Geld & Recht alle pijlers

tips bij aflossen roodstaan.

06-12-2017 09:20 260 berichten
Ik sta structureel rood, bijna 10.000 euro. 3 jaar geleden dat roodstaan aan gevraagd ivm oa een plotselinge verhuizing. Verhuizing heeft plaatsgevonden, vrije sector huur, en vervolgens heeft man ruim een jaar niks verdiend. Zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het afgelopen jaar verdient hij wel weer wat en kunnen we rondkomen, net aan.

Aflossen lukt niet. Alles betalen is al een kunst. Ik voorzie ook geen toename in verdiensten eerlijk gezegd. We hebben al van alles geprobeerd maar man zit in de groep kansloos wat betreft een redeljjke baan. Hij werkt wel, voor zichzelf, en na al onze probeersels ljjkt dit toch het beste voor hem.
ik heb wel een redelijke baan gelukkig. Werk 32 uur voor een modaal jnkomen.

Ik krijg het spaansbenauwd van die lening. Nu trekt de bank nog niet tot nu toe is het gelukt om de rente te betalen steeds, maar ik wil er van af. Wie heeft er tips voor me hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken?
ik dacht aan schuldsanering maar 3 jaar in de klem zitten ljjkt me ook zo erg. Of een andere rekening openen en daar alles op doen en dan toch proberen elke maand wat af te lossen maar dan zijn wel wel 10 jaar bezig. Ook erg. En zo zonde van de rente die jedan steeds betaalt. Ik slaap er niet van.
Wie heeft advies?
fifty schreef:
06-12-2017 10:15
Dat is wat we geprobeerd hebben maar een bijbaantje voor 2 of 3 dagen voor man (hij wil wel 6 dagen werken) is niet gelukt. Ik 5 dagen hebben we ook gedaan maar eigenljjk trek ik dat niet in combinattie met alles thuis en kind.
Maar als hij minder uren als ZZper maakt heb jij toch minder thuis te doen en qua zorg?
Die 8 uur meer van jou leveren als ik het goed lees meer op dan zijn 8 uur zzp-en.
Alle reacties Link kopieren
Je vindt het misschien zielig dat je meer gaat werken voor je kind. Maar is het niet zieliger dat ze in een huishouden opgroeit waar structureel financiële problemen zijn?

Het zijn keuzes. Misschien jij meer werken en je partner minder uren. Of partner meer thuis wanneer kind thuis is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
MwTheelepel schreef:
06-12-2017 10:21
Dat zou wel handig zijn inderdaad. Want met een modaal inkomen (is dat echt modaal of gemiddeld?) en een meer dan fulltime lager inkomen zou er toch best wat geld binnen moeten komen. Daarom vroeg ik ook al of ze een extreem hoge huur heeft.
En dit.
Ik denk dat je meer hebt aan een budget-coach dan aan een forum. Dan kun je heel precies je inkomsten en uitgaven doornemen. Tenzij je graag je hele hebben en houden op een openbaar forum zet.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
06-12-2017 10:02
Website van het Nibud: https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Ik vraag me trouwens af of je wel een lening kunt krijgen als je rood staat. Je krijgt tegenwoordig toch ook een BKR-registratie als je rood staat?
Zelfs als je niet rood staat, is geregistreerd dat je rood mag staan.

Misschien kan een lening evengoed.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
https://www.humanitas.nl/themas/thuis-administratie/
fifty schreef:
06-12-2017 10:08
Mijn hond gaat niet weg. En de auto heb ik echt nodig. Maar het is al een modelletje van 20 euro wegenbelasting en gelukkig kan man veel doen ah onderhoud. De rest doen we al.
Waarom heb je auto nodig? Geen ov in de buurt? Geen fiets? Elke euro die je bespaart kun je in de aflossing steken zodat je uiteindelijk ook niet zo debiel veel rente hoeft te betalen.
haarklover schreef:
06-12-2017 10:22
Zelfs als je niet rood staat, is geregistreerd dat je rood mag staan.

Misschien kan een lening evengoed.
Dat vraag ik me af als je 10.000 in de min staat, en dit al enige tijd. Dan gaat zo'n leningverstrekker zich toch achter de oren krabben? Maar goed, ik heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Ik denk wel dat er op de uitgaven nog wel wat winst te behalen valt met deze inkomens. Ik lees wel dat TO vrije sector huurt: dat zal een flinke kostenpost zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nog maar eens: Houd je een kasboek bij? weet je tot op de laatste cent wat jullie inkomsten en uitgaves zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie je huis in de vrije sector niet meer kunnen veroorloven en dat je op een goedkoop kamertje zal moeten gaan wonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel allerlei bezwaren bedenken om die lening niet om te zetten en 10 of 12% rente te blijven betalen terwijl dat ook de helft kan zijn maar je kunt het ook aanvragen en kijken wat er gebeurt ipv er al vanuit gaan dat het toch niet lukt. Het enige wat je vooral niet moet doen is ook die andere 10.00 opmaken zonder je rood staan af te lossen want dan heb je 20.000 schuld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
06-12-2017 10:34
Je kunt wel allerlei bezwaren bedenken om die lening niet om te zetten en 10 of 12% rente te blijven betalen terwijl dat ook de helft kan zijn maar je kunt het ook aanvragen en kijken wat er gebeurt ipv er al vanuit gaan dat het toch niet lukt. Het enige wat je vooral niet moet doen is ook die andere 10.00 opmaken zonder je rood staan af te lossen want dan heb je 20.000 schuld.
De meeste banken geven geen leningen meer aan mensen met 10.000 euro roodstand/schulden en een beperkt inkomen.
Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
06-12-2017 10:36
De meeste banken geven geen leningen meer aan mensen met 10.000 euro roodstand/schulden en een beperkt inkomen.
Echt niet.
Als je roodstand bij dezelfde bank zit kan dat zeker wel. Dan moet je daar wel even voor gaan zitten met een adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Een tip; Bereken inkomsten en vaste lasten. Alles meerekenen.
Wat blijft er onder de streep nu over??

Staat daar 0 zul je moeten strepen in de vaste lasten. Maar ik vermoed dat daar geen 0 staat, maar bijvoorbeeld 600 euro.

Een gezin in de schuldhulpsanering krijgt zes of zeven tientjes per week en daar moeten ze álles van doen, inclusief kapper, kleding, schoenen, schoolspullen enzovoorts. Je zou dus kunnen bepalen dat je per week 100 euro cash afhaalt voor de boodschappen enzo. Meer heb je niet, maar je hebt dan altijd nog meer dan wanneer je in de sanering zou moeten. Dan zul je zien dat je veel kritischer gaat kijken naar wat dingen kosten, want je moet je budget in de gaten houden. Nu denk je; salami in de aanbieding, lekker, ik neem een pakje mee. Maar met een beperkt budget denk je; Salami in de aanbieding, lekker, dan laat ik de ham hier.

Kleding kan dan alleen nog als het kindergeld binnen komt. En ook hier geldt; op is op.

Vraagt je kind om een ijsje? Bij ons was de regel; ijsjes mogen twee euro per week kosten. Je mag dus ofwel 1x een dikke magnum kopen, ofwel 2x een hoorntje, of drie keer een waterijsje of je kiest in de supermarkt een doos uit. Maar elke dag een dure magnum kan dus niet. Toen mijn dochter een duur kerstcadeau wilde heb ik haar gezegd dat dat alleen kon als ik er eentje op marktplaats kon vinden. Dat is gelukt trouwens. Vroeg ze om die leuke sleutelhanger, dan bestond er nog zoiets als zakgeld. Dat bleek op te zijn. Tja, dan kom je volgende week maar terug voor die sleutelhanger. Tegen de tijd dat ze haar zakgeld kreeg was ze die hele sleutelhanger alweer vergeten. Er is niks sneu aan als je je kind leert dat geld niet van elastiek is. Wees dus vooral niet bang om je kind tekort te doen. Een paar gymschoenen zijn nodig voor de gymles. Maar er hoeft niet perse Nike op te staan he.

Lees verder hier op het forum de vrekkentopics eens na. Daar vind je heel veel tips om op allerlei manieren zo weinig mogelijk geld uit te geven. Staan vast dingen tussen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik had hetzelfde problem. Mede veroorzaakt door mijn ex.
Bergen met leningen en het vogeltje was gevlogen. Ik zat er ook diep mee in de maag. Maar ik stelde mij het doel, om schulden vrij door het leven te gaan. Dus ik ben zuiniger aan gaan doen, alles wat geen waarde had van kosten opgezegd. En elke euro die ik aan het einde van de maand overhad stortte ik als aflossing. Dat was best lastig want ik was flexwerker. Dus soms wat meer over soms helemaal niets. Maar uiteindelijk nu bijna schuldenvrij. Nog de laatste loodjes. En het voelt echt geweldig. Mijn les is je moet gewoon proberen, alle beetjes helpen.
Alle reacties Link kopieren
Bijhouden wat je uitgeeft is wel echt een goed idee.
Eerst van tevoren om te kijken wat nou echte vaste lasten zijn zodat je daarna weet wat je maandelijks kunt aflossen (zoals bijvoorbeeld 500 van de 600 die hier boven staat). Maar ook daarna is dat heel handig. Blijf alles opschrijven wat je uit geeft zodat je overzicht blijft houden.
Zo kun je goed bij houden of je je geld wel goed verdeeld of eventueel nog ergens kan schuiven. En ik kan je zeggen: zodra je eenmaal overzicht hebt is het ook een soort uitdaging om het af te lossen.
Ik heb mijn studieschuld bijna helemaal versneld afgelost in de eerste jaren na mijn studie en ik vond het oprecht leuk na een tijdje om te zien hoe snel dat ging. En soms gunde ik mezelf ook echt wat, bijvoorbeeld bij elke 2000 mag je eenmalig van jezelf oorbellen oid kopen. Iets goedkoops maar wel luxe dus en dan los je die week maar 10 euro minder af. Dat kost je dan in totaal misschien 50 euro over de hele termijn maar het geeft je wel heel veel motivatie.
Zo maak je de doelen meer korte termijn en kun je er echt een soort 'spel' van maken.

Het klinkt een beetje stom maar voor mij werkte het wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je te dik bent is dit hét moment om af te slanken en met dat uitgespaarde geld je schuld af te lossen.

Bespaar één week heel streng op iets en stort dat geld meteen op bank.

Volgens mij kán je wel maar hang je teveel aan luxe.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-12-2017 10:56
Als je te dik bent is dit hét moment om af te slanken en met dat uitgespaarde geld je schuld af te lossen.

Bespaar één week heel streng op iets en stort dat geld meteen op bank.

Volgens mij kán je wel maar hang je teveel aan luxe.
Afvallen kan nog wel eens duurder uitvallen dan je oude patroon houden. Gezond eten is niet goedkoop.
Elke week een ijsje... Gaat het echt om zulke besparingen? :-o
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-12-2017 10:31
Ik denk dat jullie je huis in de vrije sector niet meer kunnen veroorloven en dat je op een goedkoop kamertje zal moeten gaan wonen.

Dat lijkt me geen optie met een kleuter. Maar ik denk ook dat de huur ze waarschijnlijk nekt, er komen ongeveer twee fulltime salarissen binnen (32 uur voor TO en meer dan fulltime voor vriend), dan zou ik normaal gesproken wel wat over moeten blijven. Maar TO geeft geen antwoord op de vraag hoe hoog de huur is.. Ook niet op de vraag waarom haar vriend tot de groep kansloze op de arbeidsmarkt behoord trouwens.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ijsjes maakte ik zelf, met zo'n ding van tupperware.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-12-2017 10:58
Afvallen kan nog wel eens duurder uitvallen dan je oude patroon houden. Gezond eten is niet goedkoop.
Oh jawel. Je kan heel goed 1000 kcal per dag eten en dat kan karig. Je lichaam is gebouwd op perioden van schaarste en met havermout, aardappelen, pasta, pindakaas, goedkope groente zoals kool en een beker magere kwark blijf je maandenlang volmaakt gezond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
AnAppleADay schreef:
06-12-2017 10:44
Als je roodstand bij dezelfde bank zit kan dat zeker wel. Dan moet je daar wel even voor gaan zitten met een adviseur.

En sowieso: nee heb je en ja kun je (misschien) krijgen!!
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
06-12-2017 09:30
Hoe kun je roodstaan omzetten in een lening?

Ik weet wel welke organisatie in mijn gemeente helpt bij schulden maar ik vind het eng om daar naar toe te gaan. Ben bang om in het systeem te komen.
Beslag op je bezittingen is aanzienlijk enger. Dat is een systeem waar je niet eenvoudig meer uit komt.
Er zijn veel blogs van mensen die scherp bezuinigen en daar een sport van maken. Soms een beetje (veel) obsessief, zelfs. Links naar die blogs staan op het consuminder-topic. Bijvoorbeeld van een vrouw die met een gezin voor 50,- euro per week leeft en daar best heel creatief in is.

Wordt ook zo obsessief. Maak er een dagtaak en hobby en sport van om je euro 4 keer om te draaien en er zoveel mogelijk voor te krijgen en maak desnoods ook zelf een blog. Je leert dan ook om blij te zijn als je een geweldig cadeautje voor 2,- euro hebt kunnen vinden en voelt je rijk omdat je in het weekend zelf een boterkoek voor bij de koffie hebt gebakken.

Het is een beetje terug naar de jaren 50 en vooral veel aandacht aan het familie/gezinsleven geven en een dikke trui aan met de verwarming een graadje lager en blij zijn met wat je hebt en aan de andere kant je schuld zien slinken.

Als je het op die manier benadert is het 80% van de tijd helemaal niet zo erg om zo te leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven