Geld & Recht alle pijlers

Tandarts nota

10-01-2017 18:53 24 berichten
Ik heb pas het spalkje van mijn beugel laten plakken. Nu hebben ze hier 2x het product voor gaatje vullen voor geschreven.

88,- voor 20 minuutjes.

Nu heb ik gelezen bij NZA dat er voor orthodontie ook een product is herstellen of vervangen van spalk zoiets iets van 25,-

Dit gebruiken ze niet omdat de verzekering het dan niet vergoed, maar ik heb sowieso geen verzekering.....

Nu vraag ik mij af of dit terecht is....

Ik vind het nogal een bedrag om een spalkje te plakken.

Ik was bii de orthodontie afdeling.
Alle reacties Link kopieren
Is het door een gewone tandarts gedaan? Die hebben daar geen code voor en kunnen er dus zelf een code aanhangen. Dat vertelde de orthodontie assistente mij laatst toen mijn spalkje was gebroken.
Nee het is niet terecht. Je hebt geen gaatjes laten vullen en mogen ze dat dus ook niet op de rekening zetten.

Ik heb ook recent mijn spalk laten reparen en kreeg daar netjes een rekening met "reparatie spalk" erop. Kostte 37 euro.
quote:maxi14 schreef op 10 januari 2017 @ 18:55:

Is het door een gewone tandarts gedaan? Die hebben daar geen code voor en kunnen er dus zelf een code aanhangen. Dat vertelde de orthodontie assistente mij laatst toen mijn spalkje was gebroken.Nee bij orthodontie afdeling, is los van de praktijk
Heb je de tandarts er zelf al naar gevraagd? Kan ook gewoon een foutje zijn natuurlijk.
Ja dat kan en mag. Ze rekenen daar inderdaad over het algemeen een vulling voor. Ik heb bij mijn tandarts hiervoor geïnformeerd voorafgaande aan de behandeling. Evenals bij de ortho om de hoek die zelfs duurder bleek.

Waarschijnlijk was je spalkje op twee plekken los.
Ik werk ook bij een tandarts en wij rekenen ook voor het vastzetten een vulling per tand. Dus op twee plaatsen los is twee keer een vulling. Voor de volgende keer dan maar gewoon naar de ortho .

Wel jammer dat je tandarts je niet even heeft geïnformeerd over de kosten, had wel zo netjes geweest.
quote:gizzmo-returns schreef op 10 januari 2017 @ 19:09:

Heb je de tandarts er zelf al naar gevraagd? Kan ook gewoon een foutje zijn natuurlijk.

Ja die deden het altijd zo.....

Een röntgenfoto maken is nog goedkoper
quote:mavis79 schreef op 10 januari 2017 @ 19:16:

Ik werk ook bij een tandarts en wij rekenen ook voor het vastzetten een vulling per tand. Dus op twee plaatsen los is twee keer een vulling. Voor de volgende keer dan maar gewoon naar de ortho .

Wel jammer dat je tandarts je niet even heeft geïnformeerd over de kosten, had wel zo netjes geweest.Ik was bij de ortho....
quote:sleepingbeauty87 schreef op 10 januari 2017 @ 19:19:

[...]

Ik was bij de ortho....Je titel doet anders vermoeden.
quote:Mrs_Big schreef op 10 januari 2017 @ 19:21:

[...]

Je titel doet anders vermoeden.Inderdaad.
quote:Mrs_Big schreef op 10 januari 2017 @ 19:21:

[...]

Je titel doet anders vermoeden.Sorry dat zie ik nu ook kan het niet meer veranderen.. ..
Ik zou toch even bellen.... Ik kreeg laatst een factuur voor gaatjes vullen ipv sealen, kreeg zonder problemen een nieuwe factuur die 80 euro goedkoper was. Krijg een beetje het idee dat ze proberen zoveel mogelijk te declareren en je meteen gelijk geven als je gaat piepen.
quote:maxi14 schreef op 10 januari 2017 @ 18:55:

Is het door een gewone tandarts gedaan? Die hebben daar geen code voor en kunnen er dus zelf een code aanhangen. Dat vertelde de orthodontie assistente mij laatst toen mijn spalkje was gebroken.Wel hoor wij gebruiken in de praktijk T95 oftewel vastzetten spalk en dan per element (tand) dus zit het spalkje bijv op 2 tanden los dan wordt de code T95 2x gebruikt
quote:mavis79 schreef op 10 januari 2017 @ 19:16:

Wel jammer dat je tandarts je niet even heeft geïnformeerd over de kosten, had wel zo netjes geweest.

Dan zou ik de codes maar eens nalopen.. Ik werk ook bij een tandarts en wij gebruiken de T95 is gewoon een code voor het vastzetten van een spalkje en stukken goedkoper dan een vulling berekenen.

Belachelijk dat jullie het zo duur maken voor de patient
Het zou mij niet verbazen als er per abuis een verkeerde code is gebruikt. Een ortho vult toch geen gaatjes? Even bellen met de praktijk. Dan weet je het snel genoeg.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 10-01-2017 20:11
Reden: Te snel verstuurd.
% gewijzigd
quote:macadamia schreef op 10 januari 2017 @ 19:38:

Ik zou toch even bellen.... Ik kreeg laatst een factuur voor gaatjes vullen ipv sealen, kreeg zonder problemen een nieuwe factuur die 80 euro goedkoper was. Krijg een beetje het idee dat ze proberen zoveel mogelijk te declareren en je meteen gelijk geven als je gaat piepen.Dat hangt van de tandarts af, de tandarts waar ik werk doet dat zeker weten.
quote:Lucky_Birdie schreef op 10 januari 2017 @ 20:14:

[...]

Dat hangt van de tandarts af, de tandarts waar ik werk doet dat zeker weten.Ze schrijft dat ze bij de ortho was. Titel is misleidend.
quote:vivagirl2013 schreef op 10 januari 2017 @ 20:11:

Het zou mij niet verbazen als er per abuis een verkeerde code is gebruikt. Een ortho vult toch geen gaatjes? Even bellen met de praktijk. Dan weet je het snel genoeg.Wij gebruiken wel eens dingen waar geen code voor is, en dan gebruiken wij een code die eigenlijk ergens anders voor is.
quote:vivagirl2013 schreef op 10 januari 2017 @ 20:15:

[...]

Ze schrijft dat ze bij de ortho was. Titel is misleidend.Ja ze zei zelf al dat ze een fout had gemaakt in de topic titel
Als jij geen verzekering hiervoor hebt, dan zou ik gewoon vragen en uiteindelijk erop staan dat ze de echte code gebruiken, wat de waarheid is en wat dus de werkelijke prijs (en voor jou veel goedkoper) is.
quote:Lucky_Birdie schreef op 10 januari 2017 @ 20:16:

[...]

Wij gebruiken wel eens dingen waar geen code voor is, en dan gebruiken wij een code die eigenlijk ergens anders voor is.Frapant.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 10-01-2017 20:46
Reden: .
% gewijzigd
Bij mij was het vastzetten van het spalkje 20 euro. Binnen 10 min klaar.

De ta hanteerde ook de code voor vullingen op de factuur.
Ik vind ook dat er vaak onnodige kosten worden gemaakt hoor, maar ja, ik ben geen eigenaar.

T95 zal ik eens navragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven