Wat zouden jullie doen? Oudste of zelf het gesprek met opa en oma aan laten gaan over haar wensen of niet?
Alle reacties Link kopieren
Of gingen opa en oma er vanuit dat de ouders al voor ' de basis' zouden zorgen zodat hun geld echt extra zou zijn?
En misschien nog een gemenere vraag: hebben jullie zelf met het sparen voor de studie rekening gehouden met dat er toch ook nog een bedrag van opa en oma zou komen?
Warrique schreef:
04-08-2021 10:01


Ik heb zelf, zoals sommigen ook hier, ook een hekel aan voorwaarden bij cadeautjes. Zelf hebben we bijvoorbeeld 2 musicaltickets gegeven. Oudste mag zelf weten wie ze meeneemt. Leuk als haar vader of ik dat ben. Net zo goed, als ze met een vriend of vriendin gaat. Oudste kiest zelf.
Zie het geld dan als vliegticket.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet in gesprek gaan met opa en oma en indien nodig om schuldenvrij af te studeren het geld gewoon gebruiken. Of uitleggen aan grootouders dat schuldenvrije afstuderen (met eventueel op kamers) een grotere prioriteit heeft dan een buitenlandse stage.

Mijn ouders sparen ook voor zoontje en dat geld is bedoeld als aanbetaling voor een 1e huis. Maar als er iets gebeurd met man of mij waardoor wij studie niet voor zoontje kunnen betalen wordt dat geld echt voor zijn studie gebruikt. Zonder overleg met mijn ouders (als ze dan überhaupt nog leven), dat weten zijn trouwens ook.
Nou, ik heb in mijn studententijd meerdere malen een bedrag gekregen, waar ik iets moois mee kon doen. Maar dat verdampte dan volledig aan niet te herleiden zaken, waarop ik het vervolgens keihard moest terug sparen om er alsnog iets moois mee te doen. Dus bij mij was het wel beter geweest als mij op het hart was gedrukt het niet aan alledaagse dingen uit te geven.

Voorwaarden zijn vervelend, maar je had het ook niet kunnen krijgen. Dus ik zou er geen gesprek over beginnen en mijn studie verder financieren zoals ik dat anders zonder cadeau ook gedaan zou hebben.

Ze kan het toch apart zetten voor als ze in Nederland stage loopt? Dan kan ze er waarschijnlijk niet bij werken.
Alle reacties Link kopieren
Geld staat nu op de rekening van je dochter? Dan hebben opa en oma toch helemaal geen zicht op wat ze met het geld doet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf trouwens ook geld van opa en oma gekregen toen ik 18 werd. Daarnaast ook geleend tijdens mijn studie. Bij mij was namelijk vanaf het begin duidelijk dat het geld voor een huis bedoeld was. In deze situatie is het lastig dat het doel opeens verandert.
laylalala schreef:
04-08-2021 10:26
Of gingen opa en oma er vanuit dat de ouders al voor ' de basis' zouden zorgen zodat hun geld echt extra zou zijn?
En misschien nog een gemenere vraag: hebben jullie zelf met het sparen voor de studie rekening gehouden met dat er toch ook nog een bedrag van opa en oma zou komen?
Dit denk ik. Ouders en dochter zelf betalen de studie, zij geven iets extra´s. Ik vind het niet heel onlogisch.

TO zegt ook: nu moet dochter meer lenen. Dus jullie wisten van de bijdrage van opa en oma? Wat is daar in het verleden over besproken?
Alle reacties Link kopieren
Zou het gewoon niet gebruiken als kind geen buitenlandstage wil. Misschien dat grootouders zelf richting einde studie bijtrekken en hopelijk dat bedrag willen gebruiken om de studieschuld te verminderen. Zo niet, jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik zou toch in gesprek gaan over hoe het voor je oudste het meest nuttig is om te besteden.
En eigenlijk heb ik daar zelf ook een hekel aan, geven onder voorwaarden. Wat het dan ook is.
Mijn schoonmoeder heeft haar kinderen jaren geleden een geldbedrag geschonken, maar de voorwaarde was dat het aan hypotheek aflossing zou worden besteed. In de praktijk was het daar eigenlijk helemaal niet genoeg geld voor en zou dat voor de vaste lasten weinig verschil maken. Terwijl we er toch een bescheiden nieuwe keuken en wat meubelen voor konden kopen, waar we op dat moment veel meer mee geholpen waren.
De andere kinderen dachten er ook zo over, en na voorrekenen bij schoonmoeder vond ze dat prima. Hartstikke mooi, veel fijner voor de kinderen.

Ik heb een kennis die altijd wel iets aan kan komen, een kastje, ledikant, whatever. Ze geeft het je graag. Fijn, maar ze wil het na gebruik wel weer terug hebben zodat ze het weer aan iemand anders kan geven. Dan heb je dus iets gegeven, maar het voelt toch niet als van mij.

Ik zou gaan praten met grootouders, ze zullen toch wel open staan voor hoe je kind het meest geholpen is?
Intotheunknown schreef:
04-08-2021 10:44
Geld staat nu op de rekening van je dochter? Dan hebben opa en oma toch helemaal geen zicht op wat ze met het geld doet?
Ja, maar opa en oma “verwachten” dan toch als het zover is een bedankje waarin je vertelt over de mooie studiereis of wat dan ook?

Ik kreeg vaak geld voor mijn verjaardag van familie in het buitenland. We stuurden altijd achteraf een brief waarin we vertelden wat we er mee gekocht hadden.
Alle reacties Link kopieren
Grootouders lezen graag?

Stap 1: Stuur ze eens (online) artikelen over studeren, leenstelsel en de gevolgen voor studenten ervan. Genoeg horrorverhalen te vinden over torenhoge studieschuld, geen huizen kunnen kopen, teveel bijwerken en niet kiezen voor een (master)studie etc. Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om een studie te voltooien zonder teveel financiële obstakels. En laat dat even bij hun bezinken.

Stap 2: Laat een berekening zien hoe hun bijdrage eventuele sores kan voorkomen (studeren zonder financiële obstakels=bijzonder prachtig cadeau).
En anders bewaar je oudste het geld maar voor het aflossen van de studieschuld of kopen van eerste huis.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat m de kneep zit in de verwachting..
Jullie/dochter hebben gedacht dat er een heel welkome bijdrage voor de studiekosten zou komen zodat dochter wat relaxter haar studietijd door zou komen Dat opa&oma spaarden was immers geen geheim

Opa en oma willen graag bijdragen aan een bijzondere ervaring en een extra kans tijdens de studie waarbij financiën dan geen belemmering hoeven te zijn.

Voor beide is absoluut wat te zeggen

Wat zou het voor dochter betekenen qua uren werk naast de studie /hoe groot is de studielast.

Mag het (resterende) bedrag na de studie ook gebruikt worden voor een heel speciale reis, aflossen van een deel studieschuld, inrichten van huis of aanschaf auto?
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk is nauwelijks iets gecommuniceerd? En is nu de studie gekozen, ervan uitgaande dat het bedrag van opa en oma meetelde in het dekken van basiskosten? Tja dan zou je het best ter sprake kunnen brengen, afhankelijk van je inschatting of een dergelijk gesprek mogelijk is en zin heeft. En mits het op eigen kracht niet gaat lukken, want liever zou ik zo'n gesprek niet voeren en zal het bedrag later wel van pas gaan komen.

En anders is het zoals het is. Extra lenen is vervelend, maar voor zoveel studenten gewoon 'noodzakelijk' helaas. Als de voorwaarden van grootouders blijven staan, is het misschien wel een idee alles even opnieuw te berekenen en kijken of het haalbaar is.
idd_ wijzigde dit bericht op 04-08-2021 11:38
12.99% gewijzigd
Ik hou ook niet van geven met voorwaarden. Maar ook niet van krijgen met daarna een hele discussie. Ik zou er dus echt niet meer op terugkomen en al helemaal niet die mensen lastigvallen met artikelen over hoe het tegenwoordig geregeld is.

Zij zijn de gevers, dus hun voorwaarden. Ik zou geld gelijk wegzetten, doen alsof het er niet is en en als er toch een buitenlandstage aan te pas komt dan weer van stal halen. Zo niet, dan zou bij mij het geld blijven waar het is en misschien nooit gebruikt worden. Of voor een huis, studieschuldvermindering of wat dan ook, als dat dan wel goedgekeurd wordt. En de dagelijkse studiekosten zou ik dan op een andere manier financieren.
De eerste grote levensles is dus dat je jezelf nooit rijk moet rekenen met geld dat je nog niet hebt, er kan altijd nog iets tussenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel als mensen iets geven voor een concreet doel wat in de nabije toekomst gerealiseerd wordt (bijv "Jij wil volgende maand naar het buitenland voor een stage? Ik wil je graag helpen en betaal daarom je ticket; zeg maar wat het kost"). Maar een bult geld geven en daar langjarige voorwaarden aan verbinden is volgens mij een recept voor scheve ogen. Lief bedoeld misschien, maar niet erg handig.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder dat grootouders dan allerlei voorwaarden aan dat geld gaan stellen. Zou me voor kunnen stellen dat ze liever niet hebben dat kleinkind het aan bijvoorbeeld drugs ofzo zou gaan uitgeven, maar aan de andere kant denk ik ook dat je zo'n bedrag dan zonder allerlei voorwaarden zou moeten schenken. Is het wantrouwen ofzo?

Het komt op mij over alsof je je kleinkind dan iets belooft en in ruil geeft je kleinkind je als grootouder een mate van controle. Als je dat geld hebt gespaard en je kunt het missen, waarom dan allerlei voorwaarden stellen als kleinkind het voor de dagelijkse studie wil gebruiken? Als mijn grootouders dat hadden gedaan had ik voor dat geld bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit is toch geen kado met voorwaarden? Ze heeft als kado geld gekregen voor een bijzondere ervaring. Jullie gingen er wellicht vanuit dat opa en oma spaarden voor een studie maar dit blijkt nu anders. Misschien is ooit gezegd dat het voor een studie was maar is de situatie veranderd? Hebben ze nu zoeist, als kleinkind op kamers gaat verdwijnt het geld in de huur en boodschappenen vinden zij dat zonde. Zij hechten wellicht waarde aan een mooie herinnering van het geld van opa en oma.

Om hoeveel geld gaat het? Gaat dit qua geld het verschil maken of is het een druppel op de hete plaat? Hoeveel hebben jullie kunnen sparen en wat denkt dat de studiekosten?
Is het noodzakelijk dat dochter op kamers gaat?

Ik snap de teleurstelling als je erop gerekend had als bijdrage. Maar eerlijk gezegd vind ik dat je blij mag zijn met alles wat je krijgt. Je bent immers zelf de ouder en verantwoordelijk voor het onderhoud van jullie kind. Ik zou dus kijken waar de middelen liggen om haar nog wat te kunnen ondersteunen door haar wellicht maandelijks een bijdrage voor de huur te geven of haar studieboeken of schoolgeld te betalen eventueel in termijnen. En anders is het zoals het is, ze is niet de enige die straks klaar is en en studieschuld heeft.

Misschien dat opa en oma er positief tegenover staan dat ze met het geld de studieschukd mag aflossen als ze haar studie heeft afgerond?
Jammer dat opa en oma niet doorhebben hoe studenten tegenwoordig het geld voor hun studie bij elkaar moeten sprokkelen.

Ik zou als eigen dochter/zoon toch even het gesprek aangaan met de opa en oma in kwestie.

Uitleggen dat niet voor alle studenten een buitenlandse stage/reis nodig is voor een waardevol diploma. Maar dat studeren zonder stage in het buitenland ook al genoeg kost. Vragen of opa een oma de voorwaarden kunnen herzien. Zeker handig als ze ook voor andere kleinkinderen sparen. Mogelijk gaat een van de anderen alleen mbo doen. Handig als bij elk kleinkind de voorwaarden heerlijk zijn.

Geld geven onder voorwaarden zou inhouden dat je het geld terug vraagt als niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Is dat werkelijk wat ze vragen? Juist de kleinkinderen die minder hoog gaan studeren hebben meer profijt van zulke bedragen.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
04-08-2021 10:01
Oudste is 18.
Het geld is gegeven tijdens een feestje, waar iedereen bij was.
Natuurlijk is ze dankbaar en wij ook, alleen zal oudste en nog meer moeten werken of lenen, voor Collegegeld en boeken, terwijl de verwachting was, dat ze alleen een klein beetje hoefde te lenen voor haar kamer (naast werken voor haar kamer). Wij kunnen naast wat we gespaard hebben, weinig extra's missen.
Ik snap opa en oma wel. Ze hebben geen weet van het leenstelsel, denk ik. Zelf geven ze rustig een paar 100 euro per maand uit aan leesboeken. Voor hen is dat niet speciaal.

Zelf wil oudste het gesprek niet aangaan. Nog liever een grotere schuld dan dat. Ze wilde, ook al past dat niet zo bij haar studie, toch graag naar het buitenland.

Ik heb zelf, zoals sommigen ook hier, ook een hekel aan voorwaarden bij cadeautjes. Zelf hebben we bijvoorbeeld 2 musicaltickets gegeven. Oudste mag zelf weten wie ze meeneemt. Leuk als haar vader of ik dat ben. Net zo goed, als ze met een vriend of vriendin gaat. Oudste kiest zelf.


Ik zou je er verder niet mee bemoeien. Je dochter is nu volwassen en mag haar eigen keuzes maken en die keuze is om het cadeau aan te nemen zoals het aangeboden is. Respecteer dat en ga je er niet alsnog in mengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet relevant is of en hoeveel ouders voor een eventuele studie van hun kind sparen. Ik vind dat cadeaus met voorwaarden al geen cadeau meer zijn. Als grootouder wil je toch ook dat je kleinkind gelukkig is? Fijn dat je geld kon sparen voor je kleinkind maar worden zij er ook gelukkig van als kleinkind een schuld moet opbouwen terwijl hun bijdrage had kunnen helpen om de schuld enigszins te beperken? Alsof een buitenlandstage (of bijzondere andere) ervaring per se noodzakelijk is en al helemaal in deze tijd met een pandemie. Ik zou zeggen tegen grootouders: fijn dat jullie zo genereus gebaar maken, maar met allerlei voorwaarden bedank ik er voor. Ga zelf heerlijk op reis ofzo.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
04-08-2021 09:50
Aan de ene kant snap ik heel goed dat opa en oma een groot bedrag graag bijzonder willen besteden en niet willen zien verdampen aan de dagelijkse boodschappen.
Aan de andere kant heb ik écht een gruwelijke hekel aan cadeaus die gegeven worden met voorwaarden.

Hoe staat je oudste hier zelf tegenover?
Snappen opa en oma hoe het huidige stelsel in elkaar zit? En dat het dus kan betekenen dat je kind wel een groot bedrag heeft voor een buitenland stage maar ondertussen voor de dagelijkse boodschappen en boeken een studieschuld moet opbouwen? Die haar mogelijk in de toekomst kan belemmeren om bijvoorbeeld een huis te kopen?
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen hadden opa en oma bij het geven van het geld meteen de voorwaarden erbij moeten vermelden. Eigenlijk vind ik het al niet niet handig dat ze het tijdens een familiefeestje het bedrag gegeven hebben en hadden ze het beter op een ander tijdstip kunnen doen waarbij tekst en uitleg werd gegeven.

Natuurlijk is het heel lief en bijzonder van opa en oma, maar ben dan duidelijk. In dit geval vind ik gegeven is gegeven en zijn zij te laat met hun voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
aardbei35 schreef:
04-08-2021 12:12
Ik denk dat het niet relevant is of en hoeveel ouders voor een eventuele studie van hun kind sparen. Ik vind dat cadeaus met voorwaarden al geen cadeau meer zijn. Als grootouder wil je toch ook dat je kleinkind gelukkig is? Fijn dat je geld kon sparen voor je kleinkind maar worden zij er ook gelukkig van als kleinkind een schuld moet opbouwen terwijl hun bijdrage had kunnen helpen om de schuld enigszins te beperken? Alsof een buitenlandstage (of bijzondere andere) ervaring per se noodzakelijk is en al helemaal in deze tijd met een pandemie. Ik zou zeggen tegen grootouders: fijn dat jullie zo genereus gebaar maken, maar met allerlei voorwaarden bedank ik er voor. Ga zelf heerlijk op reis ofzo.
Dat zou ik overigens niet zeggen. Misschien is je kind wel dolblij met dit gebaar, wil ze dolgraag op buitenlandstage en wie weet is corona dan wel helemaal geen belemmering meer. Dan zou ik dat niet alvast door haar neus boren omdat ik niet van cadeaus met voorwaarden hou. Ik zou het wel sneu vinden als ze gewoon haar studie wil volgen zonder bijzondere stages en dat ze dan helemaal niets krijgt terwijl ze het wel heel hard kan gebruiken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Misschien kan je kind met dit geld wel een paar maanden leuk vrijwilligerswerk doen in het buitenland of een mooie rondreis maken als ze geen stage wil lopen. Ik zou me er niet te druk om maken. Het geeft kind ruimte om iets leuks te kunnen kiezen naar smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven