Geld & Recht alle pijlers

Terugbetalen studieschuld

03-04-2013 11:11 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat het alweer een tijdje geleden was dat hieover een topic was geopend. Vandaar een nieuwe! Leuk voor lotgenoten

Ik ben in 2008 afgestudeerd en moest vanaf 1 jan 2011 gaan terugbetalen. Ik heb lang over mijn studie gedaan en erg veel (veel te veel) bijgeleend. ok heb ik een tijdje onterecht een OV gehad omdat ik teveel bijverdiende (terwijl ik geen reiskosten declareerde voor dat werk 'omdat ik toch ene OV had'. Lekker dubbel). Ik had op 1 jan. 2011 zo'n ¤ 26.700,- schuld (inclusief een hoop rente) Ik had daar nooit zo over nagedacht, stond er niet zo bij stil. Ik loste het verplichte maandbedrag netjes af, niets meer en niets minder. Totdat ik in de zomer 2011 een vriend kreeg en we het over de toekomst e.d. kregen. Hij leefde heel anders dan ik: heeft tot z'n 26e thuis gewoond, vanaf z'n 16e gewerkt, huis gekocht met veel eigen geld, daarom lage lasten en nu ook ene dikke spaarrekening. Ik ging meteen op m'n 18e het huis uit, veel van de wereld gezien, 6 jaar gestudeerd (wel afgemaakt). En ik dus geen spaargeld en ene dikke studieschuld.

Ik werd dus met mijn neus op de feiten gedrukt omdat ik wel graag een keer een huis wil kopen en een steady toekomst wil. Ook omdat hij er een beetje een punt van maakte. Ik ben toen eigenlijk alles was ik overhield extra gaan aflossen. We zijn gaan samenwonen en ik kreeg dus veel lagere woonlasten en alles wat ik normaal aan huur betaalde gaat nu rechtstreeks naar DUO. Ik heb gelukkig een goede baan, dus het gaat nu erg hard.

Zijn er meer meiden zo druk mee? Ik merk dat veel vriendinnen de zeggen 'ik hoef naar ¤90,- (bijvoorbeeld) te betalen per maand, en dat doe ik. Dus dan is het toch goed?' Zo dacht ik dus eerst ook. Maar eigenlijk betaal je bijna alleen maar rente dan. Toch?

Los jij je studieschuld extra af?

Totaal aantal stemmen: 37

Nee, ik heb geen studieschuld (38%)
Nee, alleen het vastgestelde maandbedrag (32%)
Soms, als ik wat overhoud stort ik af en toe wat (5%)
Ja, ik stort maandelijkseen extra vast bedrag (16%)
ja, alles wat ik overhoud (8%)
Ik ben wegens ziekte over gestapt naar deeltijd. DUO vind dat blijkbaar geen studie, want nu mag ik en collegegeld betalen en aflossen tegelijk. Rare constructie.
Duo rekent weinig rente, dus dat zal wel meevallen. Daarnaast los je 15 jaar af, wat dan nog over is wordt kwijt gescholden.

Bij ons speelde mijn studieschuld geen enkele rol bij het aanvragen van een hypotheek.
quote:bootje_op_de_golven schreef op woensdag 03 april 2013 11:14 Ik ben wegens ziekte over gestapt naar deeltijd. DUO vind dat blijkbaar geen studie, want nu mag ik en collegegeld betalen en aflossen tegelijk. Rare constructie.Ze vinden het wel een studie, maar deeltijd is bedoeld om naast te werken. Daarom krijg je geen stufi.
Dat je schuld na 15 jaar wordt kwijtgeschilden is niet altijd waar. Dat dacht ik tijdens mijn studie ook, daarom ben ik zoveel gaan lenen. Het wordt alleen kwijtgescholden als jij EN je partner geen inkomen (of een te laag) inkomen hebben.

Bij het krijgen van een hypotheek hoef je het niet te noemen, maar je moet er zelf natuurlijk wel rekening mee houden in je maandlasten. Ander snijd je jezelf in de vingers, lijkt mij.
Ik snap nooit dat je je studieschuld zo hoog op laat lopen! Heb je dan echt zin om tot je 60e af te lossen?? Ik heb tijdens mijn studie altijd 2a3 avonden in de week erbij gewerkt, en gezorgd dat ik zo goedkoop mogelijk leefde. Na mijn studie had ik 2000 euro studieschuld en die heb ik in 1 keer afgelost.
quote:dorisd schreef op woensdag 03 april 2013 11:17 Dat je schuld na 15 jaar wordt kwijtgeschilden is niet altijd waar. Dat dacht ik tijdens mijn studie ook, daarom ben ik zoveel gaan lenen. Het wordt alleen kwijtgescholden als jij EN je partner geen inkomen (of een te laag) inkomen hebben.

Bij het krijgen van een hypotheek hoef je het niet te noemen, maar je moet er zelf natuurlijk wel rekening mee houden in je maandlasten. Ander snijd je jezelf in de vingers, lijkt mij. Oh echt? Ik val nog onder de oude regeling, is dat het verschil? De hoogte van mijn aflossing wordt bepaald door de hoogte van de schuld en daarmee kun je in 15 jaar aflossen. Als je na 15 jaar nog over hebt komt dat dus doordat je tijdelijk niet af hebt kunnen lossen en dan hoeft dat ook niet meer. Staat in mijn voorwaarden.
Als je de financiële ruimte hebt, vind ik het goed dat je extra aflost.

Maar het moet niet, de regels van de DUO zijn duidelijk: zij bepalen een maandbedrag en dat los je af. Na 15 jaar kijken ze of het restant al dan niet wordt kwijtgescholden. Dus als je alleen het vastgestelde maandbedrag aflost doe je niks verkeerd.
Wij hebben er 20 jaar over gedaan en je studieschuld wordt niet kwijtgesholden na 15 jaar als je gewoon een inkomen hebt.

Meid wees blij dat je genoten hebt van die tijd, sommige dingen kan je gewoon niet overdoen. Je hebt een pak vol mooie herrinneringen aan reizen, studie en feesten. Als je oud bent kijk je met meer genoegen terug op die tijd dan op een nieuw bankstel wat je ooit gaat kopen.
Ik had 15.000 euro schuld. De helft heb ik zelf afgelost, de andere helft heeft mijn vrouw voorgeschoten zodat ik dat kon gebruiken om af te lossen. Dat betaal ik terug via de jaarlijkse afrekeningen die we maken (getrouwd op huwelijkse voorwaarden).quote:olivia1 schreef op 03 april 2013 @ 11:15:

Daarnaast los je 15 jaar af, wat dan nog over is wordt kwijt gescholden.Wacht maar af...
quote:Taralina schreef op 03 april 2013 @ 11:18:

Ik snap nooit dat je je studieschuld zo hoog op laat lopen! Heb je dan echt zin om tot je 60e af te lossen?? Ik heb tijdens mijn studie altijd 2a3 avonden in de week erbij gewerkt, en gezorgd dat ik zo goedkoop mogelijk leefde. Na mijn studie had ik 2000 euro studieschuld en die heb ik in 1 keer afgelost.

Is het jouw plaats en is het nuttig om TO daar nu op te wijzen? Er is niks meer aan te doen.
Tja taralina, niet iedereen heeft die luxe.

Mijn man moest zn studie zelf betalen en daarbij ook huur, boodschappen dus moest volledig lenen. Hij heeft wel in 6 jaar een hbo opleiding en een universitaire opleiding afgerond. Helaas zonder werken daarbij.

Dus nu heeft hij ook een flinke studieschuld, gelukkig wel een goede baan.

Twijfel ook steeds om het maar helemaal af te lossen en er vanaf te zijn.
Als je de rente rekent stop ik het geld dat ik anders zou gebruiken om de duo af te lossen liever in ons koophuis dan dat ik het af los. Dan levert het namelijk meer op (verbouwing e.d)

Nu heb ik wel een stuk minder schuld dan TO, dus dat scheelt misschien.
Ik heb zelf geen schuld, maar mijn aanstaande man staat wel 35000 euro in de min. Hij hoeft op dit moment nog niet af te lossen, maar hij spaart al wel 400 euro per maand op een aparte spaarrekening. Op die spaarrekening krijgt hij meer rente dan we op de schuld betalen (want slechts 1,6 %)

.

Vanaf volgend jaar moet hij beginnen met aflossen. Dan gaat hij het minimale bedrag van 150 euro aflossen en blijft hij 400-150 = 250 euro sparen op die spaarrekening. Netto verandert er dan dus niks in de maandlasten.

Op een gegeven moment zal hij op zijn spaarrekening genoeg hebben staan om het restbedrag in 1x af te lossen.

Hij wil officieel niet dat ik meebetaal aan zijn studieschuld, wat natuurlijk erg lief is want dat betekent dat ik flink kan sparen. Maar als we op een gegeven moment een huis willen kopen, gaan we gewoon advies vragen bij een hypotheekadviseur voor wat handiger is: mijn spaargeld als buffer voor het huis gebruiken (kosten koper) of mijn spaargeld gebruiken om die restschuld af te lossen en geen eigen geld in het huis kunnen stoppen (maar ook geen schuld meer hebben).
Ik los iedere maand m'n 50 euro af. Daarnaast los ik wel eens extra af bij extra inkomsten. Dan doe ik de helft naar de spaarrekening voor vakantie ed en de andere helft naar de duo.

Ik wil nl wel op een mooie vakantie deze zomer. Kan ook kiezen voor een goedkopere vakantie en meer aflossen. Maar heb nog geen kinderen en wil dus nu genieten en mooie reizen maken. Met kinderen wordt dit toch lastiger. Dus dan liever nog even wachten met aflossen.
quote:olivia1 schreef op 03 april 2013 @ 11:15:

[...]

Ze vinden het wel een studie, maar deeltijd is bedoeld om naast te werken. Daarom krijg je geen stufi.Dat ik geen stufi krijg vind ik prima, maar dat ik dubbel aan het betalen ben niet. Vind dat erg onlogisch. Ook als je een baan hebt is dat veel geld.
quote:Taralina schreef op 03 april 2013 @ 11:18:

Ik snap nooit dat je je studieschuld zo hoog op laat lopen! Heb je dan echt zin om tot je 60e af te lossen?? Ik heb tijdens mijn studie altijd 2a3 avonden in de week erbij gewerkt, en gezorgd dat ik zo goedkoop mogelijk leefde. Na mijn studie had ik 2000 euro studieschuld en die heb ik in 1 keer afgelost.Ik ben chronisch ziek. Het was kiezen: studeren of werken. En zo zullen er nog wel 100 goede redenen zijn om een studieschuld op te bouwen.
Ik had maar heel weinig die heb ik gelijk afgelost.
Ik had maar weinig studie-schuld (een jaar gestudeerd, studie niet afgemaakt) en deze schuld meteen afgelost. Was blij dat ik er vanaf was Man had iets meer studieschuld en heeft eerst het minimale afgelost maar vanaf het moment dat de rente van zijn schuld ging stijgen is hij meer gaan aflossen. Daar was ik erg blij om. Op het moment van aflossen hadden we nog geen kinderen en geen koophuis maar die hebben we nu wel en we hoeven gelukkig geen rekening te houden met extra vaste lasten in de zin van studie af betalen. Denk dat als je de mogelijkheid hebt het altijd verstandig is om veel af te lossen.
Ik had/heb ook een fikse studieschuld, ondanks altijd bijna fulltime gewerkt. Ja soms gaan die dingen zo... Ik los iedere maand netjes af en als er ooit is wat over is, gaat het daar ook heen. Ik heb prachtige reizen gemaakt, veel gezien en gedaan en dat vergeet ik nooit meer. Alsjeblieft maak je niet te druk...
Ik heb ook een behoorlijke studieschuld, nog wel behoorlijk wat meer dan jij zelfs. Soms wel balen ja, maar ja het is zoals het is.

Ik zit in een net andere situatie, want mijn vriend is nog steeds aan het opbouwen in zijn fikse studieschuld. Wij liggen hierbij dus meer op 1 lijn. We zien beiden onze studieschuld als de manier waarop we in onszelf konden investeren. Ik verdien na 4 jaar werken ruim meer dan modaal en mijn vriend gaat over 2 maanden beginnen met werken en verdiend dan bijna modaal. Dat was niet gelukt met alleen ons VWO examen.

Ik ben zo gauw ik ben gaan werken mijn aflossing als vaste last gaan zien, en mijn vriend zal dit ook gaan doen. Ik heb een speciale spaarrekening waar ik dit geld elke maand op heb gezet en ik kom er alleen bij als het niet anders kan (tot op heden voor een nieuwe koelkast toen die het begaf). Dit geld blijft daar in principe ook op staan als buffer, ik stort hierop bij als ik mijn 13de maand, bonus of vakantiegeld krijg.

Ik wil graag een behoorlijke buffer omdat ik straks als ik werkloos ben (helaas wordt mijn contract niet verlengd) nog wel elke maand mijn vaste aflossing moet doen. Dat is een behoorlijk bedrag en heb je helaas niet zo maar naar beneden bijgesteld (lees de voorwaarden maar eens goed op DUO.nl). Daarom wil ik graag in elk geval een jaar lang mijn aflossing kunnen betalen van mijn spaargeld. Dat niveau heb ik ondertussen bereikt en ik ga nog niet aflossen.

Ik ga nog niet aflossen omdat op 1 januari mijn rentepercentage opnieuw wordt vastggesteld en mijn maandbedrag opnieuw worden bepaald. Dan zal de rente waarschijnlijk behoorlijk zijn gedaald (let op, dit is niet met zekerheid te zeggen, maar gezien de huidige situatie op de markt lijkt het mij persooonlijk onrealistisch dat de rente boven de 1,5 proces uit stijgt). Dat betekend dat ik het op dat moment voordeliger op een spaarrekening kan zetten. Nu leg ik er inderdaad op toe als ik niet aflos, maar dat neem ik even voor lief.

Ik wil dit geld graag voorhanden hebben omdat als in de toekomst besloten wordt dat lief en ik graag een huis willen kopen we dan graag willen kijken hoe we dit potje willen aanwenden, willen we het achter de hand houden voor onderhoud, willen we het gebruiken om bijvoorbeeld de kosten kopen gedeeltelijk van te kunnen betalen of willen we het gebruiken om de lening af te lossen en onze andere vaste lasten te laten dalen.

Ik los dus niet af omdat ik het geld nu nog graag achter de hand wil houden, straks ga ik niet aflossen omdat ik het geld graag flexibel wil kunnen besteden aan duurzame goederen (een huis). Ik betaal daar nu wat voor (ik betaal meer rente over mijn schuld dan ik krijg op mijn spaarrekening), maar aangezien ik verwacht dat die situatie in januari 2014 verandert heb ik dat er voor over.
Zelfs al zou je studieschuld na 15 jaar kwijtgescholden worden, ik snap nooit dat mensen 15 jaar met zo'n schuld willen zitten!

Als je na je studie meteen een fijne baan krijgt, kun je toch makkelijk een flink bedrag aflossen? Ik woonde toen nog een tijd op kamers en had ineens een inkomen dat twee keer zo hoog was als tijdens mijn studie. Als je dus een kwart van je inkomen gebruikt om af te lossen, voel je je nog steeds de koning te rijk.
Zelfs al zou je studieschuld na 15 jaar kwijtgescholden worden, ik snap nooit dat mensen 15 jaar met zo'n schuld willen zitten!

Als je na je studie meteen een fijne baan krijgt, kun je toch makkelijk een flink bedrag aflossen? Ik woonde toen nog een tijd op kamers en had ineens een inkomen dat twee keer zo hoog was als tijdens mijn studie. Als je dus een kwart van je inkomen gebruikt om af te lossen, voel je je nog steeds de koning te rijk.
quote:Kastanjez schreef op 03 april 2013 @ 12:21:

Als je na je studie meteen een fijne baan krijgt, kun je toch makkelijk een flink bedrag aflossen? Ik woonde toen nog een tijd op kamers en had ineens een inkomen dat twee keer zo hoog was als tijdens mijn studie. Als je dus een kwart van je inkomen gebruikt om af te lossen, voel je je nog steeds de koning te rijk.Als je inderdaad een studie afrond en een goede baan krijgt dan zou ik idd eerst alles aflossen. Mijn vriend heeft helaas 2 studies niet afgerond, altijd uitwonend geweest en geleend, en heeft nu een leuke baan maar met een laag inkomen. Wij betalen elke maand het bedrag dat DUO oplegt voor zijn schuld en dat gaat niet hard, maar het gaat wel omlaag. Als we een keer extra geld hebben (vakantiegeld, geld belasting) dan maken we altijd een deel aan de DUO over. We willen netjes de schuld van vriend afbetalen, maar dat kan wel eventjes duren bij ons.
quote:Kastanjez schreef op 03 april 2013 @ 12:21:

Als je na je studie meteen een fijne baan krijgt, kun je toch makkelijk een flink bedrag aflossen? Ik woonde toen nog een tijd op kamers en had ineens een inkomen dat twee keer zo hoog was als tijdens mijn studie. Als je dus een kwart van je inkomen gebruikt om af te lossen, voel je je nog steeds de koning te rijk.Maar ook hier geldt dat niet iedereen in dezelfde situatie zit en dus niet iedereen de mogelijkheid heeft om versneld af te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven