Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld DUO - aflossen of niet

19-03-2013 15:28 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een knoop in m'n maag vanwege mijn studieschuld en weet even niet hoe ik dit het beste op kan lossen.

Vijf jaar geleden ben ik afgestudeerd. Een extra studiejaar plus lenen zorgde voor een fikse studieschuld (rond de ¤ 23.000).

De rente is toen vastgesteld op 3,7%

Sinds mijn afstuderen kan ik mijn hoofd net boven water houden, aflossen zit er voorlopig echt niet in. Door de rente loopt het bedrag alleen maar op.

Nu zijn er plannen om in de toekomst (binnen nu en een jaar) samen te gaan wonen met vriend. Vriend heeft 0 studieschuld en verdient zo'n ¤ 54.000 per jaar.

Ik werk als ZZP-er en wil daarom onze financiën gescheiden houden.

Als we samen gaan wonen, wordt zijn inkomen bij de toetsing opgeteld en gaat er direct zo'n ¤ 230 per maand van mijn in verhouding geringe bijdrage aan het huishouden af.

(Die ¤ 230 is gebaseerd op basis van de totaalschuld).

M'n partner buiten de toetsing houden, zorgt voor verlenging van de terugbetaalperiode en verder oplopen van de schuld.

Mijn vader heeft jaren geleden mijn zus financieel geholpen bij de aankoop van haar huis. Dit bedrag -wat de schuld zou kunnen dekken-, wil hij ook aan mij schenken. Dit zou indirect ook voor een toekomstige hypotheek voordelig zijn: de studieschuld heeft daar dan minder of geen invloed op.

We vragen ons nu af wat de beste en slimste oplossing is:

1. volledige som aflossen, maar daar moet vader geld voor vrijmaken wat hem ook geld kost. Zeker als het op de korte termijn gaat.

2. Groot deel (helft) aflossen. Wanneer rest van geld vrijkomt (over een jaar) het resterende bedrag aflossen.

3. Groot deel aflossen zodat het minimaal af te lossen bedrag zakt en ik de rest zelf aflos na samenwonen. De resterende schuld zal minder hard inhakken in toekomstige hypotheek.

4. Vaders hulp niet accepteren. Eigen financiële huishouding voeren met gevolg dat schuld uit- en oploopt. Geen afhankelijkheid van derden.

5. Vaders financiële hulp niet accepteren. Vriend moet er maar wat voor over hebben om samen te wonen en kosten op de grote hoop (incl die schuld)

6. Mijn droombaan opgeven voor een job die wel financieel iets oplevert.
Vriend en ik hebben de situatie andersom. Hij heeft 35000 euro studieschuld, ik niets.

We hebben altijd gezegd dat we onze financien gescheiden houden, toch gaan we dit jaar in gemeenschap van goederen trouwen.

Uiteindelijk maakt het allemaal geen donder uit: In de tijd dat hij 35000 aflost, kan ik 35000 sparen. En dat gaat uiteindelijk toch uitgegeven worden aan een huis, een keuken, een auto en meer dingen van ons samen.

Dus ik spaar lekker op mijn eigen rekening. En op het moment dat wij willen kopen, dan gaan we met een adviseur praten over de opties:

1) ik gebruik mijn spaargeld om zijn schuld af te lossen. Geen schuld meer, maar ook geen spaargeld meer

of 2) We houden de studieschuld nog iets langer (we betalen toch maar 1,6 % rente) en hebben wel mijn spaargeld als startkapitaal voor een huis/kosten koper oid.

Uiteindelijk zijn we samen een leven aan het opbouwen en gaat alles lekker op 1 grote hoop zodat we samen kunnen genieten van ons gezamelijk inkomen.
quote:laylalala schreef op 19 maart 2013 @ 16:48:

[...]

Ja, als je de meneer van de bank vertelt dat je een studieschuld hebt wel ja.. maar je bent dus niet verplicht om te zeggen dat je een studieschuld hebt. Natuurlijk wel je eigen verstand gebruiken en geen hypotheek boven je stand afsluiten, maar het hoeft voor een hypotheek dus geen heftige gevolgen te hebben.Je kan je wel afvragen of het slim is je studieschuld te vrzwijgen. Ik ken genoeg mensen die rond de 400 euro per maand moeten aflossen; dat hakt er echt wel hard in.
Ik denk dat je vader het niet leuk zou vinden om te zien dat je zijn hulp afwijst en blijft doormodderen. Hij wil je helpen: fijn toch? Bespaart ook nog eens belasting ten opzichte van dit bedrag later erven. Zo lang je vader nu nog steeds prima kan doorleven zonder dat geld natuurlijk, als hij er van in de problemen zou komen wordt het een ander verhaal.

Of het dan optie 1 of 2 wordt, dat is aan je vader en niet aan jou.

En ik zou hoe dan ook wel als een razende gaan aflossen, met of zonder hulp van je vader. Dat kan altijd. Dan maar geen nieuwe kleren, niet uit eten, niet op vakantie. Of een andere baan inderdaad.

Je laat toch niet zomaar een schuld steeds verder oplopen zonder er iets aan te doen, dat is toch geen oplossing? Helemaal niet als je al 5 jaar bent afgestudeerd en een baan hebt.
@noukje

Geen verlaging = 230 per maand
Ik ozu het trouwens wel eerlijk vinden om bij samenwonen ook naar rato de kosten te verdelen. Samenwonen = samen delen. Anders wordt het zo kil en berekenend. Vind ik in elk geval.
quote:julius schreef op 19 maart 2013 @ 16:52:

[...]

Je kan je wel afvragen of het slim is je studieschuld te vrzwijgen. Ik ken genoeg mensen die rond de 400 euro per maand moeten aflossen; dat hakt er echt wel hard in.

Daarom zeg ik ook.. wel je gezonde verstand gebruiken en geen hypotheek boven je stand afsluiten. Oftewel.. wel zorgen dat je naast je maandelijkse hypotheeklasten ruimte overhoud voor je aflossingen.

Maar een studieschuld hapt een enorm bedrag uit je mogelijke hypotheek. Als wij op internet invullen dat wij 35000 euro schuld hebben, dan krijgen wij direct 70000 minder hypotheek. en dat terwijl wij momenteel 45 % van ons inkomen sparen. Dus wij gaan het waarschijnlijk niet vertellen en houden gewoon in onze eigen berekeningen van in- en uitkomsten rekening met de aflossing.
@MEFunny

Toen ik dat aan vader voorstelde werd hij bijkans boos.

(Ik heb trouwens wel vooraf gecheckt of m'n ouders het kunnen missen. Anders had ik t gesprek niet eens gestart)
Overigens lijkt het me logisch dat je rekening houdt met een studieschuld mbt een hypotheek. Ik ken trouwens een geval waar ze dankzij de schuld fiks minder konden lenen.

In mijn geval is de hypotheek nog flink hypothetisch. Eerst maar huren. Als het kan sociaal of goedkoop particulier en dat vriend dan inwonend wordt (ipv medehuurder).

Dan kan ik er nog (met huurtoeslag) blijven wonen, mocht het mislopen.
Huh je hebt het bij beide ouders gecheckt maar je krijgt het geld alleen van je vader? Ik dacht dat je ouders gescheiden zouden zijn of moeder overleden of zo, maar je krijgt het gewoon van beiden toch? Klinkt niet bepaald geëmancipeerd om dan te zeggen dat je het van je vader krijgt! Of ik begrijp hier iets verkeerd.
Overigens zijn vriend en ik 1,5 jaar samen. Te kort om in mijn ogen zomaar alles op een hoop te gooien. Daarnaast heb ik ook m'n onderneming en wil ik daar serieus mee bijdragen. Het heeft even tijd nodig, vooruit. Maar ik laat me niet onderhouden als trofeevrouwtje.

(Geld aannemen van vaders is al moeilijk genoeg )
Krijg het van vader. Zal hier niet uitweiden over hoe hij en m'n moeder hun vermogens verdeeld hebben.
quote:florita schreef op 19 maart 2013 @ 16:38:

Oja, en die commentaren over de schuld die meegenomen wordt voor je hypotheek kloppen niet! Heb zelf 2 maanden terug een hypotheek afgesloten (beiden een studieschuld bij DUO) en je hoeft het niét te melden en het maakt voor je NHG ook niet uit.Oh? Ik dacht dat je een overzicht van je schulden en andere vaste lasten moet opgeven. Misschien verschilt het per bank dan.
Op basis van alleen je OP:

7. Je vriends inkomen buiten de draagkrachtlening houden en zorgen dat je eigen bedrijf de komende 15 (!) jaar op enig moment zo gaat renderen dat het geen probleem meer is om de studieschuld af te lossen.

Aanvulling: geld dat je van je vader krijgt dankbaar accepteren en apart zetten op een spaarrekening waar je niet aan komt tot je een huis gaat kopen en je kunt besluiten hoe je het geld het beste aan kunt wenden.

En let op bij alle overwegingen, de rente is nu 3,59, maar wordt in januari opnieuw vastgesteld voor de komende 5 jaar. De kans dat het aanzienlijk lager wordt is groot.
quote:primer82 schreef op 19 maart 2013 @ 16:35:

@Dahlia

Dat 5e studiejaar was vanwege ziekte. Volgens school en artsen zou ik dat jaar aan stufi terug krijgen, maar DUO raakt die formulieren steeds kwijt. Verhaal en sores apart. Heb de hoop op teruggave van dat jaar eigenlijk al zo'n beetje opgegeven.Gewoon nog een keer proberen, mij is het ook gelukt. Scheelde mij toch zo'n 3k
quote:meryan schreef op 19 maart 2013 @ 18:11:

[...]

Oh? Ik dacht dat je een overzicht van je schulden en andere vaste lasten moet opgeven. Misschien verschilt het per bank dan.Dat klopt, maar je DUO-schuld hoef je niet op te geven.
Nu wel alles gelezen,

je bedrijf groeit, langzaam, maar het groeit. Dat is positief.

je vader heeft geld voor je achter de hand, niet gelijk beschikbaar maar wel de komende periode, om je financieel te ondersteunen. Ook dat is positief.

Je zit nu in veel onzekerheid want je weet niet of je wil kopen of huren, vanaf wanneer, hoeveel dat gaat kosten en hoe je dat het beste kunt doen.

Volgens mij is het helemaal niet zo ingewikkeld. Gewoon rustig afwachten en hard werken aan je eigen bedrijf, want dat je inkomen verder moet stijgen dat mag duidelijk zijn, je kunt namelijk op dit moment je eigen lasten niet betalen.

Dus, accepteer de hulp van je vader en open hier een speciale bankrekening voor waar je het geld op apart zet tegen een zo hoog mogelijk rente. Wees gelukkig met je vriend en kijk hoe de relatie zich ontwikkelt. Wees blij met je eigen bedrijf en kijk hoe dit zich ontwikkelt en of de stijgende lijn blijft stijgen.

Met het geld in een potje heb je gewoon de meeste flexibiliteit, tenzij je op dit moment zelf een aanzienlijk buffer hebt om tot een flinke periode zonder inkomsten toch je studieschuld af te kunnen lossen. Of om een aanbetaling te doen voor een huis. Of om voor jezelf te zorgen mocht het onverhoopt toch uitgaan tussen jou en vriend....
Nu wel alles gelezen,

je bedrijf groeit, langzaam, maar het groeit. Dat is positief.

je vader heeft geld voor je achter de hand, niet gelijk beschikbaar maar wel de komende periode, om je financieel te ondersteunen. Ook dat is positief.

Je zit nu in veel onzekerheid want je weet niet of je wil kopen of huren, vanaf wanneer, hoeveel dat gaat kosten en hoe je dat het beste kunt doen.

Volgens mij is het helemaal niet zo ingewikkeld. Gewoon rustig afwachten en hard werken aan je eigen bedrijf, want dat je inkomen verder moet stijgen dat mag duidelijk zijn, je kunt namelijk op dit moment je eigen lasten niet betalen.

Dus, accepteer de hulp van je vader en open hier een speciale bankrekening voor waar je het geld op apart zet tegen een zo hoog mogelijk rente. Wees gelukkig met je vriend en kijk hoe de relatie zich ontwikkelt. Wees blij met je eigen bedrijf en kijk hoe dit zich ontwikkelt en of de stijgende lijn blijft stijgen.

Met het geld in een potje heb je gewoon de meeste flexibiliteit, tenzij je op dit moment zelf een aanzienlijk buffer hebt om tot een flinke periode zonder inkomsten toch je studieschuld af te kunnen lossen. Of om een aanbetaling te doen voor een huis. Of om voor jezelf te zorgen mocht het onverhoopt toch uitgaan tussen jou en vriend....
quote:primer82 schreef op 19 maart 2013 @ 15:53:

Nu er samenwoonplannen zijn, wil ik de boel wel netjes regelen zodat vriend en ik een gezonde gelijkwaardige financiële huishouding kunnen voeren, ongeacht het verschil in inkomsten.

Euh? Dus je wilt jullie enorme verschil in inkomsten niet mee gaan berekenen in jullie vaste lasten? Vind je dat niet heel krom?

Een verdeling naar rato is een prima verdeling voor een stel dat net gaat samenwonen. Hij verdient 2x zoveel als jij, dus betaalt ook 2x zoveel vaste lasten. Dus stel, je vaste gezamenlijke lasten worden 1000 euro, dan betaalt hij 660 euro en jij 340 euro. Op deze manier geef je minder uit en kun je je eigen schuld aflossen zonder bij je vader aan te moeten kloppen. Bewaar dat geld voor later zou ik zeggen.
@kaaaaaatje

Wat een bemoedigende woorden! Dankjewel. Ik denk dat het op zoiets gaat uitdraaien.

@aspoes

Ik zie bij een gelijkwaardige, gezonde financiële huishouding een verdeling naar rato voor me. Vriend ook. Niks geen krommigheid.
@saaartjuh

Ook na zo lang? Dat geeft de burger moed!
Primer, ik ben gisteren niet meer hier teruggeweest dus heb net even bijgelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe je schuld op dit moment op kan lopen en je niet jaarlijks 851 euro aan rente op kunt hoesten.
quote:Kastanjez schreef op 20 maart 2013 @ 09:16:

Primer, ik ben gisteren niet meer hier teruggeweest dus heb net even bijgelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe je schuld op dit moment op kan lopen en je niet jaarlijks 851 euro aan rente op kunt hoesten.Idem, dat begrijp ik ook niet helemaal.

Ik heb dit topic met mijn vriend besproken die - in tegenstelling tot ik - ook een studieschuld heeft. Hij zei: 'Ze kan de schuld ook voor een jaar of twee jaar laten stopzetten bij DUO, dan heeft ze even wat lucht om geld te verdienen en kan ze daarna WEL zelf gaan aflossen'. Je vaders geld aannemen: prima, zeker doen! Maar misschien is dat leuker om te gebruiken voor een eigen huisje met hypotheek. Is het stopzetten voor jou nog een optie TO? En met DUO kun je toch ook afspraken maken over de hoogte van de schuld die je maandelijks moet betalen. Ik zou even bellen, want misschien kan die 230 euro wel gehalveerd worden of iets waardoor je wel zelfstandig kunt gaan aflossen.

Op je vriend mee te laten delen in jouw studieschuld daar ben ik wel erg op tegen. Die studie was er ver voor jouw vriend er was en in mijn ogen 'profiteer' je dan een beetje omdat je zo'n rijke vriend hebt gevonden. Ik help mijn vriend ook niet met zijn schuld, dat is zijn ding, niet het mijne. Je vaders geld vind ik dan wel een ander verhaal, maar misschien dat hij niet je HELE schuld hoeft te betalen? Dus een klein deel waardoor jouw maandelijks te betalen bedrag behapbaar wordt voor jou?
quote:laylalala schreef op 19 maart 2013 @ 16:57:

[...]

Daarom zeg ik ook.. wel je gezonde verstand gebruiken en geen hypotheek boven je stand afsluiten. Oftewel.. wel zorgen dat je naast je maandelijkse hypotheeklasten ruimte overhoud voor je aflossingen.

Maar een studieschuld hapt een enorm bedrag uit je mogelijke hypotheek. Als wij op internet invullen dat wij 35000 euro schuld hebben, dan krijgen wij direct 70000 minder hypotheek. en dat terwijl wij momenteel 45 % van ons inkomen sparen. Dus wij gaan het waarschijnlijk niet vertellen en houden gewoon in onze eigen berekeningen van in- en uitkomsten rekening met de aflossing.

Er is een reden dat je 70 K minder hypotheek krijgt als je 35K aan schuld hebt.

Is er ook een reden dat je nu 45% van jullie inkomen sparen in plaats van jullie studieschuld af te lossen?

Dat jullie nu 45% van jullie inkomen sparen zegt trouwens niks. Dat doe ik ook, omdat mijn maandlasten dusdanig laag zijn dat ik dat geld sowieso overhou.

Als ik een groter huis zou willen schieten die lasten omhoog en als ik een tophypotheek zou willen, gaan 55 % van mijn inkomen naar de hypotheek. Als ik daarbovenop nog mijn studieschuld af moet lossen kom ik financieel echt wel in de problemen. Dit staat compleet los van mijn huidige financiële situatie.
Stopzetten van terugbetalen is niet slim, dat verlengt de duur van de schuld. Ik heb nu een verlaging op basis van mijn inkomen.

Die ¤ 851 rente was tot voor kort echt onmogelijk. Daarnaast zit ik ook met m'n "normale buffer" die ik als zzp-er aan moet leggen.

Omzet van m'n bedrijf is 15.000 daar moeten bedrijfskosten nog vanaf. Ik leef zuinig van 750 pm. Dan heb ik als zzp-er nog het risico om zonder werk te zitten. Daar heb ik een buffer voor (2500 al is die nu weer deels geplunderd door eigen risico, reparaties, etc). Wat boven de buffer komt, kan gebruikt worden om af te lossen. Maar dat komt gewoon niet zoveel voor. En buffer heeft in mijn ogen prioriteit boven aflossen lening. Wil niet zonder inkomen zitten en zo verder in de schuld geraken.
quote:primer82 schreef op 20 maart 2013 @ 07:32:

@saaartjuh

Ook na zo lang? Dat geeft de burger moed!Ja, bij mij was het ongeveer 6 jaar na dato.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven