Geld & Recht alle pijlers

Thuisloos en uitkering ?

08-12-2010 18:24 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een bekende van me is werkloos en woont op een kamer in een koophuis. De huiseigenaar kan de woning niet betalen zonder een de huisgenoot maar heeft ook nergens gemeld dat hij een huisgenoot heeft, misschien is hij bang dat hij het huis gedwongen moet verkopen omdat hij het niet alleen kan betalen.

De bekende van me staat ingeschreven in een gemeente waar hij nu niet verblijft en staat niet ingeschreven in de gemeente waar hij wel verblijft.

Kan hij recht krijgen op een (bijstands)uitkering ? Hoe?
Waarom gaat die 'bekende' dat zelf niet uitzoeken?
http://www.uwv.nl/particulieren/
quote:Teigera schreef op 08 december 2010 @ 18:44:

Blijft de vraag, waarom de eigenaar niet toestaat dat deze jongen zich inschrijft.dat weet ik ook niet , misschien heeft de persoon geen zin in de rompslomp
quote:kleintje2 schreef op 08 december 2010 @ 18:43:

De enige reden van niet inschrijving bij het GBA is dat er dan mogelijk meer afvalstoffenheffing wordt berekend omdat er sprake is van een meerpersoonshuishouden.Er zijn wel meer redenen te verzinnen dan dat. Bijvoorbeeld als de verhuurder zelf een uitkering ontvangt, dan kan hij namelijk gekort worden. Maar als die verhuurder ook nog eigenaar is (en dat is in dit geval ook zo) mag je ook niet zomaar verhuren, tenzij je toestemming hebt van de hypotheekverstrekker en je het netjes opgeeft aan de belastingdienst.
quote:leewin schreef op 08 december 2010 @ 18:43:

[...]

volgens mij moet je dan ook in die gemeente wonen

Aangezien hij in een gemeente ingeschreven staat "woont" hij daar toch ook? Dat hij zich permanent op een andere plek bevindt.....Tsjah...

Ik vind het een vreemd verhaal.
Tja, dan is het simpel. Of die jongen gaat ergens anders wonen waar hij zich wel mag inschrijven, of hij gaat in de gemeente waar hij wel ingeschreven staat een uitkering aanvragen en ook daar verblijven (want anders is t fraude).

Of hij zoekt gewoon een baan en een plek voor zichzelf. Maar ja, dat is natuurlijk makkelijk gezegd.
Als ik die vriend was, zocht ik een andere kamer want op deze manier kan hij alleen ergens een postadres nemen en dat heeft invloed op je uitkering. Je krijgt dan minder omdat ze er vanuit gaan dat je geen vaste woon - of verblijfplaats hebt. De so called 'zwerversuitkering'. Die uitkering vraag je aan in de stad waar je woont. Je kunt niet bv een uitkering in Assen krijgen en dan (stiekem) in Leeuwarden wonen. Dat is fraude.

Die vriend moet zorgen dat hij een normaal adres op kan geven in de plaats van zijn keuze en daar een uitkering aanvragen. Dan krijgt hij ook gewoon een uitkering voor een alleenstaande die een kamer of flat o.i.d. heeft.

Dit is enkel in het nadeel van die vriend en als er zo apart wordt gedaan over dat niemand mag weten dat hij daar woont dan deugt het niet. Hij snijdt zichzelf in de vingers door te blijven.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Staat er niet genoeg info op de sites die ik gegeven heb??

Even de instanties bellen lijkt me handiger...
quote:Guinevieve schreef op 08 december 2010 @ 18:45:

[...]

Er zijn wel meer redenen te verzinnen dan dat. Bijvoorbeeld als de verhuurder zelf een uitkering ontvangt, dan kan hij namelijk gekort worden. Maar als die verhuurder ook nog eigenaar is (en dat is in dit geval ook zo) mag je ook niet zomaar verhuren, tenzij je toestemming hebt van de hypotheekverstrekker en je het netjes opgeeft aan de belastingdienst.Heb je weleens bedacht, dat je niet zomaar en een eigen woning en een bijstandsuitkering kan hebben? Er zijn genoeg hypotheekverstrekkers die hier wel toestemming voor geven. Zeker in deze economische crisis.
quote:shahla schreef op 08 december 2010 @ 18:48:

Als ik die vriend was, zocht ik een andere kamer want op deze manier kan hij alleen ergens een postadres nemen en dat heeft invloed op je uitkering. Je krijgt dan minder omdat ze er vanuit gaan dat je geen vaste woon - of verblijfplaats hebt. De so called 'zwerversuitkering'. Die uitkering vraag je aan in de stad waar je woont. Je kunt niet bv een uitkering in Assen krijgen en dan (stiekem) in Leeuwarden wonen. Dat is fraude.

In de gemeente waar ik werk, moet je voor een daklozenuitkering ook bewijzen waar je overnacht. Dan moet je bijvoorbeeld papieren laten zien dat je 7 nachten bij het Leger des Heils ofzo geslapen hebt. Je moet dus van 7 nachten aangeven waar je was, en dat controleren ze ook. Zo erg zelfs, dat je wanneer je buiten slaapt, ook bezoek van de controleurs kunt verwachten of je echt naast boompje X ligt. Kunnen ze je niet vinden? Geen uitkering.

Is de uitkering eenmaal binnen, dan hoef je niet te blijven bewijzen waar je slaapt. Je kunt in bepaalde gevallen soms weer controle krijgen.

Oftewel, een daklozenuitkering en een postadres krijg je ook niet zomaar.
quote:kleintje2 schreef op 08 december 2010 @ 18:48:

[...]

Heb je weleens bedacht, dat je niet zomaar en een eigen woning en een bijstandsuitkering kan hebben? Onder bepaalde voorwaarden kan het.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/544
quote:leewin schreef op 08 december 2010 @ 18:45:

[...]

dat weet ik ook niet , misschien heeft de persoon geen zin in de rompslomp

Je hebt een half verhaal en geen zin in de antwoorden die je krijgt.

Toedeloe.
quote:Teigera schreef op 08 december 2010 @ 18:51:

[...]

Oftewel, een daklozenuitkering en een postadres krijg je ook niet zomaar.Dan is dat veranderd. Zo ging het eerst wel.
quote:shahla schreef op 08 december 2010 @ 18:53:

[...]Dan is dat veranderd. Zo ging het eerst wel.Dat zou best kunnen. Misschien verschilt het ook van gemeente tot gemeente. Maar TO geeft niet heel veel duidelijkheid dus het is lastig haar vraag ook goed te beantwoorden.
Vanwege alle fraude gevallen zijn de regels aangescherpt. En tererecht, toch.
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 december 2010 @ 18:46:

[...]

Aangezien hij in een gemeente ingeschreven staat "woont" hij daar toch ook? Dat hij zich permanent op een andere plek bevindt.....Tsjah...

Ik vind het een vreemd verhaal.hij wil de persoon die daar daadwerkelijk woont niet in de problemen brengen want wat als het uwv besluit te controleren of mn kennis er daadwerkelijk woont. Ook dat is btw fraude.
Hier in de gemeente werd en wordt een postadres nooit geaccepteerd.
Dan is hij degene die gekort wordt op zijn WW. Tenzij de persoon waarbij hij ingeschreven staat ook een bijstandsuitkering heeft.

Ik vind wel dat hij heel veel niet wil, maar ondertussen wel bij vrienden/kennissen om geld bedelen. Heel raar.....
@leewin: maar heeft hij recht op een uitkering van het UWV? Die controleren overigens niet op de woonsituatie zoals de sociale dienst wel doet. Wel zullen ze vragen erover stellen natuurlijk. Kan me niet voorstellen dat het verstandig is om te gaan liegen, oftewel in zijn oude gemeente een UWV-uitkering aan te vragen.
Als ik besluit een huurder in huis te nemen en ik meld dat bij de hypotheekverstrekker en de belastingdienst, dan kan dat en dan kan die persoon zich op mijn inschrijven bij de GBA. Netjes volgens de regels. Wat let die huiseigenaar om het op deze manier te doen? Is het iemand die een uitkering krijgt, en/of partner alimentatie?
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 december 2010 @ 18:58:

Ik vind wel dat hij heel veel niet wil, maar ondertussen wel bij vrienden/kennissen om geld bedelen. Heel raar.....daar heb je een punt, ik hou er maar rekening mee dat zn hoofd even niet bij het uitzoeken naar uitkeringen staat en druk aan het solliciteren is zodat hij de huur iig verder kan betalen zonder de angst eruit gegooid te worden.
quote:Teigera schreef op 08 december 2010 @ 18:59:

@leewin: maar heeft hij recht op een uitkering van het UWV? Die controleren overigens niet op de woonsituatie zoals de sociale dienst wel doet. Wel zullen ze vragen erover stellen natuurlijk. Kan me niet voorstellen dat het verstandig is om te gaan liegen, oftewel in zijn oude gemeente een UWV-uitkering aan te vragen.

volgens mij wel, hij deed uitzendwerk en dat hield op

ik zal het doorgeven aan hem
Hmmmm, uitzendwerk en dat hield op... klinkt in mijn oren niet als iets waar je UWV voor aan kunt vragen. Klinkt meer als sociale dienst. Maar goed, misschien zijn er andere omstandigheden. Je geeft niet heel veel uitgebreide info dus het is erg moeilijk er iets zinnigs over te zeggen.
quote:Aubrey schreef op 08 december 2010 @ 19:02:

Als ik besluit een huurder in huis te nemen en ik meld dat bij de hypotheekverstrekker en de belastingdienst, dan kan dat en dan kan die persoon zich op mijn inschrijven bij de GBA. Netjes volgens de regels. Wat let die huiseigenaar om het op deze manier te doen? Is het iemand die een uitkering krijgt, en/of partner alimentatie?ik weet helaas helemaal nix over de eigenaar, alleen dat hij moeilijk zal doen wanneer kennis zich in wil schrijven
quote:Teigera schreef op 08 december 2010 @ 18:54:

[...]

Dat zou best kunnen. Misschien verschilt het ook van gemeente tot gemeente. Maar TO geeft niet heel veel duidelijkheid dus het is lastig haar vraag ook goed te beantwoorden.Is ook nog mogelijk. Dat het in sommige gemeentes nooit heeft gemogen? Vraag ik me wel af hoe al die zwervende mensen die niet werkten zich dan gered hebben of zijn ze dan allemaal 'massaal' uit die gemeente vertrokken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven