Geld & Recht alle pijlers

Thuisloos en uitkering ?

08-12-2010 18:24 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een bekende van me is werkloos en woont op een kamer in een koophuis. De huiseigenaar kan de woning niet betalen zonder een de huisgenoot maar heeft ook nergens gemeld dat hij een huisgenoot heeft, misschien is hij bang dat hij het huis gedwongen moet verkopen omdat hij het niet alleen kan betalen.

De bekende van me staat ingeschreven in een gemeente waar hij nu niet verblijft en staat niet ingeschreven in de gemeente waar hij wel verblijft.

Kan hij recht krijgen op een (bijstands)uitkering ? Hoe?
Kreeg je op je eerste topic niet de reacties waar je op hoopte?
Postbus nummer?
Heeft de vriend geen werk in het vooruitzicht? Solliciteert hij wel? Hij heeft geen WW?
Waarom heb ik nou het vermoeden dat hier meer achter zit dan je loslaat.....
De huiseigenaar (jij?) is hartstikke strafbaar als hij/zij onderverhuurt, dus lijkt me niet dat je bekende zijn adres op wil geven..
Als je geen domicilie heb in een gemeente en als in je niet staat ingeschreven in het GBA kun je eigenlijk geen bijstand daar krijgen.

Overigens is er een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep die dit tegenspreekt. Deze uitspraak stelt dat als in een bepaalde plaats je verblijf hebt (bijv. een kartonnen doos onder brug X by gemeente Y) dan is dit aantoonbaar en zou je in principe recht hebben op bijstand bij de gemeente Y. Zelf zou ik er niet aan beginnen om op grond van een uitspraak van de CRvB recht te ontlenen bij een gemeente terwijl je in een andere gemeente staat ingeschreven.

Mijn vraag is dan ook waarom schrijft deze "vriend" zich niet in bij de gemeente waar hij/zij een kamer huurt?
quote:nummerzoveel schreef op 08 december 2010 @ 18:26:

Kreeg je op je eerste topic niet de reacties waar je op hoopte?jawel maar hoe meer advies hoe beter en ik kreeg de tip om de topic hier te plaatsen
quote:heleen1234 schreef op 08 december 2010 @ 18:28:

Heeft de vriend geen werk in het vooruitzicht? Solliciteert hij wel? Hij heeft geen WW?

hij is werkzoekende,

ja,

hij staat niet in de gemeente waar hij nu verblijft ingeschreven
http://www.rechtopbijstand.nl/
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 08 december 2010 @ 18:31:

De huiseigenaar (jij?) is hartstikke strafbaar als hij/zij onderverhuurt, dus lijkt me niet dat je bekende zijn adres op wil geven..

Nee hoor tot een bepaald bedrag mag je gewoon huurder hebben.

Het interessante van kamerverhuur is, dat het gedeeltelijk is vrijgesteld van inkomstenbelasting. Deze zogenaamde hospitakamers zijn vrijgesteld tot een bedrag per jaar van ¤4.144 (2009). Het is zaak om onder deze vrijstelling te blijven, anders gaan de fiscale regels van het eigen huis, waaronder hypotheekrenteaftrek, wijzigen in uw nadeel. U doet er verstandig aan om vooraf contact op te nemen met de belastingdienst om uw plannen te laten toetsen aan de fiscale regels. Dit kan later veel problemen voorkomen.
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 december 2010 @ 18:31:

Waarom heb ik nou het vermoeden dat hier meer achter zit dan je loslaat.....ik noteer hier wat hij mij heeft verteld
Ok. Dus deze jongen is 28 en werkt niet, en heeft geen uitkering. Hij zou eerst moeten uitzoeken of hij recht heeft op een UWV- of sociale dienst-uitkering.

Vervolgens is natuurlijk de vraag: waarom mag hij zich van de eigenaar van de woning niet inschrijven op dat adres?

Als er een uitkering van de sociale dienst aangevraagd kan worden, zal de jongen moeten bewijzen waar hij woont. Om een eigen uitkering te kunnen krijgen (geldt niet voor UWV) zal hij ook moeten kunnen aantonen dat hij geen gezamenlijke huishouding voert met de eigenaar van de woning. En dat is lastig, om dat te bewijzen. Het is niet zo gemakkelijk allemaal.

Werken en zich inschrijven op het adres waar hij feitelijk verblijft lijkt me het verstandigst...
Wat heeft het niet ingeschreven in de gemeente waar hij nu is te maken met het niet krijgen van WW? Hij heeft toch een adres waar hij ingeschreven staat?
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 08 december 2010 @ 18:31:

ik? nee ik woon in een huurwoning en in een andere stad ;)

en dat strafbare vermoedde ik al.
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 december 2010 @ 18:37:

Wat heeft het niet ingeschreven in de gemeente waar hij nu is te maken met het niet krijgen van WW? Hij heeft toch een adres waar hij ingeschreven staat?Goed punt.. hij kan toch een uitkering aanvragen op het adres waar hij wel ingeschreven staat? Of staat hij "onbekend" in het GBA?
quote:kleintje2 schreef op 08 december 2010 @ 18:32:

Mijn vraag is dan ook waarom schrijft deze "vriend" zich niet in bij de gemeente waar hij/zij een kamer huurt?de eigenaar van de koopwoning zal daar niet aan meewerken heeft hij me verteld
Heb je je antwoorden bij je andere topic wel gelezen?
quote:heleen1234 schreef op 08 december 2010 @ 18:36:

[...]

Nee hoor tot een bepaald bedrag mag je gewoon huurder hebben.

Oke, nouja gezien het feit dat het niet op dat adres kan, dacht ik dat de huidige eigenaar het niet helemaal "wit" doet, en dus ook niet zodanig bekend wil staan
Waarom werkt de huiseigenaar daar niet aan mee?
Een huiseigenaar kan met toestemming van de hypotheek verstrekker een onderhuurder hebben en dan is het echt niet strafbaar.

Ook als de woning hypotheek vrij is, doet degene niets strafbaars.

De enige reden van niet inschrijving bij het GBA is dat er dan mogelijk meer afvalstoffenheffing wordt berekend omdat er sprake is van een meerpersoonshuishouden.
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 december 2010 @ 18:37:

Wat heeft het niet ingeschreven in de gemeente waar hij nu is te maken met het niet krijgen van WW? Hij heeft toch een adres waar hij ingeschreven staat?volgens mij moet je dan ook in die gemeente wonen
Blijft de vraag, waarom de eigenaar niet toestaat dat deze jongen zich inschrijft.
quote:bommi schreef op 08 december 2010 @ 18:39:

Heb je je antwoorden bij je andere topic wel gelezen?quote:leewin schreef op 08 december 2010 @ 18:33:

[...]

jawel maar hoe meer advies hoe beter en ik kreeg de tip om de topic hier te plaatsen
Afvalstoffenheffing e.d. kan in de huurprijs worden verwerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven