Geld & Recht alle pijlers

Terugbetalen studieschuld

03-04-2013 11:11 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat het alweer een tijdje geleden was dat hieover een topic was geopend. Vandaar een nieuwe! Leuk voor lotgenoten

Ik ben in 2008 afgestudeerd en moest vanaf 1 jan 2011 gaan terugbetalen. Ik heb lang over mijn studie gedaan en erg veel (veel te veel) bijgeleend. ok heb ik een tijdje onterecht een OV gehad omdat ik teveel bijverdiende (terwijl ik geen reiskosten declareerde voor dat werk 'omdat ik toch ene OV had'. Lekker dubbel). Ik had op 1 jan. 2011 zo'n ¤ 26.700,- schuld (inclusief een hoop rente) Ik had daar nooit zo over nagedacht, stond er niet zo bij stil. Ik loste het verplichte maandbedrag netjes af, niets meer en niets minder. Totdat ik in de zomer 2011 een vriend kreeg en we het over de toekomst e.d. kregen. Hij leefde heel anders dan ik: heeft tot z'n 26e thuis gewoond, vanaf z'n 16e gewerkt, huis gekocht met veel eigen geld, daarom lage lasten en nu ook ene dikke spaarrekening. Ik ging meteen op m'n 18e het huis uit, veel van de wereld gezien, 6 jaar gestudeerd (wel afgemaakt). En ik dus geen spaargeld en ene dikke studieschuld.

Ik werd dus met mijn neus op de feiten gedrukt omdat ik wel graag een keer een huis wil kopen en een steady toekomst wil. Ook omdat hij er een beetje een punt van maakte. Ik ben toen eigenlijk alles was ik overhield extra gaan aflossen. We zijn gaan samenwonen en ik kreeg dus veel lagere woonlasten en alles wat ik normaal aan huur betaalde gaat nu rechtstreeks naar DUO. Ik heb gelukkig een goede baan, dus het gaat nu erg hard.

Zijn er meer meiden zo druk mee? Ik merk dat veel vriendinnen de zeggen 'ik hoef naar ¤90,- (bijvoorbeeld) te betalen per maand, en dat doe ik. Dus dan is het toch goed?' Zo dacht ik dus eerst ook. Maar eigenlijk betaal je bijna alleen maar rente dan. Toch?

Los jij je studieschuld extra af?

Totaal aantal stemmen: 37

Nee, ik heb geen studieschuld (38%)
Nee, alleen het vastgestelde maandbedrag (32%)
Soms, als ik wat overhoud stort ik af en toe wat (5%)
Ja, ik stort maandelijkseen extra vast bedrag (16%)
ja, alles wat ik overhoud (8%)
Ik ben zo gauw ik ben gaan werken mijn aflossing als vaste last gaan zien, en mijn vriend zal dit ook gaan doen. Ik heb een speciale spaarrekening waar ik dit geld elke maand op heb gezet en ik kom er alleen bij als het niet anders kan (tot op heden voor een nieuwe koelkast toen die het begaf). Dit geld blijft daar in principe ook op staan als buffer, ik stort hierop bij als ik mijn 13de maand, bonus of vakantiegeld krijg.

Ik wil graag een behoorlijke buffer omdat ik straks als ik werkloos ben (helaas wordt mijn contract niet verlengd) nog wel elke maand mijn vaste aflossing moet doen. Dat is een behoorlijk bedrag en heb je helaas niet zo maar naar beneden bijgesteld (lees de voorwaarden maar eens goed op DUO.nl). Daarom wil ik graag in elk geval een jaar lang mijn aflossing kunnen betalen van mijn spaargeld. Dat niveau heb ik ondertussen bereikt en ik ga nog niet aflossen.

Ik ga nog niet aflossen omdat op 1 januari mijn rentepercentage opnieuw wordt vastggesteld en mijn maandbedrag opnieuw worden bepaald. Dan zal de rente waarschijnlijk behoorlijk zijn gedaald (let op, dit is niet met zekerheid te zeggen, maar gezien de huidige situatie op de markt lijkt het mij persooonlijk onrealistisch dat de rente boven de 1,5 proces uit stijgt). Dat betekend dat ik het op dat moment voordeliger op een spaarrekening kan zetten. Nu leg ik er inderdaad op toe als ik niet aflos, maar dat neem ik even voor lief.

Ik wil dit geld graag voorhanden hebben omdat als in de toekomst besloten wordt dat lief en ik graag een huis willen kopen we dan graag willen kijken hoe we dit potje willen aanwenden, willen we het achter de hand houden voor onderhoud, willen we het gebruiken om bijvoorbeeld de kosten kopen gedeeltelijk van te kunnen betalen of willen we het gebruiken om de lening af te lossen en onze andere vaste lasten te laten dalen.

Ik los dus niet af omdat ik het geld nu nog graag achter de hand wil houden, straks ga ik niet aflossen omdat ik het geld graag flexibel wil kunnen besteden aan duurzame goederen (een huis). Ik betaal daar nu wat voor (ik betaal meer rente over mijn schuld dan ik krijg op mijn spaarrekening), maar aangezien ik verwacht dat die situatie in januari 2014 verandert heb ik dat er voor over.[/quote]

Dit is ook een beetje onze instelling.
quote:Kastanjez schreef op 03 april 2013 @ 12:21:

Zelfs al zou je studieschuld na 15 jaar kwijtgescholden worden, ik snap nooit dat mensen 15 jaar met zo'n schuld willen zitten!

Als je na je studie meteen een fijne baan krijgt, kun je toch makkelijk een flink bedrag aflossen? Ik woonde toen nog een tijd op kamers en had ineens een inkomen dat twee keer zo hoog was als tijdens mijn studie. Als je dus een kwart van je inkomen gebruikt om af te lossen, voel je je nog steeds de koning te rijk.

Dat klopt, maar zelfs al los je een flink bedrag af, dan nog duurt het bij een fikse studieschuld wel een behoorlijke tijd.

Mijn vriend (zoals al geschreven in eerder post) heeft 35000 euro studieschuld. Hij zet 400 euro per maand opzij (wat in mijn ogen toch best een bedrag is), maar in totaal zal het op dit tempo alsnog behoorlijk lang duren voor we er vanaf zijn.

En het ligt er ook aan wat je allemaal wil laten voor die schuld. Als 'onze' schuld zodanig was dat we hem met 1 jaartje erg zuinig doen konden aflossen, dan zouden we dat waarschijnlijk wel doen. Maar zelfs als wij heeeel erg zuinig aan doen, zouden we alsnog 3-4 jaar erover doen om alles kwijt te zijn. (en in die 4 jaar ook geen spaargeld opbouwen)

En wij hebben besloten dat we er liever 5-6 jaar over doen en nog wel af en toe op vakantie kunnen en een kleine buffer van spaargeld hebben, dan dat we 4 jaar lang op een houtje moeten bijten, want dan is het leven ook niet leuk meer.

Wij vinden dat als je allebei fulltime werkt, dat je jezelf dan ook best mag trakteren op 1 vakantie per jaar of af en toe een dagje uit.
Misschien mosterd maar..

Ik los nu zo min mogelijk af omdat de rente op mijn spaarrekening hoger is dan de rente die ik de IB groep moet betalen - laat het dus liever even langer op mn spaarrekening staan. Over vijf jaar is dat misschien anders, maar dan kan ik met mn spaargeld zsm af gaan lossen.

Zo snel mogelijk aflossen is niet altijd het beste.
quote:LeChatNoir schreef op 03 april 2013 @ 12:28:

[...]

Maar ook hier geldt dat niet iedereen in dezelfde situatie zit en dus niet iedereen de mogelijkheid heeft om versneld af te lossen.

Dat ben ik met je eens maar als ik op het forum een beetje rondlees heb ik het gevoel dat er toch ook wel heel veel mensen zijn die er gewoon de urgentie niet van zien. Na het afstuderen willen ze eerst mooier (duurder) gaan wonen, graag een goede auto, noem maar op en dan wordt er geen prioriteit aan de studieschuld gegeven (want lage rente, want na 15 jaar wordt het kwijtgeschulden, want ,verzin het maar). Dat vind ik raar en best onverantwoordelijk.

En dan heb ik het dus niet over mensen zoals de vriend van Gizz, want ik snap dat die er ook zijn en gewoon doen wat ze kunnen.
@Layalala, maar 5-6 jaar is toch nog steeds geen 15 jaar? Zoals jij het beschrijft, dat is een redenering waar ik me in kan verplaatsen. Je hebt er over nagedacht en je vindt het duidelijk wel de normaalste zaak van de wereld -om- af te lossen.
quote:elize_ schreef op 03 april 2013 @ 12:30:

Ik ga nog niet aflossen omdat op 1 januari mijn rentepercentage opnieuw wordt vastgesteld en mijn maandbedrag opnieuw worden bepaald. Dan zal de rente waarschijnlijk behoorlijk zijn gedaald (let op, dit is niet met zekerheid te zeggen, maar gezien de huidige situatie op de markt lijkt het mij persoonlijk onrealistisch dat de rente boven de 1,5 proces uit stijgt). Dat betekend dat ik het op dat moment voordeliger op een spaarrekening kan zetten. Nu leg ik er inderdaad op toe als ik niet aflos, maar dat neem ik even voor lief.

Dus nu sparen duurder is dan aflossen spaar je, en als na 1 januari de rente op je schuld zo laag is dat sparen voordeliger is, ga je juist aflossen?

is het vreemd dat ik je redenering niet begrijp?
quote:Kastanjez schreef op 03 april 2013 @ 12:41:

[...]

Dat ben ik met je eens maar als ik op het forum een beetje rondlees heb ik het gevoel dat er toch ook wel heel veel mensen zijn die er gewoon de urgentie niet van zien. Na het afstuderen willen ze eerst mooier (duurder) gaan wonen, graag een goede auto, noem maar op en dan wordt er geen prioriteit aan de studieschuld gegeven (want lage rente, want na 15 jaar wordt het kwijtgeschulden, want ,verzin het maar). Dat vind ik raar en best onverantwoordelijk.

Waarom is het raar en best onverantwoordelijk om er langer over te doen je schuld terug te betalen? Mensen met een studieschuld hebben over het algemeen een mooi diploma en daarmee kans op een goede baan die in de loop der jaren steeds beter gaat betalen (even los van de crisis). 150 euro per maand is in het begin relatief gezien veel meer dan later. Waarom niet eerst investeren in een huis en in je leven en als je het later wat ruimer hebt, meer aflossen?

Ik vind dat je het te gevoelsmatig bekijkt: een schuld is slecht en moet dus snel worden afgelost. Geldt dat ook voor je hypotheek?

Ik had een lage studieschuld (2400 euro) en heb er 2,5 jaar over gedaan om die af te lossen. Man heeft nog steeds een studieschuld en lost het minimale af. Op een dag is die schuld weg, prima. Het stond ons ook niet in de weg bij het kopen van een huis.

[...]

Nee ok. Alleen vind ik dat niet onverantwoordelijk. DUO bepaald hoeveel je moet aflossen om in 15 jaar schuldvrij te zijn. DUO bepaald dat je in 15 jaar schuld aflost. Sneller aflossen is eigen keuze. Zolang je de maandelijkse aflossing gedurende die 15 jaar als vaste last ziet en gewoon betaalt is er wat mijn betreft niks onverantwoordelijks aan. Het wordt anders als mensen denken dat na 15 jaar het restant wordt kwijtgescholden en daarom de aflossing niet serieus nemen. Die instelling vind ik wel onverantwoordelijk, en het gaat in de meeste geval niet eens op.
ik moet volgend jaar beginnen met mn studieschuld aflossen en helaas heb ik daar nog niet voor kunnen sparen. Want de baantjes die ik had na mn afstuderen (vorig jaar) waren tijdelijk met lage salarissen. Nu ben ik op zoek naar een beter betaalde baan voor een langere tijd. En ik denk dat mijn studieschuld wel iets hoger is dan die van jou TO. Ik maak me nu af en toe wel zorgen over het afbetalen van die lening, want ik heb toen alles zelf moeten betalen en de laatste paar studiejaren heb ik maximaal bijgeleend.
Bij mn ex werd zn studieschuld trouwens ook niet na 15 jaar kwijtgescholden. Hij moet nu nog steeds betalen.
quote:Miss_Marvellous schreef op 03 april 2013 @ 13:02:

ik moet volgend jaar beginnen met mn studieschuld aflossen en helaas heb ik daar nog niet voor kunnen sparen. Want de baantjes die ik had na mn afstuderen (vorig jaar) waren tijdelijk met lage salarissen. Nu ben ik op zoek naar een beter betaalde baan voor een langere tijd. En ik denk dat mijn studieschuld wel iets hoger is dan die van jou TO. Ik maak me nu af en toe wel zorgen over het afbetalen van die lening, want ik heb toen alles zelf moeten betalen en de laatste paar studiejaren heb ik maximaal bijgeleend.

De maandelijkse minimale aflossing wordt bepaald door DUO op basis van je inkomen. Je hoeft je geen zorgen te maken.

Als je meer wilt aflossen dan de minimale aflossing, moet je zorgen dat je meer gaat verdienen. Een halszaak zou ik hier echter niet van maken, aangezien de rente die je op je DUO lening betaalt zeer waarschijnlijk lager is dan de rente die je krijgt op een spaarrekening. Het is juist verstandig om niet af te lossen.
quote:laylalala schreef op 03 april 2013 @ 12:32:

Mijn vriend (zoals al geschreven in eerder post) heeft 35000 euro studieschuld.Gaan jullie trouwen in gemeenschap van goederen, of met huwelijkse voorwaarden?
Ik los minimaal af terwijl ik het volledige restbedrag 3x op mijn spaarrekening heb staan. Ik krijg meer rente op mijn spaarrekening dan ik betaal bij DUO en zo heb ik meer liquide middelen. Het enige nadeel is dat wanneer ik in de bijstand kom ik eerst mijn spaargeld op moet eten. Dan snel aflossen wordt gezien als fraude. Voorlopig lijkt het mij nog onwaarschijnlijk dat ik in de bijstand kom.

Overigens gaf mijn hypotheekadviseur vorige week aan dat het aflossen van een studieschuld niet vereist is voor een hypotheek, tenzij je echt een maximale hypotheek wilt t.o.v. je inkomen.
quote:Miss_Marvellous schreef op 03 april 2013 @ 13:04:

Bij mn ex werd zn studieschuld trouwens ook niet na 15 jaar kwijtgescholden. Hij moet nu nog steeds betalen.

Een vriend van mij verdiend al 12 jaar op papier niks. Dat moet hij nog 3 jaar zo houden, want zo gauw als hij binnen de termijn van 15 jaar 1 aflossing zou kunnen doen, moet hij het gehele leenbedrag terugbetalen, ongeacht hoe lang dat gaat duren.

DUO rekent uit hoeveel je per maand zou moeten betalen om in 15 jaar van je schuld af te zijn. Dat is je minimale aflossing. Als je volgens een draagkrachtmeting deze aflossing niet op kan brengen, kan je zomaar 40 jaar aan het afbetalen zijn..

Pas als je 15 jaar lang geen enkele termijn hebt kunnen betalen, wordt je schuld kwijtgescholden. Dat gebeurt dus praktisch nooit.
quote:dorisd schreef op 03 april 2013 @ 11:11:

Hij leefde heel anders dan ik: heeft tot z'n 26e thuis gewoond, vanaf z'n 16e gewerkt, huis gekocht met veel eigen geld, daarom lage lasten en nu ook ene dikke spaarrekening. ?

Ik betaal wel extra terug omdat ik dat toch een soort verantwoordelijkheid vind. En de rente loopt op, zonde van het geld. Geef ik liever uit aan leuke dingen.

Maar zo leven als je vriendje vind ik ook overdreven. Ik heb de laaste paar jaar iets te veel mensen gezien die zichzelf van alles hadden ontzegd 'om er later warmpjes bij te zitten' en vervolgens op de koffie kwamen.

Denk aan mensen die ineens overleden voordat 'later' was aangebroken. Mensen die door de crisis hun spaargeld verdampt of geconfisqueerd zagen. Bejaarden die door hun spaargeld ineens hoge eigen bijdragen voor de zorg op moesten gaan hoesten.

Niks is zeker. Kun je beter nu van je geld genieten en iets van de wereld zien, (en een potje voor nood aanhouden).
Dat kwijtschelden vind ik sowieso een vreemd fenomeen. Volgens mij is dat alleen als je inkomen te laag is om binnen 15 jaar af te lossen en als je dan nog steeds een laag inkomen hebt. Enerzijds snap ik dat je van een kale kip niet kan/hoort te plukken, anderzijds vind ik dat mensen die 30000 euro lenen daar ook best de verantwoordelijkheid voor mogen nemen.

Anderzijds. Volgens mij onderschatten heel veel studenten hun schuld. Onder het motto dat betaal ik makkelijk terug want ik krijg ene goede baan veel lenen kan, als je ook die goede baan krijgt. Dat gebeurt momenteel vaak juist niet. Op je 18 tot je 22 kun je dat ook niet echt realistisch bekijken.
Ik los gewoon het bedrag per maand af wat door DUO bepaald is. Ik beschouw dit als gewone vaste last en deze 100E per maand voel ik niet enorm omdat ik gelukkig wel redelijk goed betaalde baan heb. Zonder lenen had ik mijn studie niet kunnen doen en had ik een stuk minder van de wereld gezien dan nu. Werken naast mijn studie ging niet. Wel geprobeerd maar daar leed de studie teveel onder. Dus vandaar het bijlenen. Wel overweeg ik om een beetje snelller af te lossen en de schuld in 8 jaar af te lossen ipv in 15 jaar.
quote:julius schreef op 03 april 2013 @ 13:13:

[...]

Een vriend van mij verdiend al 12 jaar op papier niks. Dat moet hij nog 3 jaar zo houden, want zo gauw als hij binnen de termijn van 15 jaar 1 aflossing zou kunnen doen, moet hij het gehele leenbedrag terugbetalen, ongeacht hoe lang dat gaat duren.

DUO rekent uit hoeveel je per maand zou moeten betalen om in 15 jaar van je schuld af te zijn. Dat is je minimale aflossing. Als je volgens een draagkrachtmeting deze aflossing niet op kan brengen, kan je zomaar 40 jaar aan het afbetalen zijn..

Pas als je 15 jaar lang geen enkele termijn hebt kunnen betalen, wordt je schuld kwijtgescholden. Dat gebeurt dus praktisch nooit.

Eh nee hoor.

Je hebt een maandbedrag (je schuld gedeeld door 15 jaar*12 maanden). Als je dit niet kunt betalen, kun je om een verlaging vragen van het maandbedrag. Hier gebeuren heel veel dingen. Jij kunt niet zeggen dat jij zo graag dat hoekhuis met grote tuin wilde en dus je hypotheek is 1000 euro, zo werkt DUO niet helemaal mee. Dus je moet wel vrij blut zijn en niets bezitten. Dan nog zul je iets moeten betalen. Als jij 15 jaar lang betaalt (alles wat je op dat moment hebt volgens DUO die ook zelf bedragen heeft wat je gemiddeld zou uitgeven aan huur en eten en wat je dus overhoudt om af te lossen) wordt de rest kwijtgescholden. Mensen vergeten alleen dat die berekeningen van DUO wel wat gunstig zijn voor hun (voor DUO dus) waardoor er overal wel een mouw aan te passen valt. Huurhuis kost maar 300 euro in hun beleving, dat soort werk. Verder, zodra jij een partner krijgt en trouwt of gaat samenwonen, dan moet je partner meebetalen aan je schuld. Wil je dit niet, dan moet je gewoon afbetalen tot het werkelijk afbetaald is (want, zo redeneert DUO, jij kiest er moedwillig voor om het niet gewoon in 15 jaar af te betalen met behulp van partner).

Ik hebgeen flauw idee hoe jij erop komt dat je gewoon maar nooit zou moeten aflossen, zo werkt het helemaal niet.
quote:julius schreef op 03 april 2013 @ 13:13:

[...]

Dat is dus niet waar. De site van DUO vermeld het volgende:

Kwijtschelding schuld

Als u minder betaalt op grond van uw inkomen

Hebt u onder de oude terugbetalingsregels als gevolg van een Verzoek verlagen maandbedrag studieschuld tijdelijk een lager maandbedrag betaald, dan hebt u waarschijnlijk aan het einde van de terugbetalingstermijn een restschuld. Deze schuld komt na de aflosfase van vijftien jaar te vervallen. De termijn van vijftien jaar geldt niet als wij het inkomen van uw partner op uw verzoek buiten beschouwing hebben gelaten. In dat geval verlengen wij de aflosfase met het aantal maanden dat het inkomen van uw partner buiten beschouwing is gebleven. Wij schelden geen achterstallige schulden kwijt. Betaalt u terug volgens de nieuwe terugbetalingsregels en hebt u na de aflosfase van vijftien jaar nog een restschuld, dan komt deze automatisch te vervallen.
quote:dedeurkruk schreef op 03 april 2013 @ 13:24:

Anderzijds. Volgens mij onderschatten heel veel studenten hun schuld. Onder het motto dat betaal ik makkelijk terug want ik krijg ene goede baan veel lenen kan, als je ook die goede baan krijgt. Dat gebeurt momenteel vaak juist niet. Op je 18 tot je 22 kun je dat ook niet echt realistisch bekijken.

Dat sowieso. 60K schuld maar hey, ik krijg een goede baan. Ok. Eerste 'echte' baan en ze verdienen zeg ¤ 2.500 netto pm, heel behoorlijk. Dat vindt DUO ook, vandaar dat je dan meteen mag beginnen met het afbetalen. Bijna ¤ 500,00 per maand alstublieft dankuwel, en dat dan 15 jaar lang.. En dat geef je natuurlijk niet op bij je hypotheekaanvraag, want hey, dat hoeft toch niet?

En voor je het weet hou je per maand minder over dan een ongeletterde vuilnisman. Tsja.
quote:monsterpinguin schreef op 03 april 2013 @ 13:10:

[...]

Gaan jullie trouwen in gemeenschap van goederen, of met huwelijkse voorwaarden?

Gemeenschap van goederen. In eerste instantie ga ik niet meebetalen aan zijn schuld (wij hebben verder gescheiden financien). Pas op het moment dat we misschien een huis willen kopen en die schuld relevant wordt, dan kijken we of het misschien handig is om mijn spaargeld voor zijn schuld te gebruiken.

Wij hebben ons door een notaris laten uitleggen dat een studieschuld bij Duo altijd hoofdelijk blijft. Mocht hem iets overkomen, dan wordt de schuld kwijgescholden en hoef ik die als zijn weduwe niet af te lossen.

Als we gaan scheiden voordat de schuld is afgelost, dan moeten we er samen uit zien te komen hoe we dat oplossen (maar daar gaan we met 5-6 jaar natuurlijk niet vanuit).

Aan de andere kant heb ik zelf ook wel de houding van we kunnen het wel allemaal gescheiden houden. Ik mijn spaargeld, hij zijn aflossing. Maar in de tijd dat hij 35000 aflost, kan ik 35000 sparen en die zal uiteindelijk toch worden uitgegeven aan ons huis, of onze keuken en niet aan iets dat puur voor mijzelf is. Dus in dat opzicht gaat het op een gegeven moment toch allemaal op 1 hoop.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 03 april 2013 @ 13:30:

Ik heb geen flauw idee hoe jij erop komt dat je gewoon maar nooit zou moeten aflossen, zo werkt het helemaal niet.

Dat zeg ik dan ook helemaal niet, juist niet..

Behalve dan dat als je 15 jaar onder de aflossingsgrens verdient, je schuld wordt kwijtgescholden. Dat is namelijk wel zo. maar goed, dan moet je dus 15 jaar lang vrijwel niets verdienen en niet gaan trouwen of samenwonen.
quote:julius schreef op 03 april 2013 @ 12:45:

[...]

Dus nu sparen duurder is dan aflossen spaar je, en als na 1 januari de rente op je schuld zo laag is dat sparen voordeliger is, ga je juist aflossen?

is het vreemd dat ik je redenering niet begrijp?

Ik snap dat je die redenering niet begrijpt, want dat is niet de redenering die ik maak.

Ik maak de redenering dat ik tot op heden eigenlijk graag wilde sparen omdat ik mijn buffer moest opbouwen.

Op dit moment is mijn buffer hoog genoeg en zou ik kunnnen aflossen, maar dat doe ik niet, want ik verwacht na 1 januari meer rente te krijgen dan te betalen en dus ga ik nog lang niet (extra) aflossen.

[...]

En dan heb ik het dus niet over mensen zoals de vriend van Gizz, want ik snap dat die er ook zijn en gewoon doen wat ze kunnen.

Ik voel inderdaad die urgentie niet. Waarom zou ik 5 jaar op een houtje bijten terwijl het voor ons steeds makkelijker wordt om die studieschuld af te lossen.

Ik ga steeds meer verdienen. Mijn vriend gaat straks steeds meer verdienen (waardoor ik een minder groot deel van de vaste lasten op me neem). Daarnaast is er natuurlijk nog de inflatie waardoor het bedrag wat we moeten aflossen steeds minder koopkracht representeerd.

Bovendien realiseer ik me goed wat de gevolgen van mijn beslissing zij en kan ik de lasten de komende tijd dus dragen, ook als ik in de WW raak. Als ik in de bijstand kom moet ik inderdaad een pauze aanvragen in het aflossen, maar die kans acht ik voorlopig niet heel groot.

Ik heb dus inderdaad de rationeel onderbouwde beslissing genomen om niet overhaast af te lossen.
quote:julius schreef op 03 april 2013 @ 13:34:

[...]

Dat sowieso. 60K schuld maar hey, ik krijg een goede baan. Ok. Eerste 'echte' baan en ze verdienen zeg ¤ 2.500 netto pm, heel behoorlijk. Dat vindt DUO ook, vandaar dat je dan meteen mag beginnen met het afbetalen. Bijna ¤ 500,00 per maand alstublieft dankuwel, en dat dan 15 jaar lang.. En dat geef je natuurlijk niet op bij je hypotheekaanvraag, want hey, dat hoeft toch niet?

En voor je het weet hou je per maand minder over dan een ongeletterde vuilnisman. Tsja.

Eh, en hoeveel mensen hebben echt 60K schuld, dan moet je altijd alles hebben bijgeleend (volledige lening en collegegeldkrediet) en de maximale studieduur hebben gerealiseerd.

Volgens mij ben je nu behoorlijk aan het overdrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven