Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld DUO - aflossen of niet

19-03-2013 15:28 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een knoop in m'n maag vanwege mijn studieschuld en weet even niet hoe ik dit het beste op kan lossen.

Vijf jaar geleden ben ik afgestudeerd. Een extra studiejaar plus lenen zorgde voor een fikse studieschuld (rond de ¤ 23.000).

De rente is toen vastgesteld op 3,7%

Sinds mijn afstuderen kan ik mijn hoofd net boven water houden, aflossen zit er voorlopig echt niet in. Door de rente loopt het bedrag alleen maar op.

Nu zijn er plannen om in de toekomst (binnen nu en een jaar) samen te gaan wonen met vriend. Vriend heeft 0 studieschuld en verdient zo'n ¤ 54.000 per jaar.

Ik werk als ZZP-er en wil daarom onze financiën gescheiden houden.

Als we samen gaan wonen, wordt zijn inkomen bij de toetsing opgeteld en gaat er direct zo'n ¤ 230 per maand van mijn in verhouding geringe bijdrage aan het huishouden af.

(Die ¤ 230 is gebaseerd op basis van de totaalschuld).

M'n partner buiten de toetsing houden, zorgt voor verlenging van de terugbetaalperiode en verder oplopen van de schuld.

Mijn vader heeft jaren geleden mijn zus financieel geholpen bij de aankoop van haar huis. Dit bedrag -wat de schuld zou kunnen dekken-, wil hij ook aan mij schenken. Dit zou indirect ook voor een toekomstige hypotheek voordelig zijn: de studieschuld heeft daar dan minder of geen invloed op.

We vragen ons nu af wat de beste en slimste oplossing is:

1. volledige som aflossen, maar daar moet vader geld voor vrijmaken wat hem ook geld kost. Zeker als het op de korte termijn gaat.

2. Groot deel (helft) aflossen. Wanneer rest van geld vrijkomt (over een jaar) het resterende bedrag aflossen.

3. Groot deel aflossen zodat het minimaal af te lossen bedrag zakt en ik de rest zelf aflos na samenwonen. De resterende schuld zal minder hard inhakken in toekomstige hypotheek.